Källbystugans kvalitetsarbete

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
En förskola att förundras i!
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskoleenhet Köpmanholm förskoleenhet Frötuna förskoleenhet Hysingsvik förskoleenhet 2014/15 Alla har förutsättningar.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
Förskolan mellan hav och skog
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Lokal Pedagogisk Planering
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Bedömning.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Föräldramöte Ht
Förskolan Ekot´s modell för
Vad är dokumentation för oss på Ekot?
1. Uppgiften presenteras
Läroplansnätverk förskola
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Systematiskt kvalitetsarbete Björnkällan, Sjöhagen och Skogstorp
Läroplansträff fritidshem
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Mörbylånga kommun Styrkort 2015 Torslunda Fritidshem Idéernas Paradis.
Förskolan Ekot´s modell för
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
VÄLKOMNA TILL NALLENS FÖRÄLDRAMÖTE Information Presentation av personal. Stängningsdag under hösten 26 oktober.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Verksamhetsbeskrivning
Presentationens avskrift:

Källbystugans kvalitetsarbete Av Anna Stengard och Malin Lundberg

Diskussion och reflektion i arbetslaget Arbetslagets dokumentation Kvalitets redovisning Diskussion och reflektion i arbetslaget Arbetslagets dokumentation Läroplanen Avdelningens verksamhets-plan

Dokumentationscirkeln Förtydligande av dokumentationscirkeln Genom att göra observationer eller intervjuer får vi syn på det som intresserar barnen och därmed en ledtråd till vad vi ska jobba med. Alla våra observationer, intervjuer och bilder samlar vi ihop för att göra en dokumentation. När man sätter ihop texter och bilder har man inte några egna värderingar med utan det är en ren ”redovisning” av vad som har hänt. Dokumentationen är ett medvetet val av något jag sett och hört i mina observationer, som gjort mig extra intresserad. Jag har valt ut att fördjupa mig kring en fråga som väkts, jag har en ide om vad jag är ute efter. För att dokumentationen ska bli en pedagogisk dokumentation krävs det att vi går vidare med den och reflekterar över vad vi sett för att kunna utmana barnen på rätt sätt. Glöm inte att reflektera tillsammans med barnen, över vad de gjort och kommit fram till. Barnen för projektet vidare med det som intresserar, förundrar och väcker nya frågor hos dem. För pedagogen gäller det att hänga på barnens intresse och försöka utmana och stimulera dem i deras utforskande. Så är man tillbaka i gen och måste göra nya observationer för att se hur barnen tar sig an problemet. observation Väcks frågor samla material Pedagogisk sammanställer Dokumentation reflektera och tolka Dokumentation det vi ser

Reflektion och diskussion

Reflektionsfrågor att använda vid planering och utvärdering Hur lyfter vi fram olikheten som en tillgång i gruppen? Hur ger vi barnen möjlighet att vara delaktiga kring val av innehållet i sin egen vardag? Hur och när ger vi barnen möjlighet att reflektera tillsammans? Hur synliggör vi barnens förmågor? Hur ger vi barnen möjlighet att använda sig av varandras olika kompetenser och kunskaper? Hur gör vi föräldrarna delaktiga i verksamheten? Hur uppmuntrar miljön lärande möten mellan barnen? Vad var det som var mest intressant för barnen? Vad blev vi pedagoger mest nyfikna på? Vilka lärprocesser är barnen inne i (Vad är det barnen försöker förstå)? Hur kan vi utmana barnen i det som de tyckte var mest intressant? Med vilka frågor, vilket material, vilka uppgifter? Hur kan vi använda dokumentationen tillsammans med barnen? På vilket sätt skall vi fortsätta dokumentera?

Avdelningarnas verksamhetsplan

Avdelningarnas verksamhetsplaner är uppbyggda efter läroplanens rubriker: Normer och värden Utveckling och lärande Barns inflytande Förskola och hem Samverkan med förskoleklassen, skolan och fritidshemmet Uppföljning, utvärdering och utveckling