Analys av trafikolycka 29/7 2005 Lennart Strandberg  Utredarbakgrund Utlåtande 2007-04-27 sid.1 [kapitel 1]  Olycksförloppet sid.3-8 [kap.4-6]  Slutsatser.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kraft och rörelse.
Advertisements

Hur kan jag vara viss om min tro?
Att förstå anonymiteten (översättning från
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Talföljder formler och summor
Joakim Eriksson Luciano Hermansen
PSYKOLOGI OCH ELEKTRONISK UTRUSTNING I TRAFIKEN
Frågor på ytan, under ytan och på djupet
~ Den första mobiltelefonen ~
Krafter, tyngdpunkt, tröghet
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Enligt dagens lagstiftare och byråkrater borde de av oss Som var barn på 50-talet, 60-talet och 70-talet inte ha överlevt.
Tillämpning av koden november Analysens innehåll •Analys av BSR med avseende på huruvida de uppfyller Kodens paragraf –anger att.
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
SSQ 5.6 sida 1 De följande frågorna gäller din förmåga och dina upplevelser i samband med att höra och lyssna i olika situationer. För varje fråga ska.
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Idrottslärare om astma
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Session 61 MC Transportforum Extremt beteende EXTREMT BETEENDE – OLOVLIG KÖRNING Jesper Christensen Maria Nordqvist.
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
Varför gör vi denna satsning?
Rapportskrivning – rep.
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Kundundersökning mars 2010
5. Grafiska objekt Redan på övning fem av sex! Här handlar det om att rita själv, färglägga och att låta kreativiteten flöda. Något för dig? Ritverktyg.
Fritt fall Sid
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Rörelse Kapitel 7.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
EKH40år Skolbygget påbörjades hösten 1966 och var helt klar till skolstarten 1967.
Krafter Sid
Motorcyklisters attityder och beteende
KARTKUNSKAP 1.
Kollektivtrafikbarometern 2013
Vad är du för typ av person?
Fakta om undersökningen
Tillämpning av Svensk Kod för Bolagsstyrning under Maj 2009.
Turismens historia kapitel 2.
Möte hos Österåker Östra Ryds församling Möte hos Österåker Östra Ryds församling Utdrag ur bildspel från möte hos Svenska kyrkan. Deltagare Kenneth.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Fakta om undersökningen
Vad vår hjärna kan lura oss!
Beräkna en ekvation (metod 1)
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Det inträffar olyckor vid snökoterkörning ■Årligen omkommer ett tiotal personer och ungefär 800 skadas ■Två tredjedelar av dödsolyckorna inträffar på isen.
Val av transport till resmålet.
15:45Genomgång i omklädningsrummet Indelning i 4 lag (Svart-Röd-Vit-Grön) 16:00Uppvärmning på isen. Utplacering av koner 16:05Övning 1: Slalom med ögla.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Rörelse Kapitel 7.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Arbete och kraft /
Tolfte Kvällen Vikten av att följa Sunnahn.
Text av Emran Safi Myskoxe.
Projekt 5.3 Gilpins och Ayalas θ-logistiska modell A Course in Mathematical Modeling - Mooney & Swift.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
Bårtransportör. KRAVEN Mitt till kanten Minst 3 sek Stanna inom 5cm från kant Förflytta sig tillbaka baklänges Billig. Mitt till kant.
Arbete Energi Effekt.
Presentationens avskrift:

Analys av trafikolycka 29/ Lennart Strandberg  Utredarbakgrund Utlåtande sid.1 [kapitel 1]  Olycksförloppet sid.3-8 [kap.4-6]  Slutsatser Utlåtande sid.13 [kapitel 9] Avåkning från Rv90 vid Lesjön till högerkurvas insida  Färd på vägen: avåkningens orsaker sid.4-5 [kap.5]  Rörelser och fartändringar i diket sid.6-8 [kap.6]  Trafikolyckan Tvisten Uppdragsetapper sid.1-3 [kap.2-3] Översiktliga beskrivningar Fakta, spår och observationer Jämför Nesmark 2005 sid.1-2, 3-4, 8-12 [kap.2, 4, 7-8] och 2007

Ånger- man- lands tingsrätt 13 mars 2008 Lennart Strandberg 2 Lennart Strandberg * Olycksfallserfarenhet också i praktiken: Inga personskador, men många bilkrascher Linköpings universitet, LiU och tekniska högskola, LiTH emeritus nov  Tävlings-*, test och demonstrationsförare Körkort A BE CE DE för alla fordonstyper  Professor i olycksfallsforskning inom arbetarskyddet  Forskartjänster vid VTI i 7+8 år  Civilingenjör i flygteknik – tillämpad mekanik  Olycksutredare sedan 1970-talet nu oberoende i eget företag  Professor i färdsäkerhet år  Experimentator – har utvecklat flera metoder för att provocera fordonsrörelser som ofta föregår krasch 26s SVT-Vetenskap 42s SVT-UR 26s SVT-Vetenskap 42s SVT-UR

Ånger- man- lands tingsrätt 13 mars 2008 Lennart Strandberg 3 Färdväg och avåkningsplats Se Utlåtandet sid.A1 [Bilaga A] Bilen kördes söderut på riksväg 90 och hade passerat bebyggelsen vid Lesjöns västra strand när olyckan inträffade. Där gällde fartgränsen 90 kilometer/timme före 21/ Då sänktes den till 70 km/h mellan Kyrkdal (överst) och väg 333 (nederst på kartan). Bilen körde av vägen på högerkurvans insida Kör- riktning Video 1m04sVideo 1m04s: Med 70km/h från Hållsätter Video 14sVideo 14s: Enbart olyckskurvan med 70km/holyckskurvan Figur 3 på sid.2 visar hur jag uppfattade avåkningens riktning (från Nesmark) innan platsbesöket Men vid platsbesöket fann jag spår som tydde på rörelser enligt blå streckad linje

Ånger- man- lands tingsrätt 13 mars 2008 Lennart Strandberg 4 Händelseförlopp innan bilen blir instabil a)TW har kört förbi bebyggelsen vid Lesjöns strand på hög växel b)I syfte att låta passageraren höra det speciella motorljudet drar TW ned sidorutorna och växlar ned till tvåan c)Ljudet reflekteras mot höjden till höger och fascinerar de två i bilen d)Motorvarvet ökar. På instrumentpanelen kollar TW motorns ’varvräknare’ som är varningsmarkerad vid 8500 varv/minut e)Kurvan (radie >250m) passeras med sidkrafter som är mindre än hälften av vad väggreppet medger och motsvarar rondellkörning i stadstrafik f)Motorns övervarvningsskydd omöjliggör farter över 116 km/h (den fart som motsvarar 8500 varv per minut på tvåans växel) Min tolkning av 3 timmars djupsamtal 17/ med föraren (TW) Från Utlåtandet sid.A1 [Bilaga A]

Ånger- man- lands tingsrätt 13 mars 2008 Lennart Strandberg 5 Varför blev bilen instabil och sladdade? Flera möjliga orsaksfaktorer. a)Övervarvsskyddet kan störa föraren så att bakhjulen bromsas... På tvåans växel ingriper det vid cirka 115 km/h, på ettan vid cirka 75 km/h b)Om motorn stannar bromsas bakhjulen på liknande sätt. Då slutar även styrservot att fungera och bilen blir trögstyrd c)Ryckig växling (föraren ovan vid bilen och dess koppling) En mängd elektroniska och mekaniska felfunktioner kan också bidra, men hög fart kan aldrig ensamt orsaka avkörning på insidan av en kurva Se mina artiklar ’kursstabilitet’ & ’trafikolycka’ i Nationalencyklopedin Farten var inte högre än att bilen kunde svänga mycket tvärare än kurvan Utdrag från min redogörelse i Ångermanlands tingsrätt 25 april 2006 d)Lågt ringtryck på något av bakdäcken efter luftning någon dag innan (Parallellfall: Dödsolycka på E4 med voltande Saab) Syns ej på lågprofildäck (Parallellfall: Mercedesvältning) I domen frias föraren - åtalet för (’enkel’) vårdslöshet i trafik ogillas Se Utlåtandet sid.A1 [Bilaga A]

Ånger- man- lands tingsrätt 13 mars 2008 Lennart Strandberg 6 Lågt lufttryck i däck: Försämrar köregenskaperna i landsvägsfart Orsakar många olyckor. Tire Pressure Indicators lag i USA Svårt upptäcka med lågprofildäck Kursstabilitet på asfalt kräver högt lufttryck i bakdäcken Video 42s från SVT-URVideo 42s från SVT-UR / Legobilsdemo Vägkantsfynd på vänster bakhjul bekräftar punktering Sid.1: Fig2, Sid.5: Fig8, Sid.B1: Pict Sid.B3: Pict Video 7sVideo 7s

Ånger- man- lands tingsrätt 13 mars 2008 Lennart Strandberg 7 grusintagsplatsen vid K10 Sid.B1: Pict 1139Sid.B1: Pict 1164 K10: Sid.1 Fig.1, B6, B7 Vänster bakhjul lagt över Nesmark skriver ovidkommande om fälgspår på asfalten, och har misstolkat min text vid Fig.8 sid.5 (B5) Nesmark skriver själv att detta är en slagskada, och bekräftar min tes

Ånger- man- lands tingsrätt 13 mars 2008 Lennart Strandberg 8 Färdväg från avåkning till första krock mot träd ”C” med höger bakhjul (Nesmark) | ”T” med höger front (Strandberg) C T Bakom och vid trädet T fanns frontdelar från bilen FME576. Under trädrötterna C fanns fragment av glasfiberplast - likadana som från bilens akter. Se prover. Bilen har alltså roterat omkring trädet T och backat därefter – enligt sid.5 (B6-B7) i mitt Utlåtande I sin andra och sista invändning bekräftar Nesmark (omedvetet?) min tes ännu en gång:... ”trädet Strandberg menar blev truffad”... ”Det är omöjligt”... ”Bilen ville dessutom fått en kraftig rotasjon om så hade varit.”

Ånger- man- lands tingsrätt 13 mars 2008 Lennart Strandberg 9 Observationer och {fynd} vid barkskadat träd (T) A-skylt vid fragment i glasfiberplast {A} som låg mer öppet Sid.B3: Pict 1239 Höger frontgaller {N} vid N-skylt I riktning mot vita björken (C) fanns fler plastfragment, t.ex. vid skylt B. Sid.B4: Pict 1241 Gallret {N} låg skyddat och över- vuxet Sid.B3: Pict 1240 Trädet T står drygt 5 meter till höger om asfaltkanten cirka 20 m efter där höger framhjul lämnade asfalten Sid.5: Fig.9

Ånger- man- lands tingsrätt 13 mars 2008 Lennart Strandberg 10 Många oberoende observationer talar för min tes De ignoreras av Nesmark men falsifierar hans slutsatser ”Det är omöjligt”, enligt Nesmark , att barkavskrap och fynd vid trädet T tillkom samtidigt som bilens frontskador Den av Nesmark tiofaldigt överdrivna friktionskoefficienten i diket (sid.6) framkallar ett overkligt vältningsförlopp utan bekräftande fynd. Nesmark har ännu inte förklarat hur bilens frontskador har uppkommit. På sid.7-8 i hans rapport borde det ha framgått. Men där rör sig Nesmarks bil som om diket vore jämnt och plant med extrem friktion.

Ånger- man- lands tingsrätt 13 mars 2008 Lennart Strandberg metersfärd i diket – Bakåt från trädet T Vid max retardation på vått gräs (3m/s 2 - friktionstal ca 0,3) krävs bromssträckan 234 meter från Nesmarks 135km/h. Från 90km/h krävs 104 meter. Fortsätt i Tabell 1 på sid.8. På torr asfalt (8m/s 2 ) krävs 88 meter, om farten är 135 km/h Sid.6: Fig.10 Sid.B2: Pict 1199 Dikets topografi förklarar varför bilen välte när den baklänges hade klättrat upp med vänstersidan på trädet ”7” vid e. Vid max retardation på vått gräs (3m/s 2 - friktionstal ca 0,3) krävs bromssträckan 234 meter från Nesmarks 135km/h. Från 90km/h krävs 104 meter. Fortsätt i Tabell 1 på sid.8. På torr asfalt (8m/s 2 ) krävs 88 meter, om farten är 135 km/h

Ånger- man- lands tingsrätt 13 mars 2008 Lennart Strandberg 12 Henrik Nesmarks rapport Märklig syn på överstyrning och kursstabilitet 2.Punktering ej redovisad (PC-Crash verifierar min tes) 3.Första trädkrocken ej upptäckt 4.Avåkningsriktning missuppfattad Sammanblandning av spår från olika hjul? 5.Underlaget för Nesmarks subjektiva bedömningar av bilens skador redovisas ej 6.Orimligt stora friktionsvärden i diket med ett helt voltningsvarv för mycket Rubriker för kapitel 8 i mitt Utlåtande Nesmarks genmäle Beaktar enbart två sakfrågor och bekräftar där min förloppsanalys. Större delen av utrymmet ägnas åt personfrågor.

Ånger- man- lands tingsrätt 13 mars 2008 Lennart Strandberg 13 Slutsatser En modern felfri bil som körs normalt kan inte åka av på insidan i en kurva när farten är för hög. Nesmark redovisar ingen simulering med punktering och talar inte heller om hur bilen har styrts av förarmodellen. Därmed undanhålls relevanta fakta. Nesmarks analysmetod saknar transparens och avviker från verkligheten med både indata och resultat. Hans rapport måste därför lämnas utan avseende. Den tvära svängen mot trädet och den måttliga uppbromsningen i diket visar att Länsförsäkringars slutsats om bilens fart är kraftigt överdriven. Fler och mer detaljerade slutsatser: Kapitel 9 i Utlåtande