Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
KANDIDATUPPSATS.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
InfoComp Ett samverkansprojekt mellan skola och bibliotek om informationskompetens och lärande.
Pedagogisk dokumentation
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Projektledare: Pia Tingström Lektor Hälsouniversitetet Linköping
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2011
Betyg och förmågor.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND IT-piloternas utbildning Månad 1 Månad 2 Månad 3 Månad 4 Introduktion och utbildning,Praktik 3 dagar/vecka,
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Yrkeslärarnas roll i det svenska utbildningssystemet några reflektioner från Stefan Skimutis Myndigheten för yrkeshögskolan.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
VFU inom sjuksköterskeutbildningen en arbetande konferens Jan Florin Rachel Nygren VFU.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
VFU Vad är VFU? Bedömning Handledning Samtal Beprövad erfarenhet Skolkultur Ämnesdidaktik Värdegrund.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Läroplansträff Välkomna!.
OBS Material bearbetat av GBG: Stad
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Studentmedverkan i förbättringsarbete Ett samarbete mellan Landstinget i Östergötland och Hälsouniversitetet i Linköping.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Institutioner och aktörer
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Skolutveckling genom aktionsforskning
i högskolebiblioteket
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Intervju observation och individuella lärandemål Förberedelse inför VFU tisdagen den 24 januari.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Att skriva uppsats Skrivprocessen: problemformulering, skrivande och bearbetning.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
”PBL” ProblemBaserat Lärande
Lära för livet!.
Problemformulering En introduktion på kursen
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Att förstå uppgiften Anette Wahlandt Språkhandledare
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003 Mål PBL Medvetet hantera och värdera sitt lärande ”Flygfärdig” för sitt yrke Beredskap att arbeta i grupp Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003

Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003

Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003 Helhet Delar Helhet Analys Syntes Utgångspunkt Problem områden Ämnen Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003

Problem-baserat lärande Basgrupp 6-9 studenter Handledare Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003

Problem-baserat lärande Föreläsningar Seminarier Fältstudier Resurspersoner Basgrupp Färdighetsträning Materiella resurser Praktik i yrkesområdet (ex, bibliotek) Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003

Verklighetsanknuten situation Problembearbetning Självstyrt lärande Undersökning av situationen Undersökning av lärprocessen Formulering av inlärningsbehov Problemformulering Studier bearbetning av information Förklara, förstå och förhålla sig till situationen Förstå, hantera och värdera sitt lärande Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003

UTVÄRDERING Utgångs- punkt Problem- bearbetnings- process Lärprocess (Beskrivning, situation) UTVÄRDERING Kommunikation Interaktion Grupprocess Beslutsfattande Återkoppling (Bearbetad efter Karin von Schilling, C Silén. 1993) Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003

Situation Basgruppstillfälle 1 Basgruppstillfälle 2 Studier Lärande Problembearbetning med nya ”ögon”. Ögon man skaffat sig genom studier Problembearbetning med ”ögon” innan studier Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003

Problembearbetningsprocessen Scenario Vad handlar det om? Klargör termer och begrepp 2. Fria associationer kring scenariot 9. Tillämpa (specifik nivå) 3. Systematisera i problemområden Utvärdera 8. Diskutera och värdera den inhämtade kunskapen (generell nivå) 4. Inventera & tillvarata gruppens kunskap Vad vet jag/vi, vad vet jag/vi inte? 6. Formulera inlärningsmål 5. Definiera problemställningar 7. Hämta in kunskap söka, prioritera, studera

Problembaserat lärande Metod Ideologi Verklighetsanknuten, situation/fenomen Studentens lärande i centrum Studenten formulerar problem Undersökande förhållningssätt Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003

Teoretisk referensram lärande Social konstruktivism Interaktion, konstruktion av kunskap Vuxenpedagogisk forskning Pragmatism – Självstyrt lärande Kognitiv psykologi Problembearbetning Metakognition Meningsfullt lärande Motivation, djupinlärning Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003

Att lära Forma sin egen förståelse och sitt kunnande En aktiv process Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003

Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003 Information Bearbetning Kunnande Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003

Bearbetning Undersöka – ställa frågor – söka ”svar”, analysera, reflektera, använda sina sinnen Formulera, pröva, tillämpa, använda Värdera Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003

Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003 Förförståelse Föreställningar, uppfattningar Utgångspunkt för förståelse Bas för att skapa mening Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003

Återkoppling, bekräftelse Motivation Variation Meningsfullt Roligt, spännande Återkoppling, bekräftelse Eget ansvar - självständighet Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003

Studentcentrerat lärande Undersöka Förförståelse Motivation Pröva Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003