Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Analys av årsredovisningen Antal helårsstudenter Antalet helårsstudenter (exkl. uppdragsutbildning och beställd utbildning) fortsatte enligt plan.
Advertisements

Årsräkning 2013 Så här såg det ekonomiska resultatet ut för KRU-avdelningens ämnen • Didaktik :- • Konstvetenskap :- • Kulturvetenskap-
Folkhälsonämndens uppdrag inför Mål och budget KSAU Karlskoga
Medicinska fakulteten. Regleringsbrevet •Regleringsbrev är ett regeringsbeslut som innehåller regeringens mål- och resultatkrav på myndigheterna och deras.
Genomförande länsplanen Större objekt Utvecklingspotten Kollektivtrafikanläggningar Trafiksäkerhetsåtgärder Cykelvägar
Ekonomi- information inför år december 2011.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Informationsmöte Meritportfölj för samverkan, kl Samordnare Mats Reinhold, externa relationer, informerar om förslaget Synpunkter.
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Ledarskap Utbildning 2 Ledarskapet avseende utbildning fungerar bra eller mycket bra (Naturvetarna)
FORSKNING/ FORSKARUTBILDNING GRUNDUTBILDNING OMVÄRLDSBEHOV/KONTAKTER.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2015.
KONJUNKTURBAROMETERN 28 april 2011 Klas-Göran Warginger.
Regleringsbrevet Regleringsbrev är benämningen på det regeringsbeslut som årligen utfärdas i syfte att styra en myndighets verksamhet, avser ett.
Europeiska socialfonden
INFORMATION SAM FAK 20 NOVEMBER
Länstal 2014.
Välkommen till Mittforum 31/
Ekonomirapporten. April 2014
Resursfördelning
Budgetramar inför 2014 Ekonomin inför 2014 Anvisningar – Ramar Budget 2014 Ekonomisk plan
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Budgetdagen februari 2014 Annika Wallenskog.
Forsknings- och innovationspropositionen Prefektmöte
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2014.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Årsredovisning En resa in i framtiden - Vision och strategi De övergripande målen är att Linnéuniversitetet utmärker sig genom: nyfikna,
Reviderad resursfördelning - Fakultetsmedel på KTH Bakgrund Nytt statligt system Kvalitetsindikatorer: externa medel, vetenskaplig produktion, antal helårsstudenter.
Stockholms universitets organisation och budget Utbildning för Samhällsvetenskapliga fakultetsrådet 1Presentation februari 2015.
Budget 2014 Stockholms läns landsting Maj 2013
Budgetpropositionen för sept 2009Nils-Fredrik Ankarcrona PLUS-enheten2 BP 2010  Behov av nya tillfälliga platser (700 mnkr)
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
LTH 2013 – intäkter Anslag från staten ca 845 msek varav Forskning 360 msek Utbildning 485 msek Bidrag och uppdrag från stiftelser, fonder, ftg Forskning700.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Medicinska fakulteten. Regleringsbrevet Är regeringsbeslut som beskriver bland annat universitetets –Anslagstilldelning inom GU och FO –Ersättning per.
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Resursfördelningsmodeller baserade på bibliometriska indikatorer Ur ett nationellt och ett LTU- perspektiv Kristoffer Bäckström Luleå universitetsbibliotek.
Förordning om årsredovisning och budgetunderlag – 3 kap 1 § Myndigheten ska redovisa och kommentera verksamhetens resultat i förhållande till de uppgifter.
Kort information från årliga revisionen - inför årsredovisningen Anna Lagerkvist, Riksrevisionen
Regeringens arbetsmarknadspolitik (från ännu ej lagd budgetpropp och från regeringsförklaringen) För nyanlända/integration Snabbspår in på arbetsmarknaden.
Årsredovisning Utgår från Linnéuniversitetets vision och strategi , En resa in i framtiden Innehåller regeringens återrapporteringskrav.
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Diagrammen.
Fortsatt arbete med SUHF- modellen HfR-seminarium HfR Redovisningsråd/HfR-seminarium
Riksrevisionen Effektivitetsrevision - Oförbrukade forskningsbidrag HfR Tammsvik november 2010 Nina Gustafsson Åberg
Utgångspunkter för RUT 2 Globaliseringen Sverige på den internationella utbildnings- och forskningsmarknaden Kunskapssamhället Utbildningens och forskningens.
Utbildningsdepartementet Lars-Olof Mikaelsson Per Magnusson.
På väg mot Linnéuniversitetet
Utbildningsdepartementet Forskning i BP års forsk prop (mnkr) Forskningsanslag till UoH300 VR552 VINNOVA304 FORMAS 88 FAS 21 Summa
SUHF-statistiken 2011 HfR-seminarium Insamling 2011 Samma uppgifter som tidigare + Uppgift om ”direktifiering” – i lönekostnadspåslag – andra.
Full kostnadsredovisning och Full kostnadstäckning.
Intern uppföljning 2016 Peter tellberg.
Information på Uppföljningsmöte
Principer och kriterier för professurer
Medicinska fakulteten
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Ett överintecknande av medel är en förutsättning
Direktiv till Budget
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla diagram
Uppsala universitet i siffror
För nyanlända/integration Snabbspår in på arbetsmarknaden utarbetas
Uppsala universitet i siffror
Ekonomi Tillbakablick Tillväxten och dess utmaningar Arbeta smartare.
Volymtal hjälpmedelsverksamheten Länsservice
Karin Millgård, division Service
Information på Uppföljningsmöte
Volymtal hjälpmedelsverksamheten Länsservice
Uppsala universitet i siffror
Presentationens avskrift:

Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016 Total budget UmU 2014 (koppling till VP) Grundutbildning Forskning och utbildning på forskarnivå Universitetsgemensamma funktioner

Total budget för UmU 2014 Kostnaderna beräknas överstiga intäkterna med 80 mnkr år 2014 (prognosen innehåller betydande osäkerheter). Det planerade underskottet beror främst på att beslutade satsningar inom forskning får ökat genomslag i ekonomiredovisningen, samt att myndighetskapital inom grundutbildning beräknas användas i högre utsträckning år 2014. Viktigt är att det sker en planerad anpassning till en lägre kostnadsnivå fr.o.m. år 2014, samt att kostnaderna anpassas till de årliga intäkterna.

Grundutbildning Fördelning av budgetramar till fakultetsnämnder/Lärarhögskolan Utgångspunkten är 2012 års budgetram per fakultet/Lärarhögskolan. (Justering ingår mellan teknisk-naturvetenskaplig fakultet och medicinsk fakultet beroende på receptarieprogrammet i budget år 2012.) Ny parameter för ej uppnådd ram införs fr.o.m. 2014. Motivet till förändringen är att stimulera att beviljad budgetram nyttjas. (Ett medelvärde av de senaste två årens differens mellan tilldelad ram och utfall, där ett överskridande av ram inte räknas in, beräknas. 50 procent av dessa medel avgår från fakultetens/LH:s ram och läggs in i den totala budgetramen för fakulteter/LH inför kommande år.) Utbildningar beställda av staten/universitetsstyrelsen undantas från justering (läkarprogrammet, tandläkarprogrammet, specialistsjuksköterskor och arkitektprogrammet m.fl.). Medel ges för ny volym år 2014 i utbildningar beställda av staten/universitetsstyrelsen samt i enlighet med budgetproposition (lärare, ingenjörer, läkare, tandläkare och sjuksköterskor). Medel ges utifrån ökade prislappar inom humaniora, samhällsvetenskap och juridik till berörda fakulteter/Lärarhögskolan.

Grundutbildning Fördelning av budgetramar till fakultetsnämnder/Lärarhögskolan, forts. Avdrag sker för inaktiva studenter i relation till respektive fakultets samt Lärarhögskolans andel av inaktiva studenter. Utifrån universitetsstyrelsens beslut år 2012 har 15 procent av budgetramen för grundutbildning fördelats utifrån nedanstående kriterier. För kriterierna Avancerad nivå och Internationalisering utgår nyckeltalet från ett genomsnitt av de senaste tre åren. Nyckeltalen kommer att successivt förfinas och förbättras. Forskningsanknytning (disputerade lärare). Inför år 2015 kommer uppgift om disputerade lärare att hämtas från bemanningsplaneringssystemet. Avancerad nivå (helårsstudenter avancerad nivå). Internationalisering (helårsstudenter inresande studenter och utresande studenter inom utbytesavtal). Samverkan (externa examensarbeten, kommer möjligen att kompletteras med praktik/VFU till ett senare budgetår.) Proportionell justering utifrån tillgängliga medel.

Grundutbildning Budgetramar år 2014 samt preliminära budgetramar 2015–2016, exkl. kvalitetsbaserad resurstilldelning. Enhet: Tkr

Forskning och utbildning på forskarnivå Sammanfattning av regeringens förslag till ramar I enlighet med propositionen Forskning och innovation föreslår regeringen att fördelning av nya medel och omfördelning av medel görs med totalt 600 mnkr totalt för riket år 2014. För UmU´s del innebär det en anslagsökning motsvarande 35,9 mnkr till följd av den kvalitetsbaserade resursfördelningen, samt en anslagsminskning motsvarande 12,6 mnkr till följd av omfördelning. Nettoeffekten av fördelningen/omfördelningen, samt index för pris- och löneomräkning innebär följande: Anslagen ökar med 23,3 mnkr år 2014 utifrån omfördelning av forskningsanslag utifrån kvalitetsindikatorerna bibliometri och externa medel. Samtliga dessa medel fördelas till fakulteterna Indexökning av anslag med 2,06 procent eller 17,8 mnkr år 2014.

Forskning och utbildning på forskarnivå Budgetramar år 2014 samt preliminära budgetramar 2015–2016. Enhet: Tkr

Universitetsgemensamma funktioner, forts. Av ökningen med 14,4 mnkr år 2014 beror 6,0 mnkr på att procentsatsen förändras från 10,72 procent år 2013 till 10,94 procent år 2014 (i enlighet med tidigare beslut i universitetsstyrelsen). Resterande del av ökningen beror på att basen avseende externa medel ökar inför år 2014. Av denna ökning motsvarar 5,8 mnkr index med 1,92 procent år 2014 (statligt index med 2,06 procent reducerat med effektiviseringskrav för E-handel). Ändrad fördelningsnyckel 2014 (utbildningsadministration) Minskade kostnader för UmU-gemensamma lokaler Höjt pris för lokalvård Förvärv – bara index Internhyra 2014:+ 1,94 procent Lönekostnadspåslag: + 1 procentenhet