Lär-verktyg hjälper elever med läs- och skrivsvårigheter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Välkommen till sluta röka för gott! SLUTA RÖKA Dokumenterat hög effekt i kliniska tester DEMO.
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Appar i skolan Johnny Andersson.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Föräldramöte 12 september 2011
Lära sig läsa, skriva och räkna med datorn som första verktyg.
Att läsa och skriva med hjälp av ”appar” i mobiltelefoner och surfplattor; ett åtgärdsgenombrott Idor Svensson IKEL Idor Svensson.
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
Läsplatta i undervisningen
Vi är den lilla skolan mitt i city med nära till allt!
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
Pedagogiskt ledarskap
The Swedish Library of Talking Books and Braille Egen nedladdning - Talböcker direkt till eleverna.
SET Social Emotionell Träning
- Konsten att ge feed-back
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Stimulansbidrag Tidiga insatser Boo Gårds skola Förskola och skola Malin Rinman.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Bildspel som användes på nätverksträffen 24/11
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Björknässkolan Nacka kommun
Anpassad studiegrupp på SFI Alternativ läs och skrivinlärning
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Läroplansnätverk förskola
Torsång nya skola oktober 2012 Framtidens skola.
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läroplansträff fritidshem
Egen nedladdning i praktiken
Skolutveckling via digitala medier
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Alla har rätt till läsning – läsombud gör det möjligt Johanna v.Rutenberg
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
BFL Bedömning för lärande
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Läs- och skrivutredningskurs
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Nämndplan 2015.
Läs- och skrivkurs 7 oktober - engelska
”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy.
Läspedagogiska interventioner och bedömningar över tid Stefan Gustafson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Skapa medvetenhet Att öka kunskap och förståelse genom att dela med sig av information eller erfarenhet 1 Utbildning för distriktets jubileumskoordinator.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
Vad vi gör Vad vi vet Vad vi behöver veta mer om Vad vi kan göra
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Presentationens avskrift:

Lär-verktyg hjälper elever med läs- och skrivsvårigheter 2017-04-03 Lär-verktyg hjälper elever med läs- och skrivsvårigheter Idor Svensson IKEL Idor Svensson

Två demokratiska principer som kan äventyras vid läs- och skrivsvårigheter Avkoda text = ta till sig text Talsyntes (text-to-speech) Skriva text = förmedla budskap via text Taligenkänning (speech-to-text)

Ta till sig och förmedla text 2017-04-03 Ta till sig och förmedla text Idor Svensson

Alternativa verktyg (AV) – Assistive technology (AT) 2017-04-03 Alternativa verktyg (AV) – Assistive technology (AT) Vad är poängen med att använda AV/AT? Tillgänglighet Lika villkor Delaktighet självständighet Underlätta vardagen Struktur Kulturell delaktighet (läsa böcker mm) Stimulera till att våga! Söka den utbildning man vill Det arbete man vill Nyckelbegrepp blir tillgänglighet och delaktig het på lika villkor, dvs. ett samhällsansvar. Idor Svensson

Vad vet vi avseende tidigare forskning? Möjligt att träna upp fonologiska förmågor (under förskoleår och tidiga skolår) Tidiga insatser är effektiva Intensiva och systematiska insatser är effektiva Små elevgrupper är effektiva (Ehri m fl, 2001; Kjeldsen m fl, 2003; Torgesen m fl, 2001; Wolff, 2011) Vad vet vi inte: AV (Alternativa Verktyg) förbättrar teknisk läsning? AV förbättra läsförståelse? AV förbättrar ”literacy”? AV gör att eleven kan ta till sig och förmedla text? Finns i princip ingen forskning som utforskat appar Detta som jag visar här är bakgrunden till vår studie Vad vi visste innan att tidigare forskning hade visat. Kollar just nu på AV och AT i SBU och det finns en 300-400 artiklar som berör ämnet.

“vicious circle” Assistive technology? 1) Svårigheter fonologisk medvetenhet - Förskola “vicious circle” 2) Avkodningssvårigheter och svårigheter att läsa ord – svårt förstå innehåll I text Årskurs 1-2 3) Begränsar läsandet – bygger inte upp erfarenheter av texter, dvs. nödvändigt för en god läsförståelse Assistive technology? Årskurs 2-3 4) Hamnar efter sina jämnåriga inte bara i läsning!! Årskurs 3-4 5) Sviktande självförtroende för att läsa och på sikt kanske övrigt skolarbete Årskurs 4-6

iPhone/iPad-Projekt: ”Alternativa verktyg; ett stöd för läs- och skrivutveckling” (Svensson, Lindeblad, Gyllin, Gagner, & Sand) 2017-04-03 Elever från årskurs 4 till gymnasiet med uttalade läs- och skrivsvårigheter Fyra sessioner per vecka under fem veckor, totalt 20 sessioner 40-60 minuter per session En grupp använder bara AV En grupp använder både AV och träningsprogram Samlat in data från 40 elever och ytterligare 30 samlas in under HT 2012. Idor Svensson

“Appar” i projektet Prizmo – scan, text-to-speech 2017-04-03 “Appar” i projektet Prizmo – scan, text-to-speech VoiceReaderWeb – text to speech Dragon search – voice recognition Pages – word processing Bab.la - dictionary SayHi – speech-to-text Read2Go– book reader Ruzzle – training program “Skolstil” – training program iTranslate – translating text Prata om hur lärare och elev bedömt varje program! Idor Svensson

Preliminära resultat De flesta elever och lärare är positiva till att använda mobiler/surfplattor De, hitintills, mest uppskattade apparna har varit: Prizmo, Pages, iSpeak, SayHi, Skolstil och Ruzzle. Ökat motivation för skolarbetet. Några beskriver märkbara effekter på global självbild “viktig livlina och stor trygghet” Ännu inga tydliga förbättringar avseende resultat på lästest Brister avseende uppkoppling på skolorna och då fungerar inte en del av programmen Idor 13-04-27 9

Metodologiska problem med AV – träningsprogram - appar Svårt att mäta långsiktiga förändringar OCH vad mäter vi? Ordavkodning, läsförståelse, globalt läsmått, literacy Allmänna skolan Hur länge skall en intensiv åtgärd vara? Tidsaspekt för läraren Att gå ifrån klassrummet AV och appar har en snabb utveckling därför utforska funktion

Learning to Read – Reading to Learn LR RL Hur lång tid är acceptabel mellan LR och RL? 2) Vad är lägsta nivå för RL?

Vad har vi lärt oss i projekten? Viktigt med vetenskapligt be(ut)prövade program/utrustning Vilka insatser passar för vilka elever under vilka förhållanden? Dator – surf/läsplatta – mobiltelefon Android – Mac Kvalité på appar Hur fungerar talsyntes? Hur fungerar tal-till-text? Hur fungerar skanningsfunktion? Daisy app, är det enkelt att få tag på böcker? Hur bra är spararfunktionen? Fungerande uppkoppling på skolorna (WiFi) Använda mobiltelefoner och surf/läsplattor i klassrummet Personal väl insatta i programmen och teknikens funktioner samt vara innovativ och nyfiken avseende det pedagogiska mervärdet Kombinera träningsprogram med alternativa verktyg

Kortare åtgärdsperioder Motivation Elev Lärare Ordinarie undervis. Förbered elev Ordinarie undervis. Förbered elev Ordinarie undervis. VT HT Åtgärdsperiod Åtgärdsperiod Paus Paus DIDAKTISK KONSEKVENS? Kortare åtgärdsperioder Motivation Elev Lärare Vilopaus mellan åtgärdsperioder (Fälth, 2013)

Hur ser vi på läs-och skrivsvårigheter i Sverige om 10 år? VISION