Nordisk slutkundsmarknad

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Tankar om mitt uppdrag Anne Vadasz-Nilsson Energimarknadsinspektionen.
Informationsutbytet på elmarknaden
Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
Framtida modell för informationsutbyte och behov av centraliserad mätvärdeshantering Referensgruppsmöte no 3.
Enhetschef Fastighetsutveckling
Ekonomiska system.
Enklare faktura Seminarium 25 mars Dagordning • – Kaffe • – Ei presenterar uppdraget och förslag • – Diskussion.
Hearing fjärrvärme Stockholm
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Branschorganisationer och konkurrensreglerna
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Ett arbete med att etablera
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Den nationella ungdomspolitiken
En reviderad läroplan för förskolan
Gemensam elmarknad Norden och Europa – hur långt borta i tiden?
AU Digital samverkan LO Process
Fjärde järnvägspaketet
NetJobs Group AB (publ) Vision och strategi Finansiell plan och finansiella mål 2013.
Ursprungsmärkning av el Stf GD Tony Rosten, Energimarknadsinspektionen EDIEL-konferensen 5 oktober i Stockholm.
E.ONs syn på prisförändringsprövning Hearing om förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärme- marknader till nytta för kunder och restvärmeleverantörer.
Saminvesteringsforum
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Enklare för kunden – förslag som ger förutsättningar för en nordisk slutkundsmarknad.
Enklare faktura Seminarium 25 mars Uppdraget Centralt för en fungerande elmarknad är att kunderna får den information de behöver för att kunna göra.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
1 ”Efter Akureyri”  Feb 05: Nordels rapport överlämnad till Nordiskt Ministerråd  Aug 05: Energiministermöte i Nazaazuurak, Grönland  Energiministrarna.
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Projekt eHälsa – Status maj 2013
Vilka strategiska frågor har vi framför oss?
1/ – 31/ AT AT/SG 1992 ÄDEL – skattevxl av hjälpmedel och resurser. HSL till kommunerna – gemensamt forum för hjälpmedelsfrå.
Nordiska Styrelsens uppdrag Styrelsen anser sig ha ett uppdrag från medlemmarna och SKK att verka för gemensamma Nordiska regler Det föreligger inte något.
Öppen diskussion angående stöd för PDL Av: Thomas Engdahl.
Kina ett U-land? Enorm ekonomisk utveckling, risk att man ser ner på Kina som en kommunistisk diktatur. Stora problem... Men samtidigt måste vi inse att.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Kunskapsuppbyggnad främjar förtroende Camilla Ferenius 23 nov 2007.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Välkomna!.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Hantering av nätbegränsningar på den nordiska elmarknaden – NordREG:s synpunkter på rapport från EA Energy, Hagman Energy och COWI Nordiska ministerrådets.
Vision och övergripande mål - vad vill vi uppnå med autonomiarbetet? Högre kvalitet i verksamheterna (”världsklass”) Ökad harmonisering av och transparens.
Kartläggning av inköpsprocessen
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
1 Akureyri-processen  Uppföljning av Akureryri-rapporten ska ske den 1 mars 2006  De nordiska tillsynsmyndigheterna (NordReg) ombedda att redovisa status.
The Regulatory Monitoring Matrix Overview of system performance.
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Revisionsplan – Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, BDO Stockholm AB PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges protokoll , §
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Internationella avdelningen (IA) Energimarknadsrådet 6 maj 2015 Petra Lindmark, Internationell samordnare och analytiker Caroline Törnqvist, Avdelningschef.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Eget arbete till workshop Region Östergötland.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Funktionskrav på elmätare – ett steg på väg mot ett smartare elnät
Svenskt Näringsliv om elnätsreglering
Ei:s arbete inom aggregatorrollen Utvecklingen av EU-regelverket Elin Broström, Energimarknadsinspektionen.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Presentationens avskrift:

Nordisk slutkundsmarknad Daniel Norstedt Projektledare, Energimarknadsinspektionen

Bakgrund till arbetet med nordisk slutkundsmarknad En gränslös nordisk elmarknad har varit på den politiska agendan sedan mitten av 1990-talet Fokus har länge legat på att utveckla råkraftsmarknaden NordREG har arbetat med Nordisk slutkundsmarknad sedan 2005 Flera utredningar har genomförts

Bakgrund till arbetet med nordisk slutkundsmarknad – forts. 2009 publicerade NordREG en rapport där det framgick att det är möjligt att nå en gemensam nordisk slutkundsmarknad till 2015 Nordiska energiministrarnas möte hösten 2009 NordREG fick i uppdrag att presentera en detaljerad implementeringsplan Hösten 2010 publicerade NordREG implementeringsplanen Planen och processen fick förnyat stöd För 2011 har projektet tilldelats 3 miljoner DKK från nordiska ministerrådet

Vad menas med Nordisk slutkundsmarknad? Sänkta barriärer mellan länderna genom likartade processer och regler Kritiska frågor först Allt behöver inte harmoniseras Principer: Ska vara enkelt för elhandlare att agera över gränserna Marknaden ska vara öppen för alla kunder Tillräckligt kundskydd oavsett elhandlare Förändringar kommer krävas i alla länder!

Varför ska vi ha en Nordisk marknad? Naturlig fortsättning på gemensam råkraftsmarknad Ett steg på vägen mot en europeisk marknad 1 marknad är effektivare än 4 Nischade produkter Tillfälle att utveckla marknaden (effektivare och mer kundvänlig) Status quo är inget alternativ!

Pågående aktiviteter Under 2011-2012 ligger fokus på att ta fram den framtida marknadsmodellen Exempel på utredningar: Faktureringsmodell Kundgränssnitt (hur kunden möter marknaden) Harmonisera allmänna avtalsvillkor? Datahantering (hubbar?) Kundskydd Anvisad elleverantör I varje utredning tar vi hänsyn till fördelar och nackdelar för kunder, elhandlare, nätföretag och samhället i övrigt

Testa och införa system, utbilda personal mm. Specification Design Implementation 2010 – 2011/2012 2012 – 2013/2014 2014 – Specifikation: Utforma målbild Design: Utveckling i detalj av gemensamma system, processer och regelverk Implementering: Testa och införa system, utbilda personal mm.

Kundgränssnitt och fakturering

Roller och ansvar i kundgränssnittet - sammanfattning av rekommendationerna Elhandlare (och andra aktörer på den fria marknaden) bör ansvara för de kundkontakter som berör produkter och tjänster som erbjuds eller kan erbjudas på den fria marknaden. Nätföretag bör enbart ansvara för de kundkontakter som berör strikt nätrelaterade frågor (anslutning, elmätare, elkvalitet, avbrott mm).

Roller och ansvar i kundgränssnittet - skäl för förslag Förtydliga ansvarsfördelning och förenkla för kunden Öka elhandlarens roll på marknaden Se till att nätföretaget har kvar kundkontakt i relevanta frågor Säkerställa att alla elhandlare kan konkurrera på lika villkor

Faktureringsmodell - förslag Huvudförslag: obligatorisk samfakturering som utförs av elhandlaren Alternativt förslag: frivillig samfakturering som utförs av elhandlaren Slutgiltiga rekommendationer från NordREG under hösten

Varför samfakturering? Enklare för kunden Bra för konkurrensen Kundens makt ökar Kan främja energieffektivisering och utveckling av nya tjänster

Övrigt Ingen obligatorisk standardisering av tariffstrukturer eller tariffnivåer Ingen harmonisering av skatter Analys av riskfördelning och riskminimering Månadsvis fakturering mellan aktörer (inkl kunder) men elhandlare bör ges 1 månad plus 15 dagars kredit för betalning till nätföretag Frivilliga försäkringslösningar kan användas Eventuell harmonisering av viss information på elräkningen

Samfakturering – generella utmaningar Kostnad för att gå över till samfakturering Minskad kontakt mellan nätföretag och kund Ökad risk

Frågor? För mer info: www.nordicenergyregulators.org Daniel Norstedt, 016-16 27 31 daniel.norstedt@ei.se