2017-04-03 Före, under och efter utbildningen på Högskolan i Halmstad, 2007 – (2012) Utvärdering och utveckling Högskoleövergripande projekt i samverkan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Multikulturella aspekter på apoteksverksamhet Är detta något vi bör forska om och i så fall hur? SIG Samhällsfarmaci Tobias Renberg Sofia Kälvemark.
Skola och arbetsliv i samverkan
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
OM professioner (exempelvis följeforskare)
Före, under och efter utbildningen på Högskolan i Halmstad, 2007 – (2012) Utvärdering och utveckling Högskoleövergripande projekt i samverkan.
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Patricia Staaf • Föreståndare Centrum för akademiskt lärarskap, Malmö högskola (tidigare prefekt med uppdrag att arbeta högskoleövergripande med breddad.
Forskning Sjuksköterske- program (370/år) Äldrelivsforskning Innovation, implementering, samhälls- och systemforskning Barn- och ungdomsforskning Individ-
Exempel utifrån ett antal målområden
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Kvinnofridsprogrammet i Malmö Grundvärderingar •Samhället har ansvar för att skydda, hjälpa och stödja våldsutsatta kvinnor.
Mälardalens högskola Det här är.
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
Du skriver in din rubrik, namn osv på sid 1
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
ATT LÄSA PÅ MIUN: VI HAR MÖJLIGHETERNA - UPPTÄCK DINA!
MITTUNIVERSITETETS FORSKNING. FORSKNINGENS UTVECKLING 2003–2010 Statligt forskningsanslag (mkr) Externa forskningsmedel (mkr) Professorer (antal personår)
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Organisation Datum: Universitets- biblioteket* Linnéuniversitetets organisation 2013 Lärar- utbildningar *Egen styrelse Universitetsstyrelse.
Organisation Universitets -biblioteket* Linnéuniversitetets organisation 2013 Lärar- utbildningar *Egen styrelse Universitetsstyrelse Rektor Universitetsstyrelse.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
VFU inom sjuksköterskeutbildningen en arbetande konferens Jan Florin Rachel Nygren VFU.
Informationsträff för lärare i praktiska och estetiska ämnen :00 – 15:30 Om utvecklingsarbeten på skolor, i syfte att förbättra ämnesundervisningen.
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Motivation, Målsättningar & Gruppdynamik
Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv
Kommission för ett socialt hållbart Malmö 30 maj 2012 Kommission för ett socialt hållbart Malmö.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Bevaka mångfaldsaspekten vid produktion av rekryteringsmaterial och vid /…/ kampanjer. ”Ett inkluderande universitet”
MED SKOLAN SOM HÄLSOFRÄMJANDE ARENA
Förslag till rambeskrivning för institution 1 Namnförslag: Institutionen för pedagogik och specialpedagogik – Department of Education 1. Teman.
Samhällsentreprenörskap/ socialt entreprenörskap på Malmö högskola Stadshuset Malmö 26 februari Fredrik Björk, Urbana Studier.
POWERPOINTMALL DET HÄR ÄR MALMÖ HÖGSKOLA Grundad studenter och medarbetare Fem flervetenskapliga fakulteter:  Fakulteten för.
Idrott och hälsa på GIH Världens äldsta högskola för idrott.
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
Hälsofrämjande besöksnäring för ett hållbart samhälle Johan Hallberg, 21 mars 2012.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Filosofiska fakulteten. Universitetets organisationsplan 2 2 UNIVERSITETSLEDNING Rektor, Prorektor, Universitetsdirektör, Bitr. universitetsdirektör Rektors.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Vad är pedagogik på Högskolan i Halmstad
Projekt SAM-verkstad - ett verktyg för samtal om livsstilsfrågor
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Företagsekonomiska institutionen.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
projekt campus näckrosen universitetsstyrelsen
Något att tänka på när man söker pengar
Psykologi Introduktion.
Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet?
Företagsekonomiska institutionen
Sociologi Introduktion.
Socialpedagogiska programmet, 180 hp
Grundlärarutbildningarna
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

2017-04-03 Före, under och efter utbildningen på Högskolan i Halmstad, 2007 – (2012) Utvärdering och utveckling Högskoleövergripande projekt i samverkan med 17 grundutbildningsprogram/inriktn. och Centrum för Lärande och Utbildning (CLU) Forskning Samhällsförändring, lärande och sociala relationer (SLSR) Studier om Lärande och UtbildningsRelationer (SOLUR)

Några utgångspunkter Elituniversitet - masshögskola Heterogena studentgrupper (Variation avseende erfarenheter, föreställningar, intentioner, kunskapssyn, strategier etc) Kunskapsöverföring - lärande Yrkesorientering - bildning

Kompletterande fokus Komplement till forskning, utvärdering och utveckling med fokus på lärarskap och utbildning Projektets fokus är studenters lärande och sociala relationer, i ljuset av bakgrund, erfarenheter föreställningar, förhållningssätt, visioner, intentioner etc.

Syfte Att kartlägga samband mellan olika bakgrundsfaktorer och studenters föreställningar och förväntningar kring studentrollen, kunskap, lärande och sociala relationer. Att studera om och hur föreställningar och förväntningar kring studentrollen, kunskap, lärande och sociala relationer utvecklas/förändras under studietiden, samt om och hur de initiala föreställningarna och förväntningarna är relaterade till faktorer och händelseförlopp under studierna samt olika resultat som uppnås i och efter utbildningen.

Resultat – ”mot arbetsliv” Resultat – bildning, utv Före Bakgrundsfaktorer Framtidsfaktorer Ålder Kön ”Boende” Mål med studier Aktörsskap Social bakgrund Kulturell bakgrund Förväntningar på utbildningen/sig själva Erfarenhet och prestation - tidigare studier Upplevt stöd och förväntade prestationer Under Studenterna Utbildningen Kunskapssyn Förhållningssätt/studier, ASI Delaktighet Kunskapsintresse Utbildningens kontext Studentroll Förhållningssätt/lärande Tredje uppgiften Undervisningsmetoder Examinationsformer Verksamhet vid sidan om studier Erfarenheter i utbildningen, CEQ Kompetensstruktur i lärargruppen Efter Resultat – ”mot arbetsliv” Resultat – bildning, utv Betyg Anställningsbarhet Genomströmning Självständighet Personlig reflexivitet Structure of learning outcome Forskarutbildning Kunskap och förståelse, Färdigheter och förmågor, Värderingsförmåga och förhållningssätt

Forskningsetisk prövning Projektet har beskrivits för och godkänts av den lokala etikprövningsgruppen vid Sektionen för Hälsa och Samhälle på Högskolan i Halmstad den 17/8 2007

Distribution av projektdata Underlag för utvecklingsarbete Beskrivande rapporter/sammanställningar till medverkande program Underlag för forskning (SLSR/SOLUR) Teorianknytning, analys, rapporter, vetenskapliga artiklar Underlag för utbildning Metodkurser, uppsatser

Medverkande program/inriktningar · Idrottsvetenskapligt program · Medie- och kommunikationsvetenskapligt program – inr. Medieproduktion · Medie- och kommunikationsvetenskapligt program – inr. Strategisk kommunikation · Programmet för sociologi och socialt utvecklingsarbete · Socialspsykologiska programmet · Arbetsvetenskapligt program · Statsvetenskapligt program – inr. Politisk kommunikation · Sjuksköterskeprogrammet (Halmstad) · Folkhälsovetenskapligt program · Lärarutbildningen – inr. Lek, idrott, rörelse och hälsa · Lärarutbildningen – inr. Barn och matematik/naturorienterade ämnen · Kultur och kommunikationsprogrammet · Ingenjörsprogrammet – data, elektronik, mekatronik · Informatik – multimediadesign samt valfritt informatikprogram · Biomedicin – inr. fysisk träning · Utvecklingsingenjörsprogrammet · Affärssystem – Företagsekonomi