PRO-SKILLS St ö d f ö r grundl ä ggande f ä rdigheter hos socialt missgynnade vuxna som grund f ö r livsl å ngt l ä rande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Historik – Utbildningskonceptet Korta vägen FOTO: År Tre utbildningsinsatser för invandrade akademiker startar i Västra Götaland. Å r
Advertisements

Sociala färdigheter I livslångt lärande har sociala färdigheter en viktig funktion. Vi har visat på fyra strategier för att främja livslångt lärande i.
Bakgrunden till Pro-Skills Teori och filosofi. Pro-Skills bakgrundsfilosofi Snabba f ö r ä ndringar i v ä rlden kr ä ver mer specialkompetenser + Global.
Självförvaltningsfärdigheter
Ungdomspolitiken i Sverige Ansvar nationellt: Integrations- och jämställdhetsdepartementet, Ungdoms- och folkrörelseenheten Ungdomsminister: Nyamko Sabuni.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Personliga färdigheter. Definition av personliga f ä rdigheter F ö rm å gan att reflektera ö ver interna begrepp s å som k ä nsla, kognition och den egna.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Kommungemensamt.
Europa 2020 Sabine Mayer. Utmaningar Ekonomiska krisen Arbetslöshet Fattigdom Högutbildade kvinnor måste välja mellan jobb och familj Lågt barnafödande.
Synergier och mervärden mellan olika fonder Hur kan satsningar inom t.ex. Naturturism verka för de övergripande målsättningarna inom de andra fonderna?
Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
En väg in för utlandsutbildad vårdpersonal Projekt i landstinget Västmanland
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Aktivt medborgarskap: lärdomar från ett europeiskt forskningsprojekt baserad på konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning Marie.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Välkommen till lanseringsseminariet av EU:s program för livslångt lärande - LLP Erasmus och övriga möjligheter för högskolan.
Mot en integrerad europeisk marknad för el Lars Bergman Handelshögskolan i Stockholm 26 maj 2016.
Värdergrund Tränigslära/Etik. Intro qOI qOI.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation SWOT Personas (användare) 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt.
Agenda 2030 En presentation av Svenska FN-förbundet.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Funktionstillstånd Funktionshinder Aktivitetsnedsättning.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
God Livsmiljö Integration
Föräldraenkät 2017 Förskola
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Barnets bästa i främsta rummet
HR-perspektivet den tidiga Human Relationsrörelsens forskning
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
HFS - nätverkets vision, framtidsbild och strategi
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Vår sammanfattning av kultur- och fritidsvaneundersökningen
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Fonden för europeiskt bistånd till dem som har det sämst ställt (FEAD)
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Vad är daglig verksamhet Daglig verksamhet är en frivillig insats och ska i första hand syfta till att matcha individer mot arbete, men anpassas utifrån.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Svenska Föreningen för Barn- och Ungdomspsykiatri
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Industrikonjunkturen och efterfrågan på el Maria Sunér Fleming, Ansvarig Energi och Klimat Svenskt Näringsliv.
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi!
Cristina Mattsson Lundberg Gd-staben
Vård och omsorgsutbildning
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
Nationella kompetensrådet
DISI-projekt Tre års mångfaldsarbete på IVF
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Nästa steg regionkalmar.se.
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Projekt Unga Vuxna Syfte Erbjuda arbetslösa ungdomar individuellt stöd omkring hens psykiska ohälsa till självförsörjande situation/rätt i välfärden Utveckla.
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Presentationens avskrift:

PRO-SKILLS St ö d f ö r grundl ä ggande f ä rdigheter hos socialt missgynnade vuxna som grund f ö r livsl å ngt l ä rande

Bakgrund: VARFÖR "Pro-Skills"?

Bakgrund Europeiska gemenskapen skall "[…] bli världens mest konkurrenskraftiga och dynamiska kunskapsbaserade ekonomi, förmögen till hållbar ekonomisk tillväxt med fler och bättre arbetstillfällen och en högre grad av social sammanhållning." Livslångt lärande ses som en av de grundläggande strategierna för att uppnå detta mål, "[…] central inte bara för konkurrenskraft och anställningsbarhet, utan också för social integration, aktivt medborgarskap och personlig utveckling." (Europeiska r å det 2000)

Bakgrund •Alltfler m ä nniskor med sv å r social bakgrund utan utbildning eller som har sv å righet att hitta ett jobb inom sitt f ö rsta yrke •Vuxenutbildningen har f ö r avsikt att tillhandah å lla vidareutbildning och f ö rb ä ttring av kvalifikationer f ö r denna m å lgrupp MEN... •LLL erbjudanden som fr ä mst tas upp av individer som redan har en viss grad av utbildning •socialt missgynnade personer ä r s ä llan representerade bland deltagarna

Bakgrund Brist p å personliga och sociala f ä rdigheter samt sj ä lvf ö rvaltningsf ä rdigheter kan utg ö ra ett hinder: Yrkesm ä ssiga f ä rdigheter Nyckelkompetenser Grundl ä ggande f ä rdigheter (Sj ä lvf ö rvaltningsf ä rdigheter, personliga & sociala f ä rdigheter) specifika jobb eller arbetsuppgift teknisk grund f ö r jobb eller vidareutbildning allm ä n grund f ö r inl ä rning p å alla

Bakgrund personliga f ä rdigheter personliga f ä rdigheter sociala f ä rdigheter sociala f ä rdigheter sj ä lvf ö rvaltnings f ä rdigheter sj ä lvf ö rvaltnings f ä rdigheter sj ä lvf ö rm å g a motivation & vilja Livsl å ngt l ä rande Livsl å ngt l ä rande

Bakgrund Dessa f ä rdigheter utg ö r s ä llan en del av vuxenutbildningens l ä roplan, f å erbjudanden.  Pro-Skills fyller detta tomrum genom att ge vuxna m ö jligheten att praktisera de grundl ä ggande f ä rdigheterna i en skyddad milj ö H ä lso- fr ä mjande Minskning av social oj ä mlikhet Livsl å ngt l ä rande

Innovativt koncept

Bakgrund Med fokus p å resurser & egenmakt Vilka f ä rdigheter och kompetenser har individen sedan tidigare och hur kan de investeras i p å ett innovativt s ä tt? Vilka resurser kan mobiliseras ( ä ven sociala resurser!)? Bemyndigande genom att st ä rka sj ä lvf ö rm å gan

Bakgrund Trygg omgivning Var har vuxna m ö jlighet att riskfritt l ä ra sig nya beteenden i en trygg milj ö ?  H ö ga krav p å utbildaren ang å ende •st ä mningen & f ö rtroendet i gruppen •och hanteringen av feedback

F ö rverkliga ett europeiskt projekt

Projektets struktur Projekt 1: Utarbetning av utbildningskonceptet f ö r den slutliga m å lgruppen av socialt missgynnade personer Oktober 2006 – september 2008 (24 m å nader) Projekt 2: Utarbetning av utbilda-utbildaren-konceptet December 2010 – maj 2013

Projektets struktur 1.Utarbetning av utbilda-utbildaren- konceptet:

Projektets struktur 2)Pilotutbildningar p å en nationell niv å & utbyte p å en europeisk niv å :

material p å internet •Bakgrundsfilosofi •Manual f ö r grundl ä ggande utbildningskonceptet •Utbilda-utbildaren-konceptet •"Verktygsl å dan" •Sensibilitetsbroschyr

Pro-Skills partner Nio partner fr å n å tta europeiska l ä nder: Irti Huumeista Ry Helsinki (Finland) Zentrum f ü r empirische p ä dagogische Forschung Azienda Sanitaria Locale, Milano (Italy) Centre de Pr é vention des Tovicomanies. (Luxembourg) Hochschule Fulda, University of Applied Science (Germany) Megyei Eg é szs é g Kult ú r á t Koordin á l ó Alap í tv á ny (MEKKA), Nyiregyh á za (Hungary) Protasi – Movement for another lifestyle, Patra (Greece) Institute for Research and Development “ Utrip ”, Grosuplje (Slovenia) F é d é ration Suisse pour la Formation Continue (FSEA) Nyon (Switzerland)