Håll hastigheten -behåll kunden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Ett steg in och en ny start Statliga myndigheters skydd mot korruption
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Genua Nector för ett seriösare svenskt näringsliv Gör rätt på alla sätt Sortera bort de oseriösa leverantörerna.
Energiledningssystem
BYGGBRANSCHEN I SAMVERKAN
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
AU Digital samverkan LO Process
Transportstyrelsens marknadsövervakning
Transportstyrelsens marknadsövervakningsrapport 2013.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Miljöledningssystem Ann-Mari Olsson o Yvonne Bäckius
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Näringsdepartementet Pilotlän för grön utveckling Regional workshop 28 maj 2013 Fredrik von Malmborg, Näringsdepartementet.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande fiskeriprogrammet Presentationen.
Johan Sundqvist, Miljöchef
Gör rätt på alla sätt Sortera bort de oseriösa leverantörerna.
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
Mål- och resultatstyrning
Välkommen till ESF:s seminarium
Formativ bedömning i itslearning
Ersättningen för personlig assistans
FÖRSKRIVARM ETOD För att praktiskt kunna leva upp till vad som sägs i policyn ”Bedömningen av behovet och möjligheten att erhålla ett hjälpmedel ska vara.
Energieffektiviserings direktivet
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Säkerheten främst.
Fokus III & UP-System AES-konferens i Katrineholm 7 maj 2009 Jörgen Sjödin & Lars Ingelstam.
Förstudie: Hållbar konsumtion
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Utmaningar i arbetet med BfL
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbar konsumtion
Annika Hultén Vem skriver vad till vem och i vilket syfte? Några källkritiska tips när du använder nätet.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
NEA Seminarium 7 december 2004
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Implementering ISO David Wilde GNS – Väg, Baserad på information hämtad ur ISO/FDIS 39001:2012(E)
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Energikartläggning i stora företag
Finansiell samordning
Införa IT-stöd i verksamheten Anna Lena Westman. Status Införa IT-stöd i verksamheten 2 Upphandling av IT-stöd för planering och uppföljning genomförd.
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Förebyggande arbete och smarta samarbeten
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Lagen om Energikartläggning i stora företag
Pilotlän för grön utveckling
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Q3 Q3 en ideell förening, grundat 2005
Kick-off dag Amal Shabibi och Victor Muñoz.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Kommunikationsprocesser
Introduktion till processen för balanserad styrning
Presentationens avskrift:

Håll hastigheten -behåll kunden Tylösandseminariet 2012

Arbetsgrupp Eva Lundberg, Trafikverket (projektledare) Johnny Svedlund, Trafikverket Patrick Magnusson, Trafikverket Alexander Hurtig, Trafikverket Hans Wahlström, Transportstyrelsen Anders G Arvidsson, Rikspolisstyrelsen Tommy Jonsson, Svenska Transportarbetareförbundet Carl Axel Sundström, Arbetsmiljöverket Ulric Långberg, Sveriges Åkeriföretag

Utmaningar Det är ingen ny fråga. Logistisk fråga vilket gör att man måste se till hela kedjan. Det lönar sig ”för lite” att göra rätt. Priset är en alltför dominerande faktor vid transportköp. Många olika led och underleverantörer mellan varuägare – logistikföretag – transportör – mottagare gör att ingångskrav inte alltid följer med genom kedjan. Industrin och handelns ”lager” ligger på flaken så det är alltid tuffa tidskrav. Tar tid att forma nya attityder och beteenden i hela logistikkedjan. ”Accepterat” att köra 90 km/t på europeiska motorvägar.

Ledord Det måste löna sig att göra rätt. Metoder Det måste löna sig att göra rätt. Finns bara vinnare om rätta hastigheter kan hållas. Ett gott ledarskap har många goda frukter förutom rätt hastighet. Måste till ”levande insatser” och styrning som håller över tid, går inte att hitta snabba lösningar. Marknadspåverkan Övervakning Beställaransvar Sanktioner Kontroll Försäkringssystem Väganknutna stödsystem Miljö Utbildning Forskning Stödsystem, övriga

Omfattande bruttolista… Antal åtgärdsförslag: Hög prio 10 st Medel prio 15 st Låg prio 15 st

Axplock ”prio 1” åtgärder ”Q3fiera” transportköpare, inte bara avtal. Ger tydligare beställaransvar. Transportköpare ställer krav på ISO39001 eller annat ledningssystem hastighetshållning i sina upphandlingar. Uppföljningar. Krav på teknisk stödutrustning för ökad hastighetsanpassning i alla statliga transportupphandlingar. Minskad toleransnivå vid rapportering utifrån färdskrivarens registrerade hastighet. (digitala färdskrivaren lagrar dock för korta perioder) Samverkande myndighetskontroller. Oseriösa åkerier/förare finns i fler register. Uppföljning av köpares och speditörers krav på hastighetsanpassning av beställda transporter. (ett lågt pris är ofta för bra för att vara sant…) Uppföljning av åkeriers krav på hastighetsanpassning. ISO 39001 Mätning av tunga transporters hastighetsefterlevnad. Stödja och ge kunskap om betydelsen av rätt hastighet, sänkta hastighetsbegränsare, installation av ISA m m. Sprida kunskap om nuvarande system för registrering av trafikförseelser samt grunder för återkallelse av körkort och yrkestrafiktillstånd. De bästa åkerierna får avtalen trots att de är dyrare…

Sammanfattning (utdrag ur rapporten) Transportbranschen består av flera led och drivkrafterna för de olika leden varierar. Att särskilja hastighetsefterlevnad och ta fram åtgärdsförslag för att förbättra den är svårt. Hastigheten står inte för sig själv, det finns andra drivkrafter som är motverkande (logistikplanering etc). Hela kedjan är viktig. Aktivt trafiksäkerhetsarbete inom logistiken bör kunna märkas med ”Bra trafiksäkerhetsval” Det är svårt för företagen att finna drivkraften, det måste tydliggöras att det är ekonomiskt att hålla hastigheten. Genom att myndigheterna samverkar vid kontroller får vi sannolikt mer effektiva kontroller och det förbättrar konkurrensmöjligheterna för seriösa företag. Ett regeringsuppdrag har lämnats till RPS och Transportstyrelsen. Samtliga åtgärder bedöms ge effekt på hastighetsefterlevnaden. I uppdelningen nedan har en sammanvägd bedömning gjorts för att dela in åtgärderna i tre grupper – prioriterade åtgärder som bör genomföras på kort sikt, åtgärder som bör genomföras men inte prioriteras särskilt samt åtgärder som är lågt prioriterade. Skapa ”Bra trafiksäkerhetslogistikval” märkning?

Vad händer nu? Åtgärdsförslag från projektet blir underlag för respektive samarbetspartners egen planering. Förslagen utreds närmare och prioriteras tillsammans med övriga åtgärder i planeringen. Behov av samarbete med andra aktörer identifieras. Styr- och arbetsgruppen återsamlas hösten 2012. Beslutade åtgärder genomförs. Stöd till övriga samarbetsparter i genomförande. Uppföljning i något befintligt forum.

Klart!