SAMTAL.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL
Mål med samverksanssystemet
Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Coachande ledarskap som mentor
Men det här är väl ingenting nytt?
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
- en positiv och realistisk självbild
Föräldrautbildning Schysst på nätet
Lösningsinriktad Pedagogik.
Att leva med multipel skleros
BILD
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Värdegrund 1.
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
Johari-fönstret En modell för kommunikation och relationer, presenterad av Joseph Luft och Harry Ingham.
Mål och betygskriterier
Samtalet På Arbetsplatsen.
En reviderad läroplan för förskolan
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Syftet med en personlig handlingsplan
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
Konsten att lyckas med sina studier
BUNKEFLO 10 – 11 AUG 2006.
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Att samtala, några knep Speglingar- att man svarar med frågan Tex:
ETIK OCH GODA SAMTAL Lasse Lindsjö.
Etik Moral Filosofi.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
Tema: SJÄLVKÄNSLA Välkommen och presentation ca min
Det professionella samtalet Olikheter Skydda sigMotsättningar Lära Försvara sigKonflikter Tåla obehag en tid StängdÖppen Diskussion.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Argumenterande text.
Lönesamtalet.
Strukturerad intervjumetodik
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Diskussionstillfälle 4
Idrottspsykologi.
Debattartikel.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Identitet Vad formar oss till oss?.
Barn som anhöriga Hearing 17 januari 2013 Hur arbetar BRIS Vad berättar barn för BRIS Slutsatser BRIS.
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Socialpsykologi.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Kommunikation. Jag vet att du tror att du förstår vad jag tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag.
Coaching.
Samtalsmetodik Rambeslut och IBIC (ÄO)
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Heby kommuns kvalitetspolicy
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

SAMTAL

AVSLUTNING SAMMANFATTNING ARBETSFAS AVSTÄMNING UPPVÄRMNING

”Professionellt stöd för att skapa förutsättningar för utveckling av yrkeskompentens”

UTGÅNGSPUNKTER - Alla har resurser - Förmåga till förändringar (dock ibland hinder) - Samtalsledarens uppgift är att hjälpa till att undanröja hinder. Inte skapa nya. - Positivt tänkande och inställning (Förmedlare av hopp) (Självuppfyllande profetior) - Inte tänka i termer av ”rätt” och ”fel” lösningar. Utan mer i termer av olika lösningar.

SKAPA ETT ACCEPTERANDE KLIMAT - Intresse - Engagemang - Respekt (kränk inte) - Förståelse - Inlevelse (Drunkna inte)

BEMÄSTRINGS-FÖRSÖK - Aggressivitet (Ju räddare desto ilsknare) - Flykt (Bagatellisera) (Utebli) - Projektion (Överföra egna problem på andra)

- Självanklagande -Likgiltig - Totalt förnekande - Hålla med - Avledande manöver - Vän

JOHARI FÖNSTER Fri aktivitet Blind fläck - känt av mig - inte känt av mig själv själv - känt av andra - känt av andra Dolt område Okänt område själv själv - inte känt av - inte känt av andra andra

1. Vilka bemästringsförsök har jag mött? 2. Hur hanterar jag dessa bemästringsförsök? 3. Vilka tycker jag är svårast att möta? 4. Vilka använder jag mig själv av i professionellt svåra situationer?

Öppna frågor Slutna frågor

Process-frågor: Varför? När? Var? Hur? Vad? På vilket sätt? Varför?

En fråga i taget !!!!!!

Omformulering (Återge sakinnehåll) ” Du menar att …………………….” ” Du säger att ……………………...” ” Om jag förstår dig rätt så ………”

Ger mer information: ” Hm ” Nicka ” Ja ” ” Jaså ” Nyckelord ” Berätta lite mer ”

Olika perspektiv: Salutogent; Vad leder till utveckling? Patogent: Vad skapar problem?

Problemlösande samtalsteknik: Tydligt gemensamt syfte Samtalsledaren leder Inramning Tydligt gemensamt syfte

Vidga perspektiv då det hakar upp: Framgångsfrågor Vad fungerar? Omfrågor Om du gör så, vad händer då? Undantagsfrågor Finns det någon stund på dagen han inte bråkar? Omtolka Kan om han vill!! - Kan finnas andra hinder än viljan T.ex. Igångsättnings- svårigheter Omdefiniera Mer träning!! - Vad är det han skulle vilja kunna göra?

Mångpartisk samtalsledare Olika synsätt Vad ser mamma (inte en sanning) Vad ser skolan? Vad ser eleven? Lyssna aktivt Spegla/Omformulera Om jag förstått dig rätt ……. Skapa MGN !!! Skalfrågor Undvik trianguleringar Om det här ska kännas som ett bra samtal ………????

Utan hur kan vi gå vidare!! Problemdefiniering: Omöjligt att lösa problem som inte är definierade. Inte vems fel det är!! Konkretisera När, Var, Hur? Ju svårare desto ”Barnet i viktigare att centrum” fokusera!! Tidigare lösningsförsök Inte vems fel det är!! Utan hur kan vi gå vidare!!

Förhållande mellan nusituation och önskad situation Om det vore så bra som möjligt, hur skulle det vara då? Definiering av delmål.

Ansvarsfördelning Vem gör vad? Avsluta Sammanfatta. När och hur utvärdera Konsolidera. Bygg på det som lyckats