EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet 2014-01-14 Susanne Karlsson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Advertisements

Säkerställd intern styrning och kontroll
Ändringar i EU:s rättsmedels-direktiv m.m.
Skola och arbetsliv i samverkan
Direktiv 2010/32/EU EU-direktiv om förebyggande av stick-och skärskador inom hälso-och sjukvården Ramavtal som ingåtts av arbetsmarknadens parter. Nationellt.
Europeiska kommissionens förslag till:
Legitimationskrav Rekrytering
Ungdomar utanför gymnasieskolan
Patientlag 1 februari Bakgrund om utredningen • Utredningen tillsattes av regeringen den 24 mars 2011 • Till utredare utsågs Johan Assarsson, dåvarande.
RISC möten oktober 2013 och januari 2014.
Krav på tillförlitlighet i TSD trafikstyrning och signalering
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Strategi för Transportstyrelsens tillsyn över järnvägsmarknaden
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Byggsanktioner gammalt och nytt
Stockholmsregionens Europadagar, 5 november 2012 Joanna Szyfter ”Den lokala nyttan av deltagande i utformandet av EU:s energipolitik” - Exempel från regionens.
Föreningsstöd 2014 Nytt • stödsystem från – nya/ändrade bidragstyper o belopp • ansökningsförfarande – ansökan sker digitalt • utökat stöd med.
Utredningen om revisorer och revision EU har initiativet De små företagens kostnader för administration skall minskas med 25% till år 2012.
Fjärde Järnvägspaketet
Nytt från Sveriges Kommuner och Landsting
Nordisk balansavräkning 29 april
VÄLKOMNA till inledande diskussion kring Föreningsbidrag i Bjuv
Byggproduktförordningen CPR
Programmet för affärsutvecklingscheckar -Internationalisering 23 maj 2013 Sophia Litsne Regionutvecklingssekretariatet.
Driftskompatibilitetsdirektivet
Fjärde järnvägspaketet
GNS järnväg Håkan Sjöström
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
Tillfälliga serveringstillstånd till allmänheten
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Task Force Assessment and Supervision ERA Europeiska Järnvägsbyrån Folke Bark Branschrådet
Arnes kurs 2009 Rolf Rundfelt.
Strukturfondpartnerskapet Elisabeth Krantz.
Mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn – en resurs i Västernorrland
Genomförandeplan av TSD drift (2012/757/EU)
DV29bis Kommissionens nya rekommendation för godkännande av fordon och delsystem Arbetsmöten 14 nov o 12 dec Kommissionens Rekommendation och Ändring av.
Single European Railway Committee (SERAC)
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Susanne Karlsson.
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Susanne Karlsson.
Definition av avfall & när avfall upphör att vara avfall
Sjukförsäkringen Sjukförsäkringen
Anmälningsområden i Sverige Svenska Kraftnäts åtagande till EU-kommissionen och föreslagen marknadsdelning.
Stöd till bredband.
ERA-förordningen Förslag till ny förordning om Europeiska unionens järnvägsbyrå Ersätter nu gällande förordning (EG) nr 881/2004.
Energieffektiviserings stöd Förordning (2009:1533) om statligt stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Föreskrift 2010:1.
Strukturfonderna i Finland – förenkling genom flate rates och indirekta kostnader Jan Holmberg.
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
Systematisk uppföljning UIV
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Funktion i kompakt format
Ramavtal om löner m.m Mellan ST och STP.
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
Budgetunderlag Samrådsmöte,
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Anna Green, Miljöenheten.
Exempel på arbetsmodell för att söka EU-medel Januari – inventering av alla tänkbara idéer, som skulle kunna bli EU- projekt Februari – information om.
Presentation vid branschrådet för järnväg Revidering av TSD för Funktionshindrade.
Landsbygdsprogrammet och Havs – och fiskeriprogrammet
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Regionalpolitik EUROPEISKA KOMMISSIONEN December 2004 SV Förordningar 1 Sammanhållningspolitiken Kommissionens förslag till nya regler 14 juli.
Beredningsprocessen vid förslag till nya Nationella riktlinjer och Nationell utvärdering.
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Åsa Tysklind.
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Post- och telestyrelsen Ny kalkylmodell för det fasta accessnätet Informationsmöte, 28 september 2015.
EIDAS införande i Sverige Björn Scharin, PTS. PTS roll idag resp. framtida roll PTS är tillsynsmyndighet över utfärdare av kvalificerade certifikat PTS.
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Alla delar av årsrapporten har skickats ut för 2 veckor sedan
Socialt ansvarsfull upphandling
Presentationens avskrift:

EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson

Bakgrund • Kommissionen ska/får anta sexton genomförandeakter till SERA-direktivet – T.ex. ramavtal för infrastrukturkapacitet (artikel 42.8) och licens för järnvägsföretag (artikel 17.5) • Tidplan – Ramavtal för infrastrukturkapacitet (artikel 42.8) – Arbetsgruppsmöte den 7 januari 2014 – Presentation för SERAC i november 2013 och i februari 2014 och planerad omröstning i SERAC i juni 2014 – Licens – Arbetsgruppsmöte den 16 december 2013 – Presentation för SERAC i november 2013 och planerad omröstning i SERAC den 5-6 februari 2014

Ramavtal • Ramavtal om infrastrukturkapacitet får ingås mellan infrastrukturförvaltare och sökande • Syftet med förordningen är att kunna erbjuda förutsägbarhet för investeringar. Förordningen ska säkra att ramavtalen är icke-diskriminerande.

Ramavtal • Infrastrukturförvaltare ska publicera en beskrivning av tillgänglig ramavtalskapacitet • Vilka avgifter infrastrukturförvaltare får ta ut • Infrastrukturförvaltare ska beräkna maximal kapacitet för ramavtal • Tilldelning av ramavtal – Flexibilitet för sökande att ansöka under året – En ansökan leder till samrådsförfarande med övriga sökande

Ramavtal • Tak för ramavtal – Maximalt 50 % av kapaciteten, – Huvudregel med maximalt 20 % av kapaciteten för en sökande, undantagsfall 30 % vid t.ex. stora investeringar i rullande materiell. • Låg nyttjandegrad av ramavtalet ska leda till att hela eller delar av ramavtalet sägs upp • Sanktionsavgifter vid ändring eller uppsägning av ramavtal

Ramavtal • Diskussion – Behöver förordningen ange ett maximalt tak för ramavtal? KOM vill begränsa hur mycket kapacitet som erbjuds i ramavtal på en sträcka samt per sökande. – När i förhållande till den årliga kapacitetstilldelningen ska ramavtal ingås? – Behöver förordningen närmare reglera längre ramavtal eller är direktivet tillräckligt med kontroll av regleringsorganen?

Licens • För att kunna tillhandahålla järnvägstransporter ska järnvägsföretaget ha en licens. • Syftet med förordningen • Problem idag med licensmyndigheter i vissa medlemsstater som ställer ytterligare nationella krav på sökande av licens och att licensmyndigheterna inte granskar att kraven i beviljade licenser upprätthålls. • Mallen för licensen är inte obligatorisk att använda, en rekommendation.

Licens • Innehåll i förordningen – Nuvarande rekommendationen avseende mall för licens föreslås bli obligatorisk för licensmyndigheterna. – En maximal nivå för avgiften för licensen och när den får tas ut. – Licensmyndigheten ska publicera vilka krav på försäkringsskydd som gäller i den aktuella medlemsstaten. – Krav på yrkeskunnande ska anses uppfyllt om sökande har ett säkerhetsintyg. – Sökande (mindre eller nystartad) ska anses ha ekonomisk förmåga om den har nettotillgångar om minst euro.

Licens • Diskussion kring om Kommissionens förslag i alla delar ryms inom mandatet för artikel 17.5 – Förordningen ska närmare specificera användningen av en gemensam mall för licensen och om så behövs, för att säkerställa en sund och effektiv konkurrens, närmare specificera förfarandet för tillämpningen av artikel 17. • Gemensam mall och i övrigt saknas motivering kring varför reglering kring förfarandet behövs. • Licensmyndigheternas avgifter bör t.ex. inte regleras i förordningen. • Undvika sammanblandning med krav på kontroll av yrkeskunnande för säkerhetsintyg och kontroll av ledningens yrkeskunnande för licensen.