Children’s voices on ESD

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett transnationellt perspektiv på global migration
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
En förskola att förundras i!
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
PRESENTERAR:. LOKALA PROJEKT SOM RÄDDAR VÄRLDEN FRÅN UNDERGÅNG.
Vad är naturvetenskap i förskolan?
Kultur för alla – gäller det mig
Kliv in i projektet – delaktighet i projekt Steven Kabagambe.
Föräldramöte 12 september 2011
Källbystugans kvalitetsarbete
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Ulf P Andersson GMV
Närvaro!!.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Your Name I am Perfect and loved as i am Everybody Fits I Focus on my strenghts I am worth $ _________ a month Focus on your own goal 15 min SeeLiveFeel.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Hur tänka och göra som processtödjare
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Sverker C Jagers Statsvetenskap.
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Demokrati och hur Sverige styrs
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Imorgon tänkte jag bjuda på något gott att äta. Ni får välja
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Vad kan man vinna? Hälsoekonomi med samverkansperspektiv
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Geografi Naturresurser, hållbar utveckling och befolkningsfördelning 1.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
En hållbar utveckling tillfredsställer dagens behov
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Människan Vi människor har en överlägsen hjärna och en unik hand med tumme. Människans första steg mot att bli människa togs när hon började använda.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Etik, försiktighet och hållbar utveckling med havet i särskilt beaktande Christian Munthe Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori flov.gu.se.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Att lära sig att analysera
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Göran Svanelid.
Ställ om Sverige Stephen Hinton TRANSITIONSWEDEN.SE.
Kartläggning av konsumenters uppfattningar om hållbar turism
A Jump for a Sustainable Future ”Jump” and ”Hope” have the same meaning in swedish.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Samhällskunskap C & Geografi B, 2011/2012
OMEPs världskongress augusti 2010 i Göteborg Children – citizens in a challenged world -Lärande för hållbar utveckling -Olika barndomar -Jämställdhet.
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Barnkonventionen i förskolan
ISS-koncernen idag En av världens 5 största privata arbetsgivare och med drygt medarbetare i ett 53 länder Sammantaget över Business-to-Business-kunder.
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
Practice and challenges in involving fathers
The director of education and Research-Based Education
Presentationens avskrift:

Children’s voices on ESD Ingrid Engdahl, FD Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet Ordförande i Svenska OMEP ingrid.engdahl@buv.su.se www.buv.su.se

OMEP – www.omep.org.gu.se Organisation Mondiale pour l’Éducation Préscolaire World Organisation for Early Childhood Education Organización Mundial para la Educación Preescolar OMEP arbetar I mer än 65 länder för bra uppväxtvillkor och utbildning för barn i åldrarna 0 – 8 år Koordinatörer: Ingrid Engdahl, Svenska OMEP Milada Rabušicová , VP, OMEP Europa Eric Duncan, Norska OMEP buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Children’s voices on the state of the Earth International Journal of Early Childhood, IJEC, 2011, 43(2), 153-176. Att öka medvetenheten om lärande för hållbar utveckling bland barn, pedagoger och allmänhet Att samla information om yngre barns tankar, kommentarer och förståelse för ESD, genom att utgå från en tecknad bild och med intentionen att verkligen lyssna till vad barnen uttrycker. buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Vad är Hållbar utveckling? Sustainable Development (SD) is a form of development which meets the needs of the present without compromising the ability of future generations to meet their own needs. (Brundtland, 1987) SD kan därmed innebära ett försök att skapa jämlikhet med, för och till kommande generationer. buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Sustainable development? “Jag tror att det kanske betyder, “Enough for everyone typ, att rädda världen för framtiden” forever” (Ireland) Photo from Nicaragua Australien buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

ESD – Lärande för bärekraftig utvikling ETT POLITISKT BEGREPP Syftar till att vrida all utbildning mot en hållbar livsstil UTVECKLING – omdiskuterat begrepp Nord-Syd, Utveckling - underutveckling Best practices – finns de? The Majority world – the Minority world Om man bill ändra attityder och beteenden – livsstilen – så blir det lätt normativt. Vad är alternativet? buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

ECE for Sustainability Etiska principer för ECE for Sustainability Att bry sig Att lyssna Att delta Att vara hoppfull Julie Davis, 2010 Att erkänna det ömsesidiga beroendet mellan människan och naturen Gothenburg Recommendations, 2008 buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Lärande för hållbar utveckling - ESD Miljö- Sociala och kulturella Ekonomiska perspektiv är integrerade ESD genomförs på ett demokratiskt sätt så att alla deltagare får inflytande och utvecklar handlingskompetens – empowerment buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Barnehagepedagogik och ESD - stora likheter Utgår från barns vardagsliv - integrerat och ämnesövergripande, - tema- eller projektorienterat arbete och - autentiskt innehåll Nära relationer mellan barn och pedagoger samt en strävan efter barns delaktighet och inflytande Utforskande arbetssätt, värdefrågor, kreativt tänkande, problemlösning, berättande och frågebaserat lärande buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Informella barnintervjuer Först tillstånd. Sedan några metodval. Sedan: Kom och titta lite på den här bilden. Berätta frö mig om bilden. Vad ser du? Vad händer? Berätta mer! Vad kan du se i den här bilden? Följdfråga: Varför gör de det tror du? Är det något mer som du vill berätta för mig om bilden? Är det något annat du vill säga som har att göra med det vi har talat om? Med några barn, när det kändes passande, ställdes även frågan: Har du hört talas om Bärekraftig utvikling? Vet du vad som menas med det? buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Ireland France Norway Sweden Poland Finland Czech Republic Canada USA Mexico Nicaragua Panama Brazil Uruguay Slovakia Bulgaria Turkey S. Korea Japan China Singapore Australia New Zealand Ivory Coast Benin Nigeria Cameroon DRCongo buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Statistik 28 nationella rapporter 9 142 barn i åldrarna 2 – 8 år 641 intervjuare 385 förskolor, skolor, m.m. 241 städer/orter buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Overall results Resultat Barnen tyckte om att berätta om sina tankar och idéer Deras svar inspirerade de intervjuande lärarna/vuxna, som ändrade sin syn på barnens kompetens Metoden blev snabbt accepterad, fungerade mycket bra och kan användas i fler ESD- projekt. buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Resultat - kategorier Förmåga att kommentera saker, personer och handlingar i bilden Förmåga att ange saker att göra för att skydda miljön Förmåga att se orsaker till och konsekvenserna av en smutsig miljö Förmåga att känna gemensamt ansvar för Jorden Förmåga att uttrycka ett estetiskt sinne och mänskliga värden i relation till Jorden och Förmåga att beskriva komplexiteten när det gäller hållbar utveckling 1) ability of children to register their environment by commenting on objectives, people and actions, buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

De tvättar jorden. (Japan) Förmåga att kommentera saker, personer och handlingar i bilden De tvättar jorden. (Japan) En värld med många barn. (Mexico)

Jag ser vänner runt en ballong. Barnen målar en sten. Photo from Nicaragua

Skräp ska kastas i soptunnor (Australia) Förmåga att ange saker att göra för att skydda miljön Förmåga att se orsaker till och konsekvenserna av en smutsig miljö Skräp ska kastas i soptunnor (Australia) Återvinning hjälper till att hålla jorden ren. (Kanada) Teckning från Polen

People cannot live without the earth (China) So we can live well here on this earth of ours (Slovakia) Teckning från Bularien

Förmåga att känna gemensamt ansvar för Jorden Förmåga att uttrycka ett estetiskt sinne och mänskliga värden i relation till Jorden Om jorden känner sig ren blir jag glad. Hordens vänner kommer att tycka om det. Jordens vänner? Solen och månen. (Korea)

Förmåga att beskriva komplexiteten när det gäller hållbar utveckling Se till att alla får en bättre framtid (Brasilien) Så att vi alltid har saker, vatten och mat att äta. (USA) Foto från Nicaragua

Så att jorden inte dör och människkorna måste bo på en annan planet. Photo from Norway Så att jorden inte dör och människkorna måste bo på en annan planet. (Turkey)

Men varför ska ni fråga de barnen? Varför inte? Vi vet också många saker! (Australia) Photo from Nigeria

Danmark ‘De tvättar jorden. När jag var ledig gick min Mamma och jag till källsorteringen med vårt skräp’ (5- åring) Pedagogerna arbetar sedan länge med miljön men uttrycker önskemål om att arbeta mer med frågor som leder till en hållbar livsstil. buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Finland Problem med begreppet SD Miljöfostran – på gott och ont ‘It means to test thing to work, that development lasts or to make an invention and it will become history.’ buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Sverige Vi måste arbeta mycket mer med dessa frågor - både vi i personalen och tillsammans med barnen. (Förskollärare) buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Norge Barnen accepterar metaforen: ‘The picture shows the Earth.’ Förskolebarn har kompetens att arbeta med dessa frågor och kan föra komplexa resonemang. buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Barnens ålder!! Många projektledare trodde inte att det var så stor idé att intervjua barnen om dessa frågor – DE ÄNDRADE UPPFATTNING. Korea gjorde en korsanalys av sina 350 barnintervjuer och fann inga skillnader baserade på kön eller ålder. buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Språkfrågan och bildens perspektiv Ett internationellt projekt Många översättningar och tolkningar Bärekraftig tuvikling finns inte på flera språk buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Nära till naturen – på gott och ont Lärande - om naturen - i naturen - för naturen Det sker inte av sig själv! buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Education for Sustainable Development Part Two- In Practice   buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Ireland France Norway Sweden Poland Finland Czech Republic Canada USA Mexico Nicaragua Panama Brazil Uruguay Slovakia Bulgaria Turkey S. Korea Japan China Singapore Australia New Zealand Ivory Coast Benin Nigeria Cameroon DRCongo buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Konferensstipendium 2011 Keeper of Green Earth Yanhue Park 2011 Awards on Learning for Sustainable Development with Young Children Konferensstipendium 2011 Keeper of Green Earth Yanhue Park Ewha Womans University Ewha Institute of Childhood Education and Care buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Instructional Strategy: Project Approach Brain- storming Investigating Extending∙ Connecting Sharing Solving ESD issues buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Extending·Connecting Project Practice Brain-storming Investigating Solving ESD issues Sharing Extending·Connecting March, 11, 2011. Earthquake in Japan buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Project Practice Picked Waste Solving ESD issues – Experiencing the process of establishing public policy Project Practice Recognizing Issue Introducing Surveying Field Gathering Proofs Analyzing Evidence Providing Alternatives Recommending Polices to Decision Maker buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies Picked Waste

Classification <Classifying Waste> Solving ESD issues – Experiencing the process of establishing public policy Project Practice Recognizing Issue Introducing Surveying Field Gathering Proofs Analyzing Evidence Providing Alternatives Recommending Polices to Decision Maker Classification <Classifying Waste> buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Project Practice Drawing a map <The hill of wastes> Solving ESD issues – Experiencing the process of establishing public policy Project Practice Recognizing Issue Introducing Surveying Field Gathering Proofs Analyzing Evidence Providing Alternatives Recommending Polices to Decision Maker buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies Drawing a map <The hill of wastes>

<Writing a letter to the president asking to place a trash can> Solving ESD issues – Experiencing the process of establishing public policy Project Practice Recognizing Issue Introducing Surveying Field Gathering Proofs Analyzing Evidence Providing Alternatives Recommending Polices to Decision Maker buv.su.se <Writing a letter to the president asking to place a trash can> / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Project Practice Meeting with a decision maker Solving ESD issues – Experiencing the process of establishing public policy Project Practice Recognizing Issue Introducing Surveying Field Gathering Proofs Analyzing Evidence Providing Alternatives Recommending Polices to Decision Maker Meeting with a decision maker <Meeting with the President of Ewha Womans University > buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Promotional Poster <Stop using paper cups, Start using tumblers> Project Practice Sharing Extending· Connecting Investigating Brain- storming Solving ESD issues Promotional Poster <Stop using paper cups, Start using tumblers> buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

“Learning together to inhabit our earth today and tomorrow” Kongress stipendium 2010 “Learning together to inhabit our earth today and tomorrow” SPÄNNANDE INNEHÅLL som vilar på TRE ESD- PELARE Att integrera flera kurser i förskollärarutbildning under paraplynamnet ECO-literacy Att vara ecologically literate innebär att man kan läsa naturens tecken och signaler att man förstår mer om livet på jorden och kan skriva, dvs beskriva och berätta om jorden samt Att kunna handla med empati och ansvar. Mariela LOSSO, Cipolletti, Argentina buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

PROVINCIA de RÍO NEGRO ALTO VALLE ARGENTINA buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Syfte med projektet Lyfta fram eco-literacy som innehåll för lärare och studenter Integrera olika ämnen I en gemensam kurs Integrerat med uppgifter under praxisperioden Involvera lokala förskollärare, förskolebarn, deras föräldrar och det lokala samhället buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

The Rio Negro river buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Utveckla handlingskompetens genom att göra: Undersöka växter, djur och insekter i två olika miljöer: På den torra Blå kullen På åkrar och fält i jordbruket Undersökande och utforskande arbetssätt – hela byn blev involverad buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

CERRO AZUL (Blå kullen) buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Fälten i jordbruket buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Det viktiga vattnet – och konsekvenser av bevattning buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Från biologi till ekologi Inga enkla frågor – inga enkla svar Jämförelserna mellan de två biotoperna drev projektet vidare, vilt och odlat Människan är beroende av naturen och många växter klarar sig inte utan människan Det ekonomiska perspektivet i hållbarhet Det ekologiska, beroende av de vilda växterna för att hålla jorden på plats utan att slösa vatten Det ömsesidiga beroendet blev tydligt för alla inblandade Det var barnens kluriga frågor som drev projetet framåt och höll det vid liv … buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies

Rosslyne Waiyigo Kiragu 26th OMEP World Assembly and Congress ESD award winner

Filtering the decantedwater

Muddy water. 57

Aluminium sulphate

Ginger cloth

Clean water

thank YOU

The Polar Bear Project ESD Award winner Agapi Liapaki XXVI OMEP World Congress August 11-13, 2010 Gothenburg, Sweden

Igloo Föräldrar och barn deltog i insamlingen av vattenflaskor och hjälpte til med konstruktionen Vi lärde oss se skillnad på olika sorters flaskor, vilka som man kan använda Vi undersökte andra sätt än att köpa vatten på flaska

Giving a shape to the igloo

En temadag för miljön Barnens utställningar Barnens faktablad Inbjudningar Talare från politik och företag Barnen höll föredrag om det de kommit ram till Infomaterial från den regionala energimyndigheten Barns konstverk av återanvända saker Igloo projektet och igloo- teckningar Kompost- teckningar

Related projects

When the children feel empowered they will be able to empower others for a BETTER FUTURE. När barnen utvecklar handlingskompetens kommer de att kunna stärka andra för en bättre framtid.

Det betyder att alla gör någonting för jorden. Hållbar utveckling? Det betyder att alla gör någonting för jorden. Pojke, sex år, Polen

Part Two- ESD In Practice www.omep.org.gu.se ingrid.engdahl@buv.su.se   buv.su.se / Ingrid Engdahl, Dep of Child and Youth Studies