Ekonomiska styrmedel inom kemikaliepolitiken Jenny von Bahr, samhällsekonom Kemikalieinspektionen, Enheten för Strategier och Uppdrag www.kemi.se
Kemikalieinspektionens utredningar: När kan ekonomiska styrmedel komplettera regleringar inom kemikalieområdet? Hur kan ett ramverk för kemikalieskatt på konsumentvaror se ut? (Pågående)
Miljöskatter gynnar innovation En miljöskatt gör så att en innovativ vara, som initialt är dyrare än den traditionella varan som innehåller farliga kemikalier, kan komma in på marknaden.
Vad säger EU? Miljöskatter får införas av medlemsstater i EU, det till och med uppmuntras av EU. Men: De får inte utformas som tullar och tas ut vid gränspassage. De får inte vara diskriminerande och direkt eller indirekt missgynna aktörer i andra EU-länder. De får inte innehålla element av statsstöd, till exempel innehålla undantag för vissa industrisektorer.
Ekonomiska styrmedel. Exempel 1: Norges skatt på växtskyddsmedel har ökat försäljningen av de lägst klassade medlen medan totalförsäljningen legat konstant.
Ekonomiska styrmedel. Exempel 2: Jämförelse av olika styrmedel för reduktion av TRI och PER i tre skandinaviska länder under 90-talet. Trikloreten (TRI) Tetrakloretylen (PER) Insats Förändring över sju år Sverige Förbud med dispenser - 92 %* Tillåtet för professionellt bruk, ej för privat - 78 %* Danmark Låg skatt - 78 %** - 58 %** Norge Hög skatt - 86 %* - 95 %* * Jämförelsen är gjord mellan fem år före och två år efter införandet av aktuellt styrmedel. ** Jämförelsen är gjort på användandet fyra år före införandet och två år efter införandet.
Förslag på principer för en kemikalieskatt på konsumentvaror: Både importerade och inhemskt tillverkade varor omfattas Skatten skulle omfatta varor som innehåller vissa farliga beskattningsämnen Farliga beskattningsämnen får inte redan vara förbjudna Farliga beskattningsämnen måste gå att mäta i varan. Möjlighet att betala schablonskatt istället för att ta reda på vad varan innehåller