Resultat Vi kan konstatera att de framgångsfaktorer och de insatser vi genomfört gjort skillnad. Personen ifråga har fått ett jämnare humör. Enligt diagrammet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

 Service Systemet Strukturella Förslag Sveriges Servicekonference.
Med dig! Vi delar våra kunders engagemang för samhällsutveckling
Badrum i Knivstas nya äldreboende
Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och.
Varför är det viktigt att mäta?
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Bättre mat och hälsa för äldre
Problemsnack eller bygga lösningar.
Kristina Ekbom KEFU-dagen Min väg tillbaka Hur filmen kom till om att vara patient inom rättspsykiatrin och ett vårdutvecklingsprojekt som växte.
En reviderad läroplan för förskolan
Positiva trender Under studiens gång har vi sett att förändringsarbetet bringat in större påverkansmöjligheter över aktiviteter som tar plats i gemensamhetsutrymmena.
Här händer det grejer! Under studiens gång har vi sett att förändringsarbetet inneburit större möjligheter för påverkan över aktiviteterna i gemensamhetsutrymmet.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Patientsäkerhetsronder
1. Detta är ett förslag på upplägg/rubriker som ni kan använda er av när ni ska dokumentera/presentera vad ni gjort i ert.
Välkommen till Ledardagen!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Föräldramöte augusti 2014.
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
Utvärdering av processmognad
S E N I O R A L E R T Team: Särkivaaragården, Övertorneå
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Resultat: Mätningarna efter förändringarna visade ett gott resultat. De boende åt mer och de gick upp i vikt. Deras livskvalitet visade sig även ha ökat.
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Resultat Vi har tillskapat en gemensam plattform, ett strategiskt forum för att gemensamt hantera övergripande ledningsfrågor. En länk mellan micro- och.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Hälsoteket ska förbättra hälsa och välbefinnande hos de boende i Angered genom att: skapa möjligheter för människor att ta ett större eget ansvar.
Springlife Prioövning
Fysisk aktivitet, kost och hälsa
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Hälsofrämjande arbetsplats
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Resultat: Under 5 veckor valde vi att mäta hur många gånger vi fick borsta tänderna minst 1 gång/dag på fyra av våra svåraste demenssjuka boende. Vi gjorde.
Bra planering skapar trygghet
Resultat: Personalen upplever genom intervjuer att de vet inte hur och är osäkra inför bemötandet av BPSD-personer. Bekräfta personen, handlingsplaner.
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Ett förbättringsprojekt i Värdeforum Bättre liv för sjuka äldre -team Stockholms län- Maria Beckman Inoussa Mounira Irene Andersson coach Pernilla Fransson.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Ett utvecklingsprojekt i Värdeforum FÖRBÄTTRAD RÄTTSSÄKERHET I LAGREGLERADE FRIVILLIGUPPDRAG Finansierad av Vad visade era tester? Telefonintervju (patientnämnden-stödpersoner)
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Kulturlivet – kommunikation och samverkan Annette Bäck, Jesper Skånberg, Conny Nordsten, Gunvor Nordsten, Ruth Jackson, Lars Nordell Coach; Elisabeth Åkerman,
Resultat: Antalet personcentrerade genomförandeplaner i verksamheten har ökat från 62% till 100%.. Våra kollegor har, med hjälp av ”verktygen”, fått ökad.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Resultat : Under baslinjemätningen blev det extra tydligt för oss att det är många av våra gäster som inte äter den lagade maten (de gula stolparna). Det.
Ökat samarbete med FaR-recept
Succé för Gislehälsans café för äldre
Förbättringsarbete- tillgänglighet på Hälsans vårdcentral 1 år 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Verktyget Utmärkelsen….
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Resultat Vi kan konstatera att de framgångsfaktorer och de insatser vi genomfört gjort skillnad. Personen ifråga har fått ett jämnare humör. Enligt diagrammet kan vi se att humöret svänger under lör och sön. En av flera orsaker kan vara att dagverksamheten då inte är öppen, vilket resulterar i mindre och oregelbunden aktivering. Vid ett tillfälle var dagverksamheten stängd (tis), vilket även där visade sig i rastlöshet och svängningar i humöret. Det gå också att urskilja att regelbunden aktivering, stöd vid större aktiviteter samt att komma i god tid innan är viktiga faktorer för att personen ifråga ska må bra och känna en meningsfull tillvaro. De insatser vi genomfört är små insatser, men genom att vi ”lyft upp” har vi också synliggjort dessa. Samverkan - För att skapa meningsfull tillvaro Samverkan - För att skapa meningsfull tillvaro Agneta Andersson, Harriet Johansson, Arberie Lalinca, Erminka Muminovic, Emma Nilsson, Anne-Bell Torvad och Maida Zilic (coach) Verksamheten Äldreboendet Skogslyckan ligger i Uddevalla med närhet till vackra och natursköna omgivningar. Skogslyckan byggdes 1969 och består av 7 enheter, fördelat på 96 lägenheter och drivs på uppdrag av Uddevalla kommun. På Skogslyckan, Bräcke Diakoni, talar vi om att göra ”kan-listan” längre än ”kan inte-listan”. Vi arbetar utifrån ett salutogent synsätt med utgångspunkt att ta tillvara det friska genom att uppmuntra och se de resurser som varje människa har. Vi är övertygade om att det salutogena bemötandet bidrar till hälsa och ett gott åldrande. Vi som arbetar här är undersköterskor och stödpedagoger. Förbättringsarbetet Vårt förbättringsarbete grundar sig på hur vi i verksamheten kan samverka för att skapa meningsfull tillvaro för våra boenden. Vi valde att göra en pilotstudie på en person. Denna person är i stort behov av regelbunden aktivering. Vid mindre stimulering och brist på aktivering växlar personens humör. Personen är därför ett bra exempel som vi kan användas oss av i vårt förbättringsarbete. Vår målsättning är att genom samverkan skapa en meningsfull tillvaro för våra boenden. Vad har vi lärt oss? Att det är viktigt att samtliga har en god kommunikation, är engagerade och har en klar målsättning. Positivt med att samtliga kommer från olika avdelningar, på så sätt har vi kunnat sprida vårt förbättringsarbete i hela verksamheten. Vid nästa förbättringsarbete anser vi det viktigt att engagera hela verksamheten och ge alla möjligheten att välja förbättringsområde. Vi har fått tillgång till bra verktyg för att bedriva ett fortsatt förbättringsarbete. Då bland annat Fiskbensdiagrammet eller ”orsak/verkan-diagrammet” som är en tydlig och enkel metod för att definiera ett problemområde. Vad har hänt vid sidan av förbättringsarbetet? Vi har presenterat arbetet på APT och därför kunnat sprida arbetet vidare i verksamheten. Eftersom vi fokuserat på en person har det därför varit viktigt att föra informationen vidare. Detta har skapat ett stort intresse för hur vi tillsammans kan samverka kring aktivering mellan våningarna och via vår dagverksamhet. Det krävs inte stora förändringar för att nå resultat. Hur går vi vidare? Våra insatser har inte varit stora, men tillräckligt för att kunna bidra till förbättring. Dessa små förändringar sporrar oss att arbeta vidare! För att kunna nå ut till flera krävs det därför att vi är aktiva och sprider informationen vidare. Vi vill fortsätta med ett ständigt pågående förbättringsarbete och tänker därför fortsätta med att mäta, utvärdera och förbättra vårt samarbete för att skapa meningsfull tillvaro för våra boenden. Vi har redan skapat diskussion kring huruvida vi ska skapa en meningsfull dagverksamhet för alla. En verksamhet som även skall kunna vara tillgänglig för alla på helgerna. För at detta ska vara möjligt krävs det stöd av personal och volontärer. Vad har vi gjort och hur har vi arbetat? Med hjälp av fiskbensdiagrammet kunde vi synliggöra betydelsefulla faktorer för personen ska må bra och känna en meningsfull tillvaro. Dessa faktorer blev våra insatser, vilket vi kan se till höger. Vi valde att mäta över tid, under tolv dagar, för att se om insatserna skulle ge resultat. Vi valde att användas oss av en glad, en neutral och en ledsen gubbe. För att lättare kunna följa upp och läsa av humöret införde vi kriterier. Personal på respektive våning och dagverksamhet ”mätte” utfallet genom att sätta en gubbe för varje avslutad aktivitet under dagen (före, under och efter). Digrammet nedan visar det mest sammanfattade humöret för dagen. Ett förbättringsprojekt i Värdeforum Äldreboendet Skogslyckan