Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003 Mål PBL Medvetet hantera och värdera sitt lärande ”Flygfärdig” för sitt yrke Beredskap att arbeta i grupp Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003 Helhet Delar Helhet Analys Syntes Utgångspunkt Problem områden Ämnen Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Problem-baserat lärande Basgrupp 6-9 studenter Handledare Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Problem-baserat lärande Föreläsningar Seminarier Fältstudier Resurspersoner Basgrupp Färdighetsträning Materiella resurser Praktik i yrkesområdet (ex, bibliotek) Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Verklighetsanknuten situation Problembearbetning Självstyrt lärande Undersökning av situationen Undersökning av lärprocessen Formulering av inlärningsbehov Problemformulering Studier bearbetning av information Förklara, förstå och förhålla sig till situationen Förstå, hantera och värdera sitt lärande Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
UTVÄRDERING Utgångs- punkt Problem- bearbetnings- process Lärprocess (Beskrivning, situation) UTVÄRDERING Kommunikation Interaktion Grupprocess Beslutsfattande Återkoppling (Bearbetad efter Karin von Schilling, C Silén. 1993) Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Situation Basgruppstillfälle 1 Basgruppstillfälle 2 Studier Lärande Problembearbetning med nya ”ögon”. Ögon man skaffat sig genom studier Problembearbetning med ”ögon” innan studier Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Problembearbetningsprocessen Scenario Vad handlar det om? Klargör termer och begrepp 2. Fria associationer kring scenariot 9. Tillämpa (specifik nivå) 3. Systematisera i problemområden Utvärdera 8. Diskutera och värdera den inhämtade kunskapen (generell nivå) 4. Inventera & tillvarata gruppens kunskap Vad vet jag/vi, vad vet jag/vi inte? 6. Formulera inlärningsmål 5. Definiera problemställningar 7. Hämta in kunskap söka, prioritera, studera
Problembaserat lärande Metod Ideologi Verklighetsanknuten, situation/fenomen Studentens lärande i centrum Studenten formulerar problem Undersökande förhållningssätt Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Teoretisk referensram lärande Social konstruktivism Interaktion, konstruktion av kunskap Vuxenpedagogisk forskning Pragmatism – Självstyrt lärande Kognitiv psykologi Problembearbetning Metakognition Meningsfullt lärande Motivation, djupinlärning Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Att lära Forma sin egen förståelse och sitt kunnande En aktiv process Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003 Information Bearbetning Kunnande Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Bearbetning Undersöka – ställa frågor – söka ”svar”, analysera, reflektera, använda sina sinnen Formulera, pröva, tillämpa, använda Värdera Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003 Förförståelse Föreställningar, uppfattningar Utgångspunkt för förståelse Bas för att skapa mening Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Återkoppling, bekräftelse Motivation Variation Meningsfullt Roligt, spännande Återkoppling, bekräftelse Eget ansvar - självständighet Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Studentcentrerat lärande Undersöka Förförståelse Motivation Pröva Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003