Likabehandlingsplaner: granskning och förslag till förbättringsområden Presentation för personalgrupp 18 jan. 2012 Bengt Andersson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Hur vi arbetar mot hot, våld, kränkningar och trakasserier
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Plan mot kränkande behandling
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Värdegrund och lika rättigheter i skolan
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Caroline Dyrefors Grufman
Veronika Wiktorsson, Vetlanda kommun Ronny Örnros, Hultsfreds kommun
Redovisning av uppdrag ang
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Systematiskt kvalitetsarbete
Dagordning föräldraråd 2/6
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barns rätt till en trygg skola
i kommuner, landsting/regioner
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Föräldramöte Ht
Den individuella utvecklingsplanen
Ramverk för patientmedverkan
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Disposition och utgångspunkter
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Likabehandlingsplanen klar – vad händer nu? n Genomgång med elever på lektionstid n Rastvaktsschema upprättas lagvis n Regelbunden kartläggning av trygghet.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
ELEVER I SKOLAN = ELIS
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund Kvalitetsgranskning 2012 Skolinspektionen.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Föräldraråd Syfte: En möjlighet för föräldrar att medverka i och ha inflytande på skolans verksamhet som helhet Att vara en diskussionspart.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Ramverk för patientmedverkan
Skolors arbete för att motverka kränkningar av elever på nätet
Organisation & Arbetsgivaransvar
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Likabehandlingsplaner: granskning och förslag till förbättringsområden Presentation för personalgrupp 18 jan Bengt Andersson

Plan för att främja barns och elevers lika rättigheter och möjligheter •Skollagen 6 kapitel, 7 §

Bakgrund •Skolinspektionens synpunkter utifrån tillsyn av hela verksamheten 2009 •Lärgångar för skolledare genomförda 2010 •Beslut om internkontroll 2011

Skolinspektionens kritiska synpunkter •Kartläggning saknas •Elever känner inte till planen •Elever inte medverkat i framtagandet •Gemensamma planer för olika verksamheter •Personal inte medverkat •Elevhälsoteam inte medverkat •Insatser, genomförda och kommande redovisas inte •Gemensam plan särskola – skola •Plan saknas när vuxen kränker elev •Ansvarsfördelning rektor –personal saknas

Skolinspektionens beslut •”Skolinspektionen bedömer att kommunen inte ser till att det finns en plan mot kränkande behandling i enlighet med författningarna……” (sid 15) •”Skolinspektionen bedömer att kommunen inte följt upp och utvärderat verksamheternas likabehandlingsplaner på det sätt som avses i författningarna. (sid 16)

Vad är en kränkning? •En kränkning sker när en person behandlar en annan på ett sätt som brister i respekt för den andres värde och intresse.

Uppdrag för granskningen •Granska aktuella likabehandlingsplaner utifrån styrdokumentens krav, •Föreslå, mot bakgrund av granskningen, förbättringsområden

Förskolechef/Rektor ska enligt BEO •ha system för att ta reda på om det förekommer kränkningar, •Veta att all personal känner till lagens krav, • involvera eleverna i det främjande och förebyggande arbetet •jobba för en samsyn bland personal, elever och vårdnadshavare kring nolltolerans, •ha resurser för fortbildning av personal

Vad ska, enligt Allmänna råd, beskrivas i planen? • långsiktiga mål och det främjande arbetet • slutsatser utifrån kartläggning om läget i verksamheten, • konkreta åtgärder och ansvarsfördelning • rutiner för akuta situationer •rutiner för uppföljning • hur dokumentationen av ärenden görs •hur eleverna varit delaktiga i framtagandet av planen.

Likabehandlingsplanerna som granskats •42 granskade planer, •Olika till form, struktur och innehåll, •Omfattning i sidor, från 1 till 27. •Ingen tar upp kränkningar på nätet eller motsvarande

Detta saknas i de granskade planerna •en redovisning och analys av vad fjolårets insatser ledde till för resultat. •beskrivning av det främjande arbetet. •kartläggning av verksamheten, •beskrivning i konkreta termer av hur risker skall avvärjas. •det saknas i planerna en redovisning av hur eleverna medverkat vid utformningen.

Finns men behöver förtydligas •Vad görs när vuxen kränker elev/elever, •Hur skall elever och vårdnadshavare rapportera kränkningar, •När görs anmälan till annan myndighet, •Gemensam plan med diskrimineringsgrunderna, •Hur personalen har uppsikt över alla utrymmen där elever finns, •Åtgärder i akuta situationer.

Slutsatser •Planerna behöver förbättras för att leva upp till de krav som förordningarna ställer! Orsaker till britser kan vara att • verksamheten gör mer än vad som beskrivs i planerna, •frågans prioritering i verksamheten för låg, • demokratisk process saknas, • flera förändringar av och i verksamheten pågår samtidigt

Förbättringsområden Reflektion kring en kommunövergripande struktur för en barnsyn som innefattar hela barnet och dygnets alla timmar (politisk nivå) •Gör rektor mer tillgänglig i verksamheten Renodla rektors uppdrag, …rektorn och förskolechefen ska ha ansvaret för sådana mer övergripande frågor där ett särskilt ansvar i egenskap av skolledare framstår som normalt och naturligt. (förvaltningsnivå) 1) •Avsätt tid för en process, … ett systematiskt arbete som utgår från en kartläggning och analys av den egna verksamhetens behov och förutsättningar, där all personal är involverad och alla elever ges möjlighet att delta! (skolnivå) 2) •1) = Ny skollag i praktiken sid 22 •2 = Vad fungerar?

Utvecklingsstöd Utvecklingsstöd - värdegrund

Ett sätt att inleda processen (skolnivå) analysera i varje enhet •Demokrati eller elevmedverkan, hur finns det i verksamheten och hur definieras den? •Vilken är attityden, beteendet och kompetensen i personalens möte med barnen = ledarskapet?

Rektors/förskolechefs checklista för förbättring •Nu gällande plan; aktuell? när togs den fram? •Samverkan med eleverna, hur då? •Kartläggning, har vi gjort en sådan? •Mätbara mål är….! •Åtgärder för att förebygga är..! •Åtgärder för att främja är…! •Uppföljningar görs, när?

Forts. Checklista •Dessa resurser finns för arbetet? •Så här kommunicera vi planen! •Den årliga utvärderingen genomförs….. När,hur och var?

Verktyg för jobbet med planen För att i fem steg utforma planen Innehåller tips och lagtext för varje steg 1.Utvärdera 2.Främja 3.Kartlägg 4.Förebygg 5.Rutiner för akuta situationer Planen är klar!

Rädda barnen •Rädda Barnen lanserar nytt material för arbete mot mobbing • Materialet kommer att lanseras i slutet av januari 2012 och är utformat som checklistor inom områdena "Värdegrund", "Inflytande", "Vuxennärvaro", "nätet" och "föräldrardialog". •Till exempel pekar vi på vikten av att involvera och ge elever inflytande över skolans likabehandlingsarbete och på att föra en kontinuerlig dialog med elevernas föräldrar kring mobbning.

Ur Vad fungerar? Detta rekommenderar Skolverket för goda resultat: •Främja genom elevers aktiva medverkan …. (demokratiutveckling!) •Förebygg genom uppföljning, personalutb., ordningsregler, disciplinära strategier mot icke önskvärt beteende… •Upptäck och åtgärda genom system för vuxennärvaro ute, åtgärder för mobbare och mobbade, kooperativa lag, dokumentation.

Sammanfattning •42 planer har jämförts med styrdokumentens krav, •Planerna är oftast utformade som policydokument, inte som planer •Det saknas ofta minst 5 grundläggande delar, •Planerna lever inte upp till kraven i styrdokumenten, •Alla planer uttrycker en vilja att skapa trygghet, •Nationellt samma situation som i Kba, •Frågan behöver högre prioritet i alla nivåer

Processtid, stöd, uppföljning