Vad blir man när man blir stor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Skapa ideala kundprofiler
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Mål och betygskriterier
En reviderad läroplan för förskolan
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Kunskaper och förmågor FEK1
Intervju inför ViV-projektet.
Viktorija Kalonaityte
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Kommunikationsplanens delar
Marknadskommunikation i praktiken
Ekonomihögskolan -ekonomer växer här
Affärsidé - företagets vägvisare
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Pict-O-Stat - ett enkätverktyg för LSS verksamheter
Välkommen till ESF:s seminarium
Huvudområde offentlig förvaltning
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Kvällens program: Kort information om Eksjö Gymnasium och programmen. Fördjupad information av programmen i respektive sal: kl kl kl
Kap 6: Marknadsstrategier
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Att tillsammans påverka!
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Marknadsföring och försäljning
Marknadsföring av Projekt X
En kurs för att hitta din affärsidé
Agenda Produktutveckling Patent Entreprenörskap Affärsplan.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Projektet P MAGNUS WÄRJA. Syfte med Projekt P Projektets syfte: Att lämna förslag på hur Företagets webbsida skall kunna attrahera mer besökare och på.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
Om Barbro Renkel ….
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.
Kommunikation.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Sälja en produkt eller tjänst
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Reklam eller redaktionellt budskap?
Presentationens avskrift:

Vad blir man när man blir stor

Utgångspunkter för målangivning PERSPEKTIV PÅ VEM NI ÄR: produkt eller kund ”OM” ELLER ”I” REKLAM: att regissera eller recensera film FÄRDIGHETSTRÄNING: att själv kunna lösa praktiska uppgifter med hjälp av teorin

GI – IHR IHR: juridik och ledarskap GI: tryckteknik

Men vad blir vi då Skillnad på vad ni utbildas för och vad ni faktiskt får för jobb Skillnad på vilket jobb ni får när ni går ut och vilket ni har efter några år

USP Fokus på interaktiva medier Många utbildnar för marknadsföring – vi är ensamma om att utbilda för internet Ni kan det era arbetsgivare ofta inte kan

Primär inriktning Projektledare (webb-reklam-medie) byrå Produktionsledare byrå Planner Webbstrateg Arbeta på företags marknadsavdelning Företag som har internet som huvudsaklig kanal eller affärsidé Arbeta på organisation/myndighet

Sekundär inriktning Tidningars webbredaktioner Kreatör webb/AD/CD/copy PR-konsulter Eventföretag Försäljning – relationsmarknadsföring IT-konsult Webbredaktör HTML-kodare/programmerare

Jag hör och jag glömmer Jag ser och jag minns Jag prövar själv och jag förstår Konfucius år 551-479 fvt

Institutionen för reklam och PR Vi ställer höga krav Studietakten är högre än på andra utbildningar Ni är själva ansvariga för att ta reda på information och för att tillgodogöra er innehållet i utbildningen Närvara >80% för godkänt

Institutionen för reklam och PR Kandidatexamen i Reklam och PR inriktning Projektledning eller inriktning Kreativ gestaltning Kandidatexamen i Data- och systemvetenskap

Institutionen för reklam och PR År 1 IT År 2 Marknadskommunikation, teori År 3 Marknadskommunikation + IT, praktik

Starta fiktivt företag Skapa ditt eget företag/organisation/myndighet Bestäm gruppindelning själva Vilken verksamhet som helst Öva praktiskt på varje sak ni lärt er i utbildningen Ert företag utvärderas av riskkapitalister och affärsänglar

Mentor Inom vilken bransch Vilken funktion Använd egna och andras nätverk Skapa själv kontakter

Grupparbeten En del av utbildningen Gruppdynamik Ledarskap Eget och andras ansvar Lös problemen

MarkIT 2: 6 kurser Konsumentbeteenden 10 hp Marknadsanalys 10 hp Företagsekonomi 10 hp Projektledning 10 hp Reklam 10 hp Strategisk kommunikation 10 hp

Konsumentbeteenden Redogöra för, och förstå betydelsen av, hur konsument- och kundbeteenden bildas och vad som driver konsument- och kundbeteenden samt dess betydelse för marknadskommunikationens utformning. Med ett självständigt och kritiskt perspektiv kunna förhålla sig till de teorier och modeller som kurslitteratur och föreläsare presenterar.

Marknadsanalys Statistikens grunder och begrepp. Grunderna för informationsinhämtning och vad som utmärker olika källor. Förhålla dig källkritiskt till information. Utforma en enkät. Förstå skillnaden mellan kvalitativ och kvantitativa undersökningsmetoder. Grunderna i användning av webbenkätverktyg. Grunderna i användandet av statistikprogrammet SPSS. Självständigt kunna genomföra en enklare marknadsundersökning. Korrekt tolka resultatet av en marknadsundersökning. Förstå vad en segmentering innebär och hur den genomförs. Känna till grunderna för andra sätt att få fram information, såsom kulturanalys, samt själv kunna genomföra en sådan

Företagsekonomi Budgetering Likviditet, soliditet och lönsamhet Ha en orientering i kalkyler, redovisning och bokslut Genomföra analyser och infoga dessa i en marknadsplan Redogöra för olika perspektiv på ekonomisk teori Redogöra för de olika etiska ansatserna och utifrån dem göra en egen etisk analys Ha grundläggande orientering i hur man startar eget och anskaffar riskkapital Ha en grundläggande orientering i Marknadsföringslagen och Personuppgiftslagen, samt annan relevant lagstiftning

Projektledning Känna till hur ett företag är organiserat, arbetar och styrs Redogöra för, och förstå innebörden av, marknadsföringens grunder och organisationers sätt att arbeta med dessa frågor. Teoretiskt kunna redogöra för ett företags kärnidé samt hur den omsätts i en marknadsplan samt praktiskt kunna utforma dessa. Genomföra analyser och infoga dessa i en marknadsplan Känna till och redogöra för projektledningsläran Redogöra för de psykologiska aspekterna av beslutsfattande Redogöra för grunderna i konflikthantering och arbetsgruppens dynamik, samt självständigt kunna reflektera över dessa. Grundläggande organisationsstyrning Självständigt genomföra förhandling Ha en grundläggande orientering i MFL, YGL och PUL, samt annan relevant lagstiftning

Reklam ta fram en reklamkampanj påverka andra människor, och veta hur de kan påverkas redogöra för marknadskommunikationens olika delar redogöra för varumärkens innebörd och själv kunna använda dig operativt av den kunskapen typografins grunder och medvetet använda sig av dem

Strategisk kommunikation Planera kommunikationsinsatser för att uppnå ett bestämt syfte Redogöra för vad mediemätning är för något och hur det går till Nätanalys Teoretiskt kunna redogöra för kommunikationsplaneringens grunder samt praktiskt kunna arbeta med informationstexter Med ett självständigt och kritiskt perspektiv kunna förhålla sig till de teorier och modeller som kurslitteratur och föreläsare presenterar. Känna till grunderna i PR-arbete, och även själv ha färdighet att använda sig av PR som verktyg.

MarkIT 3: 3-4 kurser RoPR Marknadsföring på internet 7,5 hp Konceptutveckling 7,5 hp Fördjupning: Planning/projektledning eller Fördjupning: Kreativ gestaltning 7,5 hp Examensarbete 15 hp

Projektarbeten E-handel och marknadsföring via interaktiva medier Att förstå hur varor, tjänster och attityder marknadsförs på internet, samt hur handel av varor och tjänster går till. Målsättningen är att ni själva på ett kostnadseffektivt och nyskapande sätt kan använda teknik på ett kreativt sätt för att nå bästa resultat. Webb eller mobilt internet Hur vi kan kommunicera eller påverka andra människor i ett bestämt syfte via interaktiva medier. Gärna att utveckla ett koncept som inte finns idag som kombinerar marknadskommunikation med IT. Det kan handla om en reklamlösning, community, koncept för ett spel, en internetbaserad tjänst, eller en webbplats.

Marknadsföring på internet Syfte Att förstå hur varor, tjänster och attityder marknadsförs på internet, samt hur handel av varor och tjänster går till. Målsättningen är att ni själva på ett kostnadseffektivt och nyskapande sätt kan använda teknik på ett kreativt sätt för att nå bästa resultat. Omfattning E-handel (framgångsrika och misslyckade projekt) Annonsering (olika sätt att annonsera och ta betalt för detta) Produktplacering, Word of Mouth, och virusmarknadsföring Projektarbete: Skapa koncept för e-handel (med DSV)

Konceptutveckling Syfte Att omforma mål till handling. Att med olika tekniker ge gestalt åt något. Skapa förståelse för den kreativa processen och stifta bekantskap med olika betraktelsesätt och tekniker. Omfattning Semiotik (symboler, tecken, dialektik) Dramaturgi (spelutveckling, tidsbaserade skeenden, andra kulturer, event) Retorik (påverkan, copy)

Fördjupning: inriktning mot projektledning Ledarskap Planning Projektledning Försäljning Juridik

Fördjupning: inriktning mot kreativ gestaltning Konsthistoria/bild Typografi/färglära Formgivning Copy Projektarbete

C-uppsats 1-3 personer skriver Valfritt ämne kopplat till examensämnet Använd den till att knyta externa kontakter

Projektledare Ansvarig för ett eller flera projekt Säljer in till kund Skriver offert och fakturerar Kundens kontaktperson Arbetsledare Inte alltid delaktig i det kreativa utformandet Strategisk och operativ PL

Produktionsledare Spindeln i nätet Håller samman delarna Assisterar PL Kontakter med underleverantörer

Planner Skriver kreativ brief Formulerat problemet och målet Gör marknadsundersökningar till beslutsunderlag Svarar på frågan varför Rätt argument till rätt målgrupp (ibland även överprojektledare eller annonsbokare)

Webbstrateg Strategier för att skapa engagemang via digitala kanaler Hur bygger man förtroenden och hur får man dessa förtroenden att generera affärer Interaktiv kommunikation

Företags markandsavdelning Medarbetare i arbetsgrupp Genomföra marknadsföringsprojekt: trycksakproduktion, webb, mässor, försäljningsmateriel, annonskampanjer, lanseringar, relationsmarknadsföring, förpackningar och grafisk profil. Inköp av byråtjänster

Internet som kanal eller idé Ledningsfrågor Marknadsfrågor Försäljning Kundarbete Utveckling av produkter eller tjänster

Organisation/myndighet Informationsfrågor Kampanjer Organisationen/myndighetens framtoning, varumärke och grafisk profil Verka för att organisationen/myndighetens syfte uppnås

Kvalificerade gissningar Ni skapar er egen framtid