ANGÅENDE PERSONALNEDSKÄRNING PÅ NATTEN (HELGEN) Eva och Jessica

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Brukarenkät Måltidssituation. Vilken avdelning bor du på? Avdelning 1.Sparven2(9%) 2.Vargtass2(9%) 3.Blåklockan2(9%) 4.Lindorna2(9%) 5.Skogsstjärnan2(9%)
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Sagan om den hungriga vargen
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
En Dag i Ramadan Ramadan
Varför är det viktigt att mäta?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Samordningsprojekt att utveckla en strukturerad samverkan mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Mål: Utveckla en effektivare och mer.
Lönar det sig med utbildning?
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Patient fick fel läkemedel – hjärnskadades
Problemsnack eller bygga lösningar.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Videokonsultation med medborgare
Nystart av teamtandvård på ftv Kramfors
Detta är ett bildspel. Om du inte vill bläddra själv så låt tiden jobba för dig. Det kan dröja en handfull sekunder innan bläddringen börjar.
Förbättrad livskvalitet och arbetssituation på Resmilans Servicehus
Kundundersökning mars 2010
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Skriftlig Utvärdering KUM v /31 läkarstudenter och 16/16 ssk +rtgssk studenter= 46 Handledare 4 ssk/4 och 6/7 läkare =10 enkäter Fråga 1 Studenter.
Vårdplaneringsmötet ur patientens perspektiv
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Klok filosofi … ?.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Förbättringsarbete AVA-H. A-TUR vardagar Läsrapport Avstämning med nattpersonal Sitting utgår Dagdriften lägger ut placeringslistor på varje.
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Modul: ”Mäta för att veta” Psykiatri Nordväst, Avdelning 131
PerUllaIngaEgon 1.Skriv in de tävlandes namn. 2. Per börjar slå med två tjugosidiga tärningar. Han får 15 och 5. Gränsvärdet för första höjden är =10,
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Rollfördelning i funktionärsbåset Vem gör vad i Danicahallen.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Delaktighet.
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Planering inför verksamhetsförändringen på Helsingborgs Akutvårdsavdelning.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Förändring – hot eller möjlighet?
Palliativ vård och samordning
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Bra planering skapar trygghet
Effektiva möten Börja mötet med att klargöra mål. Vad ska ha hänt när mötet är slut för att det ska vara värt tiden? Fånga ”guldkorn” som hänt sedan vi.
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Framtidskartläggning
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Resultat : Under baslinjemätningen blev det extra tydligt för oss att det är många av våra gäster som inte äter den lagade maten (de gula stolparna). Det.
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Kommunikationsprocesser
Lundens måltidsprojekt
nu finns inga tvivel längre
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
PERIOPERATIVT TEAMARBETE
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Mål v.13 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Heby kommuns kvalitetspolicy
När en person avviker från avdelningen analys av en verklig händelse…
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Presentationens avskrift:

ANGÅENDE PERSONALNEDSKÄRNING PÅ NATTEN (HELGEN) Eva och Jessica FÖRÄNDRINGSARBETE ANGÅENDE PERSONALNEDSKÄRNING PÅ NATTEN (HELGEN) Eva och Jessica

FÖRVÄNTNINGAR! Detta var inte den vision vi hade när vi flyttade in på AVA-H! Tråkigt med nedskärningar i personalstyrkan! Inte optimalt att dra ner två resurser nattetid! Men…..

Inställning! Vi ”måste” acceptera att det är så här grundbemanningen ser ut på natten (helgen) för tillfället. Göra det bästa av situationen! Man måste se till helheten och inse att dagtid finns det fler fasta åtaganden som kräver resurser (t.ex. rondarbete, måltider m.m.). Detta sätt att arbeta på är ett förslag som ska utvärderas! Det kommer att ligga block på samtliga expeditioner att skriva synpunkter i.

Förändringar i arbetssätt på natten (helg) Grönt och blått vårdlag slås ihop på natten och bildar ett grönblått team. Grön expedition stängs och alla i teamet sitter på blå expedition. (2 SSK och 1 USK på 14 patienter. Rum 1-12 + 20,21) Gult och rött vårdlag bildar ett team. (3 SSK och 1 USK på 17 patienter. Rum 13-19 och plats 22-31)

Så här gör vi! Läsrapport mellan 21:15 och 21:40 och sedan fem minuters avstämning med C-turen. SSK i grönblått team läser på 7 patienter var och USK läser på 7 patienter. Ena SSK och USK får muntlig rapport på övriga 7 patienter. Rött vårdlag och gult vårdlag har läsrapport som tidigare. Inte ha sitting som nu! Eventuellt ha en sitting efter kvällsrundan. Placeringslistor ska finna på varje expedition med viktig information som t.ex. 0-HLR, blodsmitta och sekretess. Driftsfunktionen börjar på röd men kan eventuellt få rotera mellan SSK beroende på arbetsbelastning. Driften fördelar ut patienterna till respektive vårdlag, men berörd SSK tar själv rapport av läkaren.

Receptionstelefonen får rotera mellan USK. Börja lite tidigare med morgonarbetet. Ha en liten avstämning innan, mellan teamen, angående vårdtyngd och prover m.m. Alla måste hjälpas åt! Spegla vid behov. Man kan även spegla inom teamet eller två och två. Att i möjligaste mån göra klart patienterna (särskilt höfterna) och inte spara saker till senare. Röda vak får ligga på CDU:n. Man får flytta ut annan patient om det behövs. Alltid tala om för övrig personal när man lämnar avdelningen för att t.ex. hämta patient. (Det blir väldigt sårbart när två personer lämnar avdelningen).

Rutiner! Grönblå USK: patientkök och personalkök. Alla har ett ansvar! Gulröd USK: beställa mat, apparaterna i lilla labb, sända ekg. Röd SSK: hålla ordning och fylla på i läkemedelsförrådet. Alla har ett ansvar! Driften ansvarar för att tavlan skrivs och skriver ut placeringslistor till alla expeditioner. Sköljarna är allas ansvar!

Personal! Hur får vi in personal när det behövs på natten? Får man kvalificerad övertid, (oavsett hel- eller deltid) om man kommer in på kort varsel nattetid? När får vi ringa in personal? Får vi ringa in vid VAK? En detaljerad handlingsplan över hur vi ska gå till väga vid frånvaro/extrapersonal behövs. Svårt att avsätta en resurs som ska ringa in personal. Beordra in personal är en chefsuppgift. Kommer USK att ersättas vid frånvaro på vardagarna? Mycket sårbart på natten!

Samarbete! Kommunicera mer. Kunna känna sig bekväm med att lämna över saker man inte hunnit till nästa tur. Be om hjälp i tid! Inte bara prioritera inom egna teamet utan över hela AVA-H. Vara beredd på att lämna/skjuta upp sin uppgift för något viktigare i andra teamet. Avlösa varandra så att alla kan gå och äta, eller hjälpas åt så att alla kan sitta tillsammans. Svara på ringningar/åtgärda telemetrilarm i andra teamet om de står upptagna. Se på film eller sitta vid datorn (icke jobbrelaterat) gör man bara om alla har lugnt.

Konsekvenser! Kan vi upprätthålla vårt uppdrag gentemot Hälso- och sjukvårdslagen (1982:763)? Patientsäkerheten kan blir lidande. Viktigt att prioritera. Vad är viktigast för patienten? (OBS! Skriva avvikelser!) Att vi inte kan hämta lika snabbt på akuten längre. Informera personal och chefer på akuten för ökad förståelse. Att konflikter uppstår mellan personalen. Viktigt att säga ifrån direkt istället för att bygga upp irritation och frustration. Ha förståelse för att man kan känna sig stressad. Viktigt att försöka upprätthålla en god psykosocial arbetsmiljö. Viktigt att vi har en ständig dialog med facken/skyddsombud.