Nobody’s Unpredictable Hyllie En utvärdering av utbyggnadsområdet bland boende i Malmö Oktober 2011.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Undersökning om svenskarnas brottsbenägenhet på Internet.
Advertisements

Målvakter Detta talar för Tre Kronor Detta talar för Tre Kronor Detta talar emot Tre Kronor Detta talar emot Tre Kronor Performance-analyserIndividuella.
Boendeundersökning Järvaområdet Svenska Bostäder
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
PTS Bredbandskartläggning
Webbprofil Webbundersökning 2-9 maj Om undersökningen •Undersökningen genomfördes på sporthoj.com under perioden 2-9 maj •Svarspersonerna.
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Malmö stads riktlinjer för det politiska samarbetet under mandatperioden 2007 – (budget 2008) Fler hyresrätter skall byggas och hyresrätten skall.
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Konsekvenser av förändrade bilkostnader för kvinnors sociala aktivitetsmönster Ulrich Olofsson och Charlotte Alm Linköpings universitet.
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Box | Stockholm | S:t Göransgatan 66 | Sweden Tel | Fax | ipsos.se © 2008 Ipsos All rights reserved. Contains.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Idrottslärare om astma
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. Kontaktformulär  På varje seriös webbplats bör det finnas ett kontaktformulär.  Använd ej maillänkar, risk för spam!
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Tre attitydkomponenter som påverkar våra bilder av äldre
Fritidshusundersökning Fastighetsbyrån Mars 2013.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Markör Marknad och Kommunikation AB
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Kund: Akademikerförbundet SSR Kontakt: Stina Andersson/Linus Isaksson
Kundundersökning mars 2010
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
| Trycksår Kommun/Områdes-skillnader (inklusive könsdimensionen) Dennis Nordvall Statistiker/Datamanager,
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Sammanfattning av marknadsundersökning Siffrorna är angivna i procent (%) och baserade på den undersökning som gjordes på 100 slumpmässigt utvalda personer.
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
“Pejling Dalarna” Hur ser befolkningen i Dalarna på Dalarna? Beställd av REGION DALARNA LÄNSSTYRELSEN Genomförd av:TEMO AB Redovisad i november 2005.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Ett projektarbete under ST i allmänmedicin av Magnus Röjvall
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Varumärket Luleå kommun
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Sammanfattning av varumärkesundersökning
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Svarsfrekvens Oktober 2011 Liv & hälsa ung 2011 Gymnasieskolan År 2 Svarsfrekvens och antal svarande elever.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Undersökningen utfördes sommaren/hösten 2008 vid två stormarknader, den ena i Eskilstuna och den andra i Nacka utanför Stockholm. 100.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Presentation av genomförda paneler om: Boendefrågor, Folkhälsa och Hemkänsla oktober 2008-maj 2009 Ahmad Azizi
Ahmad Azizi Presentation av genomförda paneler om: Boendefrågor, Folkhälsa och Hemkänsla oktober 2008-maj 2009 Ahmad Azizi
Presentationens avskrift:

Nobody’s Unpredictable Hyllie En utvärdering av utbyggnadsområdet bland boende i Malmö Oktober 2011

© 2011 Ipsos 2 Bakgrund 2 •Hyllie utbyggnadsområde är en framtidsorienterad del av Malmö. Med en station i Hyllie skapas här ett nytt centrum i södra Malmö men också ett profilområde för hela Öresundsregionen. •Ambitionen med Hyllie är att skapa en blandstad som sjuder av liv. För att uppnå det planerar Malmö stad för flera funktioner i samarbete med aktuella aktörer. •Fullt utbyggt kommer området att omfatta ca bostäder och lika många arbetsplatser. Det unika kommunikationsläget förenat med stadsbebyggelse, parkmiljöer och skånskt kulturlandskap skapar attraktiva miljöer för boende, besökare och företag. Här byggs en ”bättre stad för ett bättre liv”.

© 2011 Ipsos 3 3 Syfte Aktörerna i utbyggnadsområdet vill göra en nollmätning av det gemensamma varumärkesarbetet som pågått för platsen och marknadsföringen av Hyllie centrum. Inför bygg- och säljstarten av de ca bostäderna vill aktörerna vidare undersöka vad marknaden definierar som en bättre stad och ett bättre liv kopplat till boendet.

© 2011 Ipsos 4 Metod och målgrupp 4 Metod: Undersökningen har genomförts med hjälp av telefonintervjuer (CATI) Målgrupp: Privatpersoner i åldern år boende i Malmö. Resultaten per stadsdel redovisas oviktade. Alla resultat på totalnivån har viktats utifrån andel av befolkning per stadsdel. Datainsamling startade i slutet av augusti 2011 och avslutades i mitten av oktober. Målet om 2000 genomförda intervjuer totalt har inte kunnat nås. Det är för stadsdelarna Rosengård (64) och Fosie (125) som kvoterna inte kunnat fyllas. Totalt har intervjuer genomförts.

© 2011 Ipsos 5 Kännedom om pågående projekt i Malmö, spontan och hjälpt erinran Kännedom Hyllie

© 2011 Ipsos 6 6 • Hyllie nämns framförallt av boende i Hyllie, Limhamn och Fosie. • Totalt är det 1 av 5 som nämner Hyllie. • Bland Annat område nämns bl.a. Husie, Bunkeflo, Bulltofta, Kalkbrottet och Toftanäs 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP De områden med nybyggnation som nämns av flest spontant är Västra hamnen och Limhamn F16. Kan du nämna något/några områden i Malmö där det just nu byggs nya lägenheter?

© 2011 Ipsos av 10 malmöbor som inte spontant nämner Hyllie har hört talas om utbyggnaden av Hyllie när de får frågan. 1463/172/163/167/153/128/97/177/58/177/171 IP F17. Har du hört talas om att det pågår en utbyggnad av Hyllie? • Här nämns Hyllie framförallt av boende i Limhamn, Husie, Hyllie och Kirseberg. • Det område med sämst kännedom om utbyggnaden i Hyllie är de boende i Rosengård. • Bland Annat område nämns bl.a. Husie, Bunkeflo, Bulltofta, Kalkbrottet och Toftanäs

© 2011 Ipsos 8 8 Djupare kunskap om utbyggnaden i Hyllie saknas, 7 av 10 vet lite grand eller har bara hört om den. F18. Hur skulle du beskriva din kännedom och kunskap om Hyllie och den utbyggnad som pågår där? 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP • Bäst kunskap om utbyggnaden har de boende i Limhamn med omnejd samt de som redan bor i Hyllie. • Boende i Västra innerstaden, Oxie och Rosengård känner också till något mer än boende i övriga stadsdelar.

© 2011 Ipsos 9 9 Malmö Arena, Emporia, bostäder och tågstationen är projekt som många nämner F19. Kan du nämna några andra funktioner eller något byggprojekt du känner till i Hyllie? 1128 IP • 8 av 10 kan nämna något projekten i Hyllie.

© 2011 Ipsos 10 I vilken utsträckning instämmer eller tar du avstånd ifrån följande påståenden gällande olika aspekter vid val av bostadsområde? Aspekter vid val av bostadsområde

© 2011 Ipsos En bra stad och ett bättre liv kräver trygghet, bra kommunikationer och närhet F1. Om du spontant skulle nämna tre saker kopplat till boende som du förknippar med en bättre stad och ett bättre liv, vilka tre saker skulle det då vara? 1789 IP

© 2011 Ipsos Hyllie kommer att uppfylla de viktiga kraven avseende kommunikationer, öppna ytor och närhet till butiker F23. Nu kommer några påståenden om olika egenskaper som utbyggnadsområdet i Hyllie kommer att ha då ca 2500 lägenheter är färdigbyggda / 1386 IP F12. I vilken utsträckning instämmer du i följande påståenden gällande olika aspekter vid val av bostadsområde?

© 2011 Ipsos En majoritet instämmer i att Hyllie kommer att vara en framtidsorienterad och modern del av Malmö 1789/ 1386 IP F23. Nu kommer några påståenden om olika egenskaper som utbyggnadsområdet i Hyllie kommer att ha då ca 2500 lägenheter är färdigbyggda 2015 F12. I vilken utsträckning instämmer du i följande påståenden gällande olika aspekter vid val av bostadsområde?

© 2011 Ipsos 14  I vilken utsträckning instämmer eller tar du avstånd från följande påståenden gällande olika aspekter vid val av bostad? Aspekter vid val av bostad

© 2011 Ipsos • God ekonomi i föreningen vid köp av bostadsrätt anses viktigt av nästa alla. • Balkong/uteplats är också ett krav tillsammans med att hyresvärden har ett gott rykte. • Bokningsbar tvättstuga, ljus och luftig bostad samt ett stor förrådsutrymme värdesätts. • Parkering under tak eller i P-hus är inte så viktigt. Fler instämmer här i att parkering utomhus är tillräckligt. Bra planlösning och god fastighetsskötsel är bland de viktigaste vid val av bostad F13.I vilken utsträckning instämmer du i följande påståenden gällande olika aspekter vid val av bostad? 1789 IP

© 2011 Ipsos 16  I vilken utsträckning skulle du vara intresserad av, och beredd att betala för… Betalningsvilja

© 2011 Ipsos • Bevakning är det som flest kan tänka sig att betala för, följt av gym/ relaxavdelning och övernattningslägenhet. Svalt intresse att betala för service kopplat till boendet F14.I vilken utsträckning skulle du vara intresserad av, och beredd att betala för, följande service kopplat till din bostad? 1789 IP

© 2011 Ipsos 18 I vilken utsträckning instämmer eller tar du avstånd ifrån följande påståenden? Varumärket Hyllie

© 2011 Ipsos • En majoritet tror att boendet i Hyllie kommer att vara av bra klass och vara attraktivt. • Drygt hälften anser att Hyllie har en unik position i regionen men på flertalet punkter anser man inte att Hyllie är särskilt unikt då mindre än hälften instämmer i dessa påståenden. • Malmös läge med flertalet spännande områden, t.ex. Västra hamnen konkurrerar troligen här. Hyllie anses inte helt unikt och 6 av 10 anser att det finns likvärdiga områden i Malmö F20.I vilken utsträckning instämmer du i följande påståenden? 1402 IP

© 2011 Ipsos 20 I vilken utsträckning instämmer eller tar du avstånd ifrån följande påståenden? Inställning Hyllie och informationskanaler

© 2011 Ipsos • Särskilt positiva är man i Limhamn, Hyllie, Rosengård och Oxie. • Minst positiva är boende i centrala Malmö. Nästan 6 av 10 har en positiv inställning till utbyggnadsområdet i Hyllie F21. Som helhet, hur är din inställning till utbyggnadsområdet i Hyllie? 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP

© 2011 Ipsos av 4 har läst artikel om Hyllie i dagspressen F22. Jag läser upp et antal kontaktkanaler och media, i vilka du kan ha läst eller hört talas om att utbyggnad pågår i Hyllie, svara ”Ja” när jag läser någon som du läst, hört eller sett 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161/200 IP

© 2011 Ipsos 23 Hur bor man idag?  Och hur kan man tänka sig att bo imorgon?

© 2011 Ipsos • Husie, Limhamn och Oxie är områden med en majoritet som bor i villa och rad-/ kedjehus. Majoriteten av malmöborna bor idag i lägenhet F2. Hur bor du idag? 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos Hälften av de som bor i lägenhet i hyresrätt och hälften i bostadsrätt. F3. Vilken ägarform är det på bostaden? 1789 /200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP • Andelen hyresrätter är klart högst i Rosengård. • 3 av 10 malmöbor äger sin bostad.

© 2011 Ipsos Bostäder med två eller tre rum dominerar, och är en följd av att en majoritet bor i lägenhet F6. Hur många rum finns det i din nuvarande bostad? 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP • Husie, Limhamn och Oxie är områden där majoriteten av boenden har >3 rum. Det är också i dessa stadsdelar flest bor i villa och rad-/ kedjehus.

© 2011 Ipsos Majoriteten önskar sig tre eller fyra rum i sitt nästa boende... F7. Hur många rum skulle du vilja ha i ditt nästa boende? 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP • Även i Husie, Limhamn och Oxie där där majoriteten av de boende idag har >3 rum önskar en majoritet 3-4 rum i sitt nästa boende.

© 2011 Ipsos Majoriteten vill bo i bostadsrätt eller äga sin nästa bostad F8. Om du skulle flytta inom ett par år, vilken boendeform tror du att du då skulle flytta till? 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos Nästan 4 av 10 som idag äger sin bostad kan tänka sig flytta till en hyres- eller bostadsrätt F8. Om du skulle flytta inom ett par år, vilken boendeform tror du att du då skulle flytta till? 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP • Boende i hyresrätt är mer benägna att byta ägandeform än övriga.

© 2011 Ipsos Majoriteten betalar idag mellan – kr/mån för sitt boende F9. Hur mycket betalar du/ditt hushåll i boendekostnad i dag? 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP • I Limhamn och Centrum inkl. Västra hamnen är det fler än i övriga stadsdelar som idag betalar kr/mån eller mer för sitt boende.

© 2011 Ipsos Flertalet, 6 av 10, tror sig maximalt kunna betala kr/månad för sitt boende F10. Hur mycket skulle du/ditt hushåll i dag maximalt klara av att betala i boendekostnad varje månad? 1789 /200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP • Fler som idag bor i Limhamn Centrum inkl. Västra hamnen och Oxie är beredda att betala kr/mån eller mer för sitt kommande boende.

© 2011 Ipsos 32 Hyreskostnad i dag < kr kr kr kr kr kr kr > krTotalt Möjlig hyreskost nad < kr26%2%0% 2%0%1%0%3% kr15%26%4%1%0% 7% kr27%40%45%4% 2%0%7%23% kr6%9%17%37%2%1%0%3%14% kr6%9%14%25%38%2%3%5%16% kr8% 10%18%17%34%0%1%13% kr2%3%5%8%17%16% 0%8% > kr10%2%5%7%19%46%80%85%16% 32 Många har möjlighet att öka sin boendekostnad 1789 IP F9. Hur mycket betar du/ditt hushåll i boendekostnad i dag? F10. Hur mycket skulle du/ditt hushåll maximalt klara av att betala i boendekostnad varje månad? 1 av 4 tror sig klara upp till kr/mån i boendekostnad.

© 2011 Ipsos 33 Vart kan man tänka sig flytta? Flyttplaner och bostadsområden

© 2011 Ipsos • Limhamn och Centrum är också populära områden Många vill bo kvar i området där de bor idag om de skulle flytta F4. Om du skulle flytta inom ett par år, var eller i vilket område skulle du helst vilja bo? F5. Varför vill du bo där? 1789 IP / 1612 IP

© 2011 Ipsos • Boende i centrala Malmö säger i större utsträckning att de planerar flytta. En av tre planerar att flytta inom Malmö inom 5 år, hälften av dem inom 2 år F24. Har du planer på att flytta inom Malmö de närmaste åren? 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos • Limhamn, Husie, Oxie och Centrum är de områden med störst andel som anser sig ha råd att finansiera nybyggt boende. Majoriteten tror sig kunna finansiera ett nybyggt boende 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F11. Har du/ditt hushåll, som du själv bedömer det, ekonomisk möjlighet att finansiera boende i en nybyggd hyresrätt eller bostadsrätt?

© 2011 Ipsos Vid en flytt letar man bostad i Centrum, Limhamn eller Västra innerstaden. F15. Om du skulle flytta inom ett par år, inom vilken stadsdel skulle du i första hand leta efter bostad? • Centrum, Västra innerstaden och Limhamn är områden där en klar majoritet skulle vilja bo kvar om de skulle flytta till nytt boende. • Till Rosengård och Oxie är det dock i princip ingen som säger sig vilja flytta, inte ens bland dem som bor där. 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos • Det är främst redan boende i Hyllie, tillsammans med boende i Rosengård som troligen skulle titta på Hyllie, följt av boende i Oxie och Limhamn. Majoriteten tror inte att de skulle titta på ett alternativ som Hyllie i jakten på ny bostad F25. Hur troligt är att du tittar närmare på ett alternativ som Hyllie, i ditt sökande efter en ny bostad? 528/78/76/74/44/54/38/44/22/47/51 IP

© 2011 Ipsos • De flesta har varit där för att besöka Malmö Arena Nästan 7 av 10 har besökt Hyllie någon gång F26. Har du besökt/promenerat i Hyllie någon gång och i vilket sammanhang? 1789 IP Vet ej: 3 %

© 2011 Ipsos 40 Totalt och per stadsdel Bakgrundsvariabler

© 2011 Ipsos • Totalt är spridningen över åldrar ganska jämn i urvalet, men det skiljer mellan olika stadsdelar. • Centrala Malmö samt Rosengård har en större andel yngre, år jämfört med övriga. Ålder B2. Ålder 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos • En övervikt av kvinnor har deltagit i undersökningen. Detta är ett normalt ”fenomen”. Kön B1. Kön 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos Civilstånd B3. Vilket är ditt civilstånd? 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP • I centrum finns fler singelhushåll och i områden med mer villabebyggelse är det flesta gifta/ sambo.

© 2011 Ipsos Antal personer i hushållet B4. Hur många personer bor det sammanlagt i ditt hushåll? • En majoritet bor i singel eller två personers hushåll. • Återigen ser vi tydliga skillnader mellan centrala delar och områden med villor och radhus, fler flerpersonershushåll i villområden /200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos Antal personer i hushållet över 18 år B5. Hur många personer över 18 år bor hushållet? 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP En majoritet av hushållen har ingen person består av 1-2 personer över 18 år, men fler hushåll med 2 personer i områden med villabebyggelse jämfört med övriga.

© 2011 Ipsos Antal personer i hushållet under 18 år B6. Hur många personer under 18 år bor hushållet? 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP • En majoritet av hushållen har ingen person < 18 år • Fler hushåll med barn i områden med villabebyggelse jämfört med övriga.

© 2011 Ipsos Antal bilar i hushållet B7. Hur många bilar har ditt hushåll tillgång till? • >70% av hushållen har minst en bil. • Boende i centrala delar har i större utsträckning avstått från bil eller nöjt sig med en. 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos Hushållsinkomst B8. Vilken är hushållets sammanlagda årsinkomst före skatt inklusive bidrag och/eller pension? • 60% av hushållen anger att de har en sammanlagd inkomst på > kr/år före skatt. • Boende i områden med mer villabebyggelse samt boende i Centrum har högre hushållsinkomst. 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos 49 Kännedom och inställning till Hyllie  Kännedomen om utbyggnadsområdet är efter hjälpt erinran totalt sett hög, nästan 8 av 10 har hört talas om det. Av dem är 6 av 10 är positivt inställda till utbyggnadsområde Hyllie.  3 av 10 har planer på att flytta inom Malmö de kommande 5 åren, men endast ca 1 av 5 kommer troligen att se Hyllie som ett alternativ. Störst intresse, förutom i Hyllie, finns i Rosengård. Kännetecknande för ett bra boende kopplat till ”en bättre stad ett bättre liv”  För detta krävs spontant trygghet, kommunikationer och närhet  Av alla de aspekter som sedan bedömts kommer trygghet främst följt av bra gång- och cykelvägar och närhet till bra kollektivtrafik. Man vill även att det ska vara grönt och lummigt samt nära till naturen. Ytterligare ett tiotal aspekter bedöms viktiga av minst 6 av 10 malmöbor.  Av topp 15 av de faktorer som respondenterna anser vara viktiga vid val av bostadsområde kommer Hyllie år 2015 leva upp till fyra: närhet till bra kollektivtrafik, närhet till affärer och köpcentra, bra tillgänglighet med bil samt att det finns öppna ytor. Av övriga faktorer bedöms Hyllie att komma leva upp till: –Blandad och varierad arkitektur –Nära till sport- och fritidsaktiviteter –Nära till skolor och barnomsorg –Blandade boendeformer, både hyres- och bostadsrätter –Caféer och restauranger i närområdet –Förskolor och skolor med internationell inriktning –Bilpool tillgänglig för boende gör området attraktivt –Blandad bebyggelse med bostäder och kontor\verksamheter 49 Sammanfattning

© 2011 Ipsos 50 Hyllie geografiska läge anses ännu inte vara optimalt, trots goda kommunikationer  Samtliga påståenden som kopplar till centralt, närhet till umgänge/ sociala aktiviteter och arbete får lägre värden jämfört med andelen som anser detta vara viktigt vid val av bostadsområde. Bra planlösning och god fastighetsskötsel är bland de viktigaste vid val av bostad  Balkong/ uteplats samt att hyresvärden har ett gott rykte är också viktigt.  Bokningsbar tvättstuga, ljus och luftig bostad samt ett stor förrådsutrymme värdesätts.  Parkering under tak eller i P-hus är inte så viktigt. Parkering utomhus är tillräckligt.  Möjlighet att odla eller gemensamma utrymmen värdesätts inte heller särskilt mycket. Svalt intresse för betaltjänster kopplat till boendet  Bevakning är det som flest kan tänka sig att betala för. Osäker position  Drygt hälften anser att Hyllie har en unik position i regionen men på flertalet punkter anser man inte att Hyllie är särskilt unikt då mindre än hälften instämmer i dessa påståenden. Dessutom säger en majoritet att det finns andra likvärdiga områden i Malmö när det gäller boende och boendemiljö 50 Sammanfattning

© 2011 Ipsos 51 Marknaden  Om man funderar på att flytta säger många att de skulle vilja bo kvar i samma område som idag. Flertalet önskar sig 3-4 rum och tror att de kan klara en högre boendekostnad än idag. En majoritet vi flytta till bostadsrätt eller eget ägande.  Drygt hälften anser sig kunna finansiera en nyproducerad bostad.  Vid en flytt letar majoriteten bostad i Centrum, Limhamn eller Västra innerstaden. 51 Sammanfattning

Nobody’s Unpredictable Vid frågor om rapporten eller undersökningen, vänligen kontakta: Caroline Almgren, Oktober 2011

© 2011 Ipsos 53 © 2011 Ipsos – All rights reserved. This proposal constitutes the sole and exclusive property of Ipsos. Ipsos retains all copyrights and other rights over, without limitation, Ipsos' trademarks, technologies, methodologies, analyses and know how included or arising out of this proposal. The addressee of this proposal undertakes to maintain it confidential and not to disclose all or part of its content to any third party without the prior written consent of Ipsos. The addressee undertakes to use this proposal solely for its own needs (and the needs of its affiliated companies as the case may be), only for the purpose of evaluating the proposal for services of Ipsos. No other use is permitted.

© 2011 Ipsos 54 Resultatet per fråga och stadsdel APPENDIX

© 2011 Ipsos 55 I vilken utsträckning instämmer eller tar du avstånd ifrån följande påståenden gällande olika aspekter vid val av bostadsområde? Aspekter vid val av bostadsområde

© 2011 Ipsos 56 Förklaring av kommande redovisning 56 Fråga X. % Balansdiagrammen beskriver hur många som instämmer respektive inte instämmer i påståendet i fråga  Med Instämmer menas betyg 4 (Instämmer delvis) + betyg 5 (Instämmer helt )  Med Tar avstånd menas betyg 2 (Tar delvis avstånd) + betyg 1 (Tar helt avstånd)  Andelen som svarat betyg 3 (Varken eller) är den andel som ”saknas” mellan det röda och gröna området för att stapeln ska summera till 100% Alternativen Vet ej är bortplockade i dessa diagram för att förenkla för läsaren. Vi har med denna utsortering endast tagit med de resultat där respondenten tagit ställning och graderat enligt 1-5 skalan. I de fall där andelen vet ej är stor kommenteras det Resultatet är angivet i procent Exempel på balansdiagram Exempel1: Alternativet Varken eller för Samtliga är: 100 –(78+20) = 2% Bas: Fråga X. 100 IP, 200 IP, 300 IP Exempel2: Här visas basen som tillhör varje fråga/påstående, vet ej är alltså inte bortplockade ur basen.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Det geografiska läget är viktigt 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_1. Det geografiska läget i Malmö är viktigt.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Att affärer finns i närområdet är viktigt 1789 /200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_2. Det måste finnas affärer och köpcentra i närområdet.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Att caféer och restauranger finns i närområdet är viktigt 1789 /200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_3. Det måste finnas caféer och restauranger i närområdet.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Att det är tryggt är viktigt 1789 /200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_4. Det måste kännas tryggt.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Barnvänligt och bilfritt är viktigt 1789 /200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_5. Det måste vara barnvänligt och finnas bilfria områden.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Blandad bebyggelse är viktigt för x av y /200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_6. Det måste vara blandad bebyggelse med både bostäder och kontor/verksamheter.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Tillgänglighet med bil är viktigt 1789/ 200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_7. Det måste vara bra tillgänglighet till området med bil.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Möjlighet att odla är viktigt /200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_8. Det ska finnas möjlighet att odla på gröna innergårdar

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Öppna ytor är viktigt. 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_9. Det ska finnas öppna ytor, som torg och offentliga platser.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Grönt och lummigt är viktigt /200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_10. Det ska vara grönt och lummigt

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Blandade boendeformer är viktigt. 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_11. Det är viktigt att det finns blandade boendeformer, både hyres- och bostadsrätter

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Förskolor och skolor med internationell inriktning är viktigt 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_12. Det är viktigt att det finns förskolor och skolor med internationell inriktning.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer ”Citykänsla” är viktigt. 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_13. Det är viktigt med ”citykänsla”.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Bra gång- och cykelvägar är viktigt 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_14. Det är viktigt med bra gång- och cykelvägar

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer En blandad och varierad arkitektur är viktigt 1789 /200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_15. Det är viktigt med en blandad och varierad arkitektur.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Ett centralt läge är viktigt /200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_16. Det är viktigt med ett centralt läge.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Gemensam service kopplat till boendet är viktigt 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_17. Det är viktigt med gemensam service kopplat till boendet.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Liv och rörelse är viktigt. 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_18. Det är viktigt med liv och rörelse i området.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Närhet till natur och grönområden är viktigt. 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_19. Det är viktigt med närheten till natur och grönområden.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Närhet till arbetet är viktigt. 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_20. Närhet till arbetet är viktigt.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Närhet till bra kollektivtrafik är viktigt 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_21. Närhet till bra kollektivtrafik är viktigt.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Närhet till skolor och barnomsorg är viktigt 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_22. Närhet till skolor och barnomsorg är viktig.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Närhet till sport- och fritidsaktiviteter är viktigt 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_23. Närhet till sport- och fritidsaktiviteter är viktigt.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Närhet till vänner och socialt umgänge är viktigt 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_24. Närhet till vänner och socialt umgänge är viktigt.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Bostadsområdets rykte är viktigt. 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_25. Området måste ha ett gott rykte.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Ett gott rykte för skolor och barnomsorg är viktigt 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_26. Skolor och barnomsorg i området måste ha ett gott rykte.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Bilpool ökar inte områdets attraktivitet. 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_27. Tillgång till bilpool ökar områdets attraktivitet.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Hållbart byggande och boende är viktigt för x av y. 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_28. Viktigt att området satsar på hållbart byggande och boende.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Vänner och bekanta i området ökar attraktiviteten 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_29. Om vänner och bekanta redan bor i området är det mer attraktivt.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Tidigare anknytning till området är inte viktigt 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F12_30. Tidigare anknytning till området är viktigt.

© 2011 Ipsos 87 Påståenden om Hyllie då utbyggnaden av lägenheter är klar år 2015 Hyllie som bostadsområde

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer F23_1. Det geografiska läget i Malmö är bra 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP Hyllie 2015

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Hyllie 2015 F23_2 Det finns affärer och köpcentra i närområdet 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP

© 2011 Ipsos F23_3 Det finns caféer och restauranger i närområdet 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP • Vet ej kring % på alla förutom Hyllie Hyllie 2015

© 2011 Ipsos F23_4 Det känns tryggt 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP • Vet ej kring % på alla förutom Hyllie och Limhamn Hyllie 2015

© 2011 Ipsos F23_5 Det är barnvänligt och det finns bilfria områden 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP • Vet ej kring 30-36% på alla förutom Hyllie Hyllie 2015

© 2011 Ipsos F23_6 Det är blandad bebyggelse med både bostäder och kontor/verksamheter 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP • Vet ej kring 20 % på alla förutom Hyllie och Limhamn Hyllie 2015

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer F23_7 Det är bra tillgänglighet till området med bil 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP Hyllie 2015

© 2011 Ipsos F23_8 Det finns möjligheter att odla på gröna innegårdar 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP • Vet ej kring 37-45% på alla förutom Hyllie Hyllie 2015

© 2011 Ipsos F23_9 Det finns öppna ytor, som torg och offentliga platser 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP • Vet ej kring 20-27% på alla förutom Hyllie och Limhamn Hyllie 2015

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer F23_10 Det är grönt och lummigt 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP Hyllie 2015

© 2011 Ipsos F23_11 Det finns blandade boende former, både hyres- och bostadsrätter 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP • Vet ej kring 26-31% på alla förutom Hyllie Hyllie 2015

© 2011 Ipsos F23_12 Det finns förskolor och skolor med internationell inriktning 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP • Vet ej kring % på alla Hyllie 2015

© 2011 Ipsos F23_13 Området har ”citykänsla” 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP • Centrum inkl Västra Hamnen sig. Högre andel vet ej (32%) Hyllie 2015

© 2011 Ipsos F23_14 Det finns bra gång- och cykelvägar 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP • Vet ej kring 20 % på alla utom Hyllie och Limhamn Hyllie 2015

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer F23_15 Det finns blandad och varierad arkitektur 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP Hyllie 2015

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer F23_16 Området har ett centralt läge 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP Hyllie 2015

© 2011 Ipsos F23_17 Det finns gemensam service kopplat till boendet 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP • Vet ej kring % på alla Hyllie 2015

© 2011 Ipsos F23_18 Det är liv och rörelse i området 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP • Vet ej kring % på alla förutom Hyllie och Limhamn Hyllie 2015

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer F23_19 Det är nära till natur och grönområden 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP Hyllie 2015

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer F23_20 Det är nära till arbetet 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP Hyllie 2015

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer F23_21 Det är nära till bra kollektiv trafik 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP Hyllie 2015

© 2011 Ipsos F23_22 Det är nära till skolor och barnomsorg 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP • Vet ej kring % på alla Hyllie 2015

© 2011 Ipsos F23_23 Det är nära till sport- och fritidsaktiviteter 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP • Vet ej kring 20% på alla, sig högre på Centrum inkl Västra Hamnen (27%), lägre Hyllie och Limhamn Hyllie 2015

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer F23_24 Det är nära till vänner och socialt umgänge 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP Hyllie 2015

© 2011 Ipsos F23_25 Området har ett gott rykte 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP • Vet ej kring 20 %, sig högre på Centrum inkl Västra Hamnen (28%), längre på Hyllie och Limhamn Hyllie 2015

© 2011 Ipsos F23_26 Skolor och barnomsorg i området har ett gott rykte 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP • Vet ej kring %, lägre på Hyllie Hyllie 2015

© 2011 Ipsos F23_27 Bilpool tillgänglig för boende gör området attraktivt 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP • Vet ej kring % på alla Hyllie 2015

© 2011 Ipsos F23_28 Området satsar på hållbart byggande och boende 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP • Vet ej kring % på alla Hyllie 2015

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer F23_29 Det är en framtidsorienterad och modern del av Malmö 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP Hyllie 2015

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer F23_30 Det ligger mellan allt (slätten, staden och resten av världen ”via närheten till Kastrup”) 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP Hyllie 2015

© 2011 Ipsos 118  I vilken utsträckning instämmer eller tar du avstånd från följande påståenden gällande olika aspekter vid val av bostad? Aspekter vid val av bostad

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Bra planlösning är viktigt för x av y. 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F13_1. Bra planlösning med effektivt utnyttjande av bostadsytan är viktigt.

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Balkong/uteplats är viktigt för x av y. F13_2. Det måste finnas balkong eller uteplats. 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Bokningsbar tvättstuga är viktigt för x av y. F13_3. Det måste finnas bokningsbar tvättstuga. 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Egen tvättmöjlighet i bostaden är viktigt för x av y. F13_4. Det måste finnas egen tvättmöjlighet i bostaden 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Yta för odling är oviktigt för x av y. F13_5. Det måste finnas en egen eller gemensam yta för egen odling. 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Gemensamma lokaler och sociala utrymmen är viktigt för x av y. F13_6. Det måste finnas gemensamma lokaler och sociala utrymmen knutna till bostaden 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Stora fönsterpartier är viktigt för x av y. F13_7. Det måste vara ljust och luftigt med stora fönsterpartier 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Egen bilparkering under tak är viktigt för x av y. F13_8. Egen bilparkering under tak är viktigt 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Egen bilparkering utomhus är tillräckligt för x av y. F13_9. Egen bilparkering utomhus är tillräckligt 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Ett stort förrådsutrymme är ett krav för x av y. F13_10. Ett stort förrådsutrymme är ett krav. 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer x av y instämmer i att hyresvärden måste ha ett bra rykte. F13_11. Hyresvärden måste ha ett bra rykte. 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Tillgång till parkering i p-hus är viktigt för x av y. F13_12. Tillgång till bilparkering i p-hus är viktigt. 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Tillgång till parkering utomhus är tillräckligt för x av y. F13_13. Tillgång till parkering utomhus är tillräckligt. 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Bostadsrättsföreningens ekonomi är av betydelse för x av y. F13_14. Vid köp av bostadsrätt måste föreningen ha en god ekonomi. 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Fastighetsskötsel och boendeservice är viktigt för x av y. F13_15. God fastighetsskötsel och boendeservice är viktigt. 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos 134  I vilken utsträckning skulle du vara intresserad av, och beredd att betala för… Betalningsintresse

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Att betala för kemtvätt är ointressant för x av y. F14_1. I vilken utsträckning skulle du vara intresserad av, och beredd att betala för, kemtvätt? 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Städning/fönsterputsning är intressant för x av y. F14_2. I vilken utsträckning skulle du vara intresserad av, och beredd att betala för, städning\fönsterputs? 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Barnpassning är ointressant för x av y. F14_3. I vilken utsträckning skulle du vara intresserad av, och beredd att betala för, barnpassning? 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer x av y är intresserade av att betala för bevakning. F14_4. I vilken utsträckning skulle du vara intresserad av, och beredd att betala för, bevakning (väktare, larm etc.)? 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer xx av y är intresserade av att betala för övernattningslägenhet/gästrum. F14_5. I vilken utsträckning skulle du vara intresserad av, och beredd att betala för, övernattningslägenhet\gästrum? 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Att betala för gym, bastu och relax är x av y intresserade av. F14_6. I vilken utsträckning skulle du vara intresserad av, och beredd att betala för, gym, bastu, relaxavdelning med bad? 1789/200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Budservice är ointressant för x av y. 200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F14_7. I vilken utsträckning skulle du vara intresserad av, och beredd att betala för, budservice?

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Hunddagis är intressant för x av y. 200/200/200/200/200/200/125/200/64/200/200 IP F14_8. I vilken utsträckning skulle du vara intresserad av, och beredd att betala för, hunddagis?

© 2011 Ipsos 143 I vilken utsträckning instämmer eller tar du avstånd ifrån följande påståenden? Kunskap om Hyllie

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer x av y känner till vad Hyllie har att erbjuda. F20_1. Jag känner väl till Hyllie och förstår vad området har att erbjuda. 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP

© 2011 Ipsos • Centrum inkl Västra Hamnen sig, högre andel vet ej (25%) x av y instämmer i att Hyllie har ett gott rykte. F20_2. Hyllie har ett gott rykte 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP

© 2011 Ipsos • Vet ej kring 20 % på alla förutom Hyllie Bostäder och boendemiljö av klass anser x av y. F20_3. Hyllie kommer att erbjuda bostäder och boendemiljö av bra klass. 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer x av y tror att Hyllie kommer att bli ett attraktivt område att bo och leva i F20_4. Hyllie kommer att bli ett attraktivt område att bo och leva i. 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Hyllie blir Malmös nya framsida instämmer x av y i. F20_5. Hyllie kommer att bli Malmös nya framsida. 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP

© 2011 Ipsos Skolor och förskolor med internationell profil kommer göra området extra attraktivt tror x av y. F20_6. Skolor och förskolor med internationell profil kommer göra området extra attraktivt. • Centrum inkl Västra Hamnen sig, högre andel vet ej (27%) 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP

© 2011 Ipsos Hyllie skiljer sig inte från andra områden genom med sina gröna kvaliteter. F20_7. Hyllie skiljer sig från andra områden i Malmö med sina gröna kvaliteter • Vet ej kring 20 % på alla förutom Hyllie 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Hyllie skiljer sig från andra områden i Malmö genom sin unika position i Öresundsregionen. F20_8. Hyllie skiljer sig från andra områden i Malmö genom sin unika position i Öresundsregionen 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Hyllie x. F20_9. Hyllie skiljer sig från andra områden i Malmö med närhet till allt 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP

© 2011 Ipsos • Lägg till kommentarer Hyllie x. F20_10. Hyllie skiljer sig från andra områden i Malmö genom ligga mitt emellan allt (slätten, staden och resten av världen ”via närheten till Kastrup”) 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP

© 2011 Ipsos Hyllie x. F20_11. Det finns andra områden i Malmö som är likvärdiga med Hyllie när det gäller boende och boendemiljö. • Vet ej kring 20 % på alla förutom Hyllie, Limhamn och Oxie 1402/158/143/153/172/171/94/150/39/161/161 IP