Internationalisera Mera! Malin Parmar, Kajsa Johansson, Karin Frydenlund Malin Parmar, Kajsa Johansson & Karin Frydenlund.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Digitala portföljer Jonas Gustafsson ILU 15 december 2004
Advertisements

Ett transnationellt perspektiv på global migration
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Positive Footprint Housing Ett föredöme inom hållbart boende
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Charlotte Wallberg Europa Direkt Gävleborg Bollnäs 7 oktober 2009
SI under 2011 & ideer för framtiden Skogs- Initiativet Skogsstyrelsen.
Staten och det civila samhällets organisationer
Beredningen för integration och mångfald
Västra Götalandsregionen äger och driver…
Policy för miljö och hållbar utveckling
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
Nya Elementar!.
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Internationellt föredöme inom hållbart boende och bostadsbyggande Positive Footprint Housing.
Internationell mobilitet
- Ett kvalitetssäkringsinstrument. Varför då då? Ökad internationalisering Högre krav på transparens Autonomisering – uttalat ansvar Gemensam standard.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Centre Lunchseminarium International Centre Internationell personalmobilitet- tips och råd inför en god ansökan.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Studera utomlands Utlandsstudier som en del av din ÅA-examen.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Z-klubbar och Golden Z-klubbar Vad är det? Varför är de viktiga? Vi reder ut begreppen.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
ZONTA INTERNATIONAL FOUNDATION. ZIF  bildades 1984, inkorporerades i ZI 1985  får sina omkostnader betalda via våra.
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
Möten med akademins värld Staffan Andersson Uppsala universitet.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Kursutvärdering Studiebyrån Alla kurser utvärderas Du ska utvärdera alla kurser som du deltar i Genom kursutvärderingen ger du läraren respons på.
Audiologiutbildningen i bilder Audionom-/magisterprogram sedan1998 Masterprogram i audiologi sedan 2009.
Vägledare Ingela Holmquist (HQ) Tel:
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Standarder Standarder styr utvecklingen av produkter och tjänster i samhället Näst efter våra lagar och förordningar är det standarder som reglerar vår.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
INTER Internationaliseringsstrategi Karolinska Institutet Forum för Internationalisering 2 februari 2012 Docent Clara Gumpert, ordförande i internationella.
Europass och de gemensamma europeiska verktygen
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Beredd att undervisa? Elisabeth Nilsson, GU fysik LTH
Välkommen till utbildning som yrkesföreläsare! Vad gör Tria Trias samarbete med ST, SKTF och Unionen Yrkesföreläsningar Ditt uppdrag Hur går det till?
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Utvecklingskraft för svensk livsmedelsindustri. Ett av KK-stiftelsens expertkompetensprogram Styrelsen hämtad från näringslivet Mötesplats för kunskapsutveckling.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
The explanatory foundations of relationship marketing theory Shelby D. Hunt, Dennis B. Arnett och Sreedhar Madhavaram Journal of Business & Industrial.
” Deltagarna vågade dela med sig av personliga saker tack vare att kursledaren ledde kursen på rätt sätt. ” Kommentarer från Consultus öppna kurser.
Medicinska fakulteten UTBILDNING, FORSKNING OCH INNOVATION SEDAN 1666.
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
NOTIS – Ökad arbetslivsanknytning i utbildningen
Hur förbereder jag mig inför utbytesstudier? programmets hemsida möjliga universitets hemsida kontakta programansvarig person vilken termin är lämplig.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Lärande för det 21;a århundrandet Lärande för framtiden KunskapsbyggandeProblemorienterat Egna val IT som verktyg Kommunikation Samarbete.
SUCCCE Smart Use of Communication in Complex Care Environments Attraktiv, effektiv och säker vård.
Lunds universitet / Medicinska fakulteten/ Audiologiutbildningen/2014 Audiologiutbildningen Välkommen till Audiologiutbildningen.
Henrik Edgren - Prefekt
Charlotta Hambre-Knight Översättare, Örebro universitet
Nämndmöte KB Mars 2016.
Alumnrelationer vid LNU
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Presentationens avskrift:

Internationalisera Mera! Malin Parmar, Kajsa Johansson, Karin Frydenlund Malin Parmar, Kajsa Johansson & Karin Frydenlund

• Nya sjukdomspanoraman med global påverkan • Ökad internationell rörlighet på arbetsmarknaden • Ökad konkurrens om studenter • Nya patientgrupper • …. VARFÖR?

Medicinska fakultetens ambitioner är • Att utbildning och forskning ska stimulera till ett lärande som bidrar till lösning av globala hälsoproblem • Att vår verksamhet ska kännetecknas av ett globalt kunskapsperspektiv

Strategiskt internationaliseringsarbete sedan 2009 • Internationell styrgrupp • Internationella kommittéer under utbildningsnämnderna • Gemensam Internationell avdelning

• PROJEKTET INTERNATIONALISERA MERA!

• CERTIFICATE OF INTERNATIONAL MERITS/CERTIFIKAT ÖVER INTERNATIONELLA MERITER.

DETTA CERTIFIKAT KAN LIKNAS VID ETT DIPLOMA SUPPLEMENT, DVS DOKUMENT SOM BESKRIVER UTBILDNING I MER DETALJ: - The diploma supplement is an appendix to a degree certificate, issued by a state higher education institution - A precise and simple source of information which increases the understanding of individual degrees and documents -Is not a substitute for the degree certificate. It is instead an appendix to to the degree certificate (

Konceptet: • Synliggör alla de möjligeter till internationalisering som finns tillgängliga, speciellt på hemmaplan • Introducera studenterna till möjligheten att samla internationella erfarenheter och meriter under sin utbildning • Stimulera till att studenterna tar del av moment som leder till ökad internationalisering (samla “poäng” eller “flaggor”)

Varför: • En chans att samla meriter som leder till ett konkret och synligt mål • Ge studenten möjlighet att presentera sin internationella erfarenhet för framtida arbetsgivare och inför framtida studier

“ Vår verksamhet är långt från isolerad utan påverkas i synnerhet av ny sjukdomspanorama som kräver ökad kännedom om omvärlden. Härtill behövs en fördjupad interkulturell förståelse med hänsyn till den allt större patientgrupp med utländsk bakgrund som söker sig till våra sjukhus. Studenter med dokumenterad internationell erfarenhet står sig starkare i sin yrkesroll och har klara fördelar i en anställningssituation". Bo Ahren, Professor och överläkare

“Läkemedelsbranchen är en internationell miljö med forskare från olika delar av världen. Internt såväl som externt är det är det endast engelska som gäller när det handlar om att kommunicera kring projekt/resultat. Dokumenterad internationell kompetens skulle därför ses som en värdefull merit vid tjänstetillsättningar. Nina Rosenqvist, Phd Lundbeck A/S

Kartläggning över moment som bidrar till internationalisering: Biomedicin (kandidat) Logopedi/Audiologi Sjuksköterskeprogrammet

Resultat från workshops: I.Internationalisering sker på många sätt och definieras olika både mellan och inom de olika programmen. • Utbyte (mobilitet eller virtuellt) • Språk • Interkulturell kommunikation/verksamhet • Globala hälsofrågor/kunskapsperspektiv • Extra-curricular akiviteter

II: Internationalisering av en kurs/utbildning kan vara allt från enkla add-on aktiviteter till att vara fokus för en hel kurs

+ språk + studentaktiviteter

De olika programmen idag: Add-on Add-on, language Infusion Transformation Extracurricular Mobility Kurs i Global hälsa Virtuellt exchange program (VEP) Kurs I flerspråkighet LUFF Fadderverksamhet PBL på engelska Föreläsning på engelska Kandidatarbete på engelska Föreläsning med internationellt/kulturellt perspektiv Presentation av projekt/utbyte utomlands Sjuksköterskeprog. Logopedi/Audiologi Biomedicin (kand)

De olika programmen idag: Add-on Add-on, language Infusion Transformation Extracurricular Mobility Nya initiativ

Add-on Add-on, language Infusion Transformation Extracurricular Mobility Utbyte/karriär/språk Interkulturellt/globalt perspektiv sjuksköterska Logopedi/Audiologi Biomedicin

Summering: Diploma Supplement: • En chans att samla meriter som leder till ett konkret och synligt mål • Ge studenten möjlighet att presentera sitt internationella engagemang/erfarenhet/medvetenhet för framtida arbetsgivare och inför framtida studier • Mer? Starta en tidig reflektion över: Vad är internationaliering? Vad betyder det för mig? För min utbildning?

Termin 1-5:- Läsa artikel/skriver referat på engelska-Delta Audiologiskt forum-Internationell klubb (mötesplats)- Mentor åt utbytesstudent-GästföreläsningarTermin 1-5:- Läsa artikel/skriver referat på engelska-Delta Audiologiskt forum-Internationell klubb (mötesplats)- Mentor åt utbytesstudent-Gästföreläsningar Termin 6: -Skriva kandidatuppsats på engelska -Välja att göra opposition/presentation på engelska -Internationell klubb (mötesplats) - Mentor åt utbytesstudent -Gästföreläsningar Termin 7: -Teorikurs i audiologi ur ett internationellt perspektiv - Valbar kurs utomlands hos partneruniversitet -Internationell klubb (mötesplats) -Mentor åt utbytesstudent -Delta I Oticon summer camp -Gästföreläsningar -Utbytestermin Termin 8: - Utföra magisteruppsats utomlands (etablerade kontakter finns med Stanford, Queensland) -Skriva magsiteruppsats på engelska -Välja att göra opposition och presentation på engelska -Internationell klubb (mötesplats) - Mentor åt utbytesstudent -Gästföreläsningar Audiologi, ett exempel

"Jag ser internationella kontakter som en nödvändighet för att utvecklas optimalt inom mitt yrke. Genom att samla internationella meriter under utbildningen hade jag fått verktyg för att kunna tillgodose mig de möjligheter till kunskapsutbyte som finns. Det hade också varit ett sätt att visa framfötterna under utbildningen, och en morot för att ex. gå på extraföreläsningar och läsa mer kurslitteratur på engelska. Jag är mycket positivt inställd till projektet." Ingrid Thulin, Logopedstudent termin 7

TACK!