Vägledande Samspel.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Men det här är väl ingenting nytt?
Tillgänglighetskonferens Örebro
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Södertälje Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.
Om risk- och skyddsfaktorer
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Familjehem och föräldraskap
JAG Föreningen r.f. Kalevalavägen ESBO Finland
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Föräldrastöd inom barnhälsovården individuellt och i grupp ICDP som en del av flera i föräldrastödet inom barnhälsovården International Child Development.
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Är din triangel rättvänd? (Den enklaste förklaringen)
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Hur tänka och göra som processtödjare
SET Social Emotionell Träning
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Barnens behov i centrum
Vad innebär ett barnperspektiv
Livskunskap för de allra yngsta
Kärnvärden.
- samhällsfaktorer, faktorer i närmiljö, kultur, etnicitet, kön.
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Områdesutveckling Torpa
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Nivåer i relationsutvecklingen Samvaro Samspel Samförstånd Samtal Sammanhang.
och anknytningsteorier i bakhuvudet!
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
ANKNYTNING I FÖRSKOLAN
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
Kommunikation och samspel
ICDP/Vägledande samspel
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
” Det krävs ORK men också Mod att vara en bra chef ” Lotta Burenius Äldreombudsman i Stockholms stad SIDAN 1.
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
2 O 2 O V I S I O N för Kristus i Sverige. Andliga intresset ökar? Intresset för kyrkan minskar? 2020?
Kognitivt perspektiv.
TIDIGA INSATSER Vision En av samhällets viktigaste uppgifter är att ge barn som föds goda förutsättningar för att få en bra uppväxt och att.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
1 Barnkonventionen - en introduktion Fisksätra
Utvecklingsprojekt ” Föräldrastöd i samverkan Uddevalla – Fyrbodal , Från politisk vilja till nytta hos brukarna”
PLIKTBARN LUSTBARN.
Barnmisshandel ur socialtjänstens perspektiv
MÅLGRUPP Ensamkommande asyksökande ungdomar – väntar på beslut Ensamkommande ungdomar som fått uppehållstillstånd Står utanför arbetsmarknaden Vill ha.
Anknytning –individuation- separation
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Roligt att så många är här.
Åsa Heimer, projektledare, vårdutvecklare BHV-Nord, Stockholm
KONFLIKTER.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
En trygg famn – om Anknytning och Familjerådgivning Christina Hänström Legitimerad psykolog och familjerådgivare.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
ICDP Vägledande samspel
Vägledande samspel Norge.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Vägledande Samspel

Bakgrund till programmet Internationellt nätverk för att öka omsorgskvalitén hos föräldrar.(caregivning) Programmet riktas även mot biståndsprojekt (startade i Angola 1994-959 . Omsorgskvalitén hos professionella inom förskola, skola, socialtjänst och äldreomsorg Grundat av prof. Karsten Hundeide och prof. Henning Rye, Norge FN:s konvention om barns rättigheter Lägg in egen bild

ÖVERBLICK ICDP 2012 Öst Europa Australien - 5 år Sydamerika Afrika Mozambique – 9 år Angola -17 år Tanzania -7 år Syd-Afrika -8 år Västbengalen Zimbabwe Lesotho -5år Norden/Europa Norge – 15 år Sverige- 13 år Danmark- 12 år Finland – 4 år Salazac/Frankrike 4 år Öst Europa Ukraina – 12 år Ryssland – 11 år Makedonien – 11 år Australien - 5 år Sydamerika Colombia – 17 år Argentina – 11 år El Salvador – 7 år Brasilien – 11 år Paraguay – 10 år Guatemala 5 år

Barnkonventionen budskap och barnsyn Respekt för barnet fulla människovärde och integritet Utgår från det enskilda barnet Ser barnet som subjekt inte objekt Barnets identitet fastställd – egen individ Tilltro till barnets kapacitet och kompetens

Att tolka ansiktsuttryck Att tolka kroppsspråk och gester Vägledande samspel avser att uppmärksamma och öka vår lyhördhet och empati mot andra människor Att tolka ansiktsuttryck Att tolka kroppsspråk och gester Att se barnets (och andras) tillstånd och initiativ Svara på ett lyhört sätt på dessa uttryck – ”intoning” Paul 2008

Överblick/ Vägledande samspel Hälsofrämjande program Empatibaserat Sensitivisering och närvaro istället för instruktion Bli medveten om sig själv och sitt eget samspel Relations- och resursorienterat Enkelt och tydligt Universellt Samhällsorienterat Klähgg in egen bild

De viktigaste komponenterna i programmet Vägledande samspel ICDP Omsorgsgivarens uppfattning om barnet/ eleven 3) Principer för sensitivisering/lyhördhet. Omsorgsgivaren 2) Tre dialoger och åtta teman för gott samspel. Vägledare Barnet 4) Principer för implementering 5) Upplägg för särskilda målgrupper

Tre dialoger och åtta teman Den känslomässiga dialogen Visa intresse och att du tycker om Följa den andres initiativ En nära dialog Ge erkännande Gemensamt fokus Ge mening genom entusiasm Utvidga och förklara 8 a Planläggning steg för steg 8 b Graderat stöd 8 c Rummet 8 c Positiv gränssättning Den meningsskapande dialogen Den reglerande dialogen

Vägledande samspels/ICDP:s tre dialoger och teoretisk förankring Den Emotionella dialogen (grundläggande tillit och humanisering) Kvalitén i omsorgen har avgörande betydelse (Bowlby) Spädbarn har en medfödd disposition till anknytning (Bolwby, Ainsworth, Main m.fl) och intersubjektivitet (Stern, Trewarten, Bråten) Anknytningserfarenheter bygger barnets hjärna (Shore) Ömsesidighet: Barnet och omsorgsgivaren formar tillsammans sin relation (Beebe) Meningsskapande och utvidgande dialog (Att intressera sig för och förstå sin omvärld) Vårt medvetande har sin upprinnelse i tidigt samspel (Vygostskij, Feuerstein, Stern, Klein, Fonagy, Bråten m.fl) Ömsesidig uppmärksamhet; människan lär genom andra, (Tomasello) Människan och vår kultur utvecklas genom dialogiska processer, där biologin är förutsättningen (Tomasello, Lyon-Ruth) Lägg in egen blid Den reglerande dialogen (att få stöd och vägledning i att utveckla sociala och andra förmågor) Barnet reglerar sig med hjälp av en lyhörd omsorgsgivare, vilket leder till optimal självreglering av inre tillstånd i yttre miljö (Shore) Vilket innebär att barnet, på ett optimalt = lyhört sätt, blir väglett in i den kulturella gemenskapen (Vygotsky, Pauposek, Hundeide) Vägledande samspel/ICDP. Paul Bergman 2009. Kopiering ej tillåten utan medgivande från Stiftelsen ICDP Sweden

Utanför barnets förmåga Zonen för möjlig (den närmsta) utvecklingen (Vygotskij), anpassat stöd (Bruner, Wood) Utanför barnets förmåga Vad barnets förmår utveckla med stöd från vuxna Vad barnet redan kan Scaff-holding (stöd) Vägledande samspel/ICDP. Paul Bergman 2009. Kopiering ej tillåten utan medgivande från Stiftelsen ICDP Sweden

Åtta teman och dess motsatser + - MOTSATS Visar kärleksfulla känslor Försummar och avvisar barnet Följer barnets initiativ Dominerar och påtvingar egna initiativ Har god dialog med barnet Ingen kommunikation med barnet Ger beröm och bekräftar barnet och dess färdigheter Nedvärderar och förringar barnets värde Hjälper barnet att samla sin uppmärksamhet Distraherar och förvirrar barnet med motstridiga budskap Ger förklaring och innehåll åt det som händer med entusiasm Pratar inte med barnet och är likgiltigt för barnets upplevelse Utvidgar och berikar barnets upplevelse genom jämförelser, förklaringar och berättelser. Säger bara det som för ögonblicket är nödvändigt. Ger sig inte tid at ge barnet förklaringar Leder barnets handlingar steg för steg. Anpassar stöd efter behov. Ger fasta rutiner i vardagen. Sätter gränser för barnets handlingar på ett positivt sätt genom att peka ut alternativ ”Låt gå hållning”. Inget stöd. Oförutsägbar och kaotisk vardag. Ingen vägledning omkring det som tillåtet. Negativ gränssättning, NEJ,NEJ utan förklaring.

Är din triangel rättvänd? Den reglerande dialogen Den meningsskapande dialogen Den känslomässiga dialogen

Är din triangel rättvänd? Den reglerande dialogen Den meningsskapande dialogen Den känslomässiga dialogen

Zonen för intimitet Definition av Barnet Innanför zonen för intimitet Utanför zonen för intimitet Barnet som person ”Jag - du” Barnet som objekt ”jag –det” exkludering Inkludering Empatisk identifikation Sensitiv omsorg Medupplevelse Känslomässigt tillgänglig Avvisning Likgiltighet Misshandel

Vad känns rätt för dig? Mognad Förmåga Individ Tillsammans Fostra Vägleda Lyda Förstå Auktoritär Ansvar Korrigera Omsorgsfull Värdera Bekräfta Rollauktoritet Personlig auktoritet Makt Involverad Problem Lösningar Linjärt Systemiskt

Utbildning Nivå 1 – en termin, 24 h lärarledd utbildning + självstudier. En upplevelsebaserad basutbildning för att se sitt eget och andras samspel mer lyhört och ”intonat”. Nivå 2, Vägledare i ICDP– två terminer, 24 h lärarledd utbildning + självstudier, man håller i egen vägledningsgrupp. Nivå 3, Handledare och utbildare i programmet – fyra terminer, 48 h lärarledd utbildning + självstudier.

Vägledning Vägledning är till för alla som har omsorg om någon person Vägledningen riktas vanligtvis till föräldrar, pedagoger, professionella inom vård och omsorg. Avser att öka och medvetandegöra omsorgskvalitén hos omsorgspersonerna Vägledningen avser att vara hälsofrämjande, alla kan gå i vägledning Du måste vara diplomerad vägledare, dvs. gått utbildning på nivå 2, för ha vägledningsgrupper i programmet