Hur skapas och presenteras kulturarv i vår egen samtid? Hur tillgängliggör vi vårt kulturarv? -om digitalisering nationellt-regionalt-lokalt Linköping 26 oktober 2010 Peter Aronsson
Tungt institutionaliserade, populärkulturellt medierade, nära förflutna (i tid och rum) tävlar om plats
Nationalarvet ligger inte still
Populärkulturen är inte ny men expanderar
Marknad och lokal identitet tar olika kulturarvsformer
Digitaliseringar: K-samsök, Flickr, Google books, Museum of broken hearts - samverkan, marknad och civilsamhälle
•Digitalisering av samlingar - tillgängliggörande för forskning och medborgare •Möjliggör meningsbygge utan censur - och kunskap •Skapar nya samlingar och representationer utan band till plats, tid, situation •Fler sätt att kommunicera •Nya vårdkrav - av dessa digitala representationer •Aktiverar konstruktiva spänningar: Kulturarv i en digital tidsålder
1. Öppen kommunikativ expansion - ägandets och marknadens logik
2. Fragmentarisering/individualisering - demokrati/marknad - nya och gamla helheter
3. Berättelsernas, sammanhangens kraft - det materiellas direkta begär
•Digital förmedling skapar nya distributionssätt, nya bevarandeobjekt, nya gestaltningsformer •De grundläggande värdena och konflikterna som förhandlas i kulturarvsprocesserna ändras inte utan är fortsatt relevanta och produktiva: vad ska bevaras, av vem, för vem och för vilken önskvärd framtid? •Lite överraskande så ökar det relativa värdet av det mångsinnliga, platsbundna och materiella samtidigt med de digitala möjligheterna Sammanfattning