Det hierarkiska sättet: Varje myndighet för sig ”Den försäkrade” ”Klienten” ”Den arbets- sökande” ”Patienten” ”Brukaren”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Nödvändiga perspektivskiften
Samarbejde mellem plejefamilier og kommune
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Att söka och förvalta kunskap
Ett samarbete mellan Helsingborgs lasarett och Lunds Tekniska Högskola Institutionen för Design vetenskaper LTH ” Att bygga kylskåp och bilar …”
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Regionala Vårdriktlinjer
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Hur tänka och göra som processtödjare
En reviderad läroplan för förskolan
Att bygga en fungerande webbplats
Att arbeta praktiskt.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Systemkarta.
AU Digital samverkan LO Process
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Lund Studentlitteratur
Ledning och förståelse
Läroplansträff Välkomna.
ATT SKAPA MÖTESPLATSER Möten mellan människor. UTGÅNGSPUNKT: ”VAD ÄR TILL HJÄLP VID PSYKOTERAPI?” Common factors - relationsfaktorer mellan klient/familj.
Välkommen till Ledardagen!
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Trender inom statsförvaltningen
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Frukostmöte hos Sveriges Arkitekter 11 mars 2015
UIV Uppföljning av Insatser för Vuxna missbrukare Ulf Kassfeldt
AT-utbildning februari 2014 Försäkringskassans ansvar och uppdrag i sjukförsäkringsprocessen Camilla Nohammar, Försäkringskassan.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
© APeL Några iakttagelser – generella mönster och möjliga tolkningar Enkätundersökning KNUT II 2009.
Göran Hellmalm SKL. Jagar hungriga vargar bäst? Behov Resurser Tid.
Ledardagen 22 september 2010 Förändrat ledarskap i Landstinget ? E Wahlberg Sept 2010 Hjärt- och medicincentrum ….en centrumchefs reflektioner.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Att hamna i skiten För att förstå hur din ekonomi fungerar måste du ha förståelse för ett par grundläggande begrepp; Inkomster – Det du tjänar eller de.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Kort presentation av vad vi gör
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar - att uppnå gemensam inriktning och samordning Namn Efternamn Datum Version 1.0,
Kommissionen för jämlik hälsa Att sluta hälsoklyftorna i Sverige Magdalena Brasch.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Presentationens avskrift:

Det hierarkiska sättet: Varje myndighet för sig ”Den försäkrade” ”Klienten” ”Den arbets- sökande” ”Patienten” ”Brukaren”

Det systemiska sättet: Flera myndigheter tillsammans Individen i hennes vardag

Ett annorlunda arbetssätt Utredningsbaserat Berättelsebaserat Agendastyrt Systemiskt Agendastyrda möten Systemiska möten Varje myndighet för sig Flera myndigheter tillsammans

Varför nu? •Det pågår ett skifte i förutsättningar •Ett skifte som möjliggör ett annorlunda arbetssätt •Ett arbetssätt som har många fördelar

Varför ett annorlunda arbetssätt? •Låta helheten före delarna •Arbeta på individens villkor •Sätta lärandet i fokus •Öka förmågan att ta in ny kunskap •Samverka bättre

Var är vi? Skiftet i förutsätt- ningar Skiftet i arbets- sätt De tidiga exemplen

Regionen 1.Den lokala skomakaren 2.Den stora fabriken 3.Det lyhörda, kunniga och innovativa nätverket ”systemiska hantverk”

Den gemensamma slutkunden •Lyhördheten: Gemensamt möta ”sam-verket” = slutkunden på hennes egna villkor •Kunnigheten: Släppa in alla med kunskaper

Mötesplatsen och innovationsförmågan Specia- listerna Slutkun- derna ”Hant- verkarna”

Social innovation Forsk- ning Männ- iskor Entrepre- nörer

Social innovation Forsk- ning Männ- iskor Entrepre- nörer Exemplet Minc Exemplet InnovationXChange

Den specialiserade brobyggaren •”Flugor på väggen” hos medlemsföretag – deras vardag •”Systemiska möten” för och i målinriktade nätverk

Det öppna universitetet: •Forskare, konsulter, studenter, leverantörer i samma nätverk – och till stor del på samma plats •Brobyggande mellan människors vardag och avancerad forskning

De tre positionerna 1. I hand- ling åka bussen 2. Ordna(t) buss- resande 3. Reflektera över bussvalet

Hur kan något så luddigt som reflektion bli organiserandets kärna? Vad kan vi lära av de tidiga exemplen?

Servicebutiken: •Gemensam reflektion över konkreta händelseförlopp •Butikskonsulenter och kunskap utifrån

Diskmaskinstillverkaren •Filmer av kunderna i deras hem •Gemensam reflektion där alla ser sina möjlig- heter att göra disk- maskinerna bättre

Datorföretaget: •Sociala gemen- skaper lyfter fram slutkundernas vardag •Hela nätverket av leverantörer, forskare m fl deltar i en gemensam reflektion

Blöjtillverkaren •Blöjtestcenter för lyfter fram vardagens händelseförlopp •Nätgemenskap för gemensam reflektion så att alla kan bidra med idéer om bättre blöjor

Vägverket •Systemiska möten: OLA: Olycksfall, Lärande, Aktion • Alla i nätverket samlas för gemensam reflektion kring dödsolyckornas konkreta händelseförlopp • Självständiga bidrag för att stärka trafiksäkerheten

Dagligvarustormarknaden •Dagliga ”round table meetings” •Gemensam reflek- tion över konkreta händelseförlopp •Alla ser sina möjligheter med utgångspunkt i kundernas vardag

Klippdockorna på nätet •Gemensam reflektion över de konkreta händelseförloppen i lekarna – fångas on line •Såväl kunder som leverantörer är med och skapar nya tjänster

Intensivvårdskliniken •Vardagsbaserat lärande •Kartotek av instruk- tionsfilmer, uppsatser mm •Gemensam reflektion för utveckling av lärande och kartotek

Entreprenören i närsjukvård •Gemensam reflektion över vardagens händelseförlopp för patienterna •Ersätter stelbent vårdplanering •Lär ut ett nytt arbets- sätt i nätverket

Flygplanstillverkaren: •Slutkontrollen av flygplan: från slutna processer till öppna nätverk •Snabbare •Bättre återkoppling till konstruktörerna

• Systemiska nätverk i Borås •Möbler ”on demand” från Kina •Händelseförlopp i hallar, vardagsrum och sovrum •IT som stöd för globala kundinriktade nätverk •Händelseförlopp i dessa nätverk

Läkemedelsföretaget •Publicerar sina FoU-berättelser på nätet •Hela världen av FoU-folk kan bidra •Dotterbolaget Innocentive

Modeföretaget www. threadless.com www. threadless.com •Publicerar sitt kartotek av designsteg, material, sömnadsmöjligheter, distributionstjänster mm •Kunderna kan i sin vardag designa och få hem sina egna kläder

Klocktillverkaren •”Vi frågar inte kunderna vad de vill ha, vi talar om vad vi kan göra och låter dem designa sina egna klockor” •Åter utgångspunkten i människors vardag

Tandkrämstillverkaren • Lägger ut bilder av nya tandkrämer på nätet • Tar fram dem som människor köper • Utgångspunkten i människors vardag

Vintillverkaren • Alla cavor är gjorda på samma sätt • Berättelserna är det enda som skiljer dem åt

Försäkringsbolaget •”Systemiska möten” utifrån försäkrings`- agenternas berättelser om försäkringstagarna •Kartotek av kunskap i kunskapssystem

Ledarskapsutvecklaren • Gemensam reflektion utifrån berättelser om konkreta händelseförlopp i vardagen • Kartotek av lednings- kunskap •Systemiskt ledarskap

TV-bolaget • Systemiska repetitioner • Brobyggare mellan dirigent, orkester, publik • Gemensam reflektion över det just spelade partiet, kartotek av kunskap

Nätverksbyggaren: •”Förändrar sättet människor kan Dela, Arbeta och Kommunicera” •I deras vardag

Play/On Demand •Förr: Tablåmakarna •Nu: Dina egna val utifrån en meny av möjligheter

GPS/Appar •Information där du är •Möjligheter att agera välinformerat i nuet

Den enskilda individen •Onsdagen den 20 aug 2006: ”Gone fishing” •??? •Tisdagen den 19 sep 2006: ”Militärkupp i Thailand!” •Twitter startade •Reformerna i det ryska polisväsendet

Den arabiska revolutionen Alla inser hur de har det i sin vardag genom att jämföra med hur andra har det

Framtidens mötesform? •Det agendastyrda kan vi klara av på enklare sätt än att sitta i möten •Det är i berättelserna och de konkreta händelseförloppen vi hittar det väsentliga

Den ordnande 2:a positionen •Kraftig framväxt i industrisamhället •Förstärkt i info-/ kunskapssamhället

Den ordnande 2:a positionen •Byggd på argumentation •Den bästa lösningens och svarandets filosofi •Hand i hand med ökad specialisering

Den reflekterande 3:e positionen •Kan fånga helheter •Rör begrepp som insikt, förståelse och mening •Bygger broar mellan ordnande (p. 2) och handlande (p. 1)

Den brobyggande 3:e positionen •Intas av allt fler organisationer •Bron mellan delar- na och helheten •Bron mellan den enskilda aktören och systemet som helhet

Systemiskt tänkande och systemiska möten •Rör bron mellan den enskilda aktören och systemet som helhet •T ex Vi som sjukvårdsenhet och sjukvårdssystemet som helhet •Men också Jag som läkare/sjuksköterska och sjukvårdssystemet som helhet

Systemiskt tänkande och systemiska möten •Rör bron mellan den enskilda aktören och systemet som helhet •T ex: Vi som sjukvårdsenhet och sjukvårdssystemet som helhet •Men också: Jag som läkare/sjuksköterska och sjukvårdssystemet som helhet

Två typer av möten •Agendastyrda möten: Argumentation rörande delarna (i p. 2) •Systemiska möten: Reflektion rörande helheten (i p. 3)

Två typer av underlag •Argumentation rörande delar utgår från utredningar •Reflektion rörande helheter utgår från berättelser

Berättelser •Ett faktiskt inträffat händelseförlopp återgivet av en aktör i förloppet

Verkligheten fullt ut •Ej den reducerade bild av verkligheten som utredningar, mätningar, enkäter osv fångar •Utan verkligheten i all sin stökighet och komplexitet •Vardagen sådan den är

En ännu för de flesta främmande utgångspunkt •De flesta organisationer utvecklar fortfarande den 2:a positionen •”Kunskapsstyrda organisationer” •”Öppna jämförelser” •Inopportunt att föra fram den 3:e positionen?

Inopportunt med den 3:e positionen? •Det är ändå den som styr våra val i varda- gen och därmed hur verksamheter fungerar •Tiden för varje dag alltmer mogen att utgå från helheten och låta denna styra delarna •Effektivare styrning av delarna om vi ser helheter och mening

Systemiska möten •Bestämt format: Berättelse, tolkning, handling •Tidsåtgång: 1-2 timmar •Från några få till flera hundra deltagare •Hundratals samtalsledare utbildade •10-åriga erfarenheter i många organisationer

6-punktsmodellen 1.Berättelsen 2.Frågestunden 3.Se mönstren 4.Se valen 5.Förslag till handling 6.Kvittens på förslagen

Systemiska möten kring gemensamma verkligheter •Högskoleutbildning på Ersta/Sköndal högskola •Sjukvård, Försäkringskassor, Kommuner, mm

De trögföränderliga strukturerna •Den systemiska sidan fortfarande långt i bakgrunden

Det nya kunskapsekologiska landskapet •Från det hierarkiska till det systemiska •Hierarkierna som raukar, som relikter av gamla strukturer

Generationsskiftet

Individ och myndighet i förening Individ och system i förening Systemiskt tänkande Systemiska möten