MAKE YOUR OWN WAY.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
Lean Forum studiebesök 2011
Hur säkerställer vi affärsnyttan med MAXIMO implementation/användning?
Stöd för analys och förbättring
Årsuppföljning LSO.
Verksamhetsledning Tre viktiga komponenter i ledningen Styrning
Logistik, Business Logistics
En reviderad läroplan för förskolan
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
En introduktion till SEB Way
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun!
- Ett kvalitetssäkringsinstrument. Varför då då? Ökad internationalisering Högre krav på transparens Autonomisering – uttalat ansvar Gemensam standard.
Processorienterat förbättringsarbete
Kravspecifikation och IT-upphandling
Produktionsplanering
Välkommen till Ledardagen!
Ekonomistyrning Budgetering & Kalkylering
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
Mål- och resultatstyrning
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Arbetsberedning förebygger risker och fel
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV.
LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT
Modell för Utveckling av ledningssystem
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Tillsammans för världens säkraste vård
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Kvalitetsarbete med internetbehandling i reguljär vård Viktor Kaldo, leg psykolog, Docent Utvecklingsansvarig Psykiatri Sydväst.
OBS Material bearbetat av GBG: Stad
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
HKU Handgriplig kvalitetsutveckling
UFAB i Uddevalla och Shanghai
Ledardagen 22 september 2010 Förändrat ledarskap i Landstinget ? E Wahlberg Sept 2010 Hjärt- och medicincentrum ….en centrumchefs reflektioner.
Strategiska perspektiv på verksamheten
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, otydliga FFU, ÖP Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
Beställning av tjänster
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Framtidskartläggning
Sv Teknisk strategi i NyA Planering Presentation på NUAK Reijo Soréus Pass 2:7.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Ramverk för patientmedverkan
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Strategi för Bästa Heby
Utveckla lönebildningen
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Projektering i industriellt träbyggande MFB – MIKS
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Medarbetarenkät 2018 – sammanfattning och analys
Presentationens avskrift:

MAKE YOUR OWN WAY

1762: Olofsfors established on Leduån river in Nordmaling 1762: Olofsfors established on Leduån river in Nordmaling. John Jennings, one of the most powerful men in Sweden, gets an idea. Advantages: water power, forest, closeness to the sea. 1762

1861-86: Pehr Wikström founds Nordmalings Ångsåg AB, buys part of Olofsfors Ironworks. 1886 Nordmalings Ångsåg becomes the owner of Olofsfors Ironworks. 1762 1861-86

2010: Large investment in product trademarks. 1762 1861-86 1876 1908-60 1929 1973 1975 1982 1984 1991 1999 2002-04 2010

Ägare Anders Wikström 95% Carl Wikström 5% P. Wikström J:r AB Timna AB Iggesund Forest Olofsfors AB Aluman AB PW Finans AS Norge Olofsfors LLC Ryssland Metsätyö OY Finland Olofsfors Inc. Kanada

Projektet On-Time 2012 Problembeskrivning Syfte & Mål Otillräcklig leveranssäkerhet (ca 80% över tid) Mycket administration Hög lagernivå ändå otillräckligt Leveransprecision på minst 95% Inte öka kapitalbindningen Minska administrationen Ta fram handlingsplan för detta, samt systematiskt arbetssätt med uppföljning och individuella mål.

Arbetssätt Extern resurs Interna resurser Intervjuer, dokumentation, iakttagelser och slutsatser Aktivitetsplan med 119 punkter

Iakttagelser Klassificering ej distinkt Otillräcklig ABC styrning Erbjudandet otydligt och inte kommunicerat Många kundorderpunkter  varierande ledtider Många lagerpunkter skapar suboptimering ”Oren” orderstruktur Tidskrävande administration i kundgränssnittet Onödigt tung hantering av MRP. Kunde vara enklare Bristfällig översikt på medelgrov nivå Planeringsprocess finns. Bra utgångspunkt Bra systemkompetens M3 Stolt och kunnig organisation

Iakttagelser och övergripande målbild Idag Imorgon Vi gör så gott vi kan Så här går det till Vi jagar problem Vi förebygger problem Vi hinner inte med Vi förenklar och får tid att lyfta blicken Vi och dom Vi samarbetar tvärfunktionellt på ett strukturerat sätt

Slutsatser Erbjudandet behöver förtydligas Erbjudandet behöver kommuniceras internt & externt Systemstödet behöver förenklas för att frigöra tid för framåtlutat arbete Planeringsprocessen behöver förses med tydligare överblick Enkelhet + tydlighet + kommunikation  en reaktionssnabb och proaktiv organisation

Bra process: Sträva efter förenkling för alla berörda Produktion Förutsätter Färre småskvättar Förenklad lagerstyrning Mindre omplanering Rätt från början Färre frågor om kundorder Tydliga översikter Kundservice Få samlade order mot respektive KOP Tydlig setup kommunicerad till kund Kunna lämna std besked utan att behöva kolla MRP  lagerstyrning med standardtider förbeygga problem Kunna svara på de frågor som kommer Utveckling av infostöd med hjälp av systemet Kund/Lager Känna till villkor och åtaganden Få påfyllt med minimal administration Utvecklad kundsamverkan Få snabb och korrekt information Enklare modell frisläpper tid att bli proaktiv. Utvecklade översikter för leveransbevakning Försäljning Förutsätter Tydligare dialog med kund Tydliga ömsesidiga åtaganden (setup) Mindre oklarhet, mindre frågor Distinkta svar på frågor Tydligt regelverk Bra översikter Kunna göra rätt från början Planering / anskaffning Enkel klassificering Tydligt kunderbjudande / setup Enkel parametervård Enkel grundfilosofi Proaktiva beslutsunderlag Tydliga underlag Snabb rapportering Mindre handläggning, mera översikt & analys Enkel grundfilosofi ger färre orderförslag Tydliga översikter 95%

Projektet On-Time 2012 - områden Programledning Produkt setup Erbj  Sort  setup Klassificering av produkter Kommunikation med marknaden ledtid Kravställning avtal, ömsesidiga åtaganden Lager / ordersortiment Ledtider Orderstorlekar Villkor för lagerpåfyllning Flödesdesign Etablera central planeringspunkt = Lager 001 Lagerstyrning externa lager Etablera ordertyper ”Lager” (DO) resp ”Kund” (KO) Fastställ aktuella KOP Fastställ ledtid från resp KOP för kommunikation  setup Se grov idéskiss Organisation/filosofi/IT Uppsättning M3 KPI’er, beslutsunderlag Fora för målstyrning + agenda Verktyg för reaktionssnabbhet och proaktivitet Aktiv övergång reaktivt  proaktivt arbete Enkelhet frigör tid Tydlighet skapar snabbhet

On-Time 2012 Projektet ”On – Time 2012” har som uppgift att ta fram och implementera nya arbetssätt och metoder för pålitliga leveranser. Vi skall ha ett tydligt kommunicerat kunderbjudande och kunden skall löpande få information om sin order framtill den är levererad. On Time innebär fokus på tid och en strävan efter snabbhet och precision i vårt samarbete, såväl internt och externt.  Som övergripande mål ska företagets totala leveranssäkerhet till kund bli stabil på en 95% nivå. Detta räknar vi med ska vara uppnått under andra kvartalet 2012. Enkelhet, tydlighet & kommunikation är nyckelorden

Leveranssäkerhet Olofsfors Tillvägagångssätt: Fakta  Iakttagelser  Slutsatser  Rekommendation Strävan efter enkelhet Klassificering av sortiment / erbjudande Förenklad flödesdesign Förenklad setup m3 En snabb och proaktiv organisation Uppstart av förbättringsprogram

Aktivitetsplanen Forts. 119 aktiviteter

On Time 2012 – Strukturerat arbetssätt Dag Vecka Månad Halvår Setup / erbjudande PrognosDimensionering Material Maskiner Bemanning Parametrar MålstyrningKPI’er Leveransläge Lagerläge Beläggning Kvalitet Dagliga kontrollpunkter Beslutat förbättringsarbete Förutsättningar för att få det gjort Förutsättningar för Mål & Mät Förutsättningar för styrning av verksamheten Marknadens förutsättningar och möjligheter Utfall och avvikelser ”Rätt från mig” Återkoppling On Time 2012 – Strukturerat arbetssätt M3 Översikter Planeringslistor Diagram Tvärfunktionella möten

Därför har vi lyckats Lagerberedskap – att inte bli utan Central lagerplanering Max orderkvantitet från lager Nya verktyg ger överblick Vi blir snabba och proaktiva Dagliga kontrollpunkter (inga högar) Avvikelser fångas dagen efter Fångar fel innan de uppstår Vi jobbar tydligt och enkelt Enklare planering  mera tid till analys och bevakning Tala om vad som gäller (setup) Besked direkt – ingen frågesport Tvärfunktionellt samarbete Förenklat normalfall  kapacitet att klara även undantagen Samlad syn på hur det fungerar Övning ger färdighet (träningsläger) Ny roll: kontroll-torn Ny roll: lager-planerare

Inkurans Överlager Lagervärde Sunt lager Z-modellen Hotande brist Setup åtföljs inte av orderstrukturen  Mycket reservationer  störningskänsligt Hotande brist Förbättrad analys av obalans i lager. Jaga i bägge ändar  sundare lagerhållning Lagervärde Inkurans Överlager Sunt lager Restorder Utv lev- säkerhet Analys av nyckeltal Orsaks- analys sena rader Åtgärder. Bevakas!! Z-modellen Nyligen sjösatt tekniskt Samma information samtidigt   tydligt ledarskap Förbättrad noggrannhet i rapportering och registervård