Uppfyller WCAG - men ändå hur svårt som helst Stefan Johansson 2014-04-09.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Referat En sammanfattning.
Barnanpassad utredning
Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen:
Att läsa och studera.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Vissa av bilderna i denna powerpoint-presentation är tagna av fotograf Paul Quant.   Fotografen har upphovsrätt till bilderna. Endast Handisam och Processtöd.
E-post juni 2013.
Mål och betygskriterier
Hur använder vi Internet ?. • till att få kontakt med andra.
Att bygga en fungerande webbplats
- Konsten att ge feed-back
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Lust eller lag? Andreas Cederbom
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Ett arbetsområde om poesi
Vad är du för typ av person?
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Raka rör - så här kommunicerar vi på webben
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Samverkansinsats Trampolinen
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Med brukarna i centrum eller vilken roll kan Daisy/Epub spela när det gäller universell utformning? - om Begripsam UD2014 The web and cognitive disabilities.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Studieteknik och inlärning
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Med brukarna i centrum - kort om Begripsam Finansiärer: Arvsfonden, Konsumentverket, PTS, Vinnova, SKA-rådet UD2014 The web and cognitive disabilities.
Välkomna. Oss själva Utvecklare av produkter Standardisering Vi vill förmedla kunskap om Hur vi tänker och fungerar En portal för Hur vi tycker att teknik.
Vad säger WCAG om kognition?
Hur gör man en debattartikel?
Dolda funktionsnedsättningar
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
Hur vill vi svara? Stefan Johansson Svara på frågor – webb, papper, telefon Webb 4 Ja, gärna. 9 Det funkar. 3 Nej eller Helst inte Papper 1 Ja gärna.
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Ett mänskligare internet Stefan Johansson
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Överenskommelse mellan Regeringen och SKL Prioriterade grupper Barn och unga år som har, eller riskerar att utveckla, psykisk ohälsa Personer.
Studieteknik Vad ska det vara bra för?.
pedagogisk dokumentation
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Motivationen att lära sig svenska
Autism och Asbergers Syndrom
Personer med funktionsnedsättning i demokratin
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Strategisk dialog kring tillgänglighet och användbarhet i it
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Att referera och ange källa!
UD2014 The web and cognitive disabilities 18th of June 2014 Begripsam – ett projekt om kognitiv tillgänglighet.
4 processer att behärska:
Digitaliseringens möjligheter och problem
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Föreningen kognitivt stöd
Dyslexiförbundet är ett funktionshinderförbund som samlar personer med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, räknesvårigheter/ dyskalkyli, deras anhöriga,
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Uppfyller WCAG - men ändå hur svårt som helst Stefan Johansson

För personer med kognitiva svårigheter ger WCAG dåligt stöd

Hjärnan: Beskriven av en person med ADD ADD är som ADHD utan H Alltså utan ”hyper”

Kognition • Hanterar information • Löser problem • Använder språket • Minns • Orienterar oss i tid och rum

Diagnoser • Adhd, add • Dyslexi, dyskalkyli • Autism, asperger • Utvecklingsstörning • Bipolaritet, schizofreni • Ångest, depressioner

Exekutiv förmåga • Förmåga att planera och få saker gjorda. • Förmåga att hejda sina (oönskade) handlingar. • Anpassningsförmåga Svag central koherens • Analyserar varje detalj för sig • Ser inte de sammanhängande mönstren Övrigt • Svårt att lära sig genom att imitera • Svårt att förstå andras intentioner • Starkt varierande begåvningsprofil

Vad vet forskningen om kognitiv tillgänglighet och elektronisk kommunikation?

SVAR: Inte mycket

Litteraturstudier • Viktigt att kunna göra personlig anpassning • Viktigt att kunna välja presentationsform • Bra att kunna lyssna

Användare med kognitiva svårigheter är osynliga

Undersökningarna jobbar med slumpvisa urval av svenskar. Då borde cirka 5 personer ha ha haft en lindrig utvecklingsstörning. Hur många måste vi kontakta för att få tag på 100 personer med schizofreni? Om du slumpvis kontaktar personer så är chansen större än 99% att du får tag i 100 personer med schizofreni

Man kan inte eller vill inte berätta FunktionsnedsättningDiagnos Har du svårigheter…?

Svenskarna och internet 2013 Pilotstudien Den digitala klyftan

Begripsam: Brukarstyrd medverkan vid kravställning, utvärdering och standardisering

Projekt som pågår i 3 år • 20 personer med utvecklingsstörning, autism, asperger, adhd, dyslexi • Drivs av Dyslexiförbundet i samarbete med flera andra organisationer. • Metodinventering och metodutveckling • Påverka standarder och regler • Delta i standardiseringsarbete • Medverka i olika utvecklingsprojekt

Otillgängliga insamlingsmetoder • Enkäter, intervjuer • Ovilja att delta • Ovilja att berätta • (O)Slumpmässiga urval

Som man frågar får man (inte) svar

Det här är svårt • Svara på öppna frågor • Svara på för detaljerade frågor • Svara utan att först få tänka igenom sitt svar väldigt noga • Svara på frågor med en logisk brist

Personlig kognitiv profil

Pilotstudie: Elektronisk kommunikation för personer med psykiska funktionedsättningar

Funka, KTH och RSMH • ”Tre träffar om tillgänglighet” • Över 100 deltagare • Första gången RSMH tittar på psykisk ohälsa ur ett tillgänglighetsperspektiv

Vad har vi hittat?

De klassiska heuristiska principerna för universell utformning behöver kompletteras

Standarder, lagar och riktlinjer tar inte hänsyn till funktionsnedsättningar som leder till varierande prestationsförmåga Oro, otrygghet

Har du förlorat viktig information när du bytt eller uppgraderat din mobiltelefon?

Brukar du be någon annan göra saker på internet åt dig?

Vad saknas i WCAG?

Problem med WCAG • Fixering vid text • Otydliga resonemang om svårighetsgrad • Otydliga resonemang om ”förutsägbarhet” • Inget om tillit och förtroende • Inget om intryck och känsla (design) • Inget om kognitiv belastning • Inget om att inte ha råd eller att sakna kunskap

1.1 Textalternativ WCAG OCH TEXT Tillhandahåll alternativ i form av text till allt icke-textbaserat innehåll så att det kan konverteras till format som användarna behöver, till exempel stor stil, punktskrift, tal, symboler eller enklare språk.

Rätt enligt WCAG Inte tillräckligt enligt WCAG

3.1.5 Läsförmåga SVÅRIGHETSGRAD När text kräver högre läsförmåga än högstadienivå efter att man avlägsnat egennamn och titlar, så finns det kompletterande innehåll eller en version som inte kräver högre läsförmåga än högstadienivå.

Författare Peter Lettmark, uppgift nationellt prov i svenska 2013

Hur många läser sämre än högstadienivå? • Varierar från land till land • I Sverige är cirka 25 % av den vuxna befolkningen svaga läsare • Andelen svaga läsare i Sverige ökar

”Kompletterande innehåll” SVÅRIGHETSGRAD WCAG förklarar kompletterande innehåll så här: • Ytterligare innehåll som illustrerar eller förtydligar det huvudsakliga innehållet. • Exempel 1: En ljudversion av en webbsida. • Exempel 2: En illustration av en komplicerad process. • Exempel 3: Ett stycke som sammanfattar de viktigaste resultaten samt rekommendationerna från en forskningsstudie.

Säkerställ att webbsidor presenteras och fungerar på ett förutsägbart sätt FÖRUTSÄGBARHET • Vid fokus • Vid inmatning • Konsekvent navigering • Konsekvent identifiering • Förändring på begäran

Vad kan behöva ändras? • Jämställ text, film och ljud • Revidera 1.3 Anpassningsbart • Revidera om läsförmåga till att generellt handla om svårighetsgrad • Bygg ut avdelningen 3.2 om förutsägbarhet • Skapa en ny avdelning 3.4 om förtroende

Det finns inga normalanvändare