Om skollagen är piskan vad är då moroten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Skolbibliotekets hemsida Vad finns där… Hjälp till skolarbeten.
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
Gymnasiearbetet p..
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Exempel utifrån ett antal målområden
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
InfoComp Ett samverkansprojekt mellan skola och bibliotek om informationskompetens och lärande.
Pedagogisk dokumentation
Högskoleförberedelse
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
VART SKA VI…?.
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Lokal pedagogisk planering
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Parförhållande eller What’s in it for me?
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Nationella skolbiblioteksgruppen – vilka är vi? Bibliotek i folkhögskola och folkbildning, Centrum För Lättläst, DIK-förbundet, Föreningen Svenska Läromedel,
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Färgelanda bibliotek Kvalitetssäkring Låntagarenkät.
Planering och genomförande av undervisningen
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Uppsala universitet Institutionen för utbildning, kultur och medier Monica Langerth Zetterman.
Läroplansträff fritidshem
Skolutveckling via digitala medier
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Maud Hell, skolbibliotekarie  Vikingaskolan, Lund F-9-skola  SBC, B&U, Folkbiblioteken, Lund.
Lägg till en inledande text här Samarbete lärare och bibliotekarie i digitaliserad skola - Södertörns högskola 11 november2014 Anette Holmqvist, Skolverket.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Folket och skolan hittar hem - att samsas och trivas i ett integrerat folk- och skolbibliotek Exemplet Söderbärke bibliotek Pedagogen Göteborg 17 april.
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Informationssöknings- processen En lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i centrum Carol Kuhlthau.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Matematiklyftet
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Presentation Vård och omsorgscollege
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Om skollagen är piskan vad är då moroten What’s in it for me?

Skolinspektionens krav 1. Eleverna har tillgång till ett skolbibliotek i den egna skolenhetens lokaler eller på rimligt avstånd från skolan som gör det möjligt att kontinuerligt använda biblioteket som en del av elevernas utbildning för att bidra till att nå målen för denna. 2. Biblioteket omfattar böcker, facklitteratur och skönlitteratur, informationsteknik och andra medier. 3. Biblioteket är anpassat till elevernas behov för att främja språkutveckling och stimulera till läsning.

”Stadsbibliotek inte tillräckligt” Andreas Spång, tf enhetschef för Skolinspektionens tillståndsprövning ”I så fall bör man använda det som ett komplement” ”Det är inte alls säkert att de böcker som finns på ett stadsbibliotek är anpassade för just de kurserna som eleverna läser.” ”Inte ett skolbibliotek bara på onsdag em”

Vad är då exempel på morötter? Forskning Utvärderingar Goda exempel Ert egna arbete

Forskning Vi skulle helst vilja se ett väl dokumenterad svensk forskning som klart visar på att satsning på bemannat skolbibliotek starkt höjer elevers kunskaper och möjligheter att nå målen. Ännu har vi tyvärr inte sett någon sådan. Det finns många undersökningar som pekar i den riktningen, men frågan är komplicerad enligt forskarna. NSG initierade en forskningsöversikt för några år sedan: http://www.skolbiblioteksgruppen.se/pdf/kunskapsoversikt.pdf School Libraries work! Amerikansk forskningsöversikt http://www.scholastic.com/content/collateral_resources/pdf/s/slw3_2008.pdf Louise Limberg kommer att göra en ny svensk forskningsöversikt.

Utvärderingar Kjell Ahlgren på Skolinspektionen brukar jämföra skolbibliotek med nerdragbara kartor. Han har aldrig läst en utvärdering av skolbibliotekets verksamhet. Därför är det livsviktigt att skolbiblioteket utvärderas som all annan skolverksamhet. Det måste finnas något skrivet som vi kan utvärdera mot, för att kunna se om vi uppnår våra mål. KB håller på och tar fram en modell. Sv. Bibl. tog fram en handledning. Använd gärna Loertschers klassiska taxonomi

Mål- och styrdokument för skolbibliotek På den här sidan har Skolbibliotek.se samlat mål- och styrdokument för skolbibliotek. http://www.skolbibliotek.se/mal.htm Ett måldokument kan inte uträtta underverk, men det kan vara något att luta sig mot och hänvisa till Försök att få med skrivningar om skolbiblioteket i din skolas arbetsplan. Och precis som Anette Ekström skriver i sin skrift om arbetsplaner, så är det viktigt att se till att det blir levande dokument, något som man följer i den dagliga verksamheten och det är lika viktigt att man utifrån uppsatta mål också med jämna mellanrum utvärderar verksamheten. Målskrivning är ett slags teoretisk bas för skolbiblioteksutveckling.

Bibliotekets roll ur bibliotekariens perspektiv: SKOLBIBLIOTEKETS TAXONOMI: FÖR DELAKTIGHET I UNDERVISNINGEN Fritt efter David Loerscher Bibliotekets roll ur bibliotekariens perspektiv: ’ 1.ICKE-INBLANDNING Biblioteket uppfattas som en lagerlokal 2.LAGERLOKAL MED SJÄLVBETJÄNING Kräver ordning, systematik (som hushållsarbete syns ej) 3.INDIVIDUELL REFERENSTJÄNST Lärare/elever serveras med det material de frågar efter; folkbiblioteksnivån 4.SPONTAN MEDVERKAN Någon elev tar sig ner till biblioteket för att hitta svar på någon fråga, oplanerat 5.FLYKTIG PLANERING Spontan planering t.ex. I fikarummet eller vid kopiatorn 6.PLANERAD MATERIALFÖRSÖRJNING När läraren förvarnar om tema och projekt, så att bibliotekarien är ”lite” förberedd. 7.TILLFÄLLIGA UTÅTRIKTADE BIBLIOTEKARIEINSATSER (”Missionerande”) Bokprat, kampanjer, skapar positiva attityder men inga varaktiga effekter 8.FORMELL PLANERING Bibliotekarien tas med i planeringen och kan därför handleda eleverna 9.UNDERVISNINGSPLANERING Bibliotekarien är med i uppläggning, genomförande och utvärdering. Jämbördig med lärare 10.PEDAGOGISKT UTVECKLINGSARBETE Bibliotekarien deltar i själva planeringsarbetet av undervisningen på skolan

BIBLIOTEKETS ROLL UR LÄRARPERSPEKTIVET 1. UNDERVISNING UTAN INBLANDNING UTIFRÅN Använder enbart läromedel, det räcker. 2. UNDERVISNING MED STÖD AV EXTRA EGET BOKBESTÅND Egen bok-, artikelsamling hemma eller i skolan. 3. UNDERVISNING MED INLÅNAT MEDIABESTÅND Läraren väljer och anvisar. Lånar böcker från skol- och folkbibliotek eller annat håll, utan kontakt med bibliotekarien 4. BIBLIOTEKARIEN SES SOM EN IDÉRESURS FÖR UNDERVISNINGEN Nyttjar tips man råkat få, utan att ha bett om det, tex. på kafferasten. 5. LÅTER BIBLIOTEKARIEN ”BERIKA” UNDERVISNINGEN Tillfälliga bokpresentationer, skönlitteratur. Roligt och uppskattat med utanför den ordinarie undervisningen. 6. SKOLBIBLIOTEKET UTGÖR EN INTEGRERAD DEL AV INNEHÅLLET I ETT KURSAVSNITT Läraren har planerat avsnittet och ber bibliotekarien förbereda kompletterande bokbestånd och handleda eleverna 7. LÄRARE OCH BIBLIOTEKARIE DELAR ANSVARET FÖR PLANERING AV ETT KURSAVSNITT Analyserar tillsammans elevernas förmåga, målformulering, arbetsformer. Genomför arbetet samt utvärderar tillsammans 8. PEDAGOGISKT UTVECKLINGSARBETE Rådgör med bibliotekarien om undervisningsutveckling, långsiktig planering etc. Loertscher 2(4)

BIBLIOTEKETS ROLL UR SKOLLEDARPERSPEKTIVET 1. BASBIBLIOTEK Följer bibliotekslag och skolstadgan. Inget om kvalité, kan samtidigt användas till annan verksamhet och vara obemannat. 2. SKOLBIBLIOTEKET SES SOM EN EGEN KRAFTKÄLLA Biblioteket är ”synligt” med lämplig personal och övriga resurser. Ser till att det hålls öppet med tillräckliga anslag. 3. SKOLBIBLIOTEKET SES SOM EN INTEGRERAD DEL AV SKOLANS UNDERVISNINGSRESURS Rektor ställer krav på lärare och skolbibliotekarier, ser skolbiblioteket som ett läromedel i resurssammanhang, underlättar central placering av böcker och AV-media. Skapar möjlighet för gemensam planering. Ger möjlighet till fortbildning. Kräver tillräcklig och kunnig personal. Styr, följer upp verksamheten och inkluderar den i sin läsårsplanering. Detta förutsätter: Tillräckligt med kompetent personal Integration mellan skolbiblioteksmedier och övriga läromedel (central reg) Schemamässiga möjligheter för gemensam planering lärare – bibliotekarie. Personalutveckling - fortbildning Styrning och uppföljning 4. SKOLLEDAREN SER BIBLIOTEKSPERSONALEN SOM EN RESURS I SKOLANS PEDAGOGISKA UTVECKLINGSARBETE Bibliotekarien deltar i det pedagogiska utvecklingsarbete, i kursplanering, i planering av nya linjer Loertscher 3(4)

BIBLIOTEKETS ROLL UR ELEVENS SYNPUNKT 1. ICKE INBLANDNING Det finns faktiskt elever som aldrig varit på biblioteket 2. SPONTAN ANVÄNDNING 3. SERVICE MED MATERIAL OCH INFORMATION VID DIREKT FRÅGA 4. ”OFFER” FÖR UTÅTRIKTAD VERKSAMHET 5. ANVÄNDARKUNSKAP Bibliotekskunskap, informationsfärdigheter 6. STRUKTURERAD SAMVERKAN OCH ANVÄNDNING Vid tex. temaarbete. 7. ANVÄNDNING PÅ EGET INITIATIV har förstått vad man kan använda ett bibliotek till 8. LIVSLÅNG ANVÄNDNING Användning av information på ett intelligent sätt, dvs. besitter informationskompetens Loertscher 4(4)

Goda exempel Skolverkets reportage om skolbibliotek och dokumentation från skolbibliotekskonferenser och seminarier. http://www.skolverket.se/skolutveckling/skolbibliotek/artikelarkiv Årets skolbibliotek NSG: http://www.skolbiblioteksgruppen.se/arets.htm

http://www.skolbibliotek.se/pdf/33roster.pdf

Ert egna arbete Ni är faktiskt den allra viktigaste personen/moroten Allt det andra i all ära, men det är vad ni tillsammans med lärare och elever skapar är det som räknas. Samarbete är det allra viktigaste Ni skapar själva bilden av skolbiblioteket

Utan bemanning lär det inte ske någon skolbiblioteksutveckling

UR Samtiden Skolportens konferens om Skolbibliotek 2013 Anette Holmqvist Kjell Ahlgren Maud Hell Anne-Marie Körling Peter Rydén Fredrik Hanell http://www.ur.se/Produkter/175051-UR-Samtiden-Skolbibliotek-2013

Vidare läsning Skolverket om skolbibliotek: http://www.skolverket.se/skolutveckling/skolbibliotek Powerpoints på Slideshare: http://www.slideshare.net/search/slideshow?searchfrom=header&q=skolbibliotek Norra Fäladen: http://www.slideshare.net/LottaDB/skolbibliotek-2012-15602079 Kristina Alexandersson: http://www.slideshare.net/kalexanderson/kallkritiskaperspektiv Nacka gymnasium: http://www.slideshare.net/ngbib/skolbibliotek-2012-15335763 LÄS: Historien om ett boklån: http://ibiblioteket.blogg.avmkr.se/2013/01/24/historien-om-ett-bibliotekslan/

Omvärldsbevaka! För att hålla sig a jour med vad som händer gäller det att om världsbevaka. Det enklaste och bästa sättet är att använda Twitter. De flesta myndigheter och aktiva skolbibliotek använder Twitter. Några exempel Skolbibliotek.se: @skolbibliotek , Cilla Dalén: @cilladalen  Mitt eget: @tratte Här lär Hanna Johansson, @HannaBubbla , ut hur man gör: http://www.skolverket.se/skolutveckling/itiskolan/kollakallan/sociala_medier/fakta/twitter-1.151973