Uppfyller WCAG - men ändå hur svårt som helst Stefan Johansson
För personer med kognitiva svårigheter ger WCAG dåligt stöd
Hjärnan: Beskriven av en person med ADD ADD är som ADHD utan H Alltså utan ”hyper”
Kognition • Hanterar information • Löser problem • Använder språket • Minns • Orienterar oss i tid och rum
Diagnoser • Adhd, add • Dyslexi, dyskalkyli • Autism, asperger • Utvecklingsstörning • Bipolaritet, schizofreni • Ångest, depressioner
Exekutiv förmåga • Förmåga att planera och få saker gjorda. • Förmåga att hejda sina (oönskade) handlingar. • Anpassningsförmåga Svag central koherens • Analyserar varje detalj för sig • Ser inte de sammanhängande mönstren Övrigt • Svårt att lära sig genom att imitera • Svårt att förstå andras intentioner • Starkt varierande begåvningsprofil
Vad vet forskningen om kognitiv tillgänglighet och elektronisk kommunikation?
SVAR: Inte mycket
Litteraturstudier • Viktigt att kunna göra personlig anpassning • Viktigt att kunna välja presentationsform • Bra att kunna lyssna
Användare med kognitiva svårigheter är osynliga
Undersökningarna jobbar med slumpvisa urval av svenskar. Då borde cirka 5 personer ha ha haft en lindrig utvecklingsstörning. Hur många måste vi kontakta för att få tag på 100 personer med schizofreni? Om du slumpvis kontaktar personer så är chansen större än 99% att du får tag i 100 personer med schizofreni
Man kan inte eller vill inte berätta FunktionsnedsättningDiagnos Har du svårigheter…?
Svenskarna och internet 2013 Pilotstudien Den digitala klyftan
Begripsam: Brukarstyrd medverkan vid kravställning, utvärdering och standardisering
Projekt som pågår i 3 år • 20 personer med utvecklingsstörning, autism, asperger, adhd, dyslexi • Drivs av Dyslexiförbundet i samarbete med flera andra organisationer. • Metodinventering och metodutveckling • Påverka standarder och regler • Delta i standardiseringsarbete • Medverka i olika utvecklingsprojekt
Otillgängliga insamlingsmetoder • Enkäter, intervjuer • Ovilja att delta • Ovilja att berätta • (O)Slumpmässiga urval
Som man frågar får man (inte) svar
Det här är svårt • Svara på öppna frågor • Svara på för detaljerade frågor • Svara utan att först få tänka igenom sitt svar väldigt noga • Svara på frågor med en logisk brist
Personlig kognitiv profil
Pilotstudie: Elektronisk kommunikation för personer med psykiska funktionedsättningar
Funka, KTH och RSMH • ”Tre träffar om tillgänglighet” • Över 100 deltagare • Första gången RSMH tittar på psykisk ohälsa ur ett tillgänglighetsperspektiv
Vad har vi hittat?
De klassiska heuristiska principerna för universell utformning behöver kompletteras
Standarder, lagar och riktlinjer tar inte hänsyn till funktionsnedsättningar som leder till varierande prestationsförmåga Oro, otrygghet
Har du förlorat viktig information när du bytt eller uppgraderat din mobiltelefon?
Brukar du be någon annan göra saker på internet åt dig?
Vad saknas i WCAG?
Problem med WCAG • Fixering vid text • Otydliga resonemang om svårighetsgrad • Otydliga resonemang om ”förutsägbarhet” • Inget om tillit och förtroende • Inget om intryck och känsla (design) • Inget om kognitiv belastning • Inget om att inte ha råd eller att sakna kunskap
1.1 Textalternativ WCAG OCH TEXT Tillhandahåll alternativ i form av text till allt icke-textbaserat innehåll så att det kan konverteras till format som användarna behöver, till exempel stor stil, punktskrift, tal, symboler eller enklare språk.
Rätt enligt WCAG Inte tillräckligt enligt WCAG
3.1.5 Läsförmåga SVÅRIGHETSGRAD När text kräver högre läsförmåga än högstadienivå efter att man avlägsnat egennamn och titlar, så finns det kompletterande innehåll eller en version som inte kräver högre läsförmåga än högstadienivå.
Författare Peter Lettmark, uppgift nationellt prov i svenska 2013
Hur många läser sämre än högstadienivå? • Varierar från land till land • I Sverige är cirka 25 % av den vuxna befolkningen svaga läsare • Andelen svaga läsare i Sverige ökar
”Kompletterande innehåll” SVÅRIGHETSGRAD WCAG förklarar kompletterande innehåll så här: • Ytterligare innehåll som illustrerar eller förtydligar det huvudsakliga innehållet. • Exempel 1: En ljudversion av en webbsida. • Exempel 2: En illustration av en komplicerad process. • Exempel 3: Ett stycke som sammanfattar de viktigaste resultaten samt rekommendationerna från en forskningsstudie.
Säkerställ att webbsidor presenteras och fungerar på ett förutsägbart sätt FÖRUTSÄGBARHET • Vid fokus • Vid inmatning • Konsekvent navigering • Konsekvent identifiering • Förändring på begäran
Vad kan behöva ändras? • Jämställ text, film och ljud • Revidera 1.3 Anpassningsbart • Revidera om läsförmåga till att generellt handla om svårighetsgrad • Bygg ut avdelningen 3.2 om förutsägbarhet • Skapa en ny avdelning 3.4 om förtroende
Det finns inga normalanvändare