Vardaglig observationer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Pedagogisk verksamhetsidé
Handlingsplan för systematiskt kvalitetsarbete på Svedenskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Exempel utifrån ett antal målområden
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Välkomna!.
Tillsyn Varberg våren 2013 Tillsynsprocessen.
Dagordning föräldraråd 2/6
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Den individuella utvecklingsplanen
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
Vad? Så här ska vi … Delaktiga
Språklig medvetenhet.
SKOLRÅD VÄLKOMNA!. SKOLRÅD Dagordningen – Aktuellt från enheten, kommunen – Aktuella skolfrågor t ex skolinspektionsbesöket, inför.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Föreläsning Sandvika
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
”Draghjälp” kring implementering av allmänna råd för fritidshem
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Systematiskt kvalitetsarbete
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Kvalitetsarbete i skollagen och i praktiken
Kvalitetsarbete Spånga grundskola
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
ELEVER I SKOLAN = ELIS
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete- och hälsoarbete på arbetsplatsen i AFH Vi är Nordens största lärarorganisation och Sveriges fjärde största.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Lillsjöskolan 19 januari 2017 Kl
Kontinuerligåterkoppling och handledning för pedagogerna under året
Lärarlönelyftet.
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
SÖKA SKOLA 15 januari- 15 februari 2018.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Lönebildning Vård & bildning
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete
Pedagogiskt årshjul Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete Januari Februari MarsAprilMajJuniJuliAugustiSeptemberOktoberNovemberDecember.
Samverkansråd
Huvudmannauppdrag 7 maj , 13 maj
Det pedagogiska året December November Januari Oktober Februari
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Vardaglig observationer FLOGSTASKOLANS PEDAGOGISKA KVALITETSHJUL DECEMBER Analys: Elever som ”riskerar att inte nå målen”(R+EHT) Respons på uppföljning: Fritidshemmens mål/projekt samt skolans mål (R) Rektorsråd år 2+återkoppling (R+L) Analys: Kartläggning/test SV & MA (EHT) Prognos: Kartläggning/test SV & MA (Specialpedagog) JANUARI Uppföljning: Skolans ansvarsgruppers grovplanering (P) Respons på uppföljning: Skolans ansvarsgruppen (R) Planering för terminen (Skolutvecklingsgruppen) Samtal med nya medarbetare (R) Föräldraenkät lämnas ut (R) NOVEMBER Rektorsråd fritidshemmen+ återkoppling (R+F) Prognos: Elever som riskerar att inte nå målen (L) Uppföljning: Fritidshemmens mål samt skolans mål (L+F) Trygghetsenkät respons (R+P) Miljöredovisning (R) Handlingsplan på medarbetarenkät (P) FEBRUARI Rektorsråd år 2 +återkoppling (R+L) Trygghetsenkät lämnas ut (Likabehandling) Verksamhetsredogörelse lämnas in ( R) Uppföljning: Ev Skapande skola, fritidshemmens mål samt skolans mål (L+ F) MARS Rektorsråd åk 1+ återkoppling (R+L+F) Trygghetsenkät respons (R+P) Uppföljning: Arbetsmiljöenkät (P) och Skyddsrond (R+fackligt ombud ) Uppföljande medarbetarsamtal/lönesamtal (R) IUP Utvecklingssamtal Elevhälsokonferens Vardaglig observationer Vardagliga samtal OKTOBER Rektorsråd år 3+återkoppling (R+L) Trygghetsenkät lämnas ut (Likabehandling) Klasskonferenser (R+L) Medarbetarenkät (P) APRIL Rektorsråd år 1+ återkoppling (R+L+F) Föräldraenkät uppföljning (R+P) Klasskonferenser (R+L) SEPTEMBER Rektorsråd år 3+återkoppling (R+L) Medarbetarsamtal (R+P) Revidera planer med Föräldraföreningen (R) MAJ Prognos: NA-prov år 3 samt Nya språket lyfter åk 2 och förskoleklass (L) Prognos : Elever som ”riskerar att inte nå målen”. (L) Analys: Elever som riskerar att inte nå målen (R+EHT+L) Rektorsråd fritidshemmet+ återkoppling (R+F) Respons på uppföljning: 4 Arbetsmiljöenkät (R och skyddsrond, arbetsmiljö (R+fack) AUGUSTI Summering föregående läsår (R) Mål för det nya läsåret och planering (L och F) Planera värdegrunden (P) Samtal med nya medarbetare+ medarbetarsamtal (R) Skolans ansvarsgrupper grovplanerar läsåret och lämnar till planering till rektor (P) JUNI Analys: NA-prov år 3 (R+L) Utfall och analys av alla prognoser 1-4: Varför fick eleverna de resultat som de fick när vi tänkte och gjorde som vi gjorde? (R+L) Analys: Hur många åtgärdsprogram leder till/leder inte till nytt åtgärdsprogram? Varför? (R) Respons på uppföljning: Rektor sammanfattar och kommenterar årets uppföljningar och analyser. Revidera planer (R+P) Förklaring: (R) Rektor (L) Lärare (EHT) Elevhälsan (F) Fritidshemmens pedagoger (P) All personal

FLOGSTASKOLANS SYSTEMATISKA KVALITETSARBETE Uppföljningar Prognos och analys Rektorsråd Syfte: Följa upp skolans egna mål, projekt eller olika ansvarsområden i personalgruppen. Kartlägga på elev- och/eller klassrumsnivå elevers kunskaper. Ex; DLS, H4, MUS, Nya språket lyfter, Diamant, Nationella prov mm. Att synliggöra det osynliga i enkäter och andra dokument som berör Läroplanens mål både i skola och på fritidshemmen. Metod: Dokumenteras skriftligt av gruppen/berörda som lämnas till rektor som ger återkoppling. Använda vedertagna kartläggningar/tester från ex Skolverket, forskare eller från Uppdragskontoret. Samma områden/frågor fördjupas med alla årskurser på skolan. Olika teman för varje läsår. Rektor lyssnar till elevernas egna upplevelser och uppfattningar. Återkoppling och enskilda samtal mellan ledning. Lärare samt enskilda samtal med personal på fritidshemmet.

Ur lagtext Systematiskt kvalitetsarbete Nationell nivå 2 § I 26 kap. finns bestämmelser om tillsyn, statlig kvalitetsgranskning och nationell uppföljning av skolväsendet och andra utbildningar. Huvudmannanivå 3 § Varje huvudman inom skolväsendet ska på huvudmannanivå systematiskt och kontinuerligt planera, följa upp och utveckla utbildningen. Enhetsnivå 4 § Sådan planering, uppföljning och utveckling av utbildningen som anges i 3 § ska genomföras även på skolenhetsnivå. Kvalitetsarbetet på enhetsnivå ska genomföras under medverkan av lärare, förskollärare, övrig personal och elever. Rektorn och förskolechefen ansvarar för att kvalitetsarbete vid enheten genomförs enligt första och andra styckena. Inriktningen på det systematiska kvalitetsarbetet 5 § Inriktningen på det systematiska kvalitetsarbetet enligt 3 och 4 §§ ska vara att de mål som finns för utbildningen i denna lag och i andra föreskrifter (nationella mål) uppfylls. Dokumentation 6 § Det systematiska kvalitetsarbetet enligt 3 och 4 §§ ska dokumenteras.