Det besökta företagen och organisationerna

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Hur gör vi med skolhuset?.  Nuläget i förhandlingarna med Vännäs kommun om eventuellt köp  Fakta om eventuellt köp – kostnader, intäkter, möjligheter,
Samma grundidé Din bostad kan vara värde miljoner, till vilken nytta?
1. Varför finns det pengar?
Jaktens värde och rovdjuren
Prisbildning i en marknadsekonomi
Procent Betyder hundradelar.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Enhetschef Fastighetsutveckling
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
Branschfakta teknikföretag i Sverige •Sveriges export av teknik uppgår till över 500 miljarder kronor per år. •Svenska teknikföretag exporterar i genomsnitt.
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Skogsgödsling En översikt Folke Pettersson.
Belysning Sjöglimtens Samfällighet
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Ekonomisk foderoptimering- Verklig foderstrategi!
Ekonomi i olika klimatåtgärder Klimatkollen Nässjö 18 april 2012.
Lönsamhet i produktionsförbättringar
SAMHÄLLSEKONOMI.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Västankvarn Fältdag 2013.
Miljarder möjligheter på en plats!
Kapitel 10 Kalkyler med täckningsbidrag.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Kapitel 11 Prissättning.
Kundundersökning mars 2010
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Projektföljeforskning
V E R S I O N N R 1. 2 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Kartläggning av PM10 och NO 2 -halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Uppgift 1 a) 15/17≈ 0,88 x 100= 88% Svar: 88% har smart phones i min klass b) 53% 27% 13% 7% Appl e Sony Ericsson Samsung Huawei & Andra.
Skogsbarometern är en årlig rapport om det ekonomiska läget i familjeskogsbruket 750 skogsägare har av Sifo intervjuats under september månad och undersökningen.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Handel i världen - varför då?
1 Rättshjälp i Sverige Konferens om rättshjälp i Norden, Reykjavik den 5 september 2014.
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Energieffektiviserings stöd Förordning (2009:1533) om statligt stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Föreskrift 2010:1.
Ekoturism ett mer miljöanpassat resande eller.. ? Per Jiborn Svenska Ekoturimsföreningen.
Ekonomiskogen Ekonomiskogen 06/2012 Varför sköter vi skogarna?  Skogarna är vår viktigaste förnybara naturresurs.  Försäljning av produkter från skogsindustrin.
Modern belysningsteknik – sparar energi och pengar
PROJEKT LOGISTIKVARUHUSET. Mål: Undersöka möjligheten att bygga ett toppmodernt logistikvaruhus.
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Kapitel 15 Budgeten.
Greppa Näringen Vad är Greppa Näringen? Greppa Näringen erbjuder kostnadsfri rådgivning som både lantbrukare och miljön tjänar på. Målen är: › minskade.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Geografi – Produktion, handel och transporter
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Föreläsning 1 Procent Matematik. Olika sätt att tänka 5 % av 900? 900/100 = 9 5 ∙ 9 = 45 5% av % = 90 5% = 45.
Arvika!. Arvika invånare varav ca i tätorten. Beläget ca 40 km från norska gränsen. Karlstad km Stockholm
Procent Betyder hundradelar.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Marknaden oktober PIX PULP Europa fr 2005 Källa: FOEX Senaste värde 29/9-15 EUR 750,13 Senaste värde 29/9-15 USD 839,32.
Transportmedel vid export 2013
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Transport & handel.
Näringslivets inrikes transporter, 2017
Presentationens avskrift:

Det besökta företagen och organisationerna Pyaozersky Timber Industry Enterprise Muezersky Timber Industry Enterprise Voukatti – Karelia Karellesprom Kostamuksha Les Petrozavodsk State University Karelian Research Institute for Timber Industry October Railway Company, Petrozavodsk Department

Besökta företag och organisationer Pyaozersky Timber Industry Enterprise (areal 361 500 ha, avverkar 300 000 m3/år) Muezersky Timber Industry Enterprise (areal 429 000 ha, avverkar 730 000 m3/år) Karellesprom (avverkar 850 000 m3/år, avverkningsrätt på 1 200 000 m3/år) Voukatti-Karelia (areal 283 000 ha avverkar 100 000 m3/år,) Petrozavodsk State University Karelian Research Institute for Timber Industry October Railway, Petrozavodsk Department Kostamuksha Les (avverkar 120 – 140 000 m3/år)

Ryska avverkningsföretag – Pyaozersky Grundat 1973 Avverkar 300 000 m3/år (35% timmer, 50% massaved, 15% ved) Avverkningsrätt på 361 500 ha (310 000 m3/år), 60% tall och 40% gran Antalet anställda ca 650 Man skulle kunna öka avverkningsvolymen något. Begränsningar p g a dåligt utbyggt vägnät och stora arealer lågproduktiv skog

Ryska avverkningsföretag – Pyaozersky (förädling) Ny Kara cirkelsåg Årlig produktion, 25 000 m3 sågad vara?, 35 000 m3 för 2006. 50% av produktionen torkas. Sågar diametrar > 14 cm Man planerar att öka sågverksproduktionen till 50 000 m3 sågad vara, varav 75% ska torkas Merparten av produktionen säljs till Finland Samarbete med StoraEnso Merparten av massaveden säljs till StoraEnso, en del till Karelska pappersbruk Har visst överskott av lövmassaved p g a minskad efterfrågan från Finland

Ryska avverkningsföretag – Pyaozersky (skogsbruk) Avverkar 300 000 m3/år 1/3 av avverkningarna sker med gammal rysk teknik (helstam) 2/3 avverkas med kortvirkesmetoden (CTL), en del motormanuellt det mesta med skördare (6 lag) Idag endast slutavverkning Några finska entreprenörer anlitade då utbildade maskinförare saknas. Detta medför höga kostnader Man har utrustning för vägbyggnad/-underhåll och bygger ca 20 km ny väg per år Företaget planterar efter slutavverkning

Pyaozersky – Inställning till samarbete Företaget har goda relationer till Finland men känner sig inte bundna av att sälja virket dit Man har ett överskott på björkmassaved Man har ca 40 000 m3 sågtimmer och ca 10 000 m3 sågad vara per år som ”kan byta köpare” Finska bolag betalar EUR 25 för massaved och EUR 45 för timmer fritt bilväg Det är möjligt för finska timmertransporter att passera gränsen (mot Kusamo) utan speciellt tillstånd Intresserad av utbildning av maskinförare på rysk sida

Ryska avverkningsföretag – Muezersky Grundat 1929 Avverkar 727 000 m3/år i slutavverkning, samt ca 270 000 m3/år gallring (annan avverkning) Avverkningsrätt på 429 000 ha, medelvolym 130 – 140 m3/ha (70% tall, 20 – 30 % gran, < 10 % björk) Antalet anställda ca 560 Man skulle kunna öka avverkningsvolymen, men i begränsad omfattning.

Ryska avverkningsföretag – Muezersky (förädling) Endast mindre sågverksverksamhet. Producerar ca 12 000 m3 sågad vara per år i en gammal rysk ramsåg. Eftersom krav ställs på lokal förädling vid tecknande av avverkningskontrakt planerar man att utöka sågverkskapaciteten och investera i nytt sågverk + 4 torkar (från Italien) Har en stor lastningsterminal för virke till tåg i Muezersky Intresserade av produktion av pellets och träkol och söker lämplig teknik och samarbetspartner

Muezersky Timber Terminal

Ryska avverkningsföretag – Muezersky (skogsbruk) Avverkar 727 000 m3 per år slutavverkning (och 270 000 m3 per år i gallring ???) Fram till slutet av 2005 endast helstam, modern amerikansk teknik + gammal rysk. Planerar successiv övergång till kortvirkesmetoden (CTL). Ett tungt argument för övergången är att virket kan apteras till efter köparens önskemål Har köpt två skördare och två skotare (Timberjack). Ett skördarlag arbetar idag men står mycket liten volym (ovana förare) Övergången till CTL kräver byte av timmerbilar från gamla ryska helstamsekipage till kortvirkesbilar (troligen Volvo) Kostnaden för avverkning och vidaretransport!till terminalen i Muezersky uppskattas till 600 – 610 rubel/m3 (ca 50 km) Man planterar efter slutavverkning

Traditionell rysk teknik

Modern helstamsteknik

Rysk helstamsbil

Muezersky – Inställning till samarbete Samarbetar idag med flera finska företag och har haft visst samarbete med svenska företag Har inga långsiktiga åtaganden utan säljer till den som betalar bäst Priset för virke vid finska gränsen (vid tågtransport) är EUR 50 – 55 för sågtimmer Att transportera virke från Muezersky till finska gränsen vid Vartius kostar ca EUR 4 per m3. Lastvolymen per vagn är 55 - 57 m3. Företaget är villigt att medverka så att ev transporter till Sverige fungerar

Ryska avverkningsföretag – Karellesprom Staten majoritetsägare. Företaget har intressen i flera andra större avverkningsföretag Avverkade 850 000 m3 2005. Avverkningsrätt på 1 200 000 m3/år I stort sett inge vidareförädling. Har en mindre såg med virkesförbrukning på 40 000 m3 per år. Man kan öka avverkningsvolymen något, men även den lokala efterfrågan ökar Ca 200 000 m3 rundvirke per år exporteras, merparten till Finland

Ryska avverkningsföretag – Karellesprom (skogsbruk) Avverkade 850 000 m3 2005 55 – 60 % kortvirkesmetoden och man kommer succesivt att helt övergå till den Avverkningsmaskiner från Timberjack och Valmet Har ca 25 timmerbilar för kortvirke (Volvo?)

Karellesprom – Inställning till samarbete Samarbetar idag främst med Finland. Man exporterar virke på båt från Pudozh (3 000 m3 per båt) under ”barmarksperioden”. Priser på virke (fob) Sågtimmer EUR 42 – 45 Massaved, tall EUR 21 – 23 Massaved, björk EUR 23 – 25 Tåg är också möjligt Har tidigare haft samarbete med Sverige. Sålt virke till Södra och Sveaskog. Har även haft kontakter med SCA utan framgång då de helst köpt från St Petersburg och Baltikum. Intresserad av att starta produktion av pellets (och samarbete). Råvara finns – teknik saknas

Statliga järnvägarna Styrs centralt från regeringen i Moskva. Internationellt samarbete kan ej ske utan Moskva’s inblandning ”Petrozavodsk region” träffar lokala avtal med kunder, och har också samarbete med Finland

Järnvägsnätet i Karelen Till Murmansk Pyaozero Vartius Barents link Kostamus Muezersky Finska gränsen Petrozavodsk

Lastvolymer och kostnader Maxiamal storlek på ett tågsätt är 55 vagnar (4-axliga) Max vikt per tågsätt är 5 200 ton Max totalvikt per vagn är 67 ton (22 ton tomvikt och 45 ton last). (55 x 67 = 3685). Exempel på transportkostnad: 251 rubel för 123 km (ca 2 rubel per tonkm). Kostnaden per tonkm sjunker något vid längre avstånd Det går troligen inte att köra med ryska vagnar utan omlastning krävs vid gränsen

Slutsatser – Tillgängligt virke De besökta företagen kan öka avverkningarna något. De är inte bundna av några långsiktiga avtal utan kan säja till de som ger de bästa villkoren Det finns inga ”administrativa” hinder för export av virke Virke kan transporteras Med tåg via södra Karelen och Vartius (omlastning) Via båt från Pudozh (sommarhalvåret) På bil (södra Karelen, Vartius, och gränsövergång öster om Kusamo)

Slutsatser – Virkes- och transportkostnader Följande virkespriser har angetts av de besökta företagen EUR 25 för massaved och EUR 45 för timmer fritt bilväg (Pyaozersky) EUR 50 – 55 för timmer vid finska gränsen (Muezersky) Sågtimmer EUR 42 – 45, Tallmassaved EUR 21 – 23, Björkmassaved EUR 22 – 25, fob, i Pudozh (Karellesprom) Transportkostnaden på järnväg är ca 2 rubel per tonkm

Slutsatser - Avverkningsteknik Absoluta merparten av virket avverkas med stammetoden (mest gammal rysk teknik). Låg produktivitet och höga kostnader. Samtliga besökta företag avser att gå över till kortvirkesmetoden (inom relativt snar framtid) Investeringar i skördare och skotare De skördarlag som finns dag har i regel mycket låg produktivitet, ner mot 20 000 m3 per år (trots att en del enligt uppgift jobbar 2-skift, 24 timmar per dygn) En övergång till kortvirkesmetoden kräver också en övergång till timmerbilar för kortvirke Skogsbilvägar är ett problem Utbildade maskinförare saknas och kortkurser vid maskinleveranser ger inte ”fullgott” resultat. Efterlyser utbildning av maskinförare lokalt/regionalt

Slutsatser – Skogs- och miljövård Skogsvården har ingen högre prioritet Man säger sig plantera efter slutavverkning, men? (vi såg i alla fall en bild av en markberedare) Företagen hyser oro för att större delen av skogsvårdsansvaret ska hamna på avverkningsföretagen i den nya skogslagen Idag nästan enbart slutavverkning, men man kommer inom en snar framtid att få stora arealer med röjnings- och gallringsbehov Insikt och utbildning i ”uthålligt skogsbruk” saknas hos skogsarbetare. Yrkesinriktade utbildningar i ämnet saknas Kravet från omvärlden på certifiering skärps Ryssland har idag ingen nationell FSC standard Problem med miljörörelsen i vissa områden