Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Äventyr i sjumilaskogen
Samtala om böcker.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
RINKEBYSKOLAN
Barnanpassad utredning
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
Solanderskolan presenterar
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Släktskapsregeln för 6a
Närvaro!!.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Högtidstal Retorik.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
Varför grammatik? Vad är ordklasser?
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Formellt, skarpt och snyggt
- Konsten att ge feed-back
Avslutning Lärare förädlar Sveriges viktigaste naturprodukt!
Lokal pedagogisk planering
Välkomna till föräldramötet för årskurs 2
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Betyg och förmågor.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Nya utvecklingssamtal
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Vad är du för typ av person?
Att synliggöra lärande
Vi undersöker kraft och rörelse
Aktivt lyssnade.
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
Skriva noveller.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Läroplansträff Välkomna!.
Göran Svanelid.
Naturvetenskaplig undersökning
Diskussionstillfälle 4
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Svenska – skriva berättelser
Helhet och allsidighet
Presentationens avskrift:

Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.

Göran Svanelids artikel THE BIG FIVE. Bakgrund Göran Svanelids artikel THE BIG FIVE. Göran Svanelids artikel i Pedagogiska magasinet om de fem viktigaste övergripande förmågorna i Lgr-11. The big five enligt Göran Svanelid. Man kan dra kopplingar till savannens fem stora djur; elefanten, noshörningen, lejonet, leoparden och buffeln. De fem kan användas för att skapa tydlighet för eleverna, och bör alltid användas med insikten om att de alltid måste tolkas utifrån läroplanen. 2

Elefanten levde på savannen i Afrika tillsammans med sina vänner noshörningen, buffeln, leoparden och lejonet. Varje kväll när solen gått ner samlades de vid vattenhålet för att lyssna till elefantens berättelser och dela med sig av vad de varit med om under dagen.

Det var ofta elefanten som ledde samtalen och han diskuterade och argumenterade med sina vänner i timmar.

Ibland hände det att de fem vännerna inte förstod varandra riktigt Ibland hände det att de fem vännerna inte förstod varandra riktigt. De tillhörde olika arter och hade olika språk. De använde ord som de andra inte alltid förstod. Då var det noshörningen som hjälpte dem att förstå varandra. Han var äldst och mycket klok och hade genom åren lärt sig flera olika språk och många svåra ord som han kunde förklara för sina vänner.

De fem vännerna lärde sig mycket av varandra under kvällarna på savannen. Lejonet och leoparden, som båda var rovdjur, diskuterade olika sätt att jaga med varandra.

Lejonet prövade nya jaktsätt och prövade sen igen om hon inte tyckte att det gick bra. Hon diskuterade med leoparden hur det gått och funderade mycket på vilken metod som var mest effektiv.

Leoparden i sin tur jämförde olika metoder och kunde se likheter och skillnader, fördelar och nackdelar med dem. Leoparden kom ofta med förslag på lösningar när de stötte på problem.

Elefanten, noshörningen och buffeln deltog inte i jaktdiskussionerna eftersom de alla var växtätare. De pratade istället om var man kunde hitta goda växter och jämförde smaker på olika sorters gräs.

Buffeln som var mycket noggrann lyssnade intresserat på sina vänner som hade så mycket kunskap om växter. Buffeln samlade in informationen och sorterade det han fick veta efter smak, utseende och växtplats. Han var noga med att skilja på fakta och sina egna och vännernas åsikter. All kunskap han fick samlade han in för att kunna berätta vidare för sina barn och barnbarn.

Så här fortsatte kvällarna vid vattenhålet på savannen Så här fortsatte kvällarna vid vattenhålet på savannen. Vad jag vet träffas de fem vännerna där fortfarande och kanske kommer även deras barn att göra det i framtiden.

ELEVEN Samtala, resonera och diskutera med varandra. Berätta varför man tycker som man tycker eller gör som man gör. Redovisa och presentera sitt arbete för andra. Våga säga vad man tycker och stå för vad man tycker. Kunna berätta vad man tycker så att andra förstår. Kunna och våga berätta hur det kommer sig att man tycker som man gör. Kunna och våga diskutera för det man tror på när andra berättar om varför de tror på något annat.

ELEVEN Förstå vad begrepp och ord betyder. Förstå hur begrepp och ord hör ihop. Kunna använda ord och begrepp i olika tillfällen. Kunna använda ord och begrepp på nya sätt.

ELEVEN Fundera över vad som menas med vad som sägs, skrivs och görs. Fundera över om informationen är viktig eller inte. Visa att man kan ta goda beslut. Visa att man lägger märke till saker som händer och sker omkring oss och att man funderar över dem. Lösa problem på ett bra sätt utifrån vilken situation man är i när och med tanke på vad man vill ska hända. Fundera över vad som är möjligt eller inte i olika situationer. Välja det bästa sättet att göra något på för att få bästa resultat. Våga testa sig fram. Våga ändra sig om det visar sig att en sak är fel.

ELEVEN Beskriver varför det blev så och hur det påverkar framtiden. Kommer på lösningar på problem. Kan förklara och visa hur saker hör ihop. Kan se på saker på olika sätt och förstå varför man kan förstå saker olika. Jämför saker, hur de är lika och olika varandra. Ser att det finns både dåliga och bra sätt med allt. Kan jämföra de bra och dåliga sätten för att välja det bästa sättet.

ELEVEN Kunna söka efter och samla ihop information man vill ha. Kunna sortera information man hittat på ett bra sätt. Veta skillnaden mellan fakta och åsikter. Fundera över om informationen man hittat är rätt och riktig för att veta om man kan använda den.

http://www. lararnasnyheter http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska- magasinet/2011/11/08/lagg-krutet-pa-big-5 Kvällarna på savannen http://webb2.svedala.se/utbildning/?p=3893 https://www.facebook.com/groups/377767722259831/4867 29091363693/#!/groups/377767722259831/

Göran Svanelids artikel lägg krutet på THE BIG FIVE. Facebook gruppen The Big Five har jag inspirerats av och hittat: Sagan Kvällarna på savannen av Camilla Allequist – Svärtingehus skola, Norrköping. Text från skyltar av Ulrika Eriksson, Åsarna. Affischen THE BIG FIVE har godkänts att sprida vidare. Foton och bilder hämtade från clipart.

Jag som gjort denna Powerpoint heter Elin Hemmingsson och jobbar som 1-7 lärare på Östbergsskolan i Östersund. Denna Powerpoint av Elin Hemmingsson är licensierad under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell-DelaLika 3.0 Unported-licens.