ANGÅENDE PERSONALNEDSKÄRNING PÅ NATTEN (HELGEN) Eva och Jessica FÖRÄNDRINGSARBETE ANGÅENDE PERSONALNEDSKÄRNING PÅ NATTEN (HELGEN) Eva och Jessica
FÖRVÄNTNINGAR! Detta var inte den vision vi hade när vi flyttade in på AVA-H! Tråkigt med nedskärningar i personalstyrkan! Inte optimalt att dra ner två resurser nattetid! Men…..
Inställning! Vi ”måste” acceptera att det är så här grundbemanningen ser ut på natten (helgen) för tillfället. Göra det bästa av situationen! Man måste se till helheten och inse att dagtid finns det fler fasta åtaganden som kräver resurser (t.ex. rondarbete, måltider m.m.). Detta sätt att arbeta på är ett förslag som ska utvärderas! Det kommer att ligga block på samtliga expeditioner att skriva synpunkter i.
Förändringar i arbetssätt på natten (helg) Grönt och blått vårdlag slås ihop på natten och bildar ett grönblått team. Grön expedition stängs och alla i teamet sitter på blå expedition. (2 SSK och 1 USK på 14 patienter. Rum 1-12 + 20,21) Gult och rött vårdlag bildar ett team. (3 SSK och 1 USK på 17 patienter. Rum 13-19 och plats 22-31)
Så här gör vi! Läsrapport mellan 21:15 och 21:40 och sedan fem minuters avstämning med C-turen. SSK i grönblått team läser på 7 patienter var och USK läser på 7 patienter. Ena SSK och USK får muntlig rapport på övriga 7 patienter. Rött vårdlag och gult vårdlag har läsrapport som tidigare. Inte ha sitting som nu! Eventuellt ha en sitting efter kvällsrundan. Placeringslistor ska finna på varje expedition med viktig information som t.ex. 0-HLR, blodsmitta och sekretess. Driftsfunktionen börjar på röd men kan eventuellt få rotera mellan SSK beroende på arbetsbelastning. Driften fördelar ut patienterna till respektive vårdlag, men berörd SSK tar själv rapport av läkaren.
Receptionstelefonen får rotera mellan USK. Börja lite tidigare med morgonarbetet. Ha en liten avstämning innan, mellan teamen, angående vårdtyngd och prover m.m. Alla måste hjälpas åt! Spegla vid behov. Man kan även spegla inom teamet eller två och två. Att i möjligaste mån göra klart patienterna (särskilt höfterna) och inte spara saker till senare. Röda vak får ligga på CDU:n. Man får flytta ut annan patient om det behövs. Alltid tala om för övrig personal när man lämnar avdelningen för att t.ex. hämta patient. (Det blir väldigt sårbart när två personer lämnar avdelningen).
Rutiner! Grönblå USK: patientkök och personalkök. Alla har ett ansvar! Gulröd USK: beställa mat, apparaterna i lilla labb, sända ekg. Röd SSK: hålla ordning och fylla på i läkemedelsförrådet. Alla har ett ansvar! Driften ansvarar för att tavlan skrivs och skriver ut placeringslistor till alla expeditioner. Sköljarna är allas ansvar!
Personal! Hur får vi in personal när det behövs på natten? Får man kvalificerad övertid, (oavsett hel- eller deltid) om man kommer in på kort varsel nattetid? När får vi ringa in personal? Får vi ringa in vid VAK? En detaljerad handlingsplan över hur vi ska gå till väga vid frånvaro/extrapersonal behövs. Svårt att avsätta en resurs som ska ringa in personal. Beordra in personal är en chefsuppgift. Kommer USK att ersättas vid frånvaro på vardagarna? Mycket sårbart på natten!
Samarbete! Kommunicera mer. Kunna känna sig bekväm med att lämna över saker man inte hunnit till nästa tur. Be om hjälp i tid! Inte bara prioritera inom egna teamet utan över hela AVA-H. Vara beredd på att lämna/skjuta upp sin uppgift för något viktigare i andra teamet. Avlösa varandra så att alla kan gå och äta, eller hjälpas åt så att alla kan sitta tillsammans. Svara på ringningar/åtgärda telemetrilarm i andra teamet om de står upptagna. Se på film eller sitta vid datorn (icke jobbrelaterat) gör man bara om alla har lugnt.
Konsekvenser! Kan vi upprätthålla vårt uppdrag gentemot Hälso- och sjukvårdslagen (1982:763)? Patientsäkerheten kan blir lidande. Viktigt att prioritera. Vad är viktigast för patienten? (OBS! Skriva avvikelser!) Att vi inte kan hämta lika snabbt på akuten längre. Informera personal och chefer på akuten för ökad förståelse. Att konflikter uppstår mellan personalen. Viktigt att säga ifrån direkt istället för att bygga upp irritation och frustration. Ha förståelse för att man kan känna sig stressad. Viktigt att försöka upprätthålla en god psykosocial arbetsmiljö. Viktigt att vi har en ständig dialog med facken/skyddsombud.