National Team of ECVET Experts 2012-2013 363012-LLP-2011-SE-LEONARDO-ECVET_EXP.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Information Leonardo Da Vinci
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
Christina Jansson
Yhmyndigheten.se Myndigheten för yrkeshögskolan ”Myndigheten för yrkeshögskolan bidrar till att försörja arbetslivet med rätt kompetens i rätt tid vilket.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Lär mer om EU. Förvaltningspartnerskap Management partnership •Samarbetsavtal 2009 – 2012 mellan Europaparlamentet, EU-kommissionen Sveriges regering.
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
Yhmyndigheten.se En svensk referensram för kvalifikationer
Som utvecklingskraft. Internationalisering: varför?
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Projektstöd Västerbotten
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Valideringsinfo.se En webbportal för samlad information om validering i Sverige. Yh-myndigheten i samverkan med Högskoleverket, Verket för högskoleservice,
Välkommen till ESF:s seminarium
En plattform för samhällsekonomisk analys
Marianne Feldt Christina Jansson. Transfer of Innovation (Vidareutvecklingsprojekt) Vidareutveckla och implementera en metod, ett verktyg eller liknande.
Internationella programkontoret för utbildningsområdet.
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Regionalt nätverksmöte 22 september 2011 IPKs nya vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet Heléne Säll Matsson/IPK.
EU-gruppen RIKTLINJER. Riktlinjer EU engagemang Allmänna riktlinjer för medverkan i planering och genomförande av.
Stöd till Svenskt deltagande i EU:s ramprogram för forskning Christian Hansen Europaprogrammen, VINNOVA.
Internationella programkontoret Uppdrag: stödja olika former av internationellt samarbete inom utbildning främja svenskt deltagande i programmen analysera.
Uppdrag validering Björn Scheéle
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Utbildningsdepartementet Budskap från rekommendationen om EQF En gemensam referensram - ett översättningsverktyg mellan olika kvalifikationssystem och.
Erasmus+ Erasmus+ är EUs nya program för utbildning, ungdom och sport. Programmet startar 2014 och är en fortsättning på ett par olika program; Programmet.
Nordplus Ramprogram. Nordplus ramprogram Mobilitet, samarbete och nätverk i Norden och Baltikum Nordplus är Nordiska ministerrådets utbildningsprogram.
Europass och de gemensamma europeiska verktygen
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Heléne Säll Matsson
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Leonardo da Vinci - partnerskap Ny möjlighet till europeiskt samarbete för yrkesutbildning.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
APeL AB, Luleå tekniska universitet, Högskolan i Halmstad, Face Europe AB, Europaforum AB + ett 20-tal underleverantörer Processtöd inom tre områden: –Metodstöd.
Rådgivning och stöd från Brysselkontoret Regionförbundet Örebro Maria Lunander, EU-handläggare Central Sweden Bryssel.
Miljösamverkan Skåne Verksamhetsplan
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Föräldrakraft En studie om implementering av ett föräldrastödsprogram i Bergsjön, Linnéstaden, Mark och Orust Inga-Lill Jakobsson Kontakt:
Visioner för Stockholmsregionens EU-samarbete Per Spolander, VD Stockholmsregionens Europakontor Pre-Info Day Järfälla, 5 maj 2010.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Programmet för livslångt lärande Nya möjligheter till europeiskt samarbete och utveckling för utbildningssektorn.
Leonardo da Vinci Det europeiska samarbetet inom yrkesutbildning och kompetens- utveckling.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Funded by the Erasmus+ Programme of the European Union
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Nätverk för energieffektivisering (EEnet)
Fokus Yrkesutbildning VO
Kerstin Blom Bokliden, SKL och Malin Åberg Aas, Svenska FN- förbundet
Välkommen till Regional Handledarkonferens 29 nov 2018
Handledarutbildning Steg 2.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

National Team of ECVET Experts LLP-2011-SE-LEONARDO-ECVET_EXP

ECVET expert team Agenda Presentation av medverkande Medverkande myndigheters uppdrag m.a.p. ECVET Genomgång av projektet: Behov och utmaningar Syfte och mål Målgrupper Metodologi Strategier Förväntade effekter Spridningsaktiviteter Genomgång av work packages Angränsande uppdrag (Skolverket och YH-myndigheten) Planering av ”Hjälp och stöd i policy-arbetet” ”Brain-storming” Start på planering av möten, aktiviteter, insatser Annat

National ECVET Expert Team Experter A: Dan Fagerlund Gisela Bohlin Marja-Leena Lampinen Stefan Eliasson Experter B:Cristina Pontis Ulla-Karin Sundqvist-Nilsson Projektledare:Bengt Landfeldt

Behov och utmaningar i Sverige • Studerande som gör praktik utomlands, kan ibland/ofta ha svårt att få detta lärande erkänt och tillgodoräknat • (Yrkes)utbildningar i Sverige baseras på ”Läranderesultat”, dock måste delar de rättsliga regleringarna justeras för att implementera ECVET • Liten kunskap om ECVET • En utmaning är att pedagogiskt förklara hur ECVET och de övriga gemensamma europeiska verktygen fungerar tillsammans • Den planerade verktygslådan måste vara användarvänlig och ansluta till den dagliga verksamheten inom yrkesutbildningen. • Sverige är ett stort land, förhållandevis glest befolkat, har ett decentraliserat utbildningssystem med 290 kommuner som huvudmän samt ett stort antal fristående utbildningar.

Syfte och mål (1) • Att stödja och stimulera implementering och ändamålsenlig användning av ECVET genom utvecklingsinsatser och att sprida information och kunskap. • ECVET stödjer hög kvalité på transnationell mobilitet inom yrkesutbildningen i Europa. • Projektet kommer primärt att vända sig till formell gymnasial och eftergymnasial yrkesutbildning. • Det lärande som sker i ett annat land ska vara möjligt att identifiera, validera, erkänna och ackumulera. • De svenska rättsliga regleringen behöver justeras för att ECVET ska kunna använda fullt ut. ECVET experterna ska vara rådgivande angående detta. • Ansvaret är de gemensamma europeiska verktygen är delat på fyra myndigheter. Dessa myndigheter måste samarbeta för att visa hur dessa verktyg kompletterar varandra i syfte att hjälpa den enskilde studerande.

Syfte och mål (2) • Nyckelaktörer inom yrkesutbildningen ska veta var de kan finna information om ECVET och möjligheter till utbildning. De ska ha tillräcklig kunskap för att kunna använda ECVET i samband med transnationell mobilitet. De ska använda ECVET för att identifiera, validera, erkänna samt ackumulera det lärande som skett utomlands. Detta för att den studerande får de ”poäng” denne är berättigad till. • På webbplatsen ska lärande exempel, särskilt från Leonardo da Vinci projekt, samlas. Användbara verktyg som exempel på Memorandum of Understandig och Learning Argreements samlas och anpassas till svenska förhållanden. Handlednings-, informations- och utbildningssmaterial på svenska ska finnas tillgängligt. Viktigt att allt material är användarvänligt, praktiskt, konkreta och attraktivt för användaren. • Ett svenskt ”ECVET-forum” för erfarenhetsutbyte och kunskapsöverföring skapas. Syftet är att hitta nyckelaktörer med erfarenhet av transnationell mobilitet liknande ECVET. Detta forum skapas i samarbete med andra myndigheter, experter och projektägare inom Leonardo da Vinci.

Målgrupper (1) Olika målgrupper för olika aktiviteter: Stöd i policy-utveckling Målgrupp: Utbildningsdepartementet, Myndigheter ansvariga för de gemensamma europeiska verktygen, nationella LLP-kontor, Nationella Europass Centre Metoder: Regelbundna möten samt att ECVET experter ger stöd på begäran. ECVET experter ska vara uppdaterade på utvecklingen på Europeisk nivå samt i andra länder. Rådgivning Målgrupp: Skolverket, Myndigheten för Yrkeshögskolan, Skolinspektionen, yrkesutbildningsanordnare. Metoder: Workshops, seminarier, webbplats, sprida lärande exempel från LdV projekt. Utbildning Målgrupp: Viktigt att nå relevanta aktörer såsom utvecklingsledare, programansvariga, ansvariga för utlands praktik/studier, internationella koordinatörer. Metoder: Utveckla användarvänliga verktyg och handledningar, webbplats med ”e- lärande” material, workshops, ”peer-learning”

Målgrupper (2) Kampanj- och marknadsföringsmaterial Målgrupp: Utbildningsanordnare och andra nyckelaktörer inom yrkesutbildning Metoder: Webbplats, nyhetsbrev, marknadsföringsmaterial, informera om ECVET när utbildningsanordnare samlas. Skapa ett svenskt ECVET-forum Målgrupp: Representanter för berörda myndigheter, experter inom yrkesutbildning, LdV-projektägare Metoder: Skapa ett forum för erfarenhetsutbyte och kunskapsöverföring

Metodologi (1) De valda ECVET experterna ska:  Delta i europeiska utbildningstillfällen och arrangemang särskilt de som erbjuds av ECVET support Team  Följa utveckling och implementering av ECVET i andra länder, särskilt de nordiska.  Bistå med sin kompetens vid anpassning av rättslig reglering och praktik till ECVET. Bl.a. att skapa en modell för hur nationella poäng kan omvandlas till ECVET-poäng samt hur ECVET-poäng kan synliggöras i examensbevis.  Bistå med att samla in och sprida verktyg och lärande exempel, särskilt från LdV projekt, i syfte att göra dem tillgängliga för användare.  Bistå i spridningsstrategierna för att presentera ECVET tillsammans med de andra gemensamma europeiska verktygen som en användarvänlig verktygslåda.

Metodologi (2) De valda ECVET experterna ska:  Bistå i utvecklingen av ECVET- webbplatsen. Denna ska innehålla utbildningsmaterial samt den information och de verktyg som behövs för att implementera ECVET.  Bistå i utvecklingen av handledningar och informationsmaterial på svenska för publicering på webbplatsen. Material från Kommissionen ska översättas. Allt material ska vara användarvänligt, praktiskt och konkret.  Informera och utbilda nyckelaktörer inom svensk yrkesutbildning för att få dem att börja tillämpa ECVET för identifiering, validering, erkännande och tillgodoräknande av kvalifikationer, på alla EQF-nivåer, som erhållits i ett annat land.  Bistå vid skapandet av ECVET-forum. Inom ramen för detta forum kan mindre cluster bildas, såsom regioner, utbildningsnivåer, branscher.  Dra nytta av erfarenheter från högre utbildning och arbetet med ECTS.

Strategier (1)  Webbplatsen blir navet i implementeringsarbete.  Genom arbetet med NQF har flera nätverk av nyckelaktörer inom utbildningsområdet skapats. Dessa nyckelaktörer har god kännedom om yrkesutbildning, dessas kunskaper ska tas tillvara vid skapandet av ECVET- forum. Medlemmarna i ECVET-forum ska arbeta med både input och output. De bidrar till implementeringen av ECVET genom sina organisationer och nätverk. De kommer att fungera som multiplikatorer och på så vis nås en bredare målgrupp.  Utbildare, inom LdV programmet, som redan använder ECVET-liknande metoder ska identifieras. Dessa ska uppmuntras till erfarenhetsutbyte. Peer-learning aktiviteter kommer att organiseras och dessa mer erfarna utbildare bistår vid implementeringen av ECVET genom att hjälpa nybörjare och visa på goda exempel på hur ECVET kan stödja transnationell mobilitet.  De fyra myndigheterna inom yrkesutbildningsområdet ska samarbeta för att skapa förutsättningar för att använda ECVET vid transnationell mobilitet. De ska alla informera om ECVET när målgruppen Yrkesutbildare är samlad.

Strategier (2) De fyra utbildningsmyndigheterna:  Skolverkets uppgift är att arbeta aktivt för att skolor når de mål som regering och riksdag beslutat. Skolverket är National Reference Point för yrkesutbildning och kommer att ha huvudansvaret för ECVET i Sverige.  Myndigheten för Yrkeshögskolan ansvarar för all offentligt finansierad eftergymnasial yrkesutbildning, är nationell kontaktpunkt för arbetet med NQF/EQF. Har också ansvar för att samordna och stödja en nationell struktur för validering.  Skolinspektionen kontrollera om skolor och kommuner fullföljer sina åtaganden. Man är ansvarig för EQAVET i Sverige.  Internationella programkontoret är nationellt ansvariga för EU;s Program för livslångt lärande. IPK har således god kännedom om LdV projekt. IPO;s nätverk, webbplats och nyhetsbrev kan användas för att sprida information om ECVET. IPK är också Nationellt Europass Centre, samt deltar i det teamiska nätverket NetECVET tillsammans med 14 andra nationella kontor.

Förväntade inverkan (1) • ECVET ska gradvis föras in på yrkesutbildningar på alla EQF-nivåer. • Transnationell rörlighet blir ett attraktivt alternativ när individens ”lärande resultat” från en vistelse utomlands identifieras, valideras, erkänns och ackumuleras i ECVET poäng. • Genom en systematisk användning av ECVET-principer för transnationell mobilitet ökar kvaliteten genom att arrangemanget blir mer formaliserat. • Transnationell mobilitet ökar i både kvantitet och betydelse. • När transnationell mobilitet synliggöras i examensbevis är det en fördel när individen söker arbete.

Förväntade inverkan (2) • Nödvändiga justeringar av nationell rättslig reglering har genomförts för att underlätta implementering av ECVET. • Relevanta beslutsfattare inom yrkesutbildning på lokal, regional och nationell nivå har kunskap om ECVET, dess fördelar, praktiska användning samt var de kan hitta fördjupad information. • Webbplatsen med handledningar, verktyg etc. underlättar för alla aktörer som är eller kommer vara aktiva inom transnationell mobilitet, både som sändnande och mottagande organisationer. • När de gemensamma europeiska verktygen presenteras som en verktygslåda kommer genomslaget vara större än om de presenteras separat. • Genom ECVET-forum skapas en kunskapsbank och ett kontaktnätverk som bidrar till att öka kvalitén på yrkesutbildningen

Spridningsaktiviteter (1) • Huvudkanal för spridningen är webbplatsen. Denna kommer att innehålla handledningar, verktyg och utbildningsmaterial samt länkar till andra relevanta webbplatser. Material producerat av Kommissionen ska översättas och, om nödvändigt, anpassas till svenska förhållanden. Allt material ska vara användarvänligt, praktiskt och så konkreta som möjligt. • En marknadsföringsbroschyr ska produceras och tryckas. • ECVET experterna ska arrangera utbildningstillfällen regionalt och nationellt. • Utbildare, mestadels LdV projekt, som redan använder ECVET liknande metoder uppmuntras att utbyta erfarenheter. Peer- learning aktiviteter organiseras i syfte att hjälpa nybörjare. • IPK;s nätverk, webbplats och nyhetsbrev ska användas för spridning av ECVET.

Spridningsaktiviteter (2) • IPK är nationellt Europass Center och ansvarig för Europass mobilitetsdokument. I samband med Europass aktiviteter ska IPK informera om ECVET. • De fyra utbildningsmyndigheterna ska informera om ECVET vid informationstillfällen där yrkesutbildning är målgrupp. • Ett ECVET-forum skapas. Deltagare i detta forum kommer att få information och utbildning. De kommer i sin tur att sprida kunskap om användning av ECVET i sina nätverk och organisationer. • Myndigheten för yrkeshögskolan kommer arrangera ett antal konferenser om NQF/EQF. Vid dessa tillfällen ska även ECVET presenteras. • ECVET experterna deltar i europeiska arrangemang och, när så önskas, delge expertis och input liksom sprida utvecklingen i Sverige.

WP 1 Projektledning och koordination • Strategisk planering tillsammans med teamet • 8 projektmöten - projektledare har kontakter med team och andra myndigheter ansvariga för yrkesutbildning - projektledare ansvarar för utvärdering av övningsmaterial och utbildningsaktiviteter inkl. webb. • Tid: 4 x 8 dagar för Experter A32 dagar 2 x 8 dagar för Experter B16 dagar 1 x 32 dagar för projektledare32 dagar

WP 2 Hjälp och stöd i policy-arbetet • 4 möten under 2012, därefter kan experterna ge stöd på förfrågan från aktuella beslutsfattare Utbildningsdepartementet, Skolverket, Myndigheten för Yrkeshögskolan, Skolinspektionen, Internationella programkontoret. • Experter A : 4 x 4 dagar under dagar 4 x 4 dagar under 2013 (på förfrågan)16 dagar 3 x 2 dagar deltagande i ECVET Network dagar Experter B: 2 x 4 dagar under dagar Projektledare: 1 x 4 dagar under dagar 1 x 4 dagar deltagande i ECVET Network dagar

WP 3 Utbildning • ECVET experterna ska: - delta i utbildning som anordnas av ECVET support team för ökad kompetens och inspiration med syfte att överföra kompetens till svenska förhållanden - översätta och göra användarvänliga handledningar och verktyg som utvecklats av Kommissionen - utveckla e-lärande material för webbplatsen - ansvara för workshops för utbildning av nyckelaktörer - ordna erfarenhetsutbyten genom att engagera framgångsrika Leonardo da Vinci projekt • Experter A: 80 dagar (två av experterna kommer att vara ansvariga och mer aktiva) Experter B: 20 dagar

WP 4 Spridning och användning • Design och skapande av en nationell webbplats för ECVET innehållande övningsmaterial, handledningar, verktyg, länkar till andra europeiska verktyg, events, lärande exempel etc. • Producera en informationsbroschyr på svenska • IPK och de tre andra myndigheterna ska informera in ECVET vid informationstillfällen där målgruppen yrkesutbildning deltar • IPK;s nätverk, webbplats och nyhetsbrev ska användas för spridning • I samband med Europass aktiviteter informera om ECVET • Myndigheten för Yrkeshögskolan arrangerar konferenser om NQF/EQF. För att skapa synergier ska även information om ECVET ingå. • ECVET experterna ska delta i europeiska evenemang och där ge input samt sprida svenska framsteg. • Expert A40 dagar Expert B10 dagar Projektledare20 dagar

WP 5 ”Community of practice” • Att skapa ett ECVET-forum bestående av relevanta myndigheter, yrkesutbildningsexperter, LdV projekt. Syftet är att finna nyckelaktörer med erfarenhet av internationell mobilitet, liknande ECVET, för att skapa nätverk samt bygga en kunskapsbank. Deltagarna i detta forum för erfarenhetsutbyten fungerar sedan som multiplikatorer. • Experter A20 dagar Projektledare10 dagar

Budget headings Costs ( € ) 1. National Agency staff costs (max 15% of total eligible costs) ,00 € 2. National Agency travel and subsistence costs 4 123,00 € 3. ECVET Experts: daily rates, travel and subsistence for participating in national and international seminars ,00 € 4. Equipment and materials (max 10% of total eligible costs) 0,00 € 5. Sub-contracting, consultancy and other external services (max 30% of total eligible costs) ,00 € 6. Conferences and seminars ,00 € 7. Other direct costs 0,00 € TOTAL (identical to the total in Table 2) ,00 €

Externa kontrakt • Översättning av ECVET material från Kommissionen eller andra länder • Bygga och design av webbplats • Design och tryck av informationsmaterial SubcontractTask descriptionNumber of person days (a) Cost per day (€) (b)Other costs to be included in the Subcontract (€) (c ) Total cost (axb)+c Subcontract 1Translations 4 guidelines á words á 0,14 Euro = Subcontract 2Web site, 2 month work design and creation + 2 weeks maintainance Subcontract 3Promotion leaflet, design 1086 Euro and print 2000 ex 325 Euro = 1412 Euro ,00 €