Om samarbetet Syfte LRF och ICA arbetar tillsammans för att möta konsumenternas efterfrågan på mat producerad av svenska råvaror samt tydliggöra de mervärden.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSB - Panelundersökning 1. Är bostadsrätten attraktiv?
Advertisements

Kött och Skolmat KRAV. 2 Hur ofta äter du kött av något slag, tex från nöt, gris, lamm och kyckling? Bas (1018)
Inspiration för era kunder!
Samarbetsavtal om utvecklingsinsatser i Oskarshamn och Östhammar
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
EU:s strukturfonder Strukturfondspartnerskap
Geografi Henrik Carlsson.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Siffror om jämställdhet
Medling i brott- och tvistemål 2012/Statistikrapport 15/20131 Medling i brott- och tvistemål 2012 Aune Flinck, Tuula Kuoppala och Salla Säkkinen.
Värmdörapporten 2003 Under hösten 2002 genomfördes en undersökning på Värmdö gymnasium och en annan gymnasieskola med skolmatsal. Syftet var att jämföra.
Traktorer då och nu.
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Åsa Lindqvist Miljösamordnare, GF Varuflöde
Bredbandskartläggning 2011 • Bredbandskartläggningen mäter tillgången till bredband där vi bor och arbetar. • Teknikerna som mäts är fiber, kabel-tv-nät,
1 Det här visste du inte om Restauratören – merparten läser alla nummer • 72% läser alla nummer av Restauratören • 22% läser alla nummer av Hotell.
En bransch med många ansikten….
Peo Werne ICA AB Ett projekt inom ICA som syftar till att samla småskaliga, lokala producenter till en marknadsplats.
Träning ger färdighet!.
Work IT smarter – Produktivitet inom Lantmännen
Livsmedelskvalitet ur olika perspektiv Vad anser livsmedelsbranschen? Agneta Dreber 19 januari 2011 Foto: Svensk Mjölk.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: Okänd Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Jämställdhet i hemmet! Pappan jobbar. Mamman är hemma med barnen.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING 60 % eko i Landstinget... utopi eller möjlighet? Försörjningschef Mia Kling
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Kapitel 4 November 2008/Leif Carlsson Om Dina levnadsvanor Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Kapitel 4 Liv & hälsa i Örebro län år 2008 November 2008/Leif Carlsson Om Dina levnadsvanor Liv & hälsa en undersökning om hälsa, levnadsvanor och.
Nationella strokekampanjen i Halland
Landsbygdsprogrammet
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 GfK Consumer TrackingVilka andra kanaler handlar man i? Fredrik Ydell Juni 2009 Vilka andra kanaler handlar man i? Undersökningen har gjort på detta.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Beskrivning av SVT1 – SVT2 registreringsfel Möte på SVT 14 nov 2008.
PROGNOS hösten 2013 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
Procent.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Tekniska verken i Linköping
Lokala miljömål och nationellt stöd Resultat av SKL:s enkät och djupintervjuer 2011 och 2012 Kerstin Blom Bokliden, SKL Miljömålsdagarna den maj.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
Mare Boreale - för samverkan i Bottenvikens kust- och skärgårdsområde
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Varumärket Luleå kommun
Gruppanförande - illustration I 1 Hur ser då landskapets ekonomiska läge ut? 2 Djupdykningarna åren Ett annat budgeterat resultat 4 Motsvarande.
Har du räknat? -ekonomi i klimatåtgärder Klimatkollen Nässjö 16 oktober 2014.
Medborgarundersökning SCB:s undersökning 14 september-8 november 64 kommuner deltog Hittills har 230 kommuner gjort undersökningen (155 mer än en.
Levnadsvanor Levnadsvanor handlar om specifikt mänskliga beteenden i vardagliga aktiviteter som individen själv kan påverka, som exempelvis, fysisk aktivitet,
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Förslag till resultatmål från och med Den sårbara familjen -Andelen som är behöriga att söka till gymnasieutbildning efter avslutad årskurs 9, ska.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
STs arbetsmiljörapport 2008 ST-veckorna. ST jobbar hårt för en bättre arbetsmiljö! Långsiktigt och medvetet arbete med arbetsmiljön ST- undersökningar.
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Ekonomi i rådgivningen Introduktionskurs Linköping 6-7 nov 2013.
Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Tankar om effekter och vidareutveckling.
1 GfK Consumer TrackingLidl 6 år i Sverige Fredrik Ydell Oktober 2009 Lidl 6 år i Sverige Exempel på undersökningens layout. De varugrupper som redovisas,
Hej och välkomna hit! Jag heter….
Landsbygdsutveckling i Västmanland Västerås slott.
Miljövän naturligtvis
MTV Productions.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
REKO = Relationsmat! I REKO-ringen skapas relationer mellan de som föder upp och odlar vår mat och de som sen tillagar och äter den. REKO står för Rejäl.
Presentationens avskrift:

Om samarbetet Syfte LRF och ICA arbetar tillsammans för att möta konsumenternas efterfrågan på mat producerad av svenska råvaror samt tydliggöra de mervärden som finns i dessa. I gemensamma arbetsgrupper är samarbetet fördjupat inom lönsamma affärer, kvalitetssäkring och märkningsfrågor samt kommunikation och mötesplatser. Mål Det övergripande målet är att LRF och ICA gemensamt ska arbeta för att 75 procent av allt kött som säljs i Sveriges ICA-butiker år 2012 har sitt ursprung från svenska gårdar. LRF och ICA ska också arbeta för att genom differentiering öka värdet på det kött som säljs samt verka för en ökande andel av kött- och mejerivaror samt frukt och grönsaker som säljs är närproducerade år Samarbetet mellan LRF och ICA

Genomförda samarbeten hösten 2008 Smak på lokalt • Projektet har genomfördes i syfte att anordna mötesplatser mellan småskaliga livsmedelproducenter och ICA. • I dagsläget har cirka 35 företag har kommit in i • ICA:s beställningssystem för lokala handlare och leverantörer - Torget. • Målet är 100 leverantörer. Kampanj i Ica-butikerna under oktober • LRF har samarbetat med ICA i butik under oktober månad. Samarbetet har sammanfallit med Ica:s kampanj hela Sveriges Husman med målet att inspirera och lära Ica:s kunder att laga ”svensk” mat med svenska råvaror med fokus på svensk mattradition. • LRF har bidragit till kunskap om svenska råvaror på ledningsnivå, på samt mot ICA:s kunder i butik via foldern Matglädje med Svenska råvaror. • Foldern trycktes i ex och är slut på lagret. Bonde i butik • Genomfördes på ett antal ICA maxi med olika engagemang. Ingen statistik i nuläget. • En butik hade 15 producenter på plats. Samarbetet mellan LRF och ICA

Middagstipset i TV4 - ett samarbetet mellan ICA och LRF v – v Syfte •Inspirera och sprida kunskap om svensk mat och råvarornas ursprung •Öka intresset för det svenska lantbruket •Skapa en historia kring råvarorna, ”från jord till bord” •Koppla ihop recept ur husmankokboken med svenska råvaror, tillsammans med kunder och lokalproducenter under oktober Mål för LRF •Öka kännedom om bondens vardag •Skapa ökad insikt om bondens roll för maten vi äter •Öka kännedom om svenska råvaor och svensk matlagning Resultat •Det har varit mellan tittare på Middagstips per vecka under •ICA/LRF-samarbetet. •Det är svårt att göra jämförelser mellan andra middagstispssändingar men jämfört med en mellanvecka där vi inte sänt ser vi att vi har cirka • fler tittare •Av alla som tittar på TV i Sverige under dessa sändningstider tittar drygt 50% på just vårt program vilket är en mycket bra siffra. Samarbetet mellan LRF och ICA

Bilagan för ICA/LRF i DN 18 oktober 2008 Syfte • Etablera oktober som den svenska matmånaden. • Förmedla känslan att svensk mat och förtroendet för bonden är högt och ligger i tiden. Mål • Öka intresset för och efterfrågan efter närproducerade och svenska råvaror från vår landsbygd. Resultat • Medelsnitt observationsvärde på DN-bilagor är 55 %. Medelvärdet på LRF/ICA- bilaga var 63 % = personer. • 71 % jämfört med snittet 57 % tycket bilagan var mkt intressant ( personer) • 75 % tyckte bilagan tog upp angelägna ämnen • 72 % tyckte informationen var användbar jämfört med snittet 53 %. ( personer) • Nästan hela 50 % har sparat bilagan jämfört med snittet på 24 %. Samarbetet mellan LRF och ICA