SkolFam® − Skolsatsning inom familjehemsvården Ett forskarstött utvecklingsarbete i Helsingborgs stad
SkolFam® – ett pågående utvecklingsarbete 2005: Startade i projektform med 25 barn 2008: Utvärderades med positiva resultat 2009: Övergick till permanent verksamhet
Psykolog, spec.ped, soc.sekr. Tvärprofessionella team med barnet i centrum Lärare/skola Familjehem Psykolog, spec.ped, soc.sekr.
Arbetsgången steg för steg Möte med familjehemmet Möte med skolan Pedagogisk och psykologisk kartläggning 1 Återkoppling till familjehemmet, skolan och barnet Utbildningsplan Individuellt anpassade insatser Uppföljning under två år Pedagogisk och psykologisk kartläggning 2 Fortsatt uppföljning
Områden som kartläggs Läsning och skrivning Matematik Kognitiv förmåga Välmående, beteendeproblem och prosocial förmåga Relation mellan lärare och elev
Psykologisk kartläggning Tester: WISC (begåvningskartläggning) ABAS (mätning av anpassningsfärdigheter i olika vardagsmiljöer) Beck (bedömning av emotionell och social problematik) SDQ (skattning av styrkor och svårigheter) Relation mellan lärare och elev (känslomässigt/kunskapsmässigt)
Pedagogisk kartläggning Tester: Vilken bild är rätt? DLS Läskedjor Olof Magnes matematik Observation av barnet i klassrummet Vid behov: Inlärningsstilsanalys, fonologiska tester, ”fria skrivningar”, nationella prov. Skattning av ”skolkompetenser”
Exempel Eleven ”underpresterar” i ämnena svenska och matematik (i förhållande till sin potentiella utvecklingskapacitet). WISC = Wechsler Intelligence Scale for Children (begåvningskartläggning)
Utvecklingsbehoven styr insatserna Utvecklingsområden/ mål Skriva, läsa, matematik Socialt samspel Självförtroende, ambition, autonomi Fysik (t ex motorik, syn, hörsel) Självkänsla, mående Allmänbildning, ordförråd Göra läxor Genomförda aktiviteter Pedagogisk handledning, t ex MG-programmet Psykosocial handledning/klassrumsklimat/ organisation Synliggörande av kompetens – strategier för undervisning Handledning kring motorik – kontakter med experter: MTI, FMT m fl Samtal med barnet/kontakt med BUP Handledning till familjehemmet Skapa förutsättningar för hemarbete
Erfarenheter från utvärdering 2005-2008 Eleverna visade en signifikant högre kognitiv prestationsförmåga Medelvärdena hade förbättrats i nästan alla pedagogiska tester Läshastigheten hade ökat signifikant Relationer och prosocial förmåga hade förbättrats (Läs hela rapporten på www.helsingborg.se/SkolFam®)
WISC
Ordkedjor
Matematik
Den positiva resan Ett exempel: Lasse
Framgångsfaktorer Problem lyfts från barnet till miljö/samspel/organisation Kunskapen om barnens förutsättningar (kartläggningen) Anpassning av det pedagogiska upplägget utifrån elevens behov Arbetsallians mellan involverade parter Kontinuerlig systematisk uppföljning Familjehemmens kompetens synliggörs Socialsekreteraren kan bättre hävda barnets behov i skolan
Vad krävs av organisationen? Integrering med socialtjänstens ordinarie arbete Tvärprofessionella team (psykolog, specialpedagog, socialsekreterare) Tydlig prioritering och tvärsektoriell ledning Gemensam värdegrund Rätt kompetens i teamet Systematik och forskarstöd
Vad innebär replikering?