1 SKÅNE Kreativa näringar i Skåne Harlösa den 21 september 2012 Copyright: Skane.com/Bengt Flemark.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Touch Down 18/3.
Från idé till verklighet!
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Folkbibliotek som kulturhus
Regionala prioriteringar f r o m Region Värmland I Ann Otto.
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
Övergripande mål 2014: Ö 1: Utveckla och bredda det politiska företrädarskapet genom utökad dialog inom styrelsen, mellan styrelsen och beredningar, med.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Kulturdepartementet Kulturpolitik – regeringens tre prioriteringar Barn och ungas rätt till kultur Vård av kulturarv Förbättrade villkor för kulturskapare.
Partnerskap Skåne En innovativ plattform för samverkan och utveckling av ett inkluderande mottagande. För att alla som kommer till Skåne ska ha möjlighet.
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Regional digital agenda för Östergötland
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Kulturella och kreativa näringar i Halland - nuläge och framtid
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Region Värmland. Region Värmland är värmlänningarnas organisation för tillväxtfrågor, regional utveckling,
Region Värmland.
Utmaningsdriven innovation
Jämställdhetspolitiken Tillväxtverket 26 september
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Kulturpolitik Västra Götaland
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Compare Karlstad Competence Area Karlstad
Jämställdhetsintegrering av företagsfrämjande – så här gör du!
Näringslivsarbetet Region Gävleborg. Kompetensområden Informations och kommunikationsteknologi (IKT) Upplevelsenäring (Besöksnäring och Kulturella.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Kluster för internationell marknad.
Årsbokslut för svensk turism 2013
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Regionalfonden Västsverige
Oavsett inställning, oavsett position påverkas vi av globaliseringen! Gränser rivs, länder blir regioner, tekniken skapar nya möjligheter, ungdomar har.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Handlingsplanen för kulturella och kreativa näringar Ulrika Sturesdotter Andersson /
OECD Territorial Review of Sweden
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Regionalt utvecklingsprogram
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
EU:s Sammanhållningspolitik Fyrbodal Sverker Berglund Europeiska Unionen Europeiska regionala utvecklingsfonden Europeiska Socialfonden.
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Från Järnkraft till Hjärnkraft – en slingrande kreativ resa i träfiberland Om framgångar och motgångar i arbetet med att utveckla kreativa näringar i Västernorrland.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Lokala miljömål och nationellt stöd Kerstin Blom Bokliden, Sveriges Kommuner och Landsting Nobelmötet 2013.
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan 1 Den nationella kulturpolitiken - samspel mellan stat, regioner och kommuner Calle Nathanson.
Ur framgångsrik hälso- och sjukvård kommer hälsosam tillväxt Onsdag 30 januari, kl – Lilla sessionssalen, Skånehuset i Kristianstad.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Temagrupp Bild och form 20 september 2013.
Regionala styrkor och branschkluster i Helsingborg-Helsingör
Vårt mål. Under utveckling! ca 30 år INDUSTRI/FÖRETAG/ ENTREPRENÖRER.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
Competence Academy – Public Sector
Kultursamverkansmodellen Skåne
Jeanette Schlaucher Miljöstrategiska enheten Länsstyrelsen Skåne Hej!
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

1 SKÅNE Kreativa näringar i Skåne Harlösa den 21 september 2012 Copyright: Skane.com/Bengt Flemark

2 Vad menar vi med KKN? • Arkitektur, Design, Film o foto, konst, litteratur, media, mode, musik, måltid, scenkonst, turism och besöksnäring samt upplevelsebaserat lärande • KKN spänner över ett brett spektra där olika branscher har olika karakteristika, motiv och förutsättningar. Vi accepterar att det inte föreligger någon helt tydlig definition av begreppet KKN och använder därför Tillväxtverkets branschindelning.

Dukat med spets

mode Bea Szenfeld

7 Sverige ligger bra till!

8 Kommunerna i fokus •Kulturförvaltningar + Näringslivsförvaltningar Copyright: Martin Olsson

9 Vårt KKN-projekt: •Projekt Kulturnäring i Skåne 2012– 33 kommuner i samverkan Företag 25% > kr/år 50% < kr/år Fotograf: Lucas Gölén

10 Därför är KKN viktigt för Skåne! • Regeringens arbete med KKN uppmanar Skåne att ta fram en regional strategi • De kulturella och kreativa näringarna tillhör de snabbast växande branscherna • Vi lägger allt större del av våra inkomster på upplevelser och produkter och tjänster med högt kreativt innehåll. • Skåne har ett rikt kulturliv med bredd och spets • Skåne har stor andel kreativa yrkesutövare • Skåne behöver fler entreprenörer för att skapa tillväxt • Skåne vill främja näringar som bidrar till hållbar tillväxt • Skåne ska bli Europas mest innovativa region 2020 • Region och kommun har en välutvecklad samverkansmodell

11 •Experimentell approach •Evidensbaserad approach •Lokal approach Fotograf: Magnus Palmér, Arkitekt: Matti Suuronen

12 6 piloterna på en Skånekarta Antal KKN-företag •Simrishamn 285 •Lund 1043 •Helsingborg 1055 •Kristianstad 505 •Trelleborg 237 •Landskrona 243

Integrering Kultur- Näringslivsförvaltningar Kommunal utveckling KKN – 6 piloter Kompetensutveckling stödstrukturen Systematisering av kunskap KKN/akademi Strategi-processen Region Skåne 2013

15 •Landskrona kommun – ”KELA Kreativt Entreprenörskap i Landskrona” –Handlingsplan stark koppling till kreatörerna. Kommunal förankring; Landskrona Näringslivs stiftelse Stadsbyggnadskontoret, Fridhem.Utvecklingscheckar. •Trelleborgs kommun - ”Söderslätt på kreativt sätt –Entreprenörscentrum/ GREEN ROOM. Kulturella näringar + transport + jordbruk. Kartläggning av KKN i Trelleborgs kommun, och erbjuda dessa plats. Utvecklingsbolaget deltar. •Simrishamns kommun KKN företag samt ideella föreningar. Kompetens och nätverksbyggande mellan traditionella/KKN-näringar. Hur tar vi KKN företag till nya nivåer? Kreatörskaravan.

16 •Lunds kommun – ”The Creative Plot” första experimentella inkubator för KKN på Ideon Science Park - Kultur och näringsliv och universitetet; 6 KKN företag i inkubatorn under 1 år. •Helsingborgs kommun/ Campus Helsingborg, Lunds universitet ”Kreativt rum” Helsingborg inom området kulturella kreativa näringar” Helsingborg Business Region i samarbete med Kulturförvaltningen. Satsning på en rad nya inkubatorer, kunskapsbaserad mötesplats kring KKN under ett gemensamt projektledarskap Helsingborgs stad i samarbete med Campus Helsingborg/Lunds universitet. •Kristianstad kommun – ”Kulturella och kreativa näringar längs kusten/samverkan i kreativa kluster. Att KKN-näringar, aktörer och nätverk längs kusten hittar varandra och att möten sker med andra näringar såsom media – och reklamföretag. Strategiskt samarbete kultur och näring.

17 Regional strategi för kulturella och kreativa näringar i Skåne (KKN) Regionala tillväxtnämnden och Kulturnämnden

18 Önskvärt resultat •Strategin ska i ett nästa steg leda till en Handlingsplan som omfattar Näringsliv Skåne och Kultur Skåne, samt stimulerar till kommunala handlingsplaner för KKN •God kommunal förankring utifrån sex kommuner som arbetat med frågan under •En strategi som ansluter till och stärker andra regionala utvecklingsplaner Regionala utvecklingsplan, Näringslivsprogram för Skåne, Regional Kulturplan, Skånes Innovationsstragi, Plattform för besöksnäring •En strategi som många känner igen sig i och ställer sig bakom

19 Förslag på övergripande mål •Skåne ska erbjuda entreprenörer de bästa förutsättningarna i Sverige för att etablera och utveckla bärkraftig kulturell och kreativ näringsverksamhet.

20 Förslag strategiska insatsområden • Skapa goda förutsättningar för kulturella och kreativa näringar • Stärka och främja kulturella och kreativa näringar

21 STRATEGIER EU/Nationell/Östersjö/ Öresund/ Regional och kommunal strategi STRATEGISKA ALLIANSER mellan system för Näringsliv/ innovation/ kultur KUNSKAP Kartläggningar Statistik Utbildningssystemet INSPIRATION/ SYNLIG- GÖRANDE av kultur som drivkraft, kulturell infrarastruktur VILLKOR FÖR KONST- NÄRLIGT SKAPANDE MU, utvecklings- bidrag, stipendier, verksamhets- bidrag, faciliteter Skapa förutsättningar för KKN

22 KAPACITET produktion/ distribution/ Marknadsföring/ försäljning /export SAMVERKAN Den kulturella Infrastrukturen, med näringsliv och i befintliga kluster FYSISK INFRASTRUKTUR lokaler, teknik, estetiska värden INNOVATION OCH TILLVÄXT Entreprenörskap, Stödstrukturen, kulturella resurscentra Inkubatorer, kulturens internationalisering FINANSIERING Tillgång på kapital, riskkapital, Affärsänglar, Utvecklingsmedel, offentliga medel (Stat, EU) Stärka och främja KKN näringarna

23 TACK Fotograf: Sydpol.com