Certified Management Consultant (CMC)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Advertisements

Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Att förstå anonymiteten (översättning från
Att identifiera och utveckla ledare
Väljarnas syn på välfärden Utmaningar, möjligheter, konfliktområden
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
IFLA manifest för bibliotekstjänster till personer med läsnedsättning Framtaget av LPD/ IFLA Godkänd av IFLA styrelse april 2012 Antagen av Unesco nov.
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Samverkansforum för statliga byggherrar och förvaltare
Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet.
Svenska Brandbefälets Riksförbund
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
1.
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Ett arbete med att etablera
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Kompetensutveckling Processansvarig: Ulrika Sjöholm
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
En JoKhaMoshyamexandra Presentation
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Tillväxtföretag i Västernorrland Monica Westberg Projektledare, Länsstyrelsen Västernorrland Monica Westberg StrategiResurs.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
1.
1 Version Version Dialogseminarium - grundläggande eHälsa Välkommen!
1.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
Att få rätt saker att hända
Vad är ett varumärke? Mer än bara en logotype!
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Mattis Bergquist
Ekonomirapporten. April 2014
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Vår metodik för att energieffektivisera Flerfamiljsbostäder
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
Ortsutveckling Flen Centrum- och Näringslivsutveckling 29 augusti 2013 BCPW.
Agenda myndighetsmötet 21 mars
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Upphandling av snöproduktionssystem En beskrivning av processen.
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Kulturdepartementet Nationell samordning för en positiv supporterkultur och mot våld och annan brottslighet i samband med idrottsevenemang Agneta Blom.
NEA Seminarium 7 december 2004
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Ställ krav på din coach Det gör vi!
Presentationens avskrift:

Certified Management Consultant (CMC) Informationsmöte 2012-02-20 1

1 2 3 4 5 Agenda Bakgrund SMK och ICMCI Vår syn på yrket som Managementkonsult 3 Trender kring vårt yrke 4 Certifiering och certifieringsprocessen 5 Vad händer sen Page  2

ICMCI – International Council of Management Consulting Institutes En världsomspännande organisation Att verka för att höja standarden på managementkonsulter över hela världen Att verka för att den internationella marknaden har förtroende för att dessa höga standarder, i kombination med certifieringen, säkerställer att certifierade managementkonsulter betjänar sina kunder med kompetens och professionalism världsklass Att stödja skapandet och utvecklingen av nationella organisationer i hela världen Att uppmuntra informationsutbyte, nätverkande och ömsesidighet mellan nationella organisationer och att bistå dessa i att följa ICMCI internationella standarder och uppförandekod Page  3

ICMCI – International Council of Management Consulting Institutes Fokusområden Uppnå gemensamma mål för att stärka yrkesrollen Höja standarden för managementkonsulter världen över och stärka management-konsulting som en respekterad yrkesroll Uppmuntra ömsesidighet mellan nationella organisationer med erkända universella standarder och stärka efterlevnaden av en internationell uppförandekod Stärka värdet av CMC till internationella organ som påverkar val och upphandling av managementkonsulter Page  4

Sveriges Managementkonsulter Bakgrund En branschförening som företräder managementkonsultföretagen och dess konsulter samt bidrar till utveckling av branschen. Föreningen bildades 1967 med Holger Bohlin som ordförande Vår vision är att vara det naturliga valet av branschorganisation för alla managementkonsultföretag i Sverige Medlemmar i ICMCI Äger rätten till CMC i Sverige Page  5

Certified Management Consultant Internationell Certifiering I dagsläget ca 50 personer certifierade i Sverige Internationellt mer än 10.000 certifierade Internationellt nätverk av certifierade Ökad efterfrågan hos uppdragsgivare I vissa länder ett krav för att få kalla sig Managementkonsult Page  6

EN 16114 Management Consultancy Services Europeisk standard för vårt yrke Fastställt av EU och implementerat i alla medlemsländer år 2011/2012 Framtagen i samarbete mellan ett flertal nationella organisationer åren 2008 - 2011 Sverige mycket aktiva i arbetet med att etablera denna standard Viktigt steg för att klargöra och stärka rollen Fokus ligger på konsulter och konsultföretagen Lyfter fram ansvaret att förstå kundens situation och utmaningar, samt vilket resultat som en kund kan förvänta sig Sida  7

1 2 3 4 5 Agenda Bakgrund SMK och ICMCI Vår syn på yrket som Managementkonsult 3 Trender kring vårt yrke 4 Certifiering och certifieringsprocessen 5 Vad händer sen Page  8

Management Leda Att motivera människor och få dessa att prestera enligt en affärsidé Styra Att övervaka effektiviteten i verksamheten och sköta driften Utveckla Att utveckla strategier för förbättring Page  9

Kompetens Produktion HR Projektstyrning Informationsteknologi System Omvärld, bransch, marknadsanalyser Målstyrning, strategier, policys Organisation och kultur Ekonomi, finansiering, administration Produktion HR Projektstyrning Informationsteknologi System Kommunikation Marknadsföring Page  10

Uppdragsprocessen Analys Initiering Planering Avslut Implementation Page  11

Positionering Specialistkonsult Managementkonsulter Anställda Chef att hyra Tillfälliga organisationsbehov Permanenta organisationsbehov Områdesfunktion Ledningsfunktion Page  12

1 2 3 4 5 Agenda Bakgrund SMK och ICMCI Vår syn på yrket som Managementkonsult 3 Trender kring vårt yrke 4 Certifiering och certifieringsprocessen 5 Vad händer sen Page  13

Otydlighet i erbjudandet Ökat kravbild från kund Marknadstrender Några trender som gör certifieringen attraktiv Otydlighet i erbjudandet Begreppet ”Managementkonsult” kan användas av vem som helst Ökat kravbild från kund Finns en ökande efterfrågan hos kunderna att kunna skilja ut olika typer av konsulter Centrala inköp Såväl offentlig som privat sektor går mot en centraliserad inköpshantering Prispress Många aktörer som vill ta sig in på marknaden Page  14

Lagen om offentlig upphandling LOU Svårigheter att upphandla Managmentkonsult inte definierat Värdering av kvalitet och ekonomiskt mest fördelaktiga anbud är ofta för komplext I praktiken ofta pris Eller så upphandlar man inte alls Vi lider nu, kunderna de stora förlorarna Vi vill påverka upphandlare och lagstiftare Genom medlemskapet blir vi fler – starkare Bara vi tänker på oss! Page  15

1 2 3 4 5 Agenda Bakgrund SMK och ICMCI Vår syn på yrket som Managementkonsult 3 Trender kring vårt yrke 4 Certifiering och certifieringsprocessen 5 Vad händer sen Page  16

Kvalitet och införsäljning Några fördelar Status Professionell status som gör att du särskiljer dig på marknaden Kvalitet och införsäljning Underlättar för kundernas kvalitetskontroller och minskar kostnader vid införsäljning, kunden vet vad han kan förvänta sig Självsäkerhet Ökar din självsäkerhet och garanterar att dina erfarenheter och din kompetensnivå ligger på rätt nivå för att ge kunderna ökat värde Page  17

Genomförande av certifieringen Executive Management Institute Exklusiv partner till Sveriges Managementkonsulter för genomförandet av preparandkurs samt administrativ hantering i samband med certifieringen ISO 9001 Certifierade Certifieringsrådet Utsedda av SMK Helt oberoende till både ExMI och SMK’s styrelse vad gäller arbetet med certifieringen Representanter från näringslivet och Handelshögskolan Page  18

Kravbild för ansökan 1 Du har högskoleutbildning eller motsvarande. Examensbevis och CV inlämnas 2 Du har minst 5 års yrkesverksamhet samt arbetat minst i tre år som managementkonsult 3 Du har under de tre senaste åren haft managementkonsulting som en betydande del av din verksamhet. Detta kan inkludera samråd med kunder, sälja, förvalta och/eller stödja konsultation/träna konsulter 4 Du är yrkesmässigt oberoende visavi dina kunder oavsett om du är extern eller internkonsult Page  19

Ansökningshandling Innehåll Personinformation Verksamhetsområden Utbildningar Referensuppdrag (5 stycken) Generella referenser Bifogas: CV Examensbevis Underskrift Skickas in elektroniskt Page  20

Huvuddelar i certifieringen Preparandkurs Eget arbete Presentation Två halvdagar Frivillig kurs som rekommenderas av SMK Beskrivning av egna case Beskrivning av fiktivt case Dokumentation av utvecklingsplan Presentation av egna case samt fiktivt case för certifieringsrådet Page  21

Certifieringsprocessen Ansökan skickas in av sökande och kvalitetssäkras av Certifieringsrådets ordförande Tvådagars preprandkurs genomförs för att förbereda kandidaten på examination Intervju med tillhörande genomgång av material genomförs Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 Case samt övrigt material skickas ut till de personer som antagits till processen Material skickas in och gås igenom av Certifieringsrådets samtliga medlemmar Page  22

Material som ska lämnas in Innehåll CV Fem typfall av uppdrag 1200 ord Typfrågor Caseredovisning Koppling till SMK’s Etiska riktlinjer Koppling till SMK/ICMCI Competence Framework Utvecklingsplan Kopplad till SMK’s kompetensmodell Page  23

Rekommenderad litteratur Kunskaper som förutsätts Management Consulting a Guide to the Profession, Milan Kubr SMK Stadgar SMK Etiska Regler SMK Allmänna bestämmelser CEN Standard för Managementkonsulter www.samc.se www.icmci.com Page  24

Kommande certifieringar Datum 2013 Preparandkurs: Den 13 juni (kl 13.00-18.00) Den 15 augusti (kl 13.00-18.00) Certifiering den 10 september Pris: 24.000 exkl. moms Plats: Stockholm Page  25

1 2 3 4 5 Agenda Bakgrund SMK och ICMCI Vår syn på yrket som Managementkonsult 3 Trender kring vårt yrke 4 Certifiering och certifieringsprocessen 5 Vad händer sen Page  26

Återcertifiering Löpande vart tredje år Säkerställer den löpande kvalitén på CMC certifierade konsulter Beskrivning av den egna utvecklingen Uppdatering av treårig utvecklings-plan Två referensuppdrag med tillhörande referenser Analys av Certifieringsrådet Nytt diplom skickas ut Page  27

Frågor och funderingar ? Page  28