Nätkoncessioner och vindkraft

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Patientsäkerhetslagen
Strategier för hur mätvärdes-rapporteringen kan bli bättre
Slutförvaring av använt kärnbränsle en beslutsprocess som pågått i mer än 30 år Kristina Glimelius KASAM 15 november
Ungdomar utanför gymnasieskolan
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Nya miljöprövningsdelegationer
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland
Undersökningstillstånd (Minerallagen) •innebär ensamrätt på mineraltillgången •gäller 3 år •kan förlängas år.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson.
En översyn av riksintressen pågår
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Enklare faktura Seminarium 25 mars Dagordning • – Kaffe • – Ei presenterar uppdraget och förslag • – Diskussion.
Hearing fjärrvärme Stockholm
Föreningsstöd 2014 Nytt • stödsystem från – nya/ändrade bidragstyper o belopp • ansökningsförfarande – ansökan sker digitalt • utökat stöd med.
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Nordisk balansavräkning 29 april
Vilken miljöpåverkan är betydande?
Planering.
Tillfälliga serveringstillstånd till allmänheten
Ursprungsmärkning av el Stf GD Tony Rosten, Energimarknadsinspektionen EDIEL-konferensen 5 oktober i Stockholm.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Definition av avfall & när avfall upphör att vara avfall
Ofta förekommande frågor
Strandskydd och miljöpolitik
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Handläggning enligt SoL
Eva Simic Strålsäkerhetsmyndighetens Tillståndsprövning av slutförvarssystemet för använt kärnbränsle.
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Energieffektiviserings stöd Förordning (2009:1533) om statligt stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Föreskrift 2010:1.
Ny strandskyddslagstiftning
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Smarta elnät och nettodebitering Math Bollen SERO årsmöte, Katrineholm 15 april 2011.
Advokat Anders Linnerborg
Vad är metadata? Data som beskriver data.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Utredningar om mätning Förbrukning Småskalig produktion EDIEL & avräkningskonferens 24 – 25 november 2010 Lars Munter Marknad.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Telestörningsnämnden TSN
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Styrel Ett modernt system för prioritering av elanvändare vid elbrist som införs
Förbifarten.
DOM FÖRBIFART STOCKHOLM Carolina Gustavsson Fredrik Bonde 1.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Exempel från MKB 2012 Sökande: ”Emil Svenssons trä och skrot”.
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Copyswede./. Sony Mobile IMK seminarium Kompensation för privatkopiering – nu och framtiden Stockholm 28 Augusti 2015 Azra Osmancevic.
Sektionen för vård och socialtjänst1 Betänkande av utredningen om betalningsansvarslagen SOU 2015:20.
Pågående eller nyligen avslutade statliga utredningar
Seminarium om tillgodoräknande
Elledningar, koncessioner och Bärläger Ida Nyberg & Björn Galant, Storvik 20 oktober 2015.
Ny elsäkerhetslag den 1 juli 2017 – en sammanställning av innehållet i det nya elsäkerhetsregelverket.
Gasmarknadsrådet den 25 september 2013 Tillsyn och reglerfrågor.
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Statligt investeringsstöd för solceller
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Lokalkraft Sverige En sammanslutning av ett fyrtiotal lokala energileverantörer som verkar för att skapa goda förutsättningar för att medlemsföretagen.
Undersökningstillstånd (Minerallagen)
Presentationens avskrift:

Nätkoncessioner och vindkraft Energimarknadsinspektionen 13 maj 2013

På uppdrag av regeringen Ei är en tillsynsmyndighet för el-, naturgas- och fjärrvärmemarknaden Vi medverkar till att förverkliga regeringens energimarknadspolitik

Vårt uppdrag är att kontrollera energi-marknaderna och se till att de fungerar väl.

Tre energimarknader El Naturgas Fjärrvärme Handeln med el och naturgas är konkurrensutsatt Nätverksamheten drivs som monopol

Långsiktig energiförsörjning Väl fungerande energimarknader är en förutsättning för en effektiv, hållbar och långsiktigt säker energiförsörjning i Sverige och Europa.

Vårt tillsynsuppdrag Vi kontrollerar att energiföretag följer gällande regler. Vi föreslår lagändringar och andra åtgärder för att energimarknaderna ska fungera ännu bättre. Vi utfärdar koncessioner (tillstånd) till elnätsföretag för att bygga och driva elnät på allmän mark. Vi analyserar och följer utvecklingen på energimarknaderna.

Ei:s organisation

Vår värdegrund Öppenhet Integritet Kvalitet

En bakgrund

Elnät och nätkoncessioner Elnät är naturliga monopol: Samhällsekonomiskt olönsamt med konkurrerande infrastrukturer Elnät är legala monopol som regleras av nätkoncessioner: Tillstånd att bygga och använda elektrisk starkströmsledning (inte ägande) Koncessionsplikten gäller alla starkströmsledningar (undantag i förordning)

Nätkoncession för område och linje Nätkoncession för område: ett generellt tillstånd upp till en bestämd spänningsnivå inom ett angivet område Nätkoncession för linje: ett tillstånd som avser en specifik sträcka, spänningsnivå och huvudsakligt tekniskt utförande Nätkoncession ger innehavaren rättigheter och skyldigheter gentemot enskilda och staten

Det svenska elnätet Lokalnät (0,4–vanligtvis 20 kV) drivs mestadels med stöd av nätkoncessioner för område Regionnät (20/40–145 kV) och stamnät (220–400 kV) drivs med stöd av nätkoncessioner för linje Ca 300 nätkoncessioner för område (fördelade på ca 160 företag) och ca 3000 nätkoncessioner för linje

Förutsättningar för nätkoncession Nätkoncession får meddelas endast om anläggningen är lämplig från allmän synpunkt En nätkoncession för linje får endast om det finns särskilda skäl meddelas för en ledning vars spänning inte överstiger områdeskoncessionens spänning Nätkoncession får beviljas endast den som från allmän synpunkt är lämplig att utöva nätverksamhet

Lämplig anläggning Prop. 1996/97:136 s 122 f: Förhindra samhälls-ekonomiskt onödiga ledningar av två slag: det finns redan tillräcklig överföringskapacitet syftet med ledningen är endast att ansluta en enskild anläggning till en högre nätnivå I praktiken: Ledningen ska kunna motiveras vad avser behov. Regelverket om nätkoncessioner är uppbyggt för att främja en rationell och miljömässigt lämplig utbyggnad av elnätet med beaktande av en trygg elförsörjning. Om tillstånd för parken ges, torde ledningen få tillstånd

2 kap 5 § ellagen (förhandsmedgivande) Ei kan meddela förhandsmedgivande att börja bygga innan koncession har meddelats Endast om det finns särskilda skäl Mycket restriktiv tolkning I princip krävs ett brådskande samhällsintresse Även förhandsmedgivanden kräver beslutsunderlag Även förhandsmedgivanden måste kommuniceras Tidsvinsten ofta ringa, inte sällan negativ

2 kap 8 a § 4 stycket ellagen Fråga som redan prövats enligt miljöbalken behöver inte prövas igen i koncessionsärendet Frågor som INTE har prövats måste alltjämt prövas Sträckning, lokalt begränsade biotoper, etc Oftast endast övergripande frågor som kan anses redan prövade, t.ex. naturreservat Måste framgå av tillståndet/domen att en konkret prövning har gjorts

2 kap 8 a § 4 stycket ellagen Om finns MKB i tillståndsärende enligt MB, behövs ingen särskild MKB i koncessionsärendet Innebär inte att ingen MKB behövs, bara att samma kan användas i båda processerna Förutsätter att MKB från tillståndsärendet är fullgod för koncessionsprocessen Ei:s erfarenhet: Mycket problem med otillräckliga MKB:er, krav på kompletteringar, oöverskådligt material Ha ledningen färdigplanerad när MKB för parken görs, ELLER Skriv MKB separat för ledningen

17 § ledningsrättslagen Ei eller regeringen kan medge att ledningsrättsförrättning påbörjas innan koncession meddelats Förutsätter i princip att det är ganska klart att koncession kommer att meddelas I dessa fall är koncessionsprocessen i regel snabb – tidsvinsten ringa eller obefintlig

Koncessionshavarens skyldigheter På skäliga villkor ansluta elektriska anläggningar för produktion och användning På skäliga villkor överföra el för annans räkning och överföringen skall vara av god kvalitet Utföra mätning Tillämpa skäliga, objektiva och icke-diskriminerande nättariffer Rapportera uppgifter till nätmyndigheten

Undantag från koncessionsplikt Förordning (2007:215) om undantag från kravet på nätkoncession enligt ellagen (1997:857) Förordningsmotiv (Fm 2007:1) Tre kriterier: internt nät begränsad utbredning avgränsat område Bindande besked är inte en dispens, utan undantagen gäller direkt

22 a § Produktionsanläggning el Ett internt nät som förbinder två eller flera elektriska anläggningar för produktion, vilka utgör en funktionell enhet, får byggas och användas utan nätkoncession. Övergångsbestämmelser saknas: Inte möjligt att återkalla nätkoncession som meddelats för ledningar inom vindkraftparker innan den 1 januari 2009.

30 § Överföring produktion av el På ett sådant internt nät som avses i 22 a § får överföring av el mellan anläggningarna äga rum även om de anläggningar som ingår i den funktionella enheten har olika innehavare. Detta gäller även om nätet i sin helhet ursprungligen inte har använts för överföring av el uteslutande för egen räkning.

Ei:s rutiner, m.m.

Nätkoncession för linje Ca 90 ärenden avseende nybyggnation per år (30 st under första kvartalet 2013) Stamnätet Vindkraftsutbyggnad Allmän nätförstärkning Målsättning: klara nya ärenden inom sex månader från att ansökan är komplett Förlängningar: ca 75 ärenden per år, försvinner troligtvis till stor del med ny lagstiftning 1 juni 2013 Ca 550 inneliggande ärenden avseende förlängning

Koncessionsprocessen Samråd och upprätta MKB Ansökan Remittering – förseningar Kommunicering Beslut (Regeringsprövning/prövning i mark- och miljödomstol) Laga kraft Byggnation och driftsättning

Ei:s handläggning Registrering och lottning (utse handläggare) Granskning – ev. komplettering Remiss till berörda (identifierade intressen) Sammanställning av remissvar Kommunicering med sökanden – ev. komplettering Förslag till beslut bereds – ev. komplettering Beslut Laga kraft efter 3 veckor eller överklagas

Ansökan om ny nätkoncession för linje Formell ansökan – var noggrann och tydlig Överföringsbehov måste anges för lämplighetsbedömning Teknisk beskrivning Miljökonsekvensbeskrivning Alternativa ledningssträckningar om det krävs, se BMP Samrådsredogörelse Beslut om betydande miljöpåverkan från Lst enl. 6 kap. 4 § miljöbalken Bestyrkt förteckning över markägare (samt överenskommelser) Registreringsbevis för bolaget samt beskrivning av organisation ”Nya” nätföretag – lämplighet 2 kap. ellagen, 5-6 §§ elförordningen samt Ei:s handbok

Ny koncessionslagstiftning 1 juni 2013 Nätkoncessioner gäller som huvudregel tills vidare Förväntas minska antalet ansökningar om förlängning av nätkoncessioner, vilket på sikt frigör resurser Ei har verkat för lagändringen i Energinätsutredningen

Effektivare rutiner och nytt handläggarstöd Översyn över rutinerna kring koncessionshanteringen Förenkling och ökat datastöd Nytt handläggarstöd SMART Frigör resurser, ger kortare ledtider och ökar kvaliteten

Remisshandlingar på webben Alla ser allt enkelt Förenklar för sökanden, remissinstanserna och Ei Sökanden – kan i längden skicka in mindre material per post Instanser och berörda – kan på ett enkelt och modernt sätt nå materialet och få en bättre överblick Ei – handläggningsprocessen blir smidigare, slipper lägga arbete på att hantera större mängder pappershandlingar (jmf 15 000 kuverteringar/år)

Samhällsekonomiska analyser När ska samhällsekonomiska analyser göras och av vem? Ei utreder frågan under hösten 2013

Planerad översyn Under 2014 planerar Ei att se hur koncessionslagstiftningen kan utvecklas ytterligare för att förenkla och förbättra

Kan vi göra något mer för att underlätta? Vi vill inte i onödan göra det krångligare än det måste vara men vi har svårt att veta vad som upplevs som krångligt Vi vill veta vad vi kan göra som ni skulle uppleva som förenklande för er – meddela oss Ei begränsas av lagstiftning och opartiskhet

Hur underlättar vi samarbetet?

Planera för kraftledningen samtidigt som för vindkraftsparken Ha med ledningen från första början i planeringen

Grundligt samråd En grundligt samråd spar tid och kan t ex minska tiden för utredning längre fram Erfarenheter från samrådsförfarande? Områden med renskötsel Ei har erfarenhet från att samråd förlagd till viss tid på året försvårat för renskötarna att delta vilket lett till längre utredningstid

Bra MKB En bra MKB ger möjlighet att remitteras ut direkt efter granskning Komplettering av MKB kan t ex gälla att de åtgärder som planeras för att skadliga verkningar ska undvikas/avhjälpas är alltför generella

Planera in rimlig handläggningstid Ei kan inte utgå från sökandens deadlines Ei har rutiner som stödjer en handläggningstid på sex månader från att en komplett och väl förberedd ansökan kommer in Exempel på faktorer som medför längre handläggningstid Komplettering av MKB Utredning i ärendet Svårt att prioritera vissa ärenden framför andra Förkortad remisstid oftast ringa betydelse på tiden slutat med en månads remisstid

Ansökan för rätt sträckning och rätt utförande Annat tekniskt utförande eller ny sträckning kräver en helt ny koncessionsansökan med samma förfarande (ofta i samband med linje till vindkraftparker, ändringar måste remitteras ut) Ellagen saknar ett förenklat förfarande för smärre ändringar

Undvik om möjligt flera ärenden Undantag och dispenser spar ofta lite tid men ger dubbel hantering hos Ei ( 17 § och förhandsbesked) Önskvärt om resurser kan läggas på koncessionsansökningarna Bindande besked om IKN behövs i regel inte

Kontakter med Ei Bra med en initial kontakt för planering (ring gärna innan och ta hellre fler frågor där) Varje kontakt tar dock tid från handläggningen Handläggaren har många gånger liten möjlighet att påverka handläggningstiden Handbok på Ei:s hemsida

Information om tariffregleringen

Rapportering till Ei Förslag till intäktsram Tariffrapport Årlig rapport om åtgärder enligt övervakningsplan Årsrapport

Fastställande av intäktsram Ellagen (1997:857) 5 kap. Förordning (2010:304) om fastställande av intäktsram enligt ellagen Föreskrifter EI:s föreskrifter och allmänna råd om nätkoncessionshavares förslag till intäktsram och insamling av uppgifter för att bestämma intäktsramens storlek, EIFS 2010:6 EI:s föreskrifter och allmänna råd om vad som avses med kvaliteten i nätkoncessionshavarens sätt att bedriva nätverksamheten vid fastställande av intäktsram, EIFS 2011:1

Intäktsram Med intäktsram avses enligt ellagen de samlade intäkter som en nätkoncessionshavare högst får uppbära genom nättariffer under en tillsynsperiod En tillsynsperiod är fyra kalenderår om det inte finns särskilda skäl för en annan tidsperiod. Den första perioden avser åren 2012-2015 En intäktsram ska fastställas i förväg för varje tillsynsperiod

Beräkning av intäktsramens storlek Täcka skäliga kostnader för att bedriva nätverksamhet under tillsynsperioden och ge en rimlig avkastning på det kapital som krävs för att bedriva verksamheten (kapitalbas) Hänsyn ska tas till kvaliteten i nätkoncessionshavarens sätt att bedriva nätverksamheten. En sådan bedömning kan medföra en ökning eller minskning av vad som anses vara en rimlig avkastning på kapitalbasen

Intäktsramens uppbyggnad

Intäktsram för nya redovisningsenheter Opåverkbara kostnader Prognostiseras av företaget för respektive år i tillsynsperioden Påverkbara kostnader Kvalitetsreglering Ei fastställer en normnivå för god leveranskvalitet

Kapitalbas Anläggningar som används i nätverksamheten Fyra olika värderingsmetoder för att beräkna ett NUAK värde - Normvärde - Anskaffningsvärde - Bokfört värde - Annat skäligt värde Prognostiserade investeringar och utrangeringar Kalkylränta 5,2 procent

Avstämning efter tillsynsperioden Om de samlade intäkterna har avvikit från intäktsramen ska det belopp med vilket intäkterna överstigit eller understigit intäktsramen minska respektive öka ramen för den påföljande perioden För det fall intäkterna har överstigit intäktsramen med mer än fem procent ska ett överdebiteringstillägg minska intäktsramen för den påföljande tillsyns-perioden

Inlämning av förslag till intäktsram ”Obligatoriska uppgifter” - framgår av EI:s föreskrifter och allmänna råd ”Övriga uppgifter” – kompletterande uppgifter som behövs för att förslaget ska kunna prövas Ei ska fatta beslut om intäktsram senast två månader innan tillsynsperioden börjar Skicka in ansökan i god tid!

Information på Ei:s hemsida Vår webbplats : http://www.ei.se/sv/el/Elnat-och-natprisreglering/forhandsreglering-av-elnatstariffer/viktiga-dokument/ FAQ: http://www.ei.se/sv/el/Elnat-och-natprisreglering/forhandsreglering-av-elnatstariffer/fragor-och-svar-for-elnatsforetag/ Funktionsbrevlådans e-postadress: forhandsreglering_el@ei.se

Tariffrapport Nätföretagen ska varje år rapportera tarifferna som gäller den 1 januari Tarifftryck ska skickas till Ei Inrapportering sker under januari Startbrev skickas ut till samtliga företag

Årlig rapport om åtgärder enligt övervakningsplan Sedan 1 juli 2005 är det fastställt att den som har en nätkoncession ska upprätta en övervakningsplan Av övervakningsplanen ska det framgå vilka åtgärder som ska vidtas för att motverka diskriminering gentemot övriga aktörer på elmarknaden

Forts. Det ska även upprättas en årlig rapport I rapporten ska det framgå vilka åtgärder som företaget har vidtagit i enlighet med övervakningsplanen Den årliga rapporten ska offentliggöras samt lämnas in till Ei senast den 15 mars varje år Mall för inrapportering finns på www.ei.se Startbrev med information skickas till företagen

Årsrapport Elnätsverksamhet ska redovisas skilt från annan verksamhet Särredovisningen sker genom att upprätta en årsrapport Årsrapporten ska lämnas in senast sju månader efter räkenskapsårets utgång Samtliga behöriga ställföreträdare ska skriva under årsrapporten Revisorsintyg

Forts. Inför inrapporteringen skickar Ei ut startbrev med inloggningsuppgifter (årsrapport) Rapporten öppnas i Neon systemet Rapporten ska skickas in via systemet samt i original Handböcker finns på www.ei.se Kontakt vid frågor: neon@ei.se eller direkt via systemet