Introduktion till kampanjen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Riskbedömning – nyckeln till ett hälsosamt arbetsliv
Advertisements

Arbetsmiljö Vad är det?.
Skyddsombuds- utbildning
Talarens namn och titel
Kongress 2014 Vi utveck lar människor och industri Delfrågor i häftet Vår arbetsplats.
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Om ursprungsfolk och stamfolk i självstyrande länder
Att delta i arbetsmiljöarbetet Kampanjen Ett hälsosamt arbetsliv Talarens namn och titel Datum | Evenemang Arbetsmiljö angår alla. Bra för både.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Att arbeta tillsammans för att förebygga risker Kampanjen Ett hälsosamt arbetsliv Talarens namn och titel Datum | Evenemang Arbetsmiljö angår.
Psykisk ohälsa, stigma och arbetsliv
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Kampanjen Ett hälsosamt arbetsliv
Vem är ansvarig för arbetsmiljön?
Må bra på jobbet.
Arbetsrelaterad stress och riskbedömning
Otydliga lagar om skadlig stress i arbetslivet
Arbetsmiljö angår alla. Bra för både dig och din verksamhet. Att arbeta tillsammans för att förebygga risker Kampanjen Ett hälsosamt arbetsliv
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Vanliga fel vid riskbedömning
Arbetstagarnas medverkan Kampanjen Ett hälsosamt arbetsliv Att delta i arbetsmiljöarbetet Datum | Evenemang.
Vems ansvar? vad kan vi göra?
Internationell Ekonomi
Hälsa på samhällsnivå Hur vill du jobba med kapitel 7.
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Grundläggande arbetsmiljöutbildning
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Örebro läns läkarförening
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Arbetsmiljöverkets vision
Hälsofrämjande ledarskap och medarbetarskap
Bilder för lokal utbildning
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
1 Handlingsprogram för folkhälsoarbetet Fastställt av regionfullmäktige i september FHK2003.
STs arbetsmiljörapport 2008 ST-veckorna. ST jobbar hårt för en bättre arbetsmiljö! Långsiktigt och medvetet arbete med arbetsmiljön ST- undersökningar.
Hälsa.
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Arbetsmiljön 2012 – svar från ST skyddsombud
Hälsofrämjande arbetsplats
Målsättningen – En tillfredsställande arbetsmiljö!
Elevprestationer Ledarskap Mental Fysisk Hälsa Social Trygghet Trivsel Sova Äta Röra sig Föräldrarengagemang Acki Wästlund FMS grundare och metodutvecklare.
Presentation 4: Hur kan jag veta om nanomaterial finns på min arbetsplats?
Presentation 6: Dela med dig av din kunskap och erfarenhet.
NORDISK ARBETSPLATSSTUDIE 2015 NCC Norden
Arbetsmiljöutbildning/ information SWEP International AB Khosrow Adibzadeh, Unionen.
AFS 2015:4 Ny föreskrift Organisatorisk och social arbetsmiljö Minska den arbetsrelaterade ohälsan.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
Ny AFS from 31 mars 2016: Organisatorisk och social arbetsmiljö Monica Östman och Kristin Larsson Personalavdelningen.
Hälsa- och arbetsmiljö PU 17 februari Agenda Aktuellt om sjukfrånvaro Guide Hälsa och Arbetsmiljö Information om AFS 2015: 4 om organisatorisk och.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Samverkan.
Kännetecknande för det goda arbetet
Systematiskt arbetsmiljöarbete – grunden för ett hållbart arbetsliv
Meningen med besöket Att resonera om vikten av friska arbetsplatser för ett arbetsliv som är hållbart för alla, som främjar hälsa och som inte gör oss.
Närvarande ledarskap för en hållbar välfärd
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Drömarbetsplatsen.
Förbättra klubbkvalitet
Maria Nordin Institutionen för psykologi
Presentationens avskrift:

Friska arbetsplatser förebygger stress Förebygga stress och psykosociala risker på arbetsplatsen

Introduktion till kampanjen Samordnas av Europeiska arbetsmiljöbyrån (EU-Osha) Organiseras i fler än 30 länder Stöds av ett nätverk av partner Nationella kontaktpunkter Arbetsmarknadens parter Officiella kampanjpartner Mediepartner Enterprise Europe Network (nätverket för företag i Europa) EU-institutioner

Mål Öka kunskapen om arbetsrelaterad stress och psykosociala risker Främja förebyggande av dessa risker Förhindra effekter som kan få stor negativ betydelse Ge stöd och vägledning till arbetstagare och arbetsgivare Uppmuntra användning av praktiska, användarvänliga verktyg

Hur stort är problemet Över hälften av de europeiska arbetstagarna rapporterar att stress är vanligt på deras arbetsplats. Stress uppskattas bidra till omkring hälften av alla förlorade arbetsdagar, tillsammans med andra psykosociala risker. Ungefär 4 av 10 arbetstagare anser att stress inte hanteras väl på deras arbetsplats.

Definitioner Psykosociala risker uppkommer av dålig arbetsutformning, organisation och ledning, ogynnsam social miljö på arbetsplatsen, och kan få negativa psykiska, fysiska och sociala följder, inklusive arbetsrelaterad stress. Arbetsrelaterad stress handlar om brister i organisationen, inte fel hos den enskilda personen, förekommer när kraven i arbetet överskrider arbetstagarens förmåga att hantera dem.

Den psykosociala arbetsmiljön En dålig psykosocial arbetsmiljö kan vara följden av alltför höga eller motstridiga arbetskrav, bristande delaktighet och inflytande över hur arbetet utförs, dålig kommunikation och avsaknad av stöd, psykiska och sexuella trakasserier och våld från tredje part, illa hanterad omorganisation och osäkra anställningar.

De negativa effekterna För den enskilda personen Koncentrationssvårigheter och fler misstag Utbrändhet och depression Problem i privatlivet Drog- och alkoholmissbruk Dålig fysisk hälsa För organisationen Försämrat resultat Ökad frånvaro och sjuknärvaro Fler olyckor och skador

Förebygga psykosociala risker Endast cirka 30 % av organisationerna i Europa har förfaranden för att förebygga psykosociala risker.* Dessa risker anses svårare att förebygga än de traditionella arbetsmiljöriskerna. Men … Psykosociala risker kan utvärderas och förebyggas på samma systematiska sätt som andra arbetsmiljörisker. Fördelarna med att förebygga psykosociala risker och arbetsrelaterad stress uppväger helt klart kostnaderna för genomförandet för organisationer av alla storlekar. * Den europeiska företagsundersökningen om nya och framväxande hot (ESENER), Europeiska arbetsmiljöbyrån, 2010. Tillgänglig på: https://osha.europa.eu/en/publications/reports/esener1_osh_management

Fördelarna med att förebygga psykosociala risker Ökat välbefinnande och trivsel på arbetet för arbetstagarna Friska, motiverade och produktiva arbetstagare Förbättrat resultat generellt och ökad produktivitet Minskad frånvaro och personalomsättning Minskade kostnader och bördor för samhället i stort Efterlevnad av lagstadgade krav

Ledningens roll Arbetsgivarna ansvarar för genomförandet av en plan för att förebygga/minska psykosociala risker. Ledningen ska främja en stödjande arbetsmiljö och uppmuntra arbetstagarna att ta upp problem och komma med förslag. Mellanchefer spelar en viktig roll eftersom de träffar arbetstagarna dagligen. Ett gott ledarskap och ledarförmåga bidrar till att skapa en bra psykosocial arbetsmiljö. Det är färdigheter som man kan lära sig och utveckla. Genomförandet av frivilliga åtgärder för att främja psykiskt välbefinnande kan också ge ett viktigt bidrag till en frisk arbetsplats.

Vikten av arbetstagarnas medverkan Gott ledarskap kan bidra till att minska arbetsrelaterad stress och psykosociala risker, men det är också viktigt att arbetstagarna är delaktiga. Det krävs kommunikation åt båda hållen mellan arbetsgivarna och de anställda. Arbetstagarna och deras företrädare har störst kunskap om de problem som kan uppstå på deras arbetsplats och kan vara med och utforma planeringen och ta fram lösningar. Samråd med arbetstagarna bidrar till att höja moralen generellt och säkerställer att de åtgärder som vidtas är lämpliga och fungerar.

Hur stress och psykosociala risker kan förebyggas Även med begränsade resurser går det att bedöma och förebygga psykosociala risker på ett bra sätt. Att arbeta förebyggande och ha en plan för att hantera problem innan de hinner växa sig för stora är det bästa sättet att förebygga psykosociala risker på arbetsplatsen. En riskbedömning är viktig för att identifiera farorna och hitta lämpliga lösningar. Praktiska verktyg och vägledning som gör det lättare att effektivt förebygga psykosociala risker finns tillgängligt.

Delta i kampanjen Alla organisationer och enskilda personer kan delta. Delta genom att sprida och offentliggöra kampanjinformation och kampanjmaterial, använda och marknadsföra kampanjens praktiska verktyg, medverka i kampanjevenemang eller organisera egna.

Viktiga datum Kampanjen inleds: april 2014 Europeiska arbetsmiljöveckor: oktober 2014 och 2015 Utdelningsceremoni för Europeiska priset för goda praktiska lösningar: april 2015 Toppmöte för ett hälsosamt arbetsliv: november 2015

Erbjudande om kampanjpartnerskap För Europaomfattande och internationella organisationer Kampanjpartner främjar kampanjen och gör reklam för den. Fördelarna är bland annat ett välkomstpaket ett partnerintyg en särskild kategori i Europeiska priset för goda praktiska lösningar marknadsföring på EU-nivå och i medier nätverksmöjligheter och utbyte av god praxis med andra kampanjpartner inbjudan till arbetsmiljöbyråns evenemang.

Europeiska priset för goda praktiska lösningar Lyfter fram enastående och innovativa praktiska lösningar Lösningar för att förebygga stress och psykosociala risker på arbetsplatsen Öppet för organisationer och företag EU-medlemsstater Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) Västra Balkan och Turkiet Bidragen samordnas av kontaktpunkterna och Europeiska arbetsmiljöbyrån i två etapper: Urvalsförfarande på nationell nivå Utvärdering på europeisk nivå Utdelningsceremoni för Europeiska priset för goda praktiska lösningar

Kampanjresurser Kampanjguide Folder Tävlingsbroschyr Verktygslåda på webben Reklam- och utdelningsmaterial Rapporter Praktiska vägledningar och verktyg Napo-film www.healthy-workplaces.eu

Mer information Läs vidare på kampanjwebbplatsen www.healthy-workplaces.eu Kampanjverktygspaket https://osha.europa.eu/en/campaign-toolkit Få information om evenemang i ditt hemland från den lokala kontaktpunkten www.healthy-workplaces.eu/fops