Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

”PBL” ProblemBaserat Lärande

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "”PBL” ProblemBaserat Lärande"— Presentationens avskrift:

1 ”PBL” ProblemBaserat Lärande
Varför? Vad? Hur? Var?

2 Varför PBL? ”Huvudpoängen är att man studerar och arbetar med lärostoff och problemställningar på ett sätt som motsvarar de arbetsmetoder och sätt att tänka som praktiker utnyttjar i professionens olika uppgifter och som används i mer forskningspräglad verksamhet.” Sid 166 i Kvalitetslärande i högre utbildning, Roar C. Pettersen

3 Varför PBL? Studerandeaktiv arbetsform
Inre motivation/yttre motivation För att det är en metod som visat sig (både via erfarenhet och forskning) vara bra när man även behöver professionskunskaper Vygotsky L. mfl Universitetspedagogik Papers and Reviews on PBL evidence via Scopus

4 Vad är PBL inte? Teori först – så man kan
Problem som man sedan löser i grupp

5 Inte ”Vanligt grupparbete”
Problem Lösningsförslag Uppdelning av arbetet mellan personer Redovisning (som förhoppningsvis hänger ihop)

6 ProblemBaserat Lärande
PBL ProblemBaserat Lärande

7 PBL Scenario med ett problem Vad handlar problemet om? Vad kan vi?
Vad behöver vi lära oss? Hur kan vi lära oss det? Jobba och lära sig Möjlig lösning Test och utvärdering av lösningen Förfining av lösningen Redovisning

8 Problembaserat lärande
Problemet ska generera ett lärande Problemet behöver inte nödvändigtvis få en lösning

9 PBL Prototyp som ger korrekta mätvärden men där bara en i gruppen kan något = FIASKO Koppling som bara delvis fungerar som det var tänkt men där alla lärt sig det som var målsättningen = SUCCE

10 Hur kan man göra? 7-grupper Scenario
Temaintroduktion, gruppmöten, resursmöten. Muntlig och skriftlig redovisning

11 Scenario Beskrivning av en situation som innehåller ett problem som behöver lösas. Öppet Fantasieggande Anknyta till lämplig kontext

12 Gruppmötesordning Vid varje möte så sker arbetet i grupperna enligt följande steg: Arbetet sedan förra mötet redovisas Problemsituationen/uppgiften läses igenom. Mindre oklarheter reds ut. "Brainstorming". Idéer till problem och lösningar framkastas och skrivs ned. Ingen kritik eller diskussion. Idéerna struktureras. Problem och inlärningsmål till nästa möte definieras. Mötet utvärderas Handledaren skall se till att gruppen följer arbetsgången, att alla får en chans att delta i diskussionen, och att gruppen inte kommer för långt utanför ämnet. Handledaren skall i möjligaste mån undvika att lägga sig i ämnesdiskussionen

13 Var inom mitt område (ingenjör)?
Australien; University of Sydney Brasilien; Escola de Engenharia de São Carlos – USP Sverige; Linköpings Universitet

14 Var inom andra områden? Poesi och litteraturvetenskap; University of Manchester Kemi, juridik; University of Delaware Etologi och djurskydd; SLU Kulturgeografi; Örebro Universitet Miljövetenskap; Stockholms Universitet


Ladda ner ppt "”PBL” ProblemBaserat Lärande"

Liknande presentationer


Google-annonser