INTEGRERAD UTVÄRDERING

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Brukarfokus i biståndshandläggning
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Vår vision ETT GOTT LIV UTIFRÅN EGNA VAL Vår verksamhetsidé Med professionella insatser gör vi livet mera möjligt för barn, ungdomar och vuxna med varaktig.
Stöd för analys och förbättring
Att utvärdera nyttan av FoU
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Att arbeta praktiskt.
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Dagens presentation 1. Utvecklingsprojektet i Halland
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
© Copyright APeL Att utveckla tillsammans - om kritiska faktorer i projektarbete Projektkontakt Mora
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Att få rätt saker att hända
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Välkommen till ESF:s seminarium
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
NSPHiG Nationell samverkan för psykisk hälsa i Göteborg.
Systematisk uppföljning UIV
Socialtjänstens utrednings- och behandlingsinsatser
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
UIV Uppföljning av Insatser för Vuxna missbrukare Ulf Kassfeldt
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Trondheim 2-4 maj 2011 Annika Malm. Formidling kräver rätt förutsättningar Historiskt i Sverige Målstyrda resultat Väletablerade och evidensbaserade metoder.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Integrerad Missbruks Mottagning Ludvika Smedjebacken
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
Om utvärdering 9 februari 2011 Per Sandén Regionförbundet Örebro.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
NSPH i Norrbotten (Regionalt nätverk) (Regionalt nätverk) Nationell Nationell Samverkan för Samverkan för Psykisk Psykisk Hälsa Hälsa Bildades
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Lärande utvärdering genom följeforskning
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Socialdepartementet En samlad strategi för ANDT- politiken Maria Renström Ämnesråd och gruppledare ANDT och Socialtjänst Socialdepartementet.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Varför all denna utvärdering?
Kortsiktig /Långsiktig effekt
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Välkommen till Baskurs ”Riskbruk, missbruk och beroende”
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
XX Benchmarking 3 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Samordnad utveckling för god och nära vård
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Presentationens avskrift:

INTEGRERAD UTVÄRDERING IDEOLOGI, TEORI, METOD OCH IT-STÖD Paradigm och modell för utvärdering och kvalitetsutveckling inom välfärdsverksamheter GÖRAN SANDELL CopyrightGöran Sandell / Integrerad utvärdering Analysity © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

DEN INTEGRERADE UTVÄRDERINGENS GRUNDIDÉ SYFTE Berörda människors BEHOV Verksamhetens RESULTAT brukarnas liv NYTTA i berörda människors liv - möter förändringsbehov / når mål - positivt förändrad livssituation Förverkligar välfärdsverksamhetens syfte INTEGRERAD UTVÄRDERING Dialog och samarbete med berörda människor Undersöker om verksamheten fyller sitt syfte att bidra till ökad välfärd och livskvalitet i berörda människors liv © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

VÄLFÄRDENS SYFTE SYFTE BEHOV RESULTAT VÄLFÄRDENS SYFTE Grundvärderingar och välfärdssyn SYFTE Berörda människors BEHOV Livssituation och förändringsbehov inom livsområden på olika nivåer: - Socialt - Relationer - Personligt Vad, vem, hur, när ? Verksamhetens RESULTAT antal? kostnad? i brukarnas liv Livssituation Förändring Måluppfyllelse Inom livs- områden på olika nivåer: Socialt - Relationer - Personligt VÄLFÄRDENS SYFTE: Uppmärksamma och förstå berörda människors livssituation och förändringsbehov. Vision / förhoppning att kunna utveckla resurser, möta behov och förbättra livssituation Nytta för berörda människor © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

VERKSAMHETENS UPPDRAG: VÄLFÄRDSVERKSAMHETENS UPPDRAG VÄLFÄRDSVERKSAMHETENS UPPDRAG Grundvärderingar och välfärdssyn SYFTE UPPDRAG Juridiska o ekonomiska ramar MEDEL/DRIFT PRESTATIONER Värdegemenskap Teori/metod/ FoU Prof. Kompetens Förhållningssätt Organisation Ledning/styrning Arbetsmiljö Samarbete Antal Beläggning Genom- strömning Berörda människors BEHOV Livssituation och förändringsbehov Inom livsområden på olika nivåer: - Socialt - Relationer - Personligt Verksamhetens RESULTAT Behovs- analys i dialog Brister och resurser Utveckla egna Resurser i dialog Person anhöriga - nätverk i brukarnas liv Livssituation Förändring Måluppfyllelse Inom livs- områden på olika nivåer: Socialt - Relationer - Personligt Behandlingsplan . Mål/önskad förändring Planerade insatser Genomförda insatser . Interna - Egna Externa - Nätverk Andra organisationer VERKSAMHETENS UPPDRAG: Att bedriva en verksamhet inom ideologiska, juridiska och ekonomiska ramar som - undersöker och förstår berörda människors livssituation och förändringsbehov - bistår berörda människor att utveckla egna förändringsresurser samt - utför gemensamma insatser som möter behov, når mål och förbättrar livssituation. © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

VERKSAMHETENS UPPDRAG: VÄLFÄRDSVERKSAMHETENS UPPDRAG VÄLFÄRDSVERKSAMHETENS UPPDRAG Grundvärderingar och välfärdssyn SYFTE UPPDRAG Juridiska o ekonomiska ramar MEDEL/DRIFT PRESTATIONER Värdegemenskap Teori/metod/ FoU Prof. Kompetens Förhållningssätt Organisation Ledning/styrning Arbetsmiljö Samarbete Antal Beläggning Genom- strömning Berörda människors BEHOV Livssituation och förändringsbehov Inom livsområden på olika nivåer: - Socialt - Relationer - Personligt Verksamhetens RESULTAT Behovs- analys i dialog Brister och resurser Utveckla egna Resurser i dialog Person anhöriga - nätverk i brukarnas liv Livssituation Förändring Måluppfyllelse Inom livs- områden på olika nivåer: Socialt - Relationer - Personligt Behandlingsplan . Mål/önskad förändring Planerade insatser Genomförda insatser . Interna - Egna Externa - Nätverk Andra organisationer VERKSAMHETENS UPPDRAG: Att bedriva en verksamhet inom ideologiska, juridiska och ekonomiska ramar som - undersöker och förstår berörda människors livssituation och förändringsbehov - bistår berörda människor att utveckla egna förändringsresurser samt - utför gemensamma insatser som möter behov, når mål och förbättrar livssituation. © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

VERKSAMHETENS UPPDRAG: VÄLFÄRDSVERKSAMHETENS UPPDRAG VÄLFÄRDSVERKSAMHETENS UPPDRAG Grundvärderingar och välfärdssyn SYFTE UPPDRAG Juridiska o ekonomiska ramar PRESTATIONER MEDEL/DRIFT Värdegemenskap Teori/metod/ FoU Prof. Kompetens Förhållningssätt Organisation Ledning/styrning Arbetsmiljö Samarbete Antal Beläggning Genom- strömning Berörda människors BEHOV Livssituation och förändringsbehov Inom livsområden på olika nivåer: - Socialt - Relationer - Personligt Verksamhetens RESULTAT Behovs- analys i dialog Brister och resurser Utveckla egna Resurser i dialog Person anhöriga - nätverk i brukarnas liv Livssituation Förändring Måluppfyllelse Inom livs- områden på olika nivåer: Socialt - Relationer - Personligt Behandlingsplan . Mål/önskad förändring Planerade insatser Genomförda insatser . Interna - Egna Externa - Nätverk Andra organisationer VERKSAMHETENS UPPDRAG: Att bedriva en verksamhet inom ideologiska, juridiska och ekonomiska ramar som - undersöker och förstår berörda människors livssituation och förändringsbehov - bistår berörda människor att utveckla egna förändringsresurser samt - utför gemensamma insatser som möter behov, når mål och förbättrar livssituation. © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

VÄLFÄRDSVERKSAMHETENS NYTTA Grundvärderingar och välfärdssyn SYFTE UPPDRAG Juridiska o ekonomiska ramar MEDEL/DRIFT PRESTATIONER Berörda människors BEHOV Livssituation och förändringsbehov Inom livsområden på olika nivåer: Socialt - Relationer - Personligt Verksamhetens RESULTAT Behovs- analys i dialog -Brister och resurser Utveckla egna Resurser i dialog Person anhöriga - nätverk i brukarnas liv Livssituation Förändring Måluppfyllelse Inom livs- områden på olika nivåer: Socialt - Relationer - Personligt Behandlingsplan . Mål/önskad förändring Planerade insatser Genomförda insatser . Interna - Egna Externa - Nätverk Andra organisationer Produktivitet Human o rationell verksamhet NYTTA VERKSAMHETENS NYTTA Faktisk förändring o måluppfyllelse som: - motsvarar förändringsbehov och når uppsatta mål - utvecklar resurser och förbättrar livssituation - genomför uppdrag och förverkligar syfte © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

i berörda människors liv VÄLFÄRDSVERKSAMHETENS KVALITET VÄLFÄRDSVERKSAMHETENS KVALITET Grundvärderingar och välfärdssyn SYFTE UPPDRAG Juridiska o ekonomiska ramar MEDEL/DRIFT PRESTATIONER Kompetens Utbildning Erfarenhet Teori/Metod Ledning Organisation Planering Bemötande Etik Förhållning Service Samarbete Värdegrund Psykosocial arbetsmiljö Rätt leverans Adekvat: nivå innehåll form antal tid pris Verksamhetens RESULTAT Berörda människors BEHOV Livssituation och förändringsbehov inom livsområden på olika nivåer: Socialt - Relationer - Personligt Behovs- analys i dialog Brister och resurser Utveckla egna Resurser i dialog Person anhöriga - nätverk i brukarnas liv Livssituation Förändring Måluppfyllelse Inom livsområden på olika nivåer: Socialt - Relationer - Personligt Behandlingsplan . Mål/önskad förändring Planerade insatser Genomförda insatser . Interna - Egna Externa - Nätverk Andra organisationer LIVSKVALITET LIVSKVALITET Human o rationell verksamhet TOTALKVALITET NYTTA i berörda människors liv Möter behov, når mål, bidrar till förändring och förbättrad livskvalitet © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

i berörda människors liv VÄLFÄRDSVERKSAMHETENS KVALITET VÄLFÄRDSVERKSAMHETENS KVALITET Grundvärderingar och välfärdssyn SYFTE UPPDRAG Juridiska o ekonomiska ramar MEDEL/DRIFT PRESTATIONER Kompetens Utbildning Erfarenhet Teori/Metod Ledning Organisation Planering Bemötande Etik Förhållning Service Samarbete Värdegrund Psykosocial arbetsmiljö Rätt leverans Adekvat: nivå innehåll form antal tid pris Verksamhetens RESULTAT Berörda människors BEHOV Livssituation och förändringsbehov inom livsområden på olika nivåer: Socialt - Relationer - Personligt Behovs- analys i dialog Brister och resurser Utveckla egna Resurser i dialog Person anhöriga - nätverk i brukarnas liv Livssituation Förändring Måluppfyllelse Inom livsområden på olika nivåer: Socialt - Relationer - Personligt Behandlingsplan . Mål/önskad förändring Planerade insatser Genomförda insatser . Interna - Egna Externa - Nätverk Andra organisationer LIVSKVALITET LIVSKVALITET Human o rationell verksamhet TOTALKVALITET NYTTA i berörda människors liv Möter behov, når mål, bidrar till förändringoch förbättrad livskvalitet © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

i berörda människors liv VÄLFÄRDSVERKSAMHETENS KVALITET VÄLFÄRDSVERKSAMHETENS KVALITET Grundvärderingar och välfärdssyn SYFTE UPPDRAG Juridiska o ekonomiska ramar PRESTATIONER MEDEL/DRIFT Kompetens Utbildning Erfarenhet Teori/Metod Ledning Organisation Planering Bemötande Etik Förhållning Service Samarbete Värdegrund Psykosocial arbetsmiljö Verksamhetens RESULTAT Berörda människors BEHOV Livssituation och förändringsbehov inom livsområden på olika nivåer: Socialt - Relationer - Personligt Rätt leverans Adekvat: nivå innehåll form antal tid pris Behovs- analys i dialog Brister och resurser Utveckla egna Resurser i dialog Person anhöriga - nätverk i brukarnas liv Livssituation Förändring Måluppfyllelse Inom livsområden på olika nivåer: Socialt - Relationer - Personligt Behandlingsplan . Mål/önskad förändring Planerade insatser Genomförda insatser . Interna - Egna Externa - Nätverk Andra organisationer LIVSKVALITET LIVSKVALITET Human o rationell verksamhet TOTALKVALITET NYTTA i berörda människors liv Möter behov, når mål, bidrar till förändringoch förbättrad livskvalitet © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

VÄLFÄRDSVERKSAMHETENS KVALITET Kvalitetsutveckling Kvalitetssäkring ”Alla åtgärder som genomförs inom en organisation och/ eller med personal inom välfärden för att förbättra effekten av de olika insatser som görs, - i syfte att öka nytta och livskvalitet för berörda människor.” ”Att på förhand försäkra sig om att uppnå definierade kvalitets-krav på en produkt, tjänst eller verksamhet genom att följa noggrant genomtänkta konstruktioner, planer och rutiner.” KVALITETSDIMENSIONER: Totalkvalitet = Nytta = Förbättrad Livskvalitet Intern kvalitet: Kompetens, Bemötande, Ledning, Samarbete Virtuell kvalitet: Image och förväntningar samt Processer och dialog i vårdkedjor och samverkan. Leveranskvalitet: Adekvat nivå, innehåll, form, antal, tid och pris. Kvalitetsförutsättningar: Ideologiska, juridiska och ekonomiska ramar © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

DEN INTEGRERADE UTVÄRDERINGENS HUVUDPERSPEKTIV ”FÖRE” insatser ”UNDER TIDEN” – pågående insatser ”EFTER” insatser TID Vid ”START” vid UPPFÖLJNINGAR 1-6 Grundvärderingar och välfärdssyn SYFTE UPPDRAG Juridiska o ekonomiska ramar MEDEL / DRIFT PRESTATIONER Berörda människors BEHOV Livssituation och förändringsbehov Inom livsområden på olika nivåer: Socialt - Relationer - Personligt Verksamhetens RESULTAT i brukarnas liv Livssituation Förändring Måluppfyllelse Inom livsområden på olika nivåer: - Socialt - Relationer - Personligt Behovs- analys i dialog Brister och resurser Utveckla egna Resurser i dialog Person anhöriga - nätverk Förändringsarbete med integrerad utvärdering i dialog med berörda människor Behandlingsplan . Mål/önskad förändring Planerade insatser Genomförda insatser . Interna - Egna Externa - Nätverk Andra organisationer Produktivitet Human o rationell verksamhet NYTTA © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

DEN INTEGRERADE UTVÄRDERINGENS HUVUDPERSPEKTIV ”FÖRE” insatser ”UNDER TIDEN” – pågående insatser ”EFTER” insatser TID Vid ”START” vid UPPFÖLJNINGAR 1-6 Grundvärderingar och välfärdssyn SYFTE UPPDRAG Juridiska o ekonomiska ramar MEDEL / DRIFT PRESTATIONER Berörda människors BEHOV Livssituation och förändringsbehov Inom livsområden på olika nivåer: Socialt - Relationer - Personligt Verksamhetens RESULTAT i brukarnas liv Livssituation Förändring Måluppfyllelse Inom livsområden på olika nivåer: - Socialt - Relationer - Personligt Behovs- analys i dialog Brister och resurser Utveckla egna Resurser i dialog Person anhöriga - nätverk Förändringsarbete med integrerad utvärdering i dialog med berörda människor Behandlingsplan . Mål/önskad förändring Planerade insatser Genomförda insatser . Interna - Egna Externa - Nätverk Andra organisationer Produktivitet Human o rationell verksamhet NYTTA © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

DEN INTEGRERADE UTVÄRDERINGENS HUVUDPERSPEKTIV ”FÖRE” insatser ”UNDER TIDEN” – pågående insatser ”EFTER” insatser TID Vid ”START” vid UPPFÖLJNINGAR 1-6 Grundvärderingar och välfärdssyn SYFTE UPPDRAG Juridiska o ekonomiska ramar MEDEL / DRIFT PRESTATIONER Berörda människors BEHOV Livssituation och förändringsbehov Inom livsområden på olika nivåer: Socialt - Relationer - Personligt Verksamhetens RESULTAT i brukarnas liv Livssituation Förändring Måluppfyllelse Inom livsområden på olika nivåer: - Socialt - Relationer - Personligt Behovs- analys i dialog Brister och resurser Utveckla egna Resurser i dialog Person anhöriga - nätverk Förändringsarbete med integrerad utvärdering i dialog med berörda människor Behandlingsplan . Mål/önskad förändring Planerade insatser Genomförda insatser . Interna - Egna Externa - Nätverk Andra organisationer Produktivitet Human o rationell verksamhet NYTTA © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

DEN INTEGRERADE UTVÄRDERINGENS HUVUDPERSPEKTIV ”FÖRE” insatser ”UNDER TIDEN” – pågående insatser ”EFTER” insatser TID Vid ”START” vid UPPFÖLJNINGAR 1-6 Grundvärderingar och välfärdssyn SYFTE UPPDRAG Juridiska o ekonomiska ramar MEDEL / DRIFT PRESTATIONER Berörda människors BEHOV Livssituation och förändringsbehov Inom livsområden på olika nivåer: Socialt - Relationer - Personligt Verksamhetens RESULTAT i brukarnas liv Livssituation Förändring Måluppfyllelse Inom livsområden på olika nivåer: - Socialt - Relationer - Personligt Behovs- analys i dialog Brister och resurser Utveckla egna Resurser i dialog Person anhöriga - nätverk Förändringsarbete med integrerad utvärdering i dialog med berörda människor Behandlingsplan . Mål/önskad förändring Planerade insatser Genomförda insatser . Interna - Egna Externa - Nätverk Andra organisationer Produktivitet Human o rationell verksamhet NYTTA © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

DEN INTEGRERADE UTVÄRDERINGENS HUVUDPERSPEKTIV ”FÖRE” insatser ”UNDER TIDEN” – pågående insatser ”EFTER” insatser TID Vid ”START” vid UPPFÖLJNINGAR 1-6 Grundvärderingar och välfärdssyn SYFTE UPPDRAG Juridiska o ekonomiska ramar MEDEL / DRIFT PRESTATIONER Berörda människors BEHOV Livssituation och förändringsbehov Inom livsområden på olika nivåer: Socialt - Relationer - Personligt Verksamhetens RESULTAT i brukarnas liv Livssituation Förändring Måluppfyllelse Inom livsområden på olika nivåer: - Socialt - Relationer - Personligt Behovs- analys i dialog Brister och resurser Utveckla egna Resurser i dialog Person anhöriga - nätverk Förändringsarbete med integrerad utvärdering i dialog med berörda människor Behandlingsplan . Mål/önskad förändring Planerade insatser Genomförda insatser . Interna - Egna Externa - Nätverk Andra organisationer Produktivitet Human o rationell verksamhet NYTTA © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

DEN INTEGRERADE UTVÄRDERINGENS HUVUDPERSPEKTIV ”FÖRE” insatser ”UNDER TIDEN” – pågående insatser ”EFTER” insatser TID Vid ”START” vid UPPFÖLJNINGAR 1-6 Grundvärderingar och välfärdssyn SYFTE UPPDRAG Juridiska o ekonomiska ramar MEDEL / DRIFT PRESTATIONER Berörda människors BEHOV Livssituation och förändringsbehov Inom livsområden på olika nivåer: Socialt - Relationer - Personligt Verksamhetens RESULTAT i brukarnas liv Livssituation Förändring Måluppfyllelse Inom livsområden på olika nivåer: - Socialt - Relationer - Personligt Behovs- analys i dialog Brister och resurser Utveckla egna Resurser i dialog Person anhöriga - nätverk Förändringsarbete med integrerad utvärdering i dialog med berörda människor Behandlingsplan . Mål/önskad förändring Planerade insatser Genomförda insatser . Interna - Egna Externa - Nätverk Andra organisationer Produktivitet Human o rationell verksamhet NYTTA © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

DEN INTEGRERADE UTVÄRDERINGENS HUVUDPERSPEKTIV ”FÖRE” insatser ”UNDER TIDEN” – pågående insatser ”EFTER” insatser TID Vid ”START” vid UPPFÖLJNINGAR 1-6 Grundvärderingar och välfärdssyn SYFTE UPPDRAG Juridiska o ekonomiska ramar MEDEL / DRIFT PRESTATIONER Berörda människors BEHOV Livssituation och förändringsbehov Inom livsområden på olika nivåer: Socialt - Relationer - Personligt Verksamhetens RESULTAT i brukarnas liv Livssituation Förändring Måluppfyllelse Inom livsområden på olika nivåer: - Socialt - Relationer - Personligt Behovs- analys i dialog Brister och resurser Utveckla egna Resurser i dialog Person anhöriga - nätverk Förändringsarbete med integrerad utvärdering i dialog med berörda människor Behandlingsplan . Mål/önskad förändring Planerade insatser Genomförda insatser . Interna - Egna Externa - Nätverk Andra organisationer Produktivitet Human o rationell verksamhet NYTTA © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

DEN INTEGRERADE UTVÄRDERINGENS HUVUDPERSPEKTIV Utvärderingsdimentioner Faktisk förändring: Måluppfyllelse: Egna resurser: Verksamhetens Nytta: Förändringsmönster: Livssituation vid Start - jämförs med Livssituation och Förändring vid Uppföljning. Förändringsbehov/Mål för önskad förändring - jämförs med Förändring och Måluppfyllelse. Egna resurser vid Start - jämförs med Egna resurser vid Uppföljning. Livssituation vid Start - jämförs med Livssituation, Förändring och Måluppfyllelse. Mönster av Insatser - relateras till Mönster av Måluppfyllelse inom olika livsområden. AMBITION OCH KUNSKAPSINTRESSE Ingå i verksamhetens ordinarie förändringsarbete och dialog med berörda människor. Lära och förbättra genom Kvalitetsutveckling och Lärande organisation Nytta för berörda människor. © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

DEN INTEGRERADE UTVÄRDERINGENS HUVUDPERSPEKTIV Utvärderingsdimentioner Faktisk förändring: Måluppfyllelse: Egna resurser: Verksamhetens Nytta: Förändringsmönster: Livssituation vid Start - jämförs med Livssituation och Förändring vid Uppföljning. Förändringsbehov/Mål för önskad förändring - jämförs med Förändring och Måluppfyllelse. Egna resurser vid Start - jämförs med Egna resurser vid Uppföljning. Livssituation vid Start - jämförs med Livssituation, Förändring och Måluppfyllelse. Mönster av Insatser - relateras till Mönster av Måluppfyllelse inom olika livsområden. AMBITION OCH KUNSKAPSINTRESSE Ingå i verksamhetens ordinarie förändringsarbete och dialog med berörda människor. Lära och förbättra genom Kvalitetsutveckling och Lärande organisation Nytta för berörda människor. © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

DEN INTEGRERADE UTVÄRDERINGENS HUVUDPERSPEKTIV Utvärderingsdimentioner Faktisk förändring: Måluppfyllelse: Egna resurser: Verksamhetens Nytta: Förändringsmönster: Livssituation vid Start - jämförs med Livssituation och Förändring vid Uppföljning. Förändringsbehov/Mål för önskad förändring - jämförs med Förändring och Måluppfyllelse. Egna resurser vid Start - jämförs med Egna resurser vid Uppföljning. Livssituation vid Start - jämförs med Livssituation, Förändring och Måluppfyllelse. Mönster av Insatser - relateras till Mönster av Måluppfyllelse inom olika livsområden. AMBITION OCH KUNSKAPSINTRESSE Ingå i verksamhetens ordinarie förändringsarbete och dialog med berörda människor. Lära och förbättra genom Kvalitetsutveckling och Lärande organisation Nytta för berörda människor. © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

DEN INTEGRERADE UTVÄRDERINGENS HUVUDPERSPEKTIV Utvärderingsdimentioner Faktisk förändring: Måluppfyllelse: Egna resurser: Verksamhetens Nytta: Förändringsmönster: Livssituation vid Start - jämförs med Livssituation och Förändring vid Uppföljning. Förändringsbehov/Mål för önskad förändring - jämförs med Förändring och Måluppfyllelse. Egna resurser vid Start - jämförs med Egna resurser vid Uppföljning. Livssituation vid Start - jämförs med Livssituation, Förändring och Måluppfyllelse. Mönster av Insatser - relateras till Mönster av Måluppfyllelse inom olika livsområden. AMBITION OCH KUNSKAPSINTRESSE Ingå i verksamhetens ordinarie förändringsarbete och dialog med berörda människor. Lära och förbättra genom Kvalitetsutveckling och Lärande organisation Nytta för berörda människor. © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

DEN INTEGRERADE UTVÄRDERINGENS HUVUDPERSPEKTIV Utvärderingsdimentioner Faktisk förändring: Måluppfyllelse: Egna resurser: Verksamhetens Nytta: Förändringsmönster: Livssituation vid Start - jämförs med Livssituation och Förändring vid Uppföljning. Förändringsbehov/Mål för önskad förändring - jämförs med Förändring och Måluppfyllelse. Egna resurser vid Start - jämförs med Egna resurser vid Uppföljning. Livssituation vid Start - jämförs med Livssituation, Förändring och Måluppfyllelse. Mönster av Insatser - relateras till Mönster av Måluppfyllelse inom olika livsområden. AMBITION OCH KUNSKAPSINTRESSE Ingå i verksamhetens ordinarie förändringsarbete och dialog med berörda människor. Lära och förbättra genom Kvalitetsutveckling och Lärande organisation Nytta för berörda människor. © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

Juridiska o ekonomiska ramar DEN INTEGRERADE UTVÄRDERINGENS MOMENT DEN INTEGRERADE UTVÄRDERINGENS MOMENT SYFTE UPPDRAG Juridiska o ekonomiska ramar MEDEL / DRIFT PRESTATIONER Internkvalitet . Rätt leverans Verksamhetens RESULTAT i brukarnas liv - Socialt - Relationer - Personligt Berörda människors BEHOV 1. Livssituation och 2. Förändringsbehov Inom livsområden på olika nivåer: Socialt - Relationer - Personligt Kompetens Ledning Bemötande Samarbete 13.Utveckla egna Resurser i dialog Person anhöriga - nätverk 3. Behovs analys i dialog Brister och resurser 10. Livssituation 11. Förändring 12. Måluppfyllelse Inom livsområden på olika nivåer: Förändringsarbete med integrerad utvärdering i dialog med berörda människor Behandlingsplan . 4. Mål/önskad förändring ( 5 ) Planerade insatser Genomförda insatser . 8. Interna 6. - Egna Externa 7. - Nätverk 9. Andra organisationer 14. Förändrings- aktörers betydelse 15. Samlad måluppfyllelse NYTTA Dialogintervju: 1 – 15 Resultatanalys på aggregerad målgruppsnivå: 16 – 20 16. Välja målgrupp: urvalskriterier, utvärderingsperiod och ärendestatus 17. Analysera resultat: Livssituation och Förändringsbehov vid Start Livssituation, Förändringar och Måluppfyllelse vid Uppföljning 1-6 Genomförda Insatser och Förändringsaktörers betydelse. Mönsteranalys: Mönster av insatser relateras till Mönster av måluppfyllelse 18. Välfärdsverksamhet: Relatera Nytta till Syfte och Uppdrag – Reflektera och dra slutsatser 19. Återföra kunskaper, erfarenheter och slutsatser till brukare, verksamhet och politiker 20. Implementera och använda kunskaper och slutsatser – för att skapa lärande organisation med kontinuerlig kvalitetsutveckling © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

Juridiska o ekonomiska ramar DEN INTEGRERADE UTVÄRDERINGENS MOMENT DEN INTEGRERADE UTVÄRDERINGENS MOMENT SYFTE UPPDRAG Juridiska o ekonomiska ramar MEDEL / DRIFT PRESTATIONER Internkvalitet . Rätt leverans Verksamhetens RESULTAT i brukarnas liv - Socialt - Relationer - Personligt Berörda människors BEHOV 1. Livssituation och 2. Förändringsbehov Inom livsområden på olika nivåer: Socialt - Relationer - Personligt Kompetens Ledning Bemötande Samarbete 13.Utveckla egna Resurser i dialog Person anhöriga - nätverk 3. Behovs analys i dialog Brister och resurser 10. Livssituation 11. Förändring 12. Måluppfyllelse Inom livsområden på olika nivåer: Förändringsarbete med integrerad utvärdering i dialog med berörda människor Behandlingsplan . 4. Mål/önskad förändring ( 5 ) Planerade insatser Genomförda insatser . 8. Interna 6. - Egna Externa 7. - Nätverk 9. Andra organisationer 14. Förändrings- aktörers betydelse 15. Samlad måluppfyllelse NYTTA Dialogintervju: 1 – 15 Resultatanalys på aggregerad målgruppsnivå: 16 – 20 16. Välja målgrupp: urvalskriterier, utvärderingsperiod och ärendestatus 17. Analysera resultat: Livssituation och Förändringsbehov vid Start Livssituation, Förändringar och Måluppfyllelse vid Uppföljning 1-6 Genomförda Insatser och Förändringsaktörers betydelse. Mönsteranalys: Mönster av insatser relateras till Mönster av måluppfyllelse 18. Välfärdsverksamhet: Relatera Nytta till Syfte och Uppdrag – Reflektera och dra slutsatser 19. Återföra kunskaper, erfarenheter och slutsatser till brukare, verksamhet och politiker 20. Implementera och använda kunskaper och slutsatser – för att skapa lärande organisation med kontinuerlig kvalitetsutveckling © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

Juridiska o ekonomiska ramar DEN INTEGRERADE UTVÄRDERINGENS MOMENT DEN INTEGRERADE UTVÄRDERINGENS MOMENT SYFTE UPPDRAG Juridiska o ekonomiska ramar MEDEL / DRIFT PRESTATIONER Internkvalitet . Rätt leverans Verksamhetens RESULTAT i brukarnas liv - Socialt - Relationer - Personligt Berörda människors BEHOV 1. Livssituation och 2. Förändringsbehov Inom livsområden på olika nivåer: Socialt - Relationer - Personligt Kompetens Ledning 3. Behovs analys i dialog Brister och resurser Bemötande Samarbete 13.Utveckla egna Resurser i dialog Person anhöriga - nätverk 10. Livssituation 11. Förändring 12. Måluppfyllelse Inom livsområden på olika nivåer: Förändringsarbete med integrerad utvärdering i dialog med berörda människor Behandlingsplan . 4. Mål/önskad förändring ( 5 ) Planerade insatser Genomförda insatser . 8. Interna 6. - Egna Externa 7. - Nätverk 9. Andra organisationer 14. Förändrings- aktörers betydelse 15. Samlad måluppfyllelse NYTTA Dialogintervju: 1 – 15 Resultatanalys på aggregerad målgruppsnivå: 16 – 20 16. Välja målgrupp: urvalskriterier, utvärderingsperiod och ärendestatus 17. Analysera resultat: Livssituation och Förändringsbehov vid Start Livssituation, Förändringar och Måluppfyllelse vid Uppföljning 1-6 Genomförda Insatser och Förändringsaktörers betydelse. Mönsteranalys: Mönster av insatser relateras till Mönster av måluppfyllelse 18. Välfärdsverksamhet: Relatera Nytta till Syfte och Uppdrag – Reflektera och dra slutsatser 19. Återföra kunskaper, erfarenheter och slutsatser till brukare, verksamhet och politiker 20. Implementera och använda kunskaper och slutsatser – för att skapa lärande organisation med kontinuerlig kvalitetsutveckling © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

Juridiska o ekonomiska ramar DEN INTEGRERADE UTVÄRDERINGENS MOMENT DEN INTEGRERADE UTVÄRDERINGENS MOMENT SYFTE UPPDRAG Juridiska o ekonomiska ramar MEDEL / DRIFT PRESTATIONER Internkvalitet . Rätt leverans Verksamhetens RESULTAT i brukarnas liv - Socialt - Relationer - Personligt Berörda människors BEHOV 1. Livssituation och 2. Förändringsbehov Inom livsområden på olika nivåer: Socialt - Relationer - Personligt Kompetens Ledning Bemötande Samarbete 13.Utveckla egna Resurser i dialog Person anhöriga - nätverk 3. Behovs analys i dialog Brister och resurser 10. Livssituation 11. Förändring 12. Måluppfyllelse Inom livsområden på olika nivåer: Förändringsarbete med integrerad utvärdering i dialog med berörda människor Behandlingsplan . 4. Mål/önskad förändring ( 5 ) Planerade insatser Genomförda insatser . 8. Interna 6. - Egna Externa 7. - Nätverk 9. Andra organisationer 14. Förändrings- aktörers betydelse 15. Samlad måluppfyllelse NYTTA Dialogintervju: 1 – 15 Resultatanalys på aggregerad målgruppsnivå: 16 – 20 16. Välja målgrupp: urvalskriterier, utvärderingsperiod och ärendestatus 17. Analysera resultat: Livssituation och Förändringsbehov vid Start Livssituation, Förändringar och Måluppfyllelse vid Uppföljning 1-6 Genomförda Insatser och Förändringsaktörers betydelse. Mönsteranalys: Mönster av insatser relateras till Mönster av måluppfyllelse 18. Välfärdsverksamhet: Relatera Nytta till Syfte och Uppdrag – Reflektera och dra slutsatser 19. Återföra kunskaper, erfarenheter och slutsatser till brukare, verksamhet och politiker 20. Implementera och använda kunskaper och slutsatser – för att skapa lärande organisation med kontinuerlig kvalitetsutveckling © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

INTEGRERAD UTVÄRDERING Integrerad ideologi Bygger på välfärdens syfte och grundvärderingar Brukare är medmänniskor med förändringsbehov och förändringsresurser Lärande och kvalitetsutvecklande aktörsparadigm Ambition att vara till nytta för berörda människor Integrerad Form Ingår i välfärdens ordinarie verksamhet och drift Följer verksamhetens ordinarie ansvars- och befogenhetsordning Ingår i den professionella personalens ordinarie välfärdsarbete Dokumentation integreras med ordinarie dokumentation och IT-stöd Integrerad Process Gemensamt kunskapssökande dialog och samarbete mellan professionell personal och berörda människor Utvärderingens kunskaper återförs till brukare och verksamhet för kontinuerlig kvalitetsutveckling i en lärande organisation Integrerad Kunskap Utvärderingens kunskaper samskapas i dialog i omsorgs-/förändringsarbetet Verksamheten äger sin utvärdering och väljer själv målgrupp, utvärderingsperiod, ärendestatus och analysperspektiv Modellen använder kvalitativa och kvantitativa kunskaper och metoder Kan vid behov kompletteras med fördjupande undersökningar Kan användas som kunskapsbas för statistik, FoU och forskning © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

INTEGRERAD UTVÄRDERING Integrerad Ideologi Bygger på välfärdens syfte och grundvärderingar Brukare är medmänniskor med förändringsbehov och förändringsresurser Lärande och kvalitetsutvecklande aktörsparadigm Ambition att vara till nytta för berörda människor Integrerad Form Ingår i välfärdens ordinarie verksamhet och drift Följer verksamhetens ordinarie ansvars- och befogenhetsordning Ingår i den professionella personalens ordinarie välfärdsarbete Dokumentation integreras med ordinarie dokumentation och IT-stöd Integrerad Process Gemensamt kunskapssökande dialog och samarbete mellan professionell personal och berörda människor Utvärderingens kunskaper återförs till brukare och verksamhet för kontinuerlig kvalitetsutveckling i en lärande organisation Integrerad Kunskap Utvärderingens kunskaper samskapas i dialog i omsorgs-/förändringsarbetet Verksamheten äger sin utvärdering och väljer själv målgrupp, utvärderingsperiod, ärendestatus och analysperspektiv Modellen använder kvalitativa och kvantitativa kunskaper och metoder Kan vid behov kompletteras med fördjupande undersökningar Kan användas som kunskapsbas för statistik, FoU och forskning © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

INTEGRERAD UTVÄRDERING Integrerad Ideologi Bygger på välfärdens syfte och grundvärderingar Brukare är medmänniskor med förändringsbehov och förändringsresurser Lärande och kvalitetsutvecklande aktörsparadigm Ambition att vara till nytta för berörda människor Integrerad Form Ingår i välfärdens ordinarie verksamhet och drift Följer verksamhetens ordinarie ansvars- och befogenhetsordning Ingår i den professionella personalens ordinarie välfärdsarbete Dokumentation integreras med ordinarie dokumentation och IT-stöd Integrerad Process Gemensamt kunskapssökande dialog och samarbete mellan professionell personal och berörda människor Utvärderingens kunskaper återförs till brukare och verksamhet för kontinuerlig kvalitetsutveckling i en lärande organisation Integrerad Kunskap Utvärderingens kunskaper samskapas i dialog i omsorgs-/förändringsarbetet Verksamheten äger sin utvärdering och väljer själv målgrupp, utvärderingsperiod, ärendestatus och analysperspektiv Modellen använder kvalitativa och kvantitativa kunskaper och metoder Kan vid behov kompletteras med fördjupande undersökningar Kan användas som kunskapsbas för statistik, FoU och forskning © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

INTEGRERAD UTVÄRDERING Integrerad Ideologi Bygger på välfärdens syfte och grundvärderingar Brukare är medmänniskor med förändringsbehov och förändringsresurser Lärande och kvalitetsutvecklande aktörsparadigm Ambition att vara till nytta för berörda människor Integrerad Form Ingår i välfärdens ordinarie verksamhet och drift Följer verksamhetens ordinarie ansvars- och befogenhetsordning Ingår i den professionella personalens ordinarie välfärdsarbete Dokumentation integreras med ordinarie dokumentation och IT-stöd Integrerad Process Gemensamt kunskapssökande dialog och samarbete mellan professionell personal och berörda människor Utvärderingens kunskaper återförs till brukare och verksamhet för kontinuerlig kvalitetsutveckling i en lärande organisation Integrerad Kunskap Utvärderingens kunskaper samskapas i dialog i omsorgs-/förändringsarbetet Verksamheten äger sin utvärdering och väljer själv målgrupp, utvärderingsperiod, ärendestatus och analysperspektiv Modellen använder kvalitativa och kvantitativa kunskaper och metoder Kan vid behov kompletteras med fördjupande undersökningar Kan användas som kunskapsbas för statistik, FoU och forskning © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

MODELLENS STRUKTUR: Tid Innehåll MODELLENS STRUKTUR TID, INNEHÅLL OCH LIVSOMRÅDEN PÅ NIVÅER Tid pågående insatser ”UNDER TIDEN” ”FÖRE” insatser ”EFTER” insatser Tid = vid ”START” Uppf 1 Uppf 2 Uppf 3 etc VÄLFÄRDSVERKSAMHET BEHOV RESULTAT NYTTA Innehåll Vid Start Bakgrundsfakta Livssituation Förändringsbehov Egna resurser Under tiden Insatser av olika förändringsaktörer Egna Anhöriga Nätverk Frivilligorganisationer Verksamhet – interna - externa Andra organisationer Vid respektive uppföljning Livssituation Förändring Måluppfyllelse Egna resurser Förändringsaktörers betydelse Samlad måluppfyllelse © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

MODELLENS STRUKTUR: Tid Innehåll MODELLENS STRUKTUR TID, INNEHÅLL OCH LIVSOMRÅDEN PÅ NIVÅER Tid pågående insatser ”UNDER TIDEN” ”FÖRE” insatser ”EFTER” insatser Tid = vid ”START” Uppf 1 Uppf 2 Uppf 3 etc VÄLFÄRDSVERKSAMHET BEHOV RESULTAT NYTTA Innehåll Vid Start Bakgrundsfakta Livssituation Förändringsbehov Egna resurser Under tiden Insatser av olika förändringsaktörer Egna Anhöriga Nätverk Frivilligorganisationer Verksamhet – interna - externa Andra organisationer Vid respektive uppföljning Livssituation Förändring Måluppfyllelse Egna resurser Förändringsaktörers betydelse Samlad måluppfyllelse © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

MODELLENS STRUKTUR: Tid Tvärstruktur Med livsområden inom huvudnivåer TID, INNEHÅLL OCH LIVSOMRÅDEN PÅ NIVÅER Tid pågående insatser ”UNDER TIDEN” ”FÖRE” insatser ”EFTER” insatser Tid = vid ”START” Uppf 1 Uppf 2 Uppf 3 etc VÄLFÄRDSVERKSAMHET BEHOV RESULTAT NYTTA Tvärstruktur Med livsområden inom huvudnivåer Livssituation / Förändringsbehov / Förändring / Måluppfyllelse undersöks inom olika Livsområden - på tre Huvudnivåer SOCIAL SITUATION - Strukturell nivå Sysselsättning, Ekonomi, Boende, Skola/barnomsorg etc RELATIONER - Interpersonell nivå Föräldrar, Barn, Parrelation, Nätverk etc PERSONLIGT – Biopsykisk individnivå Fysisk o psykisk hälsa, Självuppfattning, Beroende etc © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

ANALYSERA RESULTAT 1. Välj Målgrupp 2. Välj Utvärderingsperiod 3. Välj Ärendestatus Målgrupp Exempelvis: Flickor i viss ålder Med vissa familjeförhållanden som deltagit i en viss form av behandling Hela utvärderingspopulationen = samtliga brukare som ingår i verksamhetens integrerade utvärdering Välja ut Bakgrund och Insatser genom att ange urvalskriterier © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

ANALYSERA RESULTAT 1. Välj Målgrupp 2. Välj Utvärderingsperiod 3. Välj Ärendestatus Utvärderingsperiod = Tid från Start till respektive Uppföljning pågående insatser ”UNDER TIDEN” ”FÖRE” insatser ”EFTER” insatser Tid = vid ”START” Uppf 1 Uppf 2 Uppf 3 etc © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

ANALYSERA RESULTAT 1. Välj Målgrupp 2. Välj Utvärderingsperiod 3. Välj Ärendestatus Resultaten påverkas av om insatserna pågår, har avslutats eller avbrutits. A. Följa målgrupp under utvärderingsperiod Hela ursprungs- gruppen ”ursprunglig” målgrupp Vilken? målgrupp utvald insatser vid vid Start Uppföljning avslutade pågående avbrutna avslutade + avbrutna + pågående B. Jämföra mellan målgrupper C. Generell utveckling i ”generella målgrupper” mellan olika år © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

ANALYSERA RESULTAT 1. Välj Målgrupp 2. Välj Utvärderingsperiod 3. Välj Ärendestatus Resultaten påverkas av om insatserna pågår, har avslutats eller avbrutits. A. Följa målgrupp under utvärderingsperiod Hela ursprungs- gruppen ”ursprunglig” målgrupp Vilken? målgrupp utvald insatser vid vid Start Uppföljning avslutade pågående avbrutna avslutade + avbrutna + pågående B. Jämföra mellan målgrupper C. Generell utveckling i ”generella målgrupper” mellan olika år © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

ANALYSERA RESULTAT 1. Välj Målgrupp 2. Välj Utvärderingsperiod 3. Välj Ärendestatus Resultaten påverkas av om insatserna pågår, har avslutats eller avbrutits. A. Följa målgrupp under utvärderingsperiod Hela ursprungs- gruppen ”ursprunglig” målgrupp Vilken? målgrupp utvald insatser vid vid Start Uppföljning avslutade pågående avbrutna avslutade + avbrutna + pågående B. Jämföra mellan målgrupper C. Generell utveckling i ”generella målgrupper” mellan olika år © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

ANALYSERA RESULTAT 1. Välj Målgrupp 2. Välj Utvärderingsperiod 3. Välj Ärendestatus Resultaten påverkas av om insatserna pågår, har avslutats eller avbrutits. A. Följa målgrupp under utvärderingsperiod Hela ursprungs- gruppen ”ursprunglig” målgrupp Vilken? målgrupp utvald insatser vid vid Start Uppföljning avslutade pågående avbrutna avslutade + avbrutna + pågående B. Jämföra mellan målgrupper C. Generell utveckling i ”generella målgrupper” mellan olika år © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

ANALYSERA RESULTAT 1. Välj Målgrupp 2. Välj Utvärderingsperiod 3. Välj Ärendestatus Resultaten påverkas av om insatserna pågår, har avslutats eller avbrutits. A. Följa målgrupp under utvärderingsperiod B. Jämföra mellan målgrupper Alternativ: Grupper med ”samma” målgruppskriterier – men med olika insatser Grupper med ”samma” insatser – men med olika urvalskriterier, ex ålder, kön C. Generell utveckling i ”generella målgrupper” mellan olika år © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

ANALYSERA RESULTAT 1. Välj Målgrupp 2. Välj Utvärderingsperiod 3. Välj Ärendestatus Resultaten påverkas av om insatserna pågår, har avslutats eller avbrutits. A. Följa målgrupp under utvärderingsperiod B. Jämföra mellan målgrupper C. Generell utveckling i ”generella målgrupper” mellan olika år Vissa målgrupps- kriterier och insatser VISS MÅLGRUPP ÅR x NY MÅLGRUPP ÅR y ”samma” kriterier och insatser ( men inte säkert samma individer ) © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

ANALYSPERSPEKTIV VID RESULTATREDOVISNING Situation och Behov ”Lägesbeskrivning” i målgrupp vid Start inom olika livsområden Livssituation Förändringsbehov Egna resurser 2. Förändring och Måluppfyllelse 3. Insatser och förändringsaktörer 4. Förändringsaktörernas betydelse 5. Mönsteranalys © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

ANALYSPERSPEKTIV VID RESULTATREDOVISNING 1. Situation och Behov 2. Förändring och Måluppfyllelse ”Förändringsresultat” i målgrupp under utvärderingsperiod inom olika livsområden Livssituation - Förändring - Måluppfyllelse Egna resurser 3. Insatser och förändringsaktörer 4. Förändringsaktörernas betydelse 5. Mönsteranalys © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

ANALYSPERSPEKTIV VID RESULTATREDOVISNING 1. Situation och Behov 2. Förändring och Måluppfyllelse 3. Insatser och förändringsaktörer Insatser i syfte att möta omsorg- och förändringsbehov i målgrupp under utvärderingsperiod Olika insatser Förändringsaktörer stöd egna/anhöriga/nätverk bistånd frivilligorganisationer omsorg verksamhet - interna behandling - externa placering andra organisationer 4. Förändringsaktörernas betydelse 5. Mönsteranalys © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

ANALYSPERSPEKTIV VID RESULTATREDOVISNING 1. Situation och Behov 2. Förändring och Måluppfyllelse 3. Insatser och förändringsaktörer 4. Förändringsaktörernas betydelse Betydelse för förändring inom olika livsområden för brukarna i målgrupp under utvärderingsperiod Olika aktörer Grad av betydelse Egna insatser Frivilligorganisationer Socialtjänst Övriga organisationer 5. Mönsteranalys © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

ANALYSPERSPEKTIV VID RESULTATREDOVISNING 1. Situation och Behov 2. Förändring och Måluppfyllelse 3. Insatser och förändringsaktörer 4. Förändringsaktörernas betydelse 5. Mönsteranalys Samvariation mellan insatser – måluppfyllelse Ger indikation på vilka insatser som ”hindrar” respektive främjar förändring. Måluppfyllelse Olika insatser ingen / delvis / god / fullgod Egna insatser Frivilligorganisationer Socialtjänst Övriga organisationer © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

MODELLEN BILDAR EN BRED KUNSKAPSBAS Dialogintervjuerna i den Integrerade utvärderingen kan behöva kompletteras med fördjupande undersökningar De erhållna kunskaperna från verksamhetens samlade integrerade utvärdering kan användas som kunskapsunderlag DEN INTEGRERADE UTVÄRDERINGENS Gemensam databas som består av alla kunskaper ur samtliga dialogintervjuer inom olika livsområden på olika nivåer från alla livssituationer och behovsanalyser, och samtliga insatser och resultatanalyser i alla ärenden från samtliga enheter som ingår i verksamhetens integrerade utvärdering under en kontinuerlig följd av år. Forskning ( med olika inriktning, finansiering och huvudmannaskap ) medicinska FoU-projekt ( lokala, regionala och nationella ) KUNSKAPSBAS neuropsykiatriska Statistik ( verksamhet/lokal, regionell, nationell ) psykologiska Familjeklimat - kartor etc självskattning identitet Etc.. INTEGRERAD UTVÄRDERING AV IDEOLOGISKA OCH PRAKTISKA SKÄL Innefattar en mängd berörda brukare och engagerad personal Inte etiskt, juridiskt, politiskt, strategiskt, praktiskt eller ekonomiskt möjligt att genomföra inom traditionella forsknings- och FoU-projekt. ENDA MÖJLIGHETEN Integrera utvärderingens hela kunskapsinsamling och dokumentation inom ramen för ordinarie välfärdsverksamhet Genomföra aggregeringen av alla data med hjälp av ett kompetent och integritetssäkert IT-stöd. © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

MODELLEN BILDAR EN BRED KUNSKAPSBAS Dialogintervjuerna i den Integrerade utvärderingen kan behöva kompletteras med fördjupande undersökningar De erhållna kunskaperna från verksamhetens samlade integrerade utvärdering kan användas som kunskapsunderlag DEN INTEGRERADE UTVÄRDERINGENS Gemensam databas som består av alla kunskaper ur samtliga dialogintervjuer inom olika livsområden på olika nivåer från alla livssituationer och behovsanalyser, och samtliga insatser och resultatanalyser i alla ärenden från samtliga enheter som ingår i verksamhetens integrerade utvärdering under en kontinuerlig följd av år. Forskning ( med olika inriktning, finansiering och huvudmannaskap ) medicinska FoU-projekt ( lokala, regionala och nationella ) KUNSKAPSBAS neuropsykiatriska Statistik ( verksamhet/lokal, regionell, nationell ) psykologiska Familjeklimat - kartor etc självskattning identitet Etc.. INTEGRERAD UTVÄRDERING AV IDEOLOGISKA OCH PRAKTISKA SKÄL Innefattar en mängd berörda brukare och engagerad personal Inte etiskt, juridiskt, politiskt, strategiskt, praktiskt eller ekonomiskt möjligt att genomföra inom traditionella forsknings- och FoU-projekt. ENDA MÖJLIGHETEN Integrera utvärderingens hela kunskapsinsamling och dokumentation inom ramen för ordinarie välfärdsverksamhet Genomföra aggregeringen av alla data med hjälp av ett kompetent och integritetssäkert IT-stöd. © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®

VERKSAMHETSREDOVISNING MED INTEGRERAD UTVÄRDERING I. SYFTE OCH UPPDRAG Juridiska o ekonomiska ramar MEDEL / DRIFT PRESTATIONER Utveckla egna Resurser i dialog Person anhöriga - nätverk Behovs- analys i dialog Brister och resurser Kompetens Ledning Bemötande Samarbete Rätt leverans Berörda människors BEHOV Verksamhetens RESULTAT Behandlingsplan . Genomförda insatser II. Produktivitet internrevision III. Human o rationell verksamhet ordinarie verksamhets-redovisning IV. NYTTA i berörda människors liv Möter behov, når mål, bidrar till förändring kompletterande kunskaper från integrerad utvärdering V. ANALYS OCH SLUTSATSER av I + II + III + IV VI. PRIORITERINGAR OCH KVALITETSUTVECKLING © Göran Sandell / Integrerad utvärdering ™ Analysity®