E-petitioner.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mål med samverksanssystemet
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Att förstå anonymiteten (översättning från
Att identifiera och utveckla ledare
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Demokrati.
Stöd för analys och förbättring
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
1 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Är gräset grönare hos grann- kommunen?
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: MAME Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: Okänd Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGIONANALYS / KORTARE VERSION: Svenska avdelningar 9 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Ungdoms- och medborgardialog som del i styrprocessen
Medborgardialog som del i demokratiutvecklingen och styrningen
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Kulturanalys i praktiken
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Att få rätt saker att hända
1. Vad? Med kvalitetsdeklarationer sätter vi tydliga nivåer på våra tjänster och vår service 2.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
EFörslag - Haparanda Offentliga rummet 31 maj. Bakgrund & Syfte Värde ord: Demokrati, Dialogen, Nya sätt… Diskuterat olika sätt SKL- Nätverk e-petitioner.
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Delaktighet.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Att bli klokare med hjälp av andra Socialt kapital är summan av den tillit som individerna i en grupp eller samhälle har för varandra. Det är beroende.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
PDSA cykel - förbättringsprocessen
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

E-petitioner

Kongressbeslut november 2007 ”SKL ska verka för att stödja medlemmarnas arbete för att skapa nya former för medborgarnas delaktighet, valmöjligheter och integrera dialogen med medborgarna i styrprocess och verksamhets-utveckling” Varför detta nätverk Det övergripande medborgardialogprojektet arbetar på uppdrag från kongressen Styrprocesser Verksamhetsutveckling

En e-petition är en idé, eller förslag från en medborgare till kommunen eller landstinget. Förslaget läggs ut på hemsidan och andra medborgare kan stödja förslaget genom att signera förslaget. Bakgrund till projektet 59% i Haparanda och 89% i Lomma Knappt 7 % medlemmar i partierna och 2 % är aktiva På femtiotalet gick det 5 invånare på varje förtroendevald under förra madatperioden gick 213 medborgare på varje förtroendevald. Trots ökat ansvar skola, ädelreformen, LSS etc. 11% ar stort förtroende för politiker och 16 % för politiska partier SOM undersökningarna 60% stort förtroende för demokratin 154 lokala partier på kommun nivå, inom landstinget vanligast med sjukhuspartier Utgår ifrån de konventioner som Sverige har skrivit under Sverige demokraterna fick plats i 144 kommunfullmaktige och 3 landstingsfullmäktige. Landskrona 22 %

Kommer ifrån? 1999 modernisering av länder i samväldet 2006 särskild e-demokratisatsning Pilotkommuner utvecklade metoder och verktyg Lagförslag Sprids till övriga Europa Europetition 2009

Utmaning Svenska demokratisystemets förändring Medborgare i utveckling

Förtroende för politiker SOM 2008

Politiskt intresse och partimedlemskap SOM 2008

Engagemangets bevekelsegrunder [Amnå 2008] Man bör! – plikten Jag måste! – vikten Jag kan! – förmågan Jag behövs! – efterfrågan Det går! – effektiviteten Det ger! – meningsfullheten

Skilj på dialog och beslut

Tvåvägskommunikation Politiker Medborgare Rådslag Medborgarpanel e -petitioner synpunktshantering

Kommunikationsutveckling Information Tvåvägsdialog Multidialog

E-petitioner i delaktighets- trappan

Vad kännetecknar en e-petition Medborgarnas möjlighet att komma med idéer Möjliggör multidialog Komplement till tidigare former Når nya grupper Ett enkelt e-verktyg

Så här kan det gå till! Malmöinitiativet

Varför e-petitioner? Ökad kunskap till förtroendevalda Stärka det representativa systemet Stärka samhällsintresset Öppna upp kommunen/landstinget för medborgarna Stärka lokaldemokratin Öka förståelsen för de demokratiska processerna Effektivisera verksamheten och öka kvaliteten

Mål - Medborgarperspektivet Medborgaren får en god demokratisk erfarenhet: Att man förstått vad som skulle hända och vilka fördelar som uppnås genom att delta Att kommunen/landstinget har genomfört det som utlovades Att man kanske inte har fått precis som man velat men man har förståelse för resultatet Att man har fått möjlighet att möta andra medborgare och tillsammans kommit med förslag för att påverka utvecklingen av samhället man lever i

Vinster Stärka demokratin Lärande Legitimitet Större ansvarstagande Lösa uppgifter tillsammans Stärker socialt kapital Öka effektiviteten Förståelse för prioriteringar Kunskap om kommunens/ landstingets ansvar Ökade kunskaper om värderingar och behov Transparens Ökad kvalitet Eventuellt fyra syften

Länkar http://www.wellington.govt.nz/haveyoursay/e-petitions/ep/viewsignatures/107 http://petitions.number10.gov.uk/ http://epetitions.net/ http://www.assemblywales.org/e-petitions.htm http://epetition.birmingham.public-i.tv/ http://epetition.kingston.public-i.tv/ http://www.brighton-hove.gov.uk/index.cfm?request=c1211554 http://www.lambeth.gov.uk/moderngov/mgePetitionListDisplay.aspx?bcr=1

Stegen till system för e-petitioner

Fas 1 – Initiering Här diskuteras vad ni vill uppnå, ert åtagande Fatta beslut om att införa e-petitioner. Vilket är syftet med att införa system för e-petitioner? Vilka mål har vi för systemet med e-petitioner? Vad vill vi uppnå genom att införa e-petitioner? Vilken roll vill vi att de förtroendevalda ska få i systemet för e-petitioner? Vilken roll vill vi att tjänstemännen ska få i systemet för e-petitioner? Hur ska vi hantera e-petitionerna i beslutsprocessen? Vilka löften vill vi ge medborgarna om vi inför e-petitioner? Vilka resurser är vi beredda att avsätta?

Hur skall e-petitioner hanteras, vem ansvarar, tidplan Fas 2 – Planering Hur skall e-petitioner hanteras, vem ansvarar, tidplan Intern struktur Hur ser processen och tidplanen ut för att införa e-petitioner? Vilka steg behöver vi ta för att införa systemet och vilka behöver bli involverade? Hur ser processen ut när systemet är infört? Hur ser behovet av utbildning ut? Skall vi koppla ett diskussionsforum till e-petitionerna?

Hantering av systemet Hur vill vi att moderationen ska hanteras? Hur vill vi att marknadsföringen ska gå till? Internt/externt Hur ser organisationen ut för systemet, vad skall vi göra själva och vad kan skötas av externa parter? Vilka resurser har vi? Hur gör vi en bra lansering? Struktur för E-petitionen Hur ska man få lämna en e-petition, enbart via hemsidan eller även via papper? Vem får lämna en e-petition, om vi inför begränsningar – hur kontrollerar vi att de följs? Vilka krav ställer vi på en e-petition? Vad är inte en e-petition?

Guide för petitionärer Ta fram en tydlig guide på hemsidan http://www.epet-malmo.public-i.tv/petitionguidance.php

Här visas signaturerna http://www.wellington.govt.nz/haveyoursay/e-petitions/ep/viewsignatures/107

Här presenteras resultatet http://www.wellington.govt.nz/haveyoursay/e-petitions/ep/viewstatus/39

Promota e-petitioner http://www.facebook.com/pages/Malmo-Sweden/Giftfri-Stad/193834338486

Fas 3 – Teknikval Vilka lösningar finns som passar oss, skall vi ha ett diskussionsforum också? Frågor att ta ställning till: Vilken funktionalitet vill vi ha i systemet? Ta detta beslut innan ni väljer teknik Vilken teknik har vi idag för att hantera ett system för e-petitioner? Vilka system finns tillgängliga på marknaden? Vill vi hyra systemet som tjänst eller ha det i egen regi?

Fas 4 – Implementering Testa alla delar Frågor att ta ställning till: Hur ser våra processer för att hantera e-petitioner ut? Om det är möjligt att lämna petitioner via andra kanaler – hur kopplas de till systemet för e-petitioner? Skall vi ha en ”tröskel” antal signaturer för att behandla e-petitioner? Vilken uppförandekod skall gälla? Hur informerar vi petitionärerna om hur systemet fungerar på ett lättfattligt sätt, har vi en testgrupp?

En beskrivning av hur e-petitionen tas om hand i organisationen, vilket resultat man kan förvänta sig som inlämnare av e-petitioner. En beskrivning av regler för e-petitionen. Information om vilka eventuella trösklar, hur många signaturer som behövs, vad utgör en giltig signatur. En beskrivning av en ”uppförande kod” som kanske redan finns för andra forum på nätet. Tydliggör era handläggningstider. (Det måste framgå att e-petitionen granskas innan publicering för hjälp att förbättra petitionen, se moderation). Systemet för petitioner måste utformas och beskrivas på förstålig svenska. Beskriv hur modereringen av e-petitionerna går till

Fullskaletest på mindre grupp, utvärdera, förbättra. Fas 5 – Pilot Fullskaletest på mindre grupp, utvärdera, förbättra. Gör pilottesten så realistisk som möjlig och utvärdera grundligt med alla involverade för att utveckla systemet. Förstår man den information om hur systemet skall fungera? Frågor att ta ställning till: Vilka skall ingå i vår pilottest? Vilka delar vill vi särskilt testa? Hur utvärderar vi testet?

Gör en marknadsföringsplan Fas 6 – Marknadsföring Gör en marknadsföringsplan Marknadsföring handlar till stor del om timing, det gäller att inte komma för tidigt men inte heller för sent. Frågor att ta ställning till: När skall vi lansera vårt system för e-petitioner? Vilka kanaler skall vi använda? På vilka kanaler når vi våra medborgare, utöver de vi använder i vanliga fall?

Koppla gärna till större evenemang Fas 7 – Lansering Koppla gärna till större evenemang Fundera på om lanseringen kopplas till någon annan större aktivitet, demokratidagar, öppet hus där medborgare möter politiker etc. Frågor att ta ställning till: Vilka aktiviteter har vi framöver som vi kan koppla lanseringen till? Hur gör vi e-petitioner synliga på hemsidan, kan vi samla flera vägar in på en sida? Vilka nyckelpersoner bör delta i lanseringen och bjuda in medborgarna att komma in med e-petitioner?

Frågor att ta ställning till: Fungerar allt enligt planen? Fas 8 – Genomförande Systemet i full drift, täta avstämningar i början för att diskutera hur arbetet på såväl insidan som utsidan fungerar. Frågor att ta ställning till: Fungerar allt enligt planen? Har vi tänkt på allting eller har något nytt dykt upp som vi måste hantera?

Gör en första avstämning efter ca 6 månader, förbättra Fas 9 – Uppföljning Gör en första avstämning efter ca 6 månader, förbättra Analys av inkommande petitioner, har vi några resultat från effekter på beslut utifrån e-petitioner? Hur fungerar metoden som sådan? Har tidplanen varit realistisk? Hur effektiv har marknadsföringen varit? Hur väl har informationen om hur man ställer en e-petition fungerat? Håller vi budgeten? Vad tycker de förtroendevalda? På vilket sätt har media intresserat sig för metoden? Uppföljning av eventuellt uppsatta mål?

Fas 10 – Utvärdering, förbättring Analysera djupare, vad kan vi lära, hur sprider vi erfarenheter och resultat Frågor att ta ställning till: Vad ger uppföljningarna för samlad bild av resultatet av systemet för e-petitioner? Vad kan vi lära av detta? Vilka bör ta lärdom? Vad drar vi för slutsatser av petitionärernas synpunkter? Hur och till vilka sprider vi information om resultaten från uppföljningen?

Tänk på att! E-petitioner är en metod bland många! - presentera vilka andra metoder för dialog ni erbjuder - erbjud de som visar intresse att delta på andra sätt - gör en maillista