Vem ska äga och driva idrottsanläggningen?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Konkurrensbegränsande Offentlig säljverksamhet Förbud 1 januari 2010
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Vad styrs verksamheten utifrån • Lagen om skydd mot olyckor • Handlingsprogram • Kommunal och förvaltningslag • Verksamhetsplaner • Ekonomistyrning • Avtal.
Välkommen till Informationsmöte
Europeiska kommissionens förslag till:
1 Frukostseminarium den 13 februari 2009 Claes Langenius och Joakim Sundbom Den nya konkurrenslagen.
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Biogaskonferens Karlshamn Kommunal samverkan om biogasproduktion ur ett juridisk perspektiv Mathias Sylwan.
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Grunden i en Förening Stadga Reglemente Instruktioner Policys.
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Hur länge har vi haft vi regler?
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Nytt från Sveriges Kommuner och Landsting
Alternativa driftformer vid fritidsanläggningar i Motala kommun
1 Vägvalet och dess konsekvenser: offentligt, ideellt eller privat.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Upphandling av badanläggning
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Gemensam nämnd.
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Att upphandla utvärdering
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Svenska Simförbundet Presentation seminarium – Vem ska äga och driva idrottsanläggningen, 26 november 2009 Jan Olsson Generalsekreterare Svenska Simförbundet.
Hur stort är utrymmet för sociala hänsyn?
Upphandlingsinformation
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Mervärdesskatt En konsumtionsskatt som är EG-rättsligt styrd
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Hur har det gått efter införandet av nya LOU?
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Mikrofonder – ett exempel från Sverige
Idéburet Offentligt Partnerskap
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Konkurrens och samarbete –
1 Vem ska äga och driva idrottsanläggningen? 26 november, Stockholm.
Interna konsekvenser Caj Skoglund Vårdval – interna konsekvenser Ökad krav på långsiktighet i beslut som rör primärvården –Ändrad ersättning,
Nytt från Sveriges Kommuner och Landsting
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Ledningar i kommunägd mark
PPP och andra finansieringsformer Transportforum 2013 Linköping 9 januari, session 4 Björn Hasselgren Arkitektur och samhällsbyggnad.
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter sanktioner 2.(direkt) marknadspåverkan:
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Äldreboende på gång….
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Swedish Self Storage Association Stockholm 3 september 2015 MOMS för self storage Ulf Hedström
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Program för uppföljning av privata utförare Lena Svensson,
Offentlig marknad En bra affär för alla. Offentlig marknad Politiken Lagstiftning och tillämpning Marknaden 400 miljarder kr per år.
Kundvalet. Medborgarna kan välja Hemtjänst 1992 Skola 1992/1993 Barnomsorg 1994 Ledsagning & avlösning 1998 Särskilt boende, äldre, 2001 Familjerådgivning.
LOV och LUF.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Arbetslöshet och utanförskap
SPELPLANEN Implementering Identifierat BEHOV! Välj väg!
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Vem ska äga och driva idrottsanläggningen? Thomas.Hallgren@kommunakuten.se 070-298 93 18

Förändringens ramverk Vilka juridiska utmaningar och krav bör övervägas vid ett eventuellt överförande av idrottsanläggningen?

Offentlig finansiering Offentlig drift Offentlig finansiering Privat drift Driftentreprenad Reform Köp av enstaka platser Kundval Traditionell förvaltningsform Bidrag till enskild verksamhet Avknoppning Skolpeng Check Beställare/utförare (intraprenad) Resultatenhet Skolpeng Check Samverkan/partner- skap/OPP Privatisering/avveckling Energi Renhållning VA ”Revolution” Privat finansiering Offentlig drift Privat finansiering Privat drift 3

Kommunal kärnverksamhet Kommunallagsreglerad verksamhet Obligatorisk verksamhet

Vad är alternativa driftformer? När en verksamhet som har drivits eller kan drivas i förvaltningsform drivs av någon annan än kommunen och helt eller delvis finansieras av kommunen

Olika typer av driftformer Driftentreprenader Köp av enstaka platser på privata institutioner (ramavtal och abonnemang) Valfrihetssystem (kundval) Bidragsfinansierad enskild verksamhet Samverkan/partnerskap (äkta och oäkta)

Driftentreprenad Driftentreprenad föreligger när kommunen anlitar en extern producent, som åtar sig att på kommunens uppdrag, varaktigt och självständigt, utföra en eller flera tjänster i en sammanhållen verksamhet

Driftentreprenad forts. Extern producent Kommunens uppdrag Kommunen huvudman, dvs. ansvarar juridiskt gentemot mot användarna Varaktighet Självständighet En eller flera tjänster i en sammanhållen verksamhet

Valfrihets/kundvalssystem Med valfrihets/kundvalssystem avses att en enskild person, som bedöms ha rätt till viss omsorg eller tjänst med offentlig finansiering, ges möjlighet att välja mellan olika av kommunen utvalda leverantörer av omsorg/tjänst Urvalet av leverantör sker enligt LOU eller LOV

Bidragsfinansierad enskild verksamhet Fristående skolor Enskilda förskolor Föreningsdrift (om ej föreningsentreprenad) Privat drift

Offentligt privat partnerskap (OPP) Samverkan mellan kommun och privat företag / förening Förenligt med kommunallagen? Upphandlingsskyldighet enligt LOU? Hyreslagstiftning Tjänstekoncession Institutionellt partnerskap

”Äkta partnerskap” ”Äkta” partnerskap föreligger när kommunen och en extern part samverkar utifrån ett ömsesidigt intresse av föremålet för samverkan Endast huvudmän Ingen part är uppdragsgivare Ingen ekonomisk förpliktelse för kommunen ”Äkta” partnerskap = ej upphandling

Den allmänna kompetensen (2:1 KL) Kommuner och landsting får själva ha hand om sådana angelägenheter av allmänt intresse som har anknytning till kommunen eller landstingets område eller dess medlemmar och som inte skall handhas enbart av staten, en annan kommun, ett annat landsting eller någon annan.

Den särskilda näringslivskompetensen (2:7 KL) Kommuner och landsting får driva näringsverksamhet, om den drivs utan vinstsyfte och går ut på att tillhandahålla allmännyttiga anläggningar och tjänster åt medlemmarna i kommunen eller landstinget.

Stöd till näringslivet (2:8 KL) Allmänt näringslivsfrämjande åtgärder Individuellt stöd till enskild näringsidkare endast om det finns synnerliga skäl

Otillåtet statsstöd (artikel 87 EU-fördraget) Ett stöd från en kommun till ett bolag kan vara ett otillåtet statsstöd och därmed oförenlig med den gemensamma marknaden om stödet snedvrider konkurrensen och påverkar handeln mellan medlemsländerna Exempel Åre kommuns försäljning av mark till underpris Täby kommuns uthyrning av gymnasieskola med och försäljning av inventarier till underpris

Principer för marknadsanvändning Övergripande mål och förväntningar, Obligatoriska kärnområdet Andel av övriga verksamheter som skall utsättas för konkurrens, Motivering för olika driftformer, Marknadsplan för varje nämnd, Principer för övertagande av personal, lokaler, inventarier mm, Möjligheter för mindre företag att lämna anbud.

Principer för marknadsanvändning forts. Principer för kalkylering av interna bud Övergripande kvalitetsmål och krav på att varje nämnd skall utarbeta kvalitetsmål för sitt ansvarsområde Aktiv värdeskapande kontraktsstyrning Samråd med brukare, personal och fack Dialog med föreningslivet Avknoppningsstöd Information till näringslivet/branschråd Utmaningsrätt Organisation för konkurrensutsättning

Föreningslivets villkor Utformning av anläggningen? Tillgång till tränings- och tävlingstider? Föreningslokaler? Vem skall driva simskolor? Vem skall driva kaféverksamhet? Övrig försäljning? Reklam?

Lagar om offentlig upphandling Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) och Lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF)

Gemenskapsrättsliga grundprinciper Principen om icke-diskriminering Likabehandlingsprincipen Proportionalitetsprincipen Transparensprincipen Ömsesidighetsprincipen

Regelverkets syfte (1) Öppna upp den offentliga sektorn för konkurrens Befrämja den fria rörligheten för varor, tjänster, kapital och arbetskraft Motverka godtycke till skydd för leverantörer Bättre utnyttjande av offentliga medel

Regelverkets syfte (2) Upphandlingslagarna är inte den offentliga sektorns lagar Skyddsintresset är främst leverantörerna

LOU gäller inte vid Köp och försäljning av fast egendom, hyra av befintlig fast egendom Anställning Myndighetsutövning Ensamrätt Bidragsgivning Interna avtal ”Äkta partnerskap” Tjänstekoncession

Tjänstekoncession (Kommissionens tolkningsmeddelande) Den offentliga myndigheten ger tredje man det totala eller partiella ansvaret för en ekonomisk verksamhet som myndigheten normalt har ansvaret för, förutsatt att den tredje mannen tar på sig riskerna med driften.

Exempel på tillämpningsområden Parkeringsverksamhet Småbåtshamnar Badhus/simhallsdrift Campingverksamhet Renhållning Vatten- och avlopp Spårvägar

Val av upphandlingsform Öppet förfarande Selektivt förfarande Förhandlat förfarande med föregående annonsering Förhandlat förfarande utan föregående annonsering (riktat förfarande) Förenklat förfarande Urvalsförfarande Direktupphandling

Konkurrenspräglad dialog När den upphandlande myndigheten inte kan beskriva föremålet för upphandlingen Annonsering Beskrivande dokument Dialogen Anbud Begränsad tillämpning

Konkurrenslagen Förbud mot konkurrensbegränsande samarbete Förbud mot missbruk av dominerande ställning Exempel konkurrensbegränsande samarbete Exempel på missbruk av dominerande ställning

Konfliktlösning vid offentlig säljverksamhet (Prop.2008/09:231) Stockholms tingsrätt får på talan av Konkurrensverket förbjuda staten, en kommun eller ett landsting att i en verksamhet av kommersiell eller ekonomisk natur tillämpa ett visst förfarande om Det snedvrider eller är ägnat att snedvrida förutsättningarna för en effektiv konkurrens eller om det Hämmar eller är ägnat att hämma förekomsten eller utvecklingen av en sådan konkurrens

Konfliktlösning forts Förbud får inte meddelas för förfaranden som är försvarbara från allmän synpunkt En kommun eller ett landsting får även förbjudas att bedriva en viss säljverksamhet som avses ovan En sådan verksamhet får dock inte förbjudas om den är förenlig med lag Ändringen träder i kraft den 1 januari 2010

Konfliktlösning forts Förbud får inte meddelas för förfaranden som är försvarbara från allmän synpunkt En kommun eller ett landsting får även förbjudas att bedriva en viss säljverksamhet som avses ovan En sådan verksamhet får dock inte förbjudas om den är förenlig med lag Ändringen träder i kraft den 1 januari 2010

Gym i simhall Kommunallagen Konkurrenslagen Konkurrensrådets rekommendation

Hyra Upplåtelse av hus eller del av hus till nyttjande mot ersättning Även krav på låga priser eller arbete kan vara ersättning Uppsägningstid Formkrav för uppsägning Hyresgästens besittningsskydd

Arrende Upplåtelse av jord till nyttjande mot vederlag Jordbruksarrende Bostadsarrende Anläggningsarrende Lägenhetsarrende Besittningsskydd Uppsägningstid Gränsdragning mellan arrende och hyra

Argument för föreningsdrift Totalkostnaden blir lägre om en förening ansvarar för driften. Föreningsmedlemmarna lägger ned mycket frivilligt arbete. Anläggningar och verksamhet drivs med större engagemang och känsla. Risken för skadegörelse minskar. Anläggningen utnyttjas mera effektivt genom längre öppethållande. Pedagogiskt hjälpmedel i föreningarnas barn- och ungdomsverksamhet. Föreningarna kan utnyttja ledarkrafter som inte direkt kan utnyttjas som instruktörer. Föreningen kan få materiel och underhållsarbeten till lägre pris, t.ex. genom gåvor eller sponsring.

Argument emot föreningsdrift Anläggningarna sköts dåligt. Framförallt uppstår brister i det långsiktiga underhållsarbetet. Totalkostnaderna blir därmed högre. Ansvaret för driften kan bli betungande för föreningen. Föreningarna skall inte slösa bort sina krafter på att sköta anläggningar. Andra föreningar och allmänheten stängs ute. Den kommunala insynen i hur anläggningarna fungerar kan bli sämre. Föreningarna har inte den yrkesutbildade personal som behövs. Föreningarna har dåliga kunskaper om arbetsgivarrollen Föreningarna kan inte göra avdrag för momsen.

Argument för entreprenaddrift Minskade kostnader för kommunen hanterats på ett bra sätt Snabbare beslutsvägar - mindre byråkrati genom att flera beslut kan tas på anläggningsnivå Enklare och snabbare att investera i anläggningar under avtalstiden Ökat utrymme för nytänkande och verksamhetsutveckling Ökat handlingsutrymme för att arbeta med kommersiell kringverksamhet Kommersiellt utbud kommer inte i konflikt med privata företag Privata företag med flera kontrakt har skalfördelar jämfört med kommunal egenregi som har en anläggning att driva Entreprenadföretag har ofta tillgång till specialkompetens Kommersiell kringverksamhet ökar behovet av personal och skapar flera arbetstillfällen Allmänheten blir mera intressant som målgrupp – kund. Kundanpassningen ökar

Argument emot entreprenaddrift Ökade kostnader till följd av sämre finansiering. Kommunen kan i regel få lägre ränta Kommunen kan få avvecklingskostnader för personal Minskad kommunal insyn Utrymmet för föreningsverksamhet kan begränsas genom färre och sämre träningstider I simhallar kan föreningarnas egna inkomstbringande aktiviteter slås ut (simskolor, Plask och Lek, tävlingsverksamhet, kaféverksamhet och materialförsäljning Dyrare hyror för föreningslivet Långa avtal låser upp del av budgeten minskar kommunens handlingsutrymme Reklamplatser/intäkter försvinner för föreningarna Korta och otydliga avtal minskar entreprenörens intresset för underhåll och kan medföra att anläggningen sköts dåligt Entreprenaddrift kan leda till att föreningarna blir mindre benägna att arbeta ideellt

Argument för partnerskap Minskade kostnader för kommunen Anläggningar kommer till stånd som annars inte skulle ha byggts Delad finansiering gör det möjligt att satsa på större anläggningar Privata intressenter tar en större del av riskerna för projektet genom att de även tar på sig att driva anläggningar under längre tid Tillgång till ny kompetens genom nya resurser, idéer och arbetssätt kan tillföras Ökad regional utveckling genom att nya anläggningar bidrar till tillväxt och nya arbetstillfällen Det privata näringslivet tar ett ökat samhällsansvar och vill bidra till ortens utveckling och attraktionskraft Genom partnerskap kan utbudet av produkter och tjänster utvecklas och nya marknader tillskapas för näringslivet

Argument emot partnerskap Ökade kostnader för kommunen genom sämre finansieringsmöjligheter. Kommunen kan i regel få lägre ränta Låser upp kommunens budget genom långa kontrakt. Avtalen löper ofta på 20-25 år. Den privata aktören tar beslut kring skattefinansierade tjänster och offentlig service som i grunden är en politisk fråga Föreningsverksamhet riskerar att trängas ut av kommersiell verksamhet Politiska risker - försämrad insyn och kontroll, minskat politiskt handlingsutrymme Ekonomiska risker - Kommunen får ofta stå för allt risktagande Juridiska risker- partnerskap kan komma i konflikt med upphandlingslagstiftning, reglerna om statsstöd och kommunallagen Partnerskap kräver komplicerade avtal med stor risk för tolkningstvister Kommunen tappar all kompetens om privata intressenter tar över ansvar för byggande och drift av verksamheten