Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
Kompetensplattform Västra Götaland Westum
Allmän trafikplikt En vägledning.
Regionala trafikförsörjningsprogram
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Regionala trafikförsörjningsprogram
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Den svenske modellen – erfaringer så langt Jan Söderström Sveriges Kommuner och Landsting Organisering og finansiering av kollektiv- transporten.
Spelregelsprocessen och samarbetet med civilsamhället
Målorienterade strategiska processer
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Fjärde järnvägspaketet
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Region Värmland. Region Värmland är värmlänningarnas organisation för tillväxtfrågor, regional utveckling,
Västsvenska paketet.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Den kommersiella busstrafiken – En del av trafikförsörjningsprogrammet Magnus Forsberg – Så kan den kommersiella trafiken bidra till kollektivtrafikens.
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Vad vill vi uppnå? Hållbar stadsutveckling Insynsrådet 22 maj 2014 Anette Persson
Hur arbetar Västtrafik med Avtalsprocessen?
Tankar från kompetensförsörjningsprojektet
Utredningen om en ny kollektivtrafiklag Utredningen om en ny kollektivtrafiklag N 2008:03.
Ny kollektivtrafikmyndighet Teknik- och gatukontoret.
Vi blir Region Jönköpings län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Ansvaret för den allmänna kollektivtrafiken i Västra Götaland.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
LiÖ:s kunskapssammanträde Folkhälsopolitiskt program för Östergötland Beslutades av alla kommuner och landstinget i november 2001.
Vem blir kollektivtrafikmyndighet? 4 regioner 8 landsting 6 samverkansorgan 3 kommunalförbund REGIONALA TRAFIKFÖRSÖRJNINGSPROGRAM.
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens styrgrupp för trafik Benny Eriksson, S, Timrå Erik Sedig, KD, Vännäsby,
De första fem åren av hundra? Lagändringar 1989 grunden för upphandling i konkurrens KOLL Framåt Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik.
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Konsekvenser av marknadsöppningen – Fokus infrastruktur vs. marknadsöppning Maria Melkersson, projektledare.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Gävleborg Nuläge – beskriva utbudet Identifiera var brister finns utifrån ett basutbud och till/från tätorter Identifiera.
Energieffektiviseringsstöd, Pilotlänsuppdrag, Färdplan 2050 och Klimatsamverkan Skåne.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Välkommen till KollAs Årskonferens Årskonferensen 26 november Program 09.30Kaffe Stefan Sedin hälsar välkommen 10.10Dagens program,
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Vad innebär regionbildningen?
Regionalt cancercentrum Sydöst - platsbesök 30 september 2014
Politik för gestaltad livsmiljö prop 2017/18:110
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Presentationens avskrift:

Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik - Svensk Kollektivtrafik - Svenska Bussbranschens Riksförbund - Svenska Taxiförbundet - Branschföreningen Tågoperatörerna - Sveriges Kommuner och Landsting - Trafikverket Fördubblingsprojektet startade 2008

Vision: Kollektivtrafiken är en självklar del av resandet i ett hållbart samhälle

Mål: Att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel på sikt

Gemensam värdegrund Alla drivs av värde för resenärerna och av att få vara med och bidra till en hållbar samhällsutveckling Alla är lyhörda för resenärens varierande och föränderliga behov Alla har tillit och förtroende för varandras vilja och förmåga att arbeta tillsammans och bidra till bra helhetslösningar Alla är öppna för nya idéer som bidrar till värdeskapande och hållbarhet

Sverige – del av det globala fördubblingsmålet Stöds av UITP – den internationella kollektivtrafikorganisationen UITPs mål: PTx2 – fördubbling av den världsomfattande kollektivtrafikens marknadsandel 2025

Varför fördubbla kollektivtrafiken? Kollektivtrafiken är ett strategiskt verktyg: Skapar förutsättningar ökad sysselsättning och tillväxt Stimulerar regional utveckling och entreprenörskap Minskade utsläpp Färre döda och skadade i trafiken

Project Office - Coordation - Communication Uppgifter om Östergötlands län saknas

Project Office - Coordation - Communication

Fördubblingsprojektet ger värdefulla verktyg Avtalsprocessen Miljöprogram Rekommendationer Vägledningar

Fördubblingsprojektet ger inspiration Goda exempel lyfts fram kontinuerligt som inspirerar och entusiasmerar andra att följa efter Tankesmedjor, seminarier, utbildning

Nyckelfaktorer Statens roll (t ex infrastruktur) Från nationellt projekt till en regional och lokal angelägenhet Sprida goda exempel

Ny kollektivtrafiklag

Dagens lagstiftning: COUNTY COUNCILS TRAFIKHUVUDMÄN LANDSTING KOMMUNER OPERATÖR OPERATÖR OPERATÖR OPERATÖR

Ny lagstiftning – övergripande process REGIONAL KOLLEKTIVTRAFIK-MYNDIGHET REGIONAL KOLLEKTIVTRAFIK MYNDIGHET TRAFIK FÖRSÖRJNINGS PROGRAM ALLMÄN TRAFIKPLIKT AVTAL FRITT MARKNADSTILLTRÄDE

Ny kollektivtrafiklag 2012 Den nya lagen reglerar kollektivtrafik på järnväg, med spårväg, på väg, med tunnelbana och på vatten. Lagen träder i kraft den 1 januari 2012

Ny kollektivtrafiklag 2012 En regional kollektivtrafikmyndighet bildas i varje län med ansvar för all regional kollektivtrafik (inom länet och arbetspendling eller annat vardagsresande) Myndigheten organiseras som ett kommunalförbund eller en gemensam nämnd, alternativt i landstinget

Ny kollektivtrafiklag 2012 Den regionala kollektivtrafikmyndigheten ska ta fram och besluta om ett trafikförsörjningsprogram Programmet ska omfatta alla former av regional kollektivtrafik och ge uttryck för behovet av regional kollektivtrafik i länet och målen för kollektivtrafikförsörjningen

Ny kollektivtrafiklag 2012 Myndigheten ska besluta om allmän trafikplikt Beslutet får endast avse regional kollektivtrafik (inom länet och arbetspendling eller annat vardagsresande) Alla allmänna trafikplikter ska gå att härleda ur trafikförsörjningsprogrammet Beslut om trafikplikt ska kunna överklagas

Ny kollektivtrafiklag 2012 Efter beslut om allmän trafikplikt påbörjas upphandling och avtal sluts En myndighet får överlämna befogenheten att ingå avtal om allmän trafik till ett aktiebolag eller till en kommun inom länet Ensamrätt är inte tillåtet som motprestation för fullgörande av allmän trafikplikt

Ny kollektivtrafiklag 2012 Kollektivtrafikföretag får fritt etablera kommersiell kollektivtrafik Krav på att trafikföretaget informerar den regionala kollektivtrafikmyndigheten inför trafikstart och inför upphörande av trafik Krav på att trafikföretaget lämnar information om sitt trafikutbud till ett gemensamt system för trafikantinformation

Ny kollektivtrafiklag 2012 Övergångsregler Trafikförsörjningsprogram ska vara upprättat senast den 1 oktober, 2012 All tilldelning efter 1 juli, 2012 ska föregås av beslut om allmän trafikplikt

www.fördubbling.se