TSD Infrastruktur konventionella banor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna.
Advertisements

Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Federativa lösningar Hur blir federativa lösningar en naturlig grund för elektronisk samverkan mellan kommuner, myndigheter, landsting, privata utförare.
Europeiska kommissionens förslag till:
CE-märkning av byggprodukter
Svenska Försäkringsföreningens Livförsäkringsseminarium 9 oktober 2012
RISC möten oktober 2013 och januari 2014.
3D - Fastighetsbildning
Krav på tillförlitlighet i TSD trafikstyrning och signalering
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
Nordisk slutkundsmarknad
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Åtgärdsprogram Inför vintersäsongen 2010–2011
Standardiseringsarbete om klimatfrågor, fordon i vinterklimat Design and test of rolling stock under severe conditions.
Information om det nya kravet på yrkesförarkompetens
Sverige: ökade krav på tillgänglighet
Samordning av socialförsäkrings- förmåner inom EU
Fjärde Järnvägspaketet
Säkrare verktyg Matz Lenner, Dr.
Driftskompatibilitetsdirektivet
Fjärde järnvägspaketet
GNS järnväg Håkan Sjöström
Välkomna till referensgruppsmötet den 11 juni 2013.
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
STANLI Metadata 2005/02/17 Nationellt arbete om Metadata Vilka problem kan vi lösa?
Open access Lisbeth Söderqvist Avdelningen för forskningspolitisk analys.
Arnes kurs 2009 Rolf Rundfelt.
Genomförandeplan av TSD drift (2012/757/EU)
DV29bis Kommissionens nya rekommendation för godkännande av fordon och delsystem Arbetsmöten 14 nov o 12 dec Kommissionens Rekommendation och Ändring av.
Behörighetsprövning annan ombordpersonal. Bakgrund Harmoniserad behörighetsprövning av ombordpersonal. – Regleras i TSD Drift och Trafikledning – Gäller.
Single European Railway Committee (SERAC)
Johan Sundqvist, Miljöchef
Kommissionens arbetsprogram 2011 Presenterades den 3 november. Arbetsprogrammet tar upp huvudfrågor som ska prioriteras av kommissionen under Kommissionen.
RISC-möte 23 – 24 oktober Dagordning med 4 omröstningar,
Nollalternativ i en MKB
ERA-förordningen Förslag till ny förordning om Europeiska unionens järnvägsbyrå Ersätter nu gällande förordning (EG) nr 881/2004.
Nationella säkerhetsbestämmelser Minskat utrymme för nationell reglering?
MKB-processen i infrastrukturprojekt
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Utbildningsdepartementet Budskap från rekommendationen om EQF En gemensam referensram - ett översättningsverktyg mellan olika kvalifikationssystem och.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Transportforum B-WIM VÄGNING AV TUNGA AXLAR I FART. ETT PROJEKT FÖR ATT UNDERSÖKA BELASTNINGARNA PÅ VÄGNÄTET. Arne Lindeberg, ITS-sektionen.
SP Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut
Presentation vid branschrådet för järnväg Revidering av TSD för Funktionshindrade.
CE-märkning och tillsyn i praktiken Hearing Näringslivets hus Nils Ahlén.
Sverige och EU:s arbetstidsdirektiv
Planerade översyner av föreskrifter
Elektronisk upphandling – nya regler för offentlig upphandling
Sammanfattning av EU-lagstiftning: en introduktion 2008.
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Vattendirektivets roll i tillsynen av miljöfarlig verksamhet Pardis Pirzadeh Ansvar: Miljögifter inom vattenförvaltningen och miljömål. Finns på: vattenstrategiska.
1 Marknadskontrollrådets seminarium ”Din produkt, ditt ansvar ” Nalen 21/ Olika roller, olika ansvar: Tillverkare, importör, distributör Göran Lundmark,
Ett nytt direktiv för radioutrustning 2014/53/EU
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Tillgänglighetskrav på bussar
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
FSB 2016 Yvonne Svensson Rättschef. Ändringar i Boverkets hissföreskrifter Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2011:12) om hissar och vissa motordrivna.
Att mäta tillgänglighet Susanna Laurin
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Nationell järnvägsdatabas- NJDB
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Tillämpningsområde och definitioner
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
Godkännande av fordon för tunnelbana och spårväg
Svetsning och PED.
Nationell järnvägsdatabas- NJDB
ATEX Kort bakgrund: I början av 90-talet såg man över Ex-skyddet inom EU. Man fann stora brister och skillnader!  Beslut togs om att undanröja handelshinder,
Presentationens avskrift:

TSD Infrastruktur konventionella banor Tillämpning i det svenska järnvägssystemet Reijo Rosendal Transportstyrelsen Foto: Jan Ainali 2017-04-03

EU Regelstruktur Direktiv beslutas av EU-kommissionen, och införlivas i medlemsstaternas lagstiftning senast ett förutbestämt datum. Direktiv 96/48/EG 2001/16/EG 2004/50/EG 2008/57/EG Dir Tekniska Specifikationer för Driftskompatibilitet (TSD:er) tas fram för att uppnå de mål som anges av direktiven. TSD:er TSD bygger på Europeiska normer så långt möjligt t.ex. avseende EMC-krav, säkerhetsstyrning, miljöförhållanden. Europeiska normer

Övergripande Varje delsystem ska godkännas av Transportstyrelsen innan det tas i bruk. Teknisk standardisering ska gälla hela Sveriges järnvägsnät enligt järnvägslagen. TSD Infrastruktur för konventionella banor träder i kraft 1 januari 2011. Bygger på direktiv 2001/16 (ersätts av 2008/57 (2010)) TSD gäller i princip före nationella regler

Innehåll i TSD Omfattning, def. Infrastruktur Krav på delsystem EG-Kontrollintyg Anmält Organ Kontroll av TSD Räl, Befästning, Sliper Driftskompatibla Komponenter Strategi Tillämpning Införande av TSD Finsk standard Nationella specialfall Kostnadsnytta analys och Vägledning

Tillämpningsområde Linjedragningar Spårparametrar Spårväxlar och spårkorsningar Spårmotstånd för tillämpade laster Konstruktionernas motståndsförmåga mot trafikbelastningar Spårlägeskvalitet och gränsvärden för punktfel Plattformar Hälsa, säkerhet och miljö Driftsbestämmelser Fasta installationer för service av tåg

Gränsytor mot andra delsystem Tunnelsäkerhet Struktur Funktionshindrade Fria rummet Energi Infrastruktur Spårvidd Fria rum Belastningar Service Lok & passagerarfordon Godsvagnar Trafikstyrning och signalering Mera generella krav och hänvisningar. Drift och trafikledning Fria rum Virvelströmsbromsar Buller Virvelströmsbromsar Driftsregler

Linjekategorier TSD-linjekategorier Typer av trafik Persontrafik (P) Godstrafik (F) Blandad trafik (M) Typer av linjer Ny kärnlinje i TEN-nätet (IV) IV-P IV-F IV-M Ombyggd kärnlinje i TEN-nätet (V) V-P V-F V-M Ny övrig TEN-linje (VI) VI-P VI-F VI-M Ombyggd övrig TEN-linje (VII) VII-P VII-F VII-M Prestandaparametrar: Profil Axellast Linjehastighet Tåglängd Broar och profiler får byggas med mindre prestanda än svenska normer! Kategorisering av befintliga linjer ska anges, men inget krav på AO!

Driftskompatibilitetskomponenter Räl Rälsbefästningssystem Sliprar Foto: Mats Schedin Växlar betraktas som del av spåren med samma komponenter som ovan.

Specialfall ”För infrastruktur som har direkt anslutning till det finska järnvägsnätet och för infrastruktur i hamnar , kan de särskilda kännetecknen för finlands järnvägsnät som anges i punkt 7.6.2 i denna TSD tillämpas.” Fria rummet Kurvradier Spårvidd Ekvivalent konicitet Växel- och korsningsgeometrier Svensk och finsk spårvidd i Haparanda Ekvivalent konicitet är rullradieskillnaden mellan de två hjulen på en axel i förhållande till sidoförskjutningen på rälen. Det som är viktigt är alltså hur mycket mer det ena hjulet rullar samt var det har sin kontaktpunkt på rälen i förhållande till ursprungsläget. Både rällutningen, rälprofilen och hjulprofilen påverkar den ekvivalenta koniciteten.

Godkännandeprocess Delsystem Transportstyrelsen AO EG-kontrollförklaring Foto: Mats Schedin Intyg DKK DKK TSD DKK AO EG-försäkran Upphandlande enhet Intyg Tillverkare DKK = Driftskompatibilitetskomponenter

Granskning Moduler Viktigt att upphandla AO på ett genomtänkt sätt ! Beskrivningen av moduler har brutits ut, finns i ett separat dokument som beslutas under 2010. Komponenter: CA – Intern tillverkningskontroll CB – EG-typkontroll CD – Typöverensstämmelse baserat på kvalitetsstyrningssystemet i tillverkningen CF – Typöverensstämmelse baserat på produktverifiering CH – Överensstämmelse baserat på fullständigt kvalitetsstyrningssystem. Delsystem: SG – EG-kontroll baserat på enhetskontroll SH1 – EG-kontroll baserat på fullständigt kvalitetsstyrningssystem och konstruktionskontroll

Undantag I vilka fall tillåts man söka om undantag? Endast fall relevanta för Sverige redovisas. För ett långt framskridet projekt (vid den tidpunkt då TSD offentliggörs). om lastprofilen, spårvidden, spåravståndet eller den elektriska spänningen enligt dessa TSD är inkompatibla med vad som gäller den befintliga linjen om tillämpningen av TSD hotar projektets lönsamhet och/eller kompatibiliteten. Vid snabb återuppbyggnad efter en olyckshändelse eller en naturkatastrof. TEN: Transportstyrelsen beslutar i fall 1 och 4, annars kommissionen. Övriga spår: Transportstyrelsen beslutar i alla fyra fallen.

Tillämpningsområde Mot ett harmoniserat Europa Under en lång övergångsperiod kommer det att finnas både harmoniserade krav och nationella krav, men andelen nationella krav kommer ständigt minska (i takt med att TSD ges ut). Målet är att minimera antalet nationella särkrav. När alla TSD finns, utgörs de nationella kraven av: * specialfall inskrivna i TSD. * öppna punkter i TSD (övergående). * undantag från att följa kraven i en TSD (dessa är dock tidsbegränsade varför även dessa krav är övergående). De nationella kraven ska redovisas för kommissionen.