Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Heart to Change – att leda förändringsarbete
Läkaren och det rådgivande samtalet
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Barnanpassad utredning
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Dept. of Design Sciences, Lund University
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
Alla har inneboende.
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
arbetskooperativ Luleå
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Etik- Modet att välja!.
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Vad är du för typ av person?
Gudstro och ondskan – kan de förenas ?
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Elizabeth Odalen Bjord
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Ett Brott Är Ett Brott Av Lovisa
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
Effektivisera med ökad kvalitet
Tema: SJÄLVKÄNSLA Välkommen och presentation ca min
Det professionella samtalet Olikheter Skydda sigMotsättningar Lära Försvara sigKonflikter Tåla obehag en tid StängdÖppen Diskussion.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Hur styr beteenden rollerna i klubben
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Skriva noveller.
VISION ”Visionen ska vara uppnåbar till 50-70%, och resten ska vara som en stimulerande utmaning.” (Så tänds eldsjälar i praktiken) Senaste pedagogiska.
MORIA: Frihet och utlitarism
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Resultat trivselenkät Enkäten genomfördes bland Vifolkaskolans elever i slutet av april Svarsfrekvensen var hög, 239 av skolans 261 elever besvarade.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Stoicism Epikureism MORIA: Senantiken. Hellenism (323 f.kr – kristendomen) Det goda livet Döden Fri vilja.
Lärenergi När jag känner :
Betydelsen av kompisar och öppna mötesplatser -
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
HUR PÅVERKAS VÅRA BARNS LIV AV HUR VI MÖTER DEM?
Att studera med funktionsnedsättning
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Andlig Klarsyn En måttstock för den Kristna församlingen.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess egna premisser och anpassa sitt eget beteende utifrån det utan att därmed frånsäga sig ledarskapet - och som den vuxnes förmåga och vilja att ta på sig det fulla ansvaret för relationens kvalitet. www.psykologhellejensen.dk

Yrkespersonlig utveckling I allt professionellt arbete spelar utövarens utstrålning, sätt att vara och genomslagskraft en viktig roll. Yrkes-personlig utveckling är en pågående process, där vi undersöker, erkänner och bearbetar de tanke- og handlingsmönster, som hämmar eller hindrar oss från att realisera vårt professionella engagemang och vår potential i relation till andra. www.psykologhellejensen.dk

Det kompetenta barn Barn kan markera innehållet i och gränserna för deras integritet Barn är sociala från födelsen Barn samarbetar kompetent med varje form av vuxenbeteende, oavsett om det är konstruktivt eller destruktivt för deras eget liv Barns verbala och icke-verbala återkopplingar till föräldrarna är samtidigt kompetenta hänvisningar till föräldrarnas emotionella och existentiella dilemman www.psykologhellejensen.dk

Interpersonella samspelet Behovet av att känna sig värdefull för de människor Grunden man håller av Beredskapen att samarbeta Lojalitet Problemet Blockering i samspelet Irritabilitet Irritation Signaler/ Frustration Symptom Vrede Raseri Hat www.psykologhellejensen.dk

Smärta signal/symptom DEN BASALA KONFLIKTEN Samarbete Konflikt Smärta signal/symptom Integritet www.psykologhellejensen.dk

Självkänsla Den existentiella dimensionen Mitt själv Min kärna Mitt centrum Min inre måttstock Min självkänsla handlar om VEM jag är - HUR väl jag känner mig själv - HUR jag förhåller mig till mig själv - www.psykologhellejensen.dk

Självtillit Den pedagogiska dimensionen Det jag kan är bra på är duktig på www.psykologhellejensen.dk

Samtalet Samtalet – dialogen – kan beskrivas som två människors vandring genom språket, genom frågor och svar, genom ömsesidigt prövande, omsorgsfullt, men alltid jämbördigt. Samtalet är ofta en mycket lång vandring mot ett fjärran mål efter en okänd ”sanning”. I de fall vandringen lyckas och deltagarna omsider kommer fram till målet, dvs. att de inte kan komma längre, så är detta mål ”sanningen” om det ämne, som samtalet gällde. Men det var inte en sanning som fanns på förhand och som nu är uppenbarad. ”Sanningen” var själva resultatet som samtalet nådde fram till. Att det faktiskt blev ett visst resultat kan skyllas på att de inte längre fanns någon väg de kunde fortsätta på. Deltagarna har alltså inte uppenbarat en på förhand given ”sanning”. De har accepterat någott som ”sanning” av den enkla anledningen, att de inte kan komma längre” Johs. Sløk (hör översatt till svenska) www.psykologhellejensen.dk