Historik – Utbildningskonceptet Korta vägen FOTO: År Tre utbildningsinsatser för invandrade akademiker startar i Västra Götaland. Å r Utbildningskonceptet ” Korta v ä gen ” skapas. År Projekt Utländska Akademiker startar År utbildningsanordnare, varav 6 i Västsverige och övriga 8 runtom i landet.
Slutsatser – Varför Projekt Utländska Akademiker? •Det saknas ett sammanhållet system, från tidig kartläggning till invid i arbete - Perspektivet behöver vidgas, från skilda och sprida insatser till ett väl integrerat system. •Det saknas en myndighetsgemensam struktur -En samordnad insats är nödvändig för att överbrygga strukturella hinder. •Det finns för få utbildningsinsatser - De som finns behöver vidareutvecklas, göras tillgängliga och bli betydligt fler. •Insatser för nyanlända utländska akademiker bör bedrivas som reguljär verksamhet och utgöra en del av ordinarie mottagande och introduktion.
Hur vi gör – tre fokusområden • mottagande och introduktion • utbildning • långsiktig hållbarhet Målsättning • Målet är en nationell och hållbar strategi som omfattar alla steg – från tidig bedömning till individ i arbete. Hur vi gör – tre fokusområden