Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Mål och betygskriterier
Rapportskrivning – rep.
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Seminarieboken Kapitel 1 – Kännetecken på ett akademiskt arbete
Formellt, skarpt och snyggt
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Att skriva PM Att skriva ett PM eller en uppsats
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Hur presentera och opponera?
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Seminarieboken Kapitel 7 – Att presentera sin uppsats
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Seminarieboken Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Seminarieboken - att skriva, presentera och opponera Kapitel 6 – Då det finns en uppdragsgivare MARIA BJÖRKLUND ULF PAULSSON.
Outline för dagens övning
Seminarieboken Kapitel 8 – Att opponera på ett annat arbete
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Att formulera vetenskapliga problemställningar
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
KÄLLKRITIK En metod.
Kandidatuppsats i Statistik F3
Att arbeta vetenskapligt
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Seminarieboken Kapitel 5 – Krav på uppsatsens utformning
Teoretisk referensram
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
En guide för arbeten i SO
Om skrivande av uppsats
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Titel på ditt arbete -undertitel, vad handlar det mer specifikt om? Introduktion Här bör man skriva en kortfattad introduktion till sitt arbete, eller.
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
Formellt, skarpt och snyggt
Rapportskrivning Filmprojekt TNKA40.
Olika texter du behöver känna till
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
Teknisk rapport Fråga? Bakgrund = Vad, varför, åt vem Experimentellt = hur, mätning, test, analys, simulering Resultat = vad hände, hur blev det Slutsats.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Första utkastet – Enkel rapport Skriv till dig själv - inte till någon annan. Antag att du blir borta än längre tid (3 år). Skriv så utförligt, detaljerat.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
4 processer att behärska:
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
I uppgiften examineras följande mål:
Problemformulering En introduktion på kursen
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Att skriva projektplan
KÄLLKRITIK En metod.
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Att skriva en utredande text
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Utredande text Labbrapport.
Projektrapport Olika mallar. En vanlig sådan bifogas.
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Presentationens avskrift:

Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar att skriva, presentera och opponera Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar MARIA BJÖRKLUND ULF PAULSSON

Uppsatsens olika delar Uppsatsen tre delar Skrivprocessen Inledande formalia Inledningskapitel Metod Teori – referensram Empiri Analys Slutsatser Avslutande formalia Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Uppsatsens tre delar Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Skrivprocessen Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Inledande formalia Titelsida Förord Sammanfattning Abstract Innehållsförteckning Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Inledande formalia - Titelsida Författarnas namn (studieinriktning och år) Gruppnummer Handledare och examinator Avdelning/institution Kurs Datum och ort Eventuellt relevant bild Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Inledande formalia - Förord Beskrivning av tillkomsten av uppsatsen Personliga reflektioner Eventuellt tack till de som varit till hjälp Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Inledande formalia - Sammanfattning Uppsatsens huvudinnehåll anges Sammanfattningen ”står på egna ben” – inga hänvisningar till övrig text Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Inledande formalia - Abstract Kort sammandrag av uppsatsens innehåll Samt ett antal nyckelord som karakteriserar studien Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Inledande formalia – Innehållsförteckning Överblick av innehållet Underlätta för läsaren att hitta Informativa helst korta rubriker Begränsat antal rubriknivåer Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Inledningskapitel Övergripande struktur, två olika modeller Upplägg efter innehåll eller kunskapsbidrag? Bakgrund Problematisering Syfte Avgränsningar och fokus samt ramar Övrigt Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Inledningskapitel – Övergripande struktur, två olika modeller Modell ett - en successiv insnävningen av ämnet ”trattmodellen”. Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Inledningskapitel – Övergripande struktur, två olika modeller Modell två - ämnet breddas först och snävas sedan in genom användning av en ”dubbeltratt”. Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Inledningskapitel – Uppläggning efter innehåll eller kunskapsbidrag Olika traditioner Uppläggning efter innehåll: syftet stämmer överens med titeln, det faktiska innehållet i uppsatsen och med resultatet Uppläggning efter kunskapsbidrag syftet anger det generella kunskapsområde som man med uppsatsens resultat hoppas kunna ge bidrag till Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Inledningskapitel - Bakgrund Studiens ”omvärld” presenteras Insnävning av ämnesområdet Väcka läsarens intresse Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Inledningskapitel - Problematisering Frågor ställs av författarna Problem – något som man vill göra något åt - att utnyttja en möjlighet - att åtgärda en brist Behov av ökade kunskaper Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Inledningskapitel - Syfte Motiverade insnävningar/val leder fram till syftet Kan exempelvis vara att beskriva, förklara, förstå eller vägleda Bör vara klart definierat och rakt på sak Kunna bedöma om syftet uppnåtts Ibland lämpligt med två nivåer: syfte och mål Utmaning – möjlighet att skapa ny akademisk kunskap Realistiskt i förhållande till de tillgängliga resurserna Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Inledningskapitel - Syfte Kontrollera att syftet är bra formulerat Kommer syftet som en naturlig del efter att ha läst bakgrund och problematisering? Hur tydligt är studiens syfte? Får man en uppfattning om i vilken form resultatet kommer att vara? Har syftet rätt ambitionsnivå med avseende på arbetets storlek? Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Inledningskapitel – Avgränsningar och fokus samt ramar Fokus tillsammans med avgränsningar (figuren till vänster) eller som ett alternativ. Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Inledningskapitel - Övrigt Målgrupp/er Till vem/vilka riktar sig uppsatsen? Ev. beskrivning av studieobjektet Om studieobjektet är en speciell verksamhet t.ex. ett visst företag kan detta kort beskrivas här Uppsatsens uppläggning Beskrivs kortfattat, gärna visuliserat md en enkel figur Läsanvisningar Speciellt viktigt om det finns flera olika målgrupper Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Uppsatsens uppläggning Illustration av visualisering av en uppsats uppläggning. Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Metod Visa viss belästhet avseende metodteori Redogöra/motivera för vald undersökningsdesign, metoder och praktiska tillvägagångssätt Koppla samman metodteori med det praktiska upplägget/genomförandet Val av metod Vilka metoder är möjliga? Vilken metod är mest effektiv av de möjliga? Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Teori - Referensram Beskrivning av relevanta teorier och data Centrala begrepp definieras Val av den teori/modell eller de teorier/modeller som man avser att använda Teorigenomgången – gärna fler teorier än de som sedan används i studien - underlättar den motivering som bör göras kring val av teori Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Teori - Referensram Om teorier/modeller som passar syftet saknas Teorianpassning – existerande teori/modell anpassas Teoriutveckling – ny teori/modell skapas Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Teori - Referensram Teorikapitlet avslutas med en sammanfattning Relevanta teorier/modeller Val av beskrivningsmodell Analysmodell Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Empiri Beskrivning av verkligheten genom beskrivningsmodell eller utifrån referensramen Informationskällor Enkäter Intervjuer Observationer Experiment Undersökningar … Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Analys Med hjälp av referensramen Empiriskt material analyseras Författarnas egna tankar Beskrivs väl och motiveras Möjliggör för läsaren att dra egna slutsatser Analysmodellen Säkerställer att alla relevanta delar täcks in i analysen Strukturerar analysen Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Slutsatser Uppsatsens resultat sammanfattas Vad bygger resultaten på Konsekvenser av resultaten diskuteras Möjlighet för författarna att få fram nya aspekter Här får inga nya fakta läggas fram – utgår endast från sådant som redan tidigare i uppsatsen presenterats Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Slutsatser Förankring av resultaten Självkritik Generalisering av resultaten Egna spekulationer Uppslag till nya studier Avrundning Att inte hitta något kan vara en stor upptäckt Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Slutsatser – Förankring av resultaten Resultaten jämförs med syfte och mål Resultaten relateras/jämförs till/med problem, teorier och modeller Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Slutsatser – Självkritik Det egna arbetet granskas kritiskt Var syftet väl formulerat och preciserat? Var vald metod den lämpligaste? Etc. Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Slutsatser – Generalisering av resultaten Ju längre bort från studieobjektets grundläggande karakteristika drag desto svårare blir det att överföra resultaten. Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Slutsatser Egna spekulationer Ej styrkta iakttagelser, intressant för läsaren Uppslag till nya studier Nya uppsatsämnen och studier föreslås av författarna Avrundning Avrunda med anknytningar till det aktuella ämnet Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Slutsatser – Att inte hitta något kan vara en stor upptäckt Besvikelse: ”Nu har vi gjort allt det här arbetet i onödan” Entusiasm: ”Vad spännande, vad kan det här bero på?” Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Slutsatser – Avslutande formalia Källförteckning Bilagor Ordlista och definitioner Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Slutsatser – Avslutande formalia Källförteckning För att läsaren enkelt ska kunna hitta referenser Kan delas upp i referenslista och övriga källor Harvard- respektive Oxfordsystemet, två dominerande referenssystem Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar

Slutsatser – Avslutande formalia Bilagor För stora mängder data, bilder etc. Måste refereras till i uppsatsens löpande text Ordlista och definitioner Eventuell förklaring av t ex svåra begrepp och förkortningar Seminarieboken, Kapitel 3 - Uppsatsens olika delar