Den gula tråden Emil Tyberg emil.tyberg@lnu.se Adjunkt i engelska.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Utbildning på universitet och högskolor
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Mål och betygskriterier
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Bildning / personlig utveckling
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Vetenskap för lärare Fil.dr Annika Elm Fristorp Bitr. Sektionschef
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Lokal Pedagogisk Planering
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Projekt - Utvärdera examensarbeten Bakgrund Under år 2010 visade en kartläggning kring examensarbeten i civilingenjörsprogrammen, i ett nationellt TUF.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Senaste nytt från Högskoleverket Luleå 20 juni 2012.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv
Hantering av examensarbeten
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täckningsgrad – mål i relation till huvudområde, nationell examensbeskrivning Examinerbarhet –
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Kursplaner vid KV Institutionen för Kulturvetenskaper.
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Bedömning O Bedöma = åsätta någon ett visst värde
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Välkomna till styrd helpdesk
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Lära för livet!.
Något att tänka på när man söker pengar
Validering inom Lärarlyftet
Sociologi Introduktion.
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Den gula tråden Emil Tyberg emil.tyberg@lnu.se Adjunkt i engelska

Syfte Det övergripande syftet med fortbildningen är att förbättra kvaliteten i kursplaner och därigenom också skapa förutsättningar för förbättrad kurskvalitet vid Linnéuniversitet med särskilt fokus på konstruktiv länkning, dvs att förväntade studieresultat – examination – och undervisningsinnehåll hänger ihop och bildar ”den gula tråden”. Preciserade fortbildningsmål : Efter genomgången fortbildning ska deltagarna kunna: - självständigt och skriftligt formulera tydliga, observerbara och examinerbara förväntade studieresultat, - förklara sambandet mellan mål, examination och undervisning i den egna kursen. Målgrupp Samtliga lärare vid LnU

Mål Examination Läraktiviteter

Läraren är en av de mest kraftfulla påverkansfaktorerna på lärande. Lärare behöver vara instruktiva, påverkande, omhändertagande, aktiva, passionerat engagerade i undervisning och lärande. Lärare behöver vara medvetna om vad varje elev tänker och kan för att skapa meningsfulla erfarenheter i ljuset av detta, samt själv ha goda kunskaper om sitt ämne för att kunna erbjuda meningsfull feedback till stöd för elevens progression. Lärare behöver kunna lärandemålen och prestationskriterierna för sina lektioner och vet hur bra de når dessa kriterier för alla sina elever, samt veta vad som är nästa steg, i ljuset av skillnaden mellan elevernas nuvarande kunskap och framgångskriterierna. Lärare behöver röra sig från de enskilda idéerna till de multipla idéerna så att eleverna konstruerar och rekonstruerar kunskap och idéer. Det är inte kunskapen eller idéerna, utan elevernas konstruktion av denna kunskap och dessa idéer som är det kritiska. Skolledare och lärare behöver skapa skolor, personalrum och klassrumsmiljöer där misstag välkomnas som en möjlighet för lärande, där förkastad felaktig kunskap och förståelse är välkommen och där deltagare kan känna trygghet i att lära och utforska kunskap och förståelse. Lärarens betydelse för studieprestationer, baserat på 800 metaanalyser (50 000 studier, flera miljoner elever)

Mål Examination Läraktiviteter

Constructive alignment Elmgren & Henriksson, s Constructive alignment Elmgren & Henriksson, s. 140 Konstruktiv länkning Mål Vad ska studenterna kunna efter kursen? Läraktiviteter Vad behöver studenterna göra för att uppnå målen? Examination Vad ska studenterna göra för att visa att de uppnått målen?

Constructive alignment Elmgren & Henriksson, s Constructive alignment Elmgren & Henriksson, s. 140 Konstruktiv länkning Mål Vad ska studenterna kunna efter kursen? Läraktiviteter Vad behöver studenterna göra för att uppnå målen? Examination Vad ska studenterna göra för att visa att de uppnått målen?

Problemen med målen... Åsa Lindberg-Sand, 2005, Lunds universitet uttrycks som en beskrivning av avsikten med undervisningen. ‘Kursen ska ge en översikt av...’ ingen tydlig skillnad mellan olika nivåer mål förväxlas med arbetsformer ‘att ha diskuterat...’ bristande konkretion och precision utan någon klar koppling till examinationsformerna

Taxonomier

Taxonomier

Taxonomier

Taxonomier Text

Betygsättandets problematik

Betygsättandets problematik

Betygsättandets problematik G VG MVG

Mäta det som är lätt i stället för det som är rätt... Taxonomier Mäta det som är lätt i stället för det som är rätt... 70% av tentamina mäter de tre nedersta stegen

reliabilitet & validitet Text reliabilitet & validitet

Högskoleförordningen Kandidatexamen Kunskap och förståelse ...visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor. Färdighet och förmåga ...visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer, ...visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar, ...visa förmåga att muntligt och skriftlig redogöra för och och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, ...visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser. Värderingsförmåga och förhållningssätt ...visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga , samhälleliga och etiska aspekter, ...visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, ...visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

Betygsättning handlar om hur väl man uppvisar kunskap

...ökat krav på självständighet Progression ...ökat djup ...ökad bredd ...ökad komplexitet ...ökat krav på ansvar ...ökat krav på självständighet ...ökat krav på analys och kritisk reflektion

Högskoleförordningen Färdighet och förmåga ...visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information, ...visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete, ...visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, ...visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete i annan kvalificerad verksamhet. Färdighet och förmåga ...visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer, ...visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar, ...visa förmåga att muntligt och skriftlig redogöra för och och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, ...visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser. Master Kandidat