Invånartjänster februari 2014

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Invånartjänster april 2014
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Videokonsultation med medborgare
Landstings, regioners och kommuners samarbete inom eHälsoområdet
1.
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
E-hälsa och invånartjänster
Nationell samordning av kommunala öppna data 22 maj 2014.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Eller, kan jag använda 1177.se i mitt dagliga jobb?
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Invånartjänster maj 2014.
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
Befolkningens syn på vården Vårdbarometern är en undersökning av den vuxna befolkningens attityder till, kunskaper om och förväntningar på svensk hälso-
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Version Version Dialogseminarium - grundläggande eHälsa Välkommen!
1.
Samordning för Psykisk (o)hälsa
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
BPSD-registret -nuläge 24 oktober 2012
Överenskommelse 2013 Psykisk ohälsa
Länsgemensam ledning i samverkan
E-hälsa och strategisk IT
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
Systematisk uppföljning UIV
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Diagnos och delaktighet
Patientlagen och information till patienter och närstående
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Vården i siffror Tekniska bilder 2015.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Invånartjänster juli och aug 2014
1 Processen i Region Skåne Regional arbetsgrupp –identifiera målgrupper, –ta fram lämpliga kommunikationskanaler, –ta fram utbildningsmaterial, verktyg.
Barn i Riskmiljö Nätverk Närvård CFL Söderhamn 22 februari 2013 Karin Gisselman Processledare Kunskap till praktik.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
BjH 8 mars BjH 8 mars
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Presentation februari 2015
1177 – ett av Sveriges viktigaste nummer Nina Håkansson Enheten för vårdkommunikation, Region Skåne Lund
En säker e-tjänst till vården
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Överenskommelse mellan Regeringen och SKL Prioriterade grupper Barn och unga år som har, eller riskerar att utveckla, psykisk ohälsa Personer.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Introduktion till Stöd och behandling nationell förvaltning
1177 Vårdguiden Driftstatus och namnbytet e-tjänster Huvudredaktörsmötet Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
1177 Vårdguiden på webben Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
1177 Vårdguiden på webben Nytt och aktuellt, översyn kontaktkorten, namnbytet e-tjänster Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
Sammanställning och analys av medieinslag om skyddad natur
Kommunikationssatsning skyddad natur Läget just nu
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Invånartjänster februari 2014

Det här är en ”det händer just nu”-rapport Det här är en ”det händer just nu”-rapport. Vi kommer fortsätta med denna månadsvisa rapportering och utveckla den vidare. Om du har synpunkter och tankar, mejla dem gärna till: yvonne.ekstrom@sll.se Rapporten skickas till: Förvaltningsgrupperna Informationsdirektörerna Landstingens kommunikatörer Verksamhetschefer 1177 Vårdguiden på telefon Mina vårdkontakters nätverk Medlemmar på 1177.ses projektplats Rapporten publiceras även på cehis.se

Nyttjande av tjänster Februari 2014

Statistik nyttjande av tjänster Antal besök/samtal per invånare mäts per invånare och år (snittvärdet är multiplicerat med 12) Statistiken för 1177 Vårdguiden på telefon delas upp eftersom alla landsting/regioner inte är jämförbara på grund av systemskillnader.

1177 Vårdguiden på webben (1177.se) Januari 2014 Februari 2014 Antal besök 6 113 264 5 815 045 Besök per invånare och år i snitt 7,6 7,2 Andel mobiltrafik (inklusive surfplattor) 58% 59% Antal frågor besvarade i frågetjänsten 998 1011 Besök på 1177.se per invånare under 2013: 4,4

UMO.se Januari 2014 Februari 2014 Antal besök 590 867 540 341 Andel mobiltrafik (inklusive surfplattor) 61% 60% Antal besök per invånare och år i ålder 13-25 (UMOs målgrupp) i snitt 4,6 4,2 Antal frågor besvarade av fråga UMO 949 1012 Besök på UMO.se per invånare i ålder 13-25 (UMOs målgrupp) under 2013: 3,6

1177 Vårdguiden på telefon LT/regioner som använder RGS med integrerad journal Januari 2014 Februari 2014 Antal inkomna invånarsamtal 321 092 319 909 Antal samtal per invånare och år i snitt 0,6 Andel besvarade invånarsamtal 86% 81% Andel av besvarade invånarsamtal som besvarats inom 3 minuter 53% 39% Stockholm, Sörmland, Värmland Använder RGS Webb Januari 2014 Februari 2014 Antal inkomna invånarsamtal 123 157 121 974 Antal samtal per invånare och år i snitt 0,5 Andel besvarade invånarsamtal 88% 81% Andel av besvarade invånarsamtal som besvarats inom 3 minuter 59% 47% Norrbotten Använder RGS Webb Januari 2014 Februari 2014 Antal invånarsamtal (dag + jourtid) 9 928 9379 Antal samtal per invånare och år i snitt 0,5

Mina vårdkontakter Januari 2014 Februari 2014 Antal invånare med konto i MVK 1 549 285 1 584 832 Andel invånare med konto i MVK 16% Totalt antal avslutade ärenden* 118 282 102 428 Webbtidbok - Nybokningar **** 3 857 4 400 Webbtidbok - Ombokningar **** 3 615 4 839 Webbtidbok - Avbokningar **** 2 167 2 427 * Ärenden skickade via Mina vårdkontakters standardutbud av kontaktformulär. Ärenden via andra tjänster såsom klamydiaprovtagningstjänsten, direktbokning, listningstjänsten, "Mina recept och läkemedel" etc. är inte inräknade här. **** Avser 3-28 februari. Siffrorna visar antalet skickade anrop av tjänsten, vilket inte garanterar en lyckad transaktion. Siffrorna gäller enbart för tidböcker som är anslutna via Nationella tjänsteplattformen.

20-i-topp Februari 2014

1177.se & Frågetjänsten Besökta sidor 20-i-topp   Besökta sidor 20-i-topp Sökord från Google 20-i-topp 1 Söksidan (not provided) 2 Startsidan 1177 3 Magsjuka - diarré och kräkningar vårdguiden 4 Fakta och råd sjukvårdsupplysningen 5 E-tjänster 1177.se 6 Ont i magen vattkoppor 7 Vattkoppor influensa 8 Influensa magsjuka 9 Halsfluss lunginflammation 10 Lunginflammation bältros 11 Graviditetskalender hemorrojder 12 Urinvägsinfektion halsfluss 13 Feber urinvägsinfektion 14 Hitta vård - Stockholms läns landsting bihåleinflammation 15 Feber hos barn öroninflammation 16 Öroninflammation ibs 17 Förkylning svinkoppor 18 Bihåleinflammation svininfluensa 19 Ont i bröstet feber 20 Utslag och hudförändringar hos barn - bildguide scharlakansfeber   Frågetjänsten Frågetyper 20-i-topp 1 Mage och tarm 2 Hud och hår 3 Graviditeten 4 Leder, muskler och skelett 5 Läkemedel 6 Kvinnors könsorgan 7 Övrig administration 8 Hjärta och blodkärl 9 Infektioner 10 Övriga undersökningar 11 Preventivmedel 12 Hjärna och nervsysten 13 Öron, näsa, hals 14 Övriga behandlingar 15 Sex och samlevnad 16 Psykiska sjukdomar och besvär 17 Mun och tänder 18 Ögon 19 Skador och olycksfall 20 Mäns könsorgan (not provided) står för sökningar som gjorts av användare som varit inloggade på sina Google-konton – den informationen tillhandahåller inte Google av integritetsskäl.

UMO.se UMO.se Besökta sidor 20-i-topp   UMO.se Besökta sidor 20-i-topp UMO.se Sökord från Google 20-i-topp 1 (not set) (not provided) 2 UMO.se umo 3 Sex sex 4 Kropp och hälsa porr 5 Sex första gången ungdomsmottagningen 6 P-piller umo.se 7 Porr dagen efter piller 8 Klamydia klamydia 9 Svamp i underlivet könssjukdomar 10 Orgasm svamp i underlivet 11 Tjejers underliv kondylom 12 Kärlek & vänskap panikångest 13 Könssjukdomar mens 14 Mens http://www.umo.se/ 15 Killars underliv orgasm 16 Kåthet och njutning ungdomsmottagningen lund 17 Hur har man sex? http://umo.se/ 18 Fråga UMO ungdomsmottagningen göteborg 19 Puberteten ångest 20 Akut-p-piller mellanblödningar   Fråga UMO Frågetyper 20-i-topp 1 Skydd mot graviditet 2 Tjejers underliv 3 Killars underliv 4 Mens 5 Att ha sex 6 Kärlek 7 Könssjukdomar 8 Graviditet 9 Nedstämdhet 10 Föräldrar 11 Onani 12 Övrigt 13 Puberteten 14 Bröst 15 Vänskap 16 Ångest 17 Vikt 18 Hud 19 Sexlust 20 Ungdomsmottagning (not provided) står för sökningar som gjorts av användare som varit inloggade på sina Google-konton – den informationen tillhandahåller inte Google av integritetsskäl. (not set) står för besökare som kommit direkt till sidan utan att söka på Google först

1177 Vårdguiden på telefon* Vårdguiden på telefon Kontaktorsaker 20-i-topp* 1 Feber - barn 5,8% 2 Buksmärta - vuxen 4,9% 3 Läkemedelsfråga 4,1% 4 Administrativ åtgärd 3,4% 5 Allmän medicinsk information 2,7% 6 Halsont 2,6% 7 Hosta - barn 2,5% 8 Öronbesvär - barn 2,4% 9 Kräkning eller illamående - barn 2,3% 10 Utslag - barn 2,1% 11 Bröstsmärta 2,0% 12 Hosta - vuxen 1,9% 13 Andningsbesvär - vuxen 14 Feber - vuxen 1,8% 15 Buksmärta - barn 16 Ryggbesvär - vuxen 17 Huvudvärk - vuxen 1,6% 18 Urinvägsbesvär - kvinna 19 Diarré - vuxen 1,5% 20 Yrsel * Inkluderar ej statistik från Stockholm, Sörmland, Värmland, Norrbotten.

Läs mer hos Folkhälsomyndigheten Influensaläget Följande lägesrapporter sammanställs av Folkhälsomyndigheten varje vecka, baserat på statistik från 1177 Vårdguiden Läs mer hos Folkhälsomyndigheten

Influensaläget – från 1177 Vårdguiden på telefon (vecka 10) Lågt för säsongen Oförändratjämfört med föregående vecka

Influensaläget – från 1177 Vårdguiden på webben (vecka 10) Normal influensaaktivitet Låg nivå för säsongen Minskning jämfört med föregående vecka

Pågående och planerade projekt

Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson Tjänstepaketering Hitta & jämför vård Syftet med projektet är att tjänsten ska kunna konsumeras av fler aktörer utöver 1177.se, som till exempel UMO, sjukvårdsrådgivningens rådgivningsstöd, Mina vårdkontakter, landstingens egna kanaler eller på sikt helt andra aktörer. Därmed får alla aktörer som vill sprida information om exempelvis vårdenheter och kontaktuppgifter till vården tillgång till en gemensam, uppdaterad och kvalitetssäkrad källa 2012-10 2013-11 (Hitta vård) Driftsatt 2014-Q1 (Jämför) levereras i ett antal del-leveranser under Q1 Anna Rajkowska

Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson E-tjänster för stöd och behandling Syftet är att i första hand att öka invånarnas tillgång till kvalitetssäkrad internetbaserad stöd och behandling. Projektet ska utveckla och leverera en nationell teknisk behandlingsplattform för internetbaserad behandling 2013-02 Beslut om fortsatt utveckling inom ramen för projektet till feb 2015 Annette Cederberg Fimpaaa Ett utvecklat sluta röka-stöd för unga i form av app som tillgängliggörs via UMO.se och App store /Google Play, och en utvecklad del om tobak inom området ANDT på UMO.se. 2013-01 2014-01 Justerad tidpunkt av leverans pga översyn förutsättningar hos leverantör Moa Lindholm Hitta och jämför hjälpmedel Utveckling av ny nationell hjälpmedelsdatabas samt temaområde Hjälpmedel med applikationen Hitta och jämför hjälpmedel på 1177.se 2012-11 2014-07 Anna Dahlström System för händelsebaserad övervakning (ESS). (I samarbete med Folkhälsomyndigheten. Finansieras av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Utveckla och utvärdera ett nationellt system för bevakning och bedömning av risken för utbrott av smittsamma sjukdomar, utifrån analyser av allmänhetens samtal till 1177 Vårdguiden på telefon samt sökningar på webben. 2015-12 Pär Bjelkmar

Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson Prio psyk del 2 Projektet ska utveckla stöd och behandling på nätet genom att utveckla e-hälsotjänster inom psykiatriområdet. Projektet är indelat i flera områden och första etappen hanterar: - Information - Ytterligare öka tillgängligheten till informationen om psykisk hälsa/ohälsa för barn och unga på 1177.se och UMO.se - Stödtjänster för personer med omfattande eller komplicerad problematik En e-tjänst som ger patienten ett planerings-verktyg med möjlighet att själv se sina uppsatta mål för behandling och möjlighet att själv kunna registrera och följa upp överenskomna uppgifter, medicinering och registrera egna värden. 2013-10 2014-06 Eva Lindholm Konsekvensanalys inför avveckling av varumärket Mina vårdkontakter. Att ta fram konsekvensanalys utifrån följande två scenarios: Avveckla ”Mina vårdkontakter” som varumärke och som tjänstenamn Avveckla ”Mina vårdkontakter” som varumärke men behåll det som tjänstenamn för några eller någon del av tjänsten Samt utifrån det av styrgruppen valda alternativet ta fram en handlingsplan för avveckling 2014-04 Anna Johansson

Pågående projekt Projekt Start Klart när Kontaktperson Syfte Förstudie Diabit.se på 1177.se Förstudien ska med stöd i användarstudier komma fram till om Diabit är lämpligt att integrera i 1177 Vårdguiden. Förstudien ska också ta ställning till om materialet bör kompletteras/förändras. Förstudien ska beräkna kostnaden för integration, införande i fyrtiotalet andra diabetsteam, samt kostnad för årlig förvaltning. Men resultatet från förstudien kan också ge vägledning i hur man bäst förpackar målgruppsanpassat material på webbplatsen och hur webbplatsen kan anpassas för en yngre målgrupp. Mars juni Brita Engström Nilsson Visning av data från nationella diabetesregistret på 1177.se För att stödja landstingen i den pågående utvecklingen av ökad valfrihet inom vården startade SKL under hösten 2012 ett nationellt utvecklingsprojekt kring valfrihetsinformation. Projektet i sin helhet leds från SKL och Invånartjänster ansvarar för ett delprojekt nämligen att genomföra en pilot för visning av kvalitetsdata från diabetsregistret. Lösningen ska vara nationell men i detta delprojekt ingår endast att visa diabetsdata lokalt i Västra Götalandsregionen. feb aug Agneta Östlund

Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson Pilotstudie om socialtjänsten på 1177.se och HälsaFörMig Projektet ska genomföra ett antal piloter i samarbete med kommuner och landsting, och genomföra en fördjupad målgruppsanalys, för att i pilotprojektform klargöra på vilket sätt 1177 och HälsaFörMig kan användas även för socialtjänsten. Pilotstudien avser enbart personer med funktionsnedsättning och föräldrastöd Jan 2014 Okt 2014 Desirée Söderberg Förstudie nationell listningstjänst Förstudien ska undersöka förutsättningarna för att utveckla en nationell listningstjänst på 1177.se, som stödjer invånarnas fria val av öppenvård över hela landet. Syftet är att främja rörligheten på vårdmarknaden och ytterligare stödja patienternas fria och informerade val. 31 mars 2014 Karin A Johansson

Avslutade projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson Minoritetsspråk Översättning av ett urval texter på 1177.se och umo.se till våra svenska minoritetsspråk. (Projektet är formellt avslutat. Ett fåtal översättningar (jiddish) återstår och publiceras varefter de blir klara. 2013-01 2014-02 Brita Nilson Engström

Genomförda och planerade utbildningsinsatser och pågående införanden Februari 2014

Pågående införanden och genomförda utbildningsinsatser -Nationellt Kort syfte Start Klart när Kontaktperson Införande (inklusive utbildning) av ny databas för ”Hitta och jämför hjälpmedel” hos 30-70 sjukvårds- huvudmän och 250 leverantörer Den nya databasen kommer att vara basen för nya ”Hitta o jämför hjälpmedel” på 1177 vårdguiden, som tas i drift 1/6. September 2013 1 april 2014 Desirée Söderberg Rådgivningsstödet webb införs i utbildning –, Högskolan i Skövde. (pilot) 2013 2016 Gunilla Eriksdotter Rådgivningsstödet webb i primärvård Halland Införande av Rådgivningsstödet webb i syfte att kvalitetssäkra rådgivning 2014 Annelie Amigelius Utbildning Syfte Start Klart när Kontaktperson Rådgivningsstödet webb för lokala utbildare Utbilda lokala utbildare i samband med införande av Rådgivningsstödet webb i syfte att kvalitetssäkra införandet och användandet av applikationen. Februari Elisabeth Almgren Eriksson Introduktionsutbildning ny chef i 1177 Vårdguiden på telefon Del i introduktionsprogram som ska ge en grundläggande kunskap och förståelse för 1177 Vårdguidens ansvarsområden inom sjukvårdsrådgivning. Irene ferm

Genomförda utbildningsinsatser -nationellt Syfte Start Klart när Kontaktperson Rådgivningsstödet webb för lokala utbildare Utbilda lokala utbildare i samband med införande av Rådgivningsstödet webb i syfte att kvalitetssäkra införandet och användandet av applikationen. Februari Elisabeth Almgren Eriksson Introduktionsutbildning ny chef i 1177 Vårdguiden på telefon Del i introduktionsprogram som ska ge en grundläggande kunskap och förståelse för 1177 Vårdguidens ansvarsområden inom sjukvårdsrådgivning. Irene ferm

Redaktionellt

1177.se Vi hälsar Mårten Eidmann välkommen som ny redaktör med ansvar för EPI-support till redaktörer, manualer samt för att under året ta fram en introduktionsutbildning i EPI. Vi hälsar Emmali Anséus välkommen tillbaka från föräldraledighet, hon kommer bland annat att skapa ett youtubekonto för våra filmer och vara nationell samordnare för alla bloggar på 1177.se (innebär att hon stöttar med tips, riktlinjer till landsting som vill starta en blogg och med att nationalisera regionala bloggar). Emmali.anseus@sll.se Ny manual om Kontaktsidtyperna upplagd i EPI.

1177.se – innehåll Revideringar Nya texter Övrigt Ersättning vid vårdskada Färdtjänst Vattkoppor Motion under graviditeten Förkylning Förkylning hos barn Blod i avföringen hos barn Klåda i stjärten och i underlivet hos små barn Förlossningsfrakturer hos barn Förhudsinfektion hos barn – balanit Tunntarmscancer Välj rätt fett Rökning och operation, ny kraftigt omarbetad version Läkemedelstexter 16 st (14 st opioider, samt Lariam och Atovakvon/proguanil) Nationella kvalitetsregister Barn och kemikalier Övrigt Lansering av ny gästblogg, Pebbles Karlsson Ambrose som har schizoaffektivt syndrom: http://blogg.1177.se/vid-vansinnets-rand/

Rådgivningsstödet Arbetet löper på enligt plan – de senaste reviderade egenvårdsråden: Förstoppning hos barn Hemorrojder Magsjuka Magsjuka hos småbarn

Frågetjänsterna på 1177 Vårdguiden och UMO.se 25 februari medverkade Anna Eklund och Sofia Alsing från Fråga UMO i Metropol, ett program på Sveriges radio. Programmet handlade om könssjukdomar, sex och underliv. Anna och Sofia svarade på frågor från lyssnare och pratade allmänt om ämnet tillsammans med programledare Sanna Bråding och hennes bisittare Farzad. Anna och Sofia har gästat programmet tre gånger tidigare och kommer också medverka igen senare i vår. Lyssna kan du göra här Fråga UMO medverkar i Metropol

UMO Revideringar: Problem med spel om pengar Hur går det till när en tjej blir gravid (animation) Skyddat boende Sömn Trötthet Våldtäkt och andra sexuella övergrepp Sexuella trakasserier Anmäla sexuella övergrepp Att vara adopterad Vårdcentral

UMO - övrigt Sluta-röka-appen I projektet ”Sluta röka” har en konsekvensutredning avslutats. Rekommendationen blev att fortsätta det arbete som påbörjats, alltså att köpa en ”kopia” av den danska rökavvänjningsappen Xhale, och projektets styrgrupp har godkänt detta. Nu sker arbete med att göra designändringar för att den svenska versionen av appen ska vara så UMO-lik och tydlig som möjligt. Projektet har beviljats de ekonomiska medel som sökts för året från Folkhälsomyndigheten.  

Aktuella möten med uppdragsgivare/intressenter

Kundansvarigas inplanerade besök i landsting och regioner Anne-Lie Krook Östergötland 21 mars Jönköping 31 mars Planering av vårens möte pågår Programstyrgruppsmöte 26 mars 23 april 21 maj 18 juni 18-19 september 22 oktober 12 november 10 december Kommande nätverksmöten Hitta och jämför vård 6 maj 1177-rådet 8 maj Mina vårdkontakter 13 mars Redaktörsnätverket 7 maj Förvaltningsgruppsmöte 2 april 3 juni 28 augusti 23 oktober 11 december

1177 Vårdguiden/UMO i media februari 2014

1177 Vårdguiden fördelning medietyp 1177 Vårdguiden fördelning per källtyp i sociala medier

Ordmolnet synliggör vilka ord som under perioden varit de mest förekommande i 1177 Vårdguidens mediegenomslag (rubriker).

Artikelexempel februari 1177 Vårdguiden ”Fem fall av mässling har rapporterats i Sverige den senaste månaden, varav tre fall i Stockholms län, rapporterar Folkhälsomyndigheten.” Från Norrteljetidning.se, 2014-02-16 ”Just nu är det högsäsong för otäcka åkommor som vinterkräksjuka, influensa och förkylningar.” TT-nyhet med spridning i landsorts press. Här från Landskrona Posten, 2014-02-28 ”Dämpad akustik, central position och vacker utsikt – flytten från Hedenområdet utanför stan till en sjönära byggnad i centrum är ett lyft för personalen på 1177” i Gälveborgs läns landsting. Från Hela Hälsingland.se, 2014-02-19 ”Samma fråga - men olika svar” Kim Nordlander svarar på frågor i TV4 Nyhetsmorgon, 2014-02-10

UMO fördelning medietyp UMO fördelning per källtyp i sociala medier

Ordmolnet synliggör vilka ord som under perioden varit de mest förekommande i UMO:s mediegenomslag (rubriker).

Artikelexempel februari UMO

Övrigt

Ny chef på Förvaltning och Support - Carl-Gunnar Höglund Carl-Gunnar Höglund är ny chef för enheten Förvaltning och Support på Invånartjänster. Förvaltning och Support ansvarar för att allt som gäller e-hälsotjänsternas arkitektur, infrastruktur och system beställs och byggs på ett driftssäkert sätt så att de viktiga samhällstjänsterna alltid är tillgängliga. Enheten följer upp användningen av tjänsterna och kravställer förvaltning samt vidareutveckling utifrån användarnas behov. Förvaltning och Support ansvarar också för att ge 2:a och 3:e linjens support inom e-hälsotjänsterna till både vårdpersonal och invånare. Vad är din roll på Invånartjänster? Min roll är att vara chef för enheten Förvaltning och Support, det vill säga att jag ansvarar för att se till att våra beställare, vårdgivare och invånare får tillgängliga och stabila tjänster, på både nationell och regional nivå. Det är det yttersta målet. Jag har en coachande roll i att vi på enheten tillsammans åstadkommer det med vår kompetens. Vad har du jobbat med tidigare? Jag har jobbat på Karolinska och Huddinge sjukhus och har mycket kunskap från vårdgivar- och beställarsidan, både ur ett teknik och användarperspektiv. Jag har jobbat mot primärvården, hemsjukvården och akutsjukhusen och har därför en mycket god bild av vårdgivarbehoven. Kort sagt, jag förstår beställaren och dess olika behov. Jag har också lång erfarenhet som chef inom support, förvaltning och utveckling inom hälso- och sjukvården. Fokus just nu? Mitt fokus är att få till en bra beställar-, förvaltnings- och supportkompetens på Invånartjänster. Det är ett stort, internt arbete som pågår just nu - att höja beställarkompetensen, vilket innebär att vi höjer vår förmåga att samverka på samma nivå som våra externa leverantörer. Vi höjer också vår förmåga att kommunicera med våra beställare och förmåga att förstå vad invånarna behöver för tjänster. En kvalitetshöjning helt enkelt. Jag har också stort fokus på ett ständigt förbättringsarbete samt processutveckling och att skapa en metodik för det inom enheten där alla är med och bidrar.