Www.helasverige.se CLLD FÖRSLAGET. www.helasverige.se Kommissionens erbjudande En metod, kallad gemensam ledd lokal utveckling (CLLD), Ett krav på parterna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Vad säger utvärderingar av tidigare programperioder
Mathias Roos – Strateg Region Blekinge
Regionala prioriteringar f r o m Region Värmland I Ann Otto.
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Aktuella frågor på EU-nivå
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
1 Geografiska perspektiv på tillväxt spelar roll Politikens fokus; -Hur tas hela landets tillväxtpotential tillvara? Vårt arbete; -Hur ser tillväxtförutsättningarna.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Kommissionens arbetsprogram 2011 Presenterades den 3 november. Arbetsprogrammet tar upp huvudfrågor som ska prioriteras av kommissionen under Kommissionen.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Att få rätt saker att hända
Leadermetoden… Bygger på - Nära samverkan mellan sektorerna …underifrånperspektiv …fokus på lokal landsbygdsutveckling Bygger på - Nära samverkan mellan.
Den framtida sammanhållningspolitiken - Europaforum Norra Sverige.
Sveriges ståndpunkter – Sammanhållningspolitiken 2014 – 2020
Utrikesdepartementet Sammanhållningspolitiken
Vilka konsekvenser får den nya sammanhållningspolitiken för regioner och kommuner? Härnösand
Västra Götaland.
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
EU-gruppen RIKTLINJER. Riktlinjer EU engagemang Allmänna riktlinjer för medverkan i planering och genomförande av.
Gränsöverskridande samarbete och mervärde i nordiska regioner Regional utvecklingsstrategi (RUS) Region Västerbotten 26 oktober 2012 Lisa Hörnström – Lise.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Näringsdepartementet EU:s sammanhållningspolitik efter 2013 EuropaForum Norra Sverige 31 mars 2011 Francisca Herodes, Näringsdepartementet.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
OECD Territorial Review of Sweden
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Mål EU2020 Sysselsättning FoU och innovation Klimat och energi Utbildning Fattigdom och social utestängning Sid 1.
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Regionalpolitik EUROPEISKA KOMMISSIONEN December 2004 SV Förordningar 1 Sammanhållningspolitiken Kommissionens förslag till nya regler 14 juli.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Uppstartsmöte Nytt Landsbygdsprogram Vad händer nu? Sid 1.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Nya Landsbygdsprogrammet
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Finansiell samordning
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Länsstyrelsen roll och uppdrag
STRATEGI Leader Höga Kusten ska under EU:s programperiod 2014 – 2020 arbeta med landsbygdsutveckling genom leadermetoden i Härnösands, Kramfors,
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Uppföljning av den Europeiska sammanhållningspolitiken med fokus på nordiskt och svenskt.
Nordland och EU, ny programperiod, nya möjligheter LTU De nya programmen , vad är nytt?
Winnet Sverige, en nationell aktör som räknas! Winnet Skånes- 20 års jubileum 5 december, 2014 Britt-Marie S Torstensson Ordförande, Winnet Sverige
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
Landsbygdsnätverket En mötesplats där erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts, samarbeten uppstår, lärande exempel analyseras.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Agenda styrgruppsmöte (SG) Klimatsamverkan Blekinge, 2 juni 2016
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Maria Ahlsved, Näringsdepartementet
Kultursamverkansmodellen Skåne
Vad innebär regionbildningen?
Introduktion till processen för balanserad styrning
Landsbygdsprogrammet
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

CLLD FÖRSLAGET

Kommissionens erbjudande En metod, kallad gemensam ledd lokal utveckling (CLLD), Ett krav på parterna är att ta fram lokala strategier och bildande av lokala aktionsgrupper, vilket ligger helt i linje med erfarenheterna från Leader. Flerfondsfinansiering föreslås att vara möjlig för det lokala området. Målsättning att den lokala nivåns aktörer tar kommandot över föreslagna initiativ, så att dessa tillsammans stärker platsens attraktivitet. HSSL anser: - att byalag eller lokala utvecklingsgrupper på ett naturligt sätt får en tydligare roll i ett mer samlat lokalt utvecklingsarbete. - att lokala utvecklingsgrupper sitter inne med betydande kunskaper om hur platsen och dess behov kan länkas samman i det dagliga utvecklingsarbetet.

Europa 2020-strategin Smart tillväxt – Hållbar tillväxt – Tillväxt för alla Gemensamt strategiskt ramverk -Utifrån EU2020, med tematiska mål och gemensamt regelverk för övervakning och kontroll av samtliga fonder, samt ramar för CLLD (LEADER) Partnerskapsöverenskommelse Nationellt ramverk med samordningen av samtliga fonder utifrån EU2020. Här anges också om hur CLLD / Leader ska ingå och i så fall hur upplägget blir. EAFRD EMFF ERDF ESF I de nationella operativa programmen för varje fond anges hur mycket pengar som ska fördelas enligt CLLD / Leader-metod

CLLD metoden EU-kommissionen föreslår som metod för genomförandet att CLLD – Community Led Local Development samordnar GSR-fonderna ( Jordbruk, Fiske, Regional och Social ) •som fokuserar på specifika underregionala områden •som leds på lokal nivå av lokala åtgärdsgrupper som består av representanter från lokala offentliga och privata socioekonomiska intressen •som genomförs genom integrerade och flersektoriella områdesbaserade, lokala utvecklingsstrategier, som har utformats för att ta hänsyn till lokala behov och potentialer •som inkluderar innovativa egenskaper i ett lokalt sammanhang, nätverkande och (i tillämpliga fall) samarbete Den här enda metoden medger sammanhängande och integrerad användning av fonderna för att skapa lokala utvecklingsstrategier.

Huvudsyftena med Kommissionens förslag är att förenkla och utöka bruket av CLLD som utvecklingsverktyg. CLLD-förslagen kommer att: » uppmuntra lokala grupper att utveckla integrerade gräsrots-metoder under omständigheter där det finns behov av att reagera på territoriella och lokala problem som kräver strukturell förändring » bygga upp lokal kapacitet och stimulera till innovationer (även sociala), företagande och förändringsförmåga genom att uppmuntra till utveckling och upptäckt av outnyttjad potential i mindre orter och i större territorier » främja det lokala engagemanget genom att göra ortsbefolkningen mer delaktig och bygga upp en känsla av engagemang som kan effektivisera EU:s politik » bidra till styrning på flera nivåer genom att erbjuda ett sätt för små orter att vara helt delaktiga när EU:s mål genomförs på alla områden

HSSL anser följande CLLD hämtar sin inspiration och har stora likheter med dagens Leader som har ett grundmurat gott rykte om sig och det finns därför goda skäl till att omsätta CLLD i hela landet. En platsbaserad politik har genom Leader visat sig ge förhållandevis goda resultat trots oftast små medel. Ska CLLD metoden omsättas i hela landet så krävs att den regionala och nationella nivåns aktörer också tar till sig en platsbaserad politik för att den politiska styrningen över samhällsnivåerna ska kunna fungera. CLLD-metoden gör det tillsammans med ITI möjligt att dra nytta av finansieringen från flera fonder samtidigt. Dessa verktyg skulle påtagligt kunna underlätta alternativa lösningar som minskar det administrativa och byråkratiska trycket av en sådan flerfondssamverkan för de grupper som arbetar operativt.

HSSL anser följande (forts) CLLD-metoden i kombination med ITI skulle kunna bidra till att driva fram modeller för ett lärande över samhällsnivåerna. Kravet på lokala partnerskap liksom lokala strategier öppnar för en tydligare rollfördelning mellan de olika samhällsnivåerna. Varje samhällsnivå måste bli tydlig med vad deras bidrag består i och vilken roll de vill spela. För en mer lyckad flerfondsansats och resultat inom de tematiskt prioriterade områdena är en viktig förutsättning att den lokala nivåns resurser stärks och ges möjligheten att delta med sitt lokala engagemang. Den lokala coachningen har brustit innevarande period och en fungerande struktur måste etableras till den kommande perioden. Med CLLD ska strukturer utvecklas som bär den lokala utvecklingen. En viktig uppgift blir att stärka de lokala utvecklingsgrupperna, som utgör vår första samhällsnivå, närmast medborgarna och under kommunnivån, och som är en viktig del av civilsamhället. Det är den samhällsnivån som vi ser som den lokala.

HSSL slutsats Vår slutsats beträffande kommissionens förslag om CLLD och ITI är att med fokus på platsens lokala förutsättningar skapas möjligheter att bygga de strukturer som är förutsättning för landsbygdens överlevnad och utveckling. Att åtgärderna kan omfatta fler insatsområden genom en samverkan mellan flera fonders finansiering ser vi som viktig för ett sammanhållen utveckling. Vi tror att de stora utmaningar som finns att bemästra på landbygden exempelvis vad gäller att stödja sysselsättning, lokal produktion och kompetensförsörjning, liksom finansiering, service och infrastruktur samt energi, klimat och hållbarhetsfrågor, ges större förutsättningar att få genomslag genom en samverkande insats i ett lokalt partnerskap. Även social inkludering, integration och en jämnare balans mellan stad och land kan åstadkommas genom samverkan och en övergripande syn på helheter och balanserad territoriell utveckling.

HSSL skrivelse om CLLD i översikt

Ett CLLD för hela landet Om CLLD användas på alla lokala platser så borde detta underlätta för myndigheten, som då kan välja att utforma likartade stödstrukturer över hela landet och slipper på så vis utveckla kostsamma speciallösningar. Ger också möjlighet för lokala utvecklingsgrupper från flera skilda sammanhang; glesbygd, landsbygd, byar, mindre samhällen, städer och stadsdelar i storstäder, att utbyta erfarenheter kring lokalt utvecklingsarbete. Ett CLLD som täcker hela landet är slutligen en viktig garant för att ITI, (Integrerad Territoriell Investering) och därmed en flerfondssamverkan, ska bli möjlig att uppnå och att bli den metod som också kan bidra till integration av personer och bättre balans mellan stad och landsbygd.

Ett CLLD som stärker banden mellan stad och land Utifrån ett helhetsperspektiv är samverkan stad och landsbygd, viktig med hållbarhetsdimensionen med klimat och energifrågorna som så tydligt går igen i EU2020 strategin och EU:s sammanhållningspolitik. Omställningsarbetet är ett bra exempel på den effekt en territoriell ansats och ett platsanknutet arbete kan få, med goda möjligheter att ta tillvara det strategiska tänk som utvecklats inom omställningsrörelsen och nyttja det i den strategiska utvecklingsplan som behöver göras inom en CLLD struktur. Även social inkludering, integration och en jämnare balans mellan stad och land kan åstadkommas genom samverkan och en övergripande syn på helheter och balanserad territoriell utveckling.

Ett CLLD som stöds av alla samhällsnivåer Viktigt att lokala och kommunala nivåer samordnas med både regionala och nationella aktörer som har ett tydligt utvecklingsuppdrag, som behöver komplettera sina uppdrag med en samlad territoriell ansats. En aktiv fondsamverkan skulle kunna underlätta för ett CLLD att få tillgång till alla dessa resurser så att erfarenheterna från CLLD och ITI kan samlas och nyttjas på ett effektivare sätt

Styrningen – CLLD en metod för förmedlare Med CLLD som en metod i hela landet för lokal utveckling så öppnar sig en reell möjlighet till en fungerande flernivåstyrning. CLLD ger förutsättningarna för ett tydligt beslutsfattande mellan olika aktörer lokalt, utövat av ett lokalt ledarskap från politiken. HSSL anser: - att de stödjande strukturerna som är kopplade till de olika fonderna, förs samman och decentraliseras ut till regionerna i syfte att stödja ett lärande mellan aktörer som nyttjar CLLD som metod och de regionala aktörerna samt mellan parterna i en flernivåstyrningsmodell. Att dessa också samlas geografiskt är önskvärt.

Finansieringen – CLLD är en nod EU-kommissionens utgångspunkt för sitt gemensamma ramverk för de fyra fonderna är att varje land ska prioritera bland ett antal tematiska mål som kan finansieras av flera fonder. HSSL anser: - att medel avsätts i PÖ från alla fonderna för regional användning inom CLLD. - att öppningar skapas för större ramprojekt och samlade finansiella resurser där frihetsgraderna generellt sett är större och möjligheterna att använda medlen för olika och skiftande ändamål är större än i vanliga projekt. - att en institutionell lösning skapas där regionförbund eller motsvarande regional aktör kan gå in och ta ett mer övergripande ansvar för flerfondsbyråkratin.

En samlad modell för CLLD CLLD har platsens utveckling som gemensam nämnare och skall sättas in i ett större sammanhang för att visa på inverkan på olika samhällsnivåer. HSSL anser: •Lokalt så har närheten till de konkreta problemen och tillgången till engagerade grupper oftast inneburit att mycket skett med små medel. • Det blir möjligt att utveckla kommungemensamma utvecklingsplattformar med Leader som referens. •De regionala utvecklingsaktörernas intresse kan väckas med plattformen, som behöver en lokal part som kan omsätta regionala strategier. •Nationellt kan kontrakt slutas mellan grupperingar av departement och statliga myndigheter och verk vilka åtar sig längre engagemang utmed lokalt och regionalt prioriterade strategier eller tematiska prioriteringar.

Tematiska prioriteringar skall omsättas lokalt Engagemanget, kapaciteten och kompetensen från den lokala nivån är en avgörande faktor i sammanhanget. Saknar den lokala nivån tillräcklig beredskap så finns ingen mottagare av de initiativ / prioriteringar som tas högre upp i ”systemet”. Saknar den lokala nivån resurser, (idéer, kunskap, pengar, politisk legitimitet), så kommer det inte att finnas kraft till nya initiativ till vilka man kan söka medel. Att stärka den lokala nivån blir därför en viktig förutsättning för en flerfondsansats och möjligheten att nå resultat inom de tematiskt prioriterade områdena.