Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik - Svensk Kollektivtrafik - Svenska Bussbranschens Riksförbund - Svenska Taxiförbundet - Branschföreningen Tågoperatörerna - Sveriges Kommuner och Landsting - Trafikverket Fördubblingsprojektet startade 2008
Vision: Kollektivtrafiken är en självklar del av resandet i ett hållbart samhälle
Mål: Att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel på sikt
Gemensam värdegrund Alla drivs av värde för resenärerna och av att få vara med och bidra till en hållbar samhällsutveckling Alla är lyhörda för resenärens varierande och föränderliga behov Alla har tillit och förtroende för varandras vilja och förmåga att arbeta tillsammans och bidra till bra helhetslösningar Alla är öppna för nya idéer som bidrar till värdeskapande och hållbarhet
Sverige – del av det globala fördubblingsmålet Stöds av UITP – den internationella kollektivtrafikorganisationen UITPs mål: PTx2 – fördubbling av den världsomfattande kollektivtrafikens marknadsandel 2025
Varför fördubbla kollektivtrafiken? Kollektivtrafiken är ett strategiskt verktyg: Skapar förutsättningar ökad sysselsättning och tillväxt Stimulerar regional utveckling och entreprenörskap Minskade utsläpp Färre döda och skadade i trafiken
Project Office - Coordation - Communication Uppgifter om Östergötlands län saknas
Project Office - Coordation - Communication
Fördubblingsprojektet ger värdefulla verktyg Avtalsprocessen Miljöprogram Rekommendationer Vägledningar
Fördubblingsprojektet ger inspiration Goda exempel lyfts fram kontinuerligt som inspirerar och entusiasmerar andra att följa efter Tankesmedjor, seminarier, utbildning
Nyckelfaktorer Statens roll (t ex infrastruktur) Från nationellt projekt till en regional och lokal angelägenhet Sprida goda exempel
Ny kollektivtrafiklag
Dagens lagstiftning: COUNTY COUNCILS TRAFIKHUVUDMÄN LANDSTING KOMMUNER OPERATÖR OPERATÖR OPERATÖR OPERATÖR
Ny lagstiftning – övergripande process REGIONAL KOLLEKTIVTRAFIK-MYNDIGHET REGIONAL KOLLEKTIVTRAFIK MYNDIGHET TRAFIK FÖRSÖRJNINGS PROGRAM ALLMÄN TRAFIKPLIKT AVTAL FRITT MARKNADSTILLTRÄDE
Ny kollektivtrafiklag 2012 Den nya lagen reglerar kollektivtrafik på järnväg, med spårväg, på väg, med tunnelbana och på vatten. Lagen träder i kraft den 1 januari 2012
Ny kollektivtrafiklag 2012 En regional kollektivtrafikmyndighet bildas i varje län med ansvar för all regional kollektivtrafik (inom länet och arbetspendling eller annat vardagsresande) Myndigheten organiseras som ett kommunalförbund eller en gemensam nämnd, alternativt i landstinget
Ny kollektivtrafiklag 2012 Den regionala kollektivtrafikmyndigheten ska ta fram och besluta om ett trafikförsörjningsprogram Programmet ska omfatta alla former av regional kollektivtrafik och ge uttryck för behovet av regional kollektivtrafik i länet och målen för kollektivtrafikförsörjningen
Ny kollektivtrafiklag 2012 Myndigheten ska besluta om allmän trafikplikt Beslutet får endast avse regional kollektivtrafik (inom länet och arbetspendling eller annat vardagsresande) Alla allmänna trafikplikter ska gå att härleda ur trafikförsörjningsprogrammet Beslut om trafikplikt ska kunna överklagas
Ny kollektivtrafiklag 2012 Efter beslut om allmän trafikplikt påbörjas upphandling och avtal sluts En myndighet får överlämna befogenheten att ingå avtal om allmän trafik till ett aktiebolag eller till en kommun inom länet Ensamrätt är inte tillåtet som motprestation för fullgörande av allmän trafikplikt
Ny kollektivtrafiklag 2012 Kollektivtrafikföretag får fritt etablera kommersiell kollektivtrafik Krav på att trafikföretaget informerar den regionala kollektivtrafikmyndigheten inför trafikstart och inför upphörande av trafik Krav på att trafikföretaget lämnar information om sitt trafikutbud till ett gemensamt system för trafikantinformation
Ny kollektivtrafiklag 2012 Övergångsregler Trafikförsörjningsprogram ska vara upprättat senast den 1 oktober, 2012 All tilldelning efter 1 juli, 2012 ska föregås av beslut om allmän trafikplikt
www.fördubbling.se